Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: jumo - 11.10.2023, 09:33:09

Otsikko: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 11.10.2023, 09:33:09
Muutama tonni tuolla -20 V60 nyt takana ja ärsyttävä piirre on adaptiivisen vakkarin lyhyenä pitämä välimatka. Pisimmällä asetuksella se on 3 sek joka on ärsyttävän lyhyt, varsinkin maantiellä pitkää matkaa ajaessa. Roikkuu edelläajavan takapuskurissa eikä voi rennosti vain "matkustaa".

Juuri ajoin vuokravolkkaria jossa pisin väli oli 5 sekuntia ja se on semmoinen aika rento väli matkaa ajaessa.

Jossain aiemmassa keskustelussa joku viittasi V90 väliin joka oli 5 sek ??

Autoon on juuri vaihdettu uusi tuulilasi, voiko sen vaihto aiemuttaa jotain ?
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Tetsi - 11.10.2023, 10:34:17
Eipä se pisin aikaväli ole 5s V90:ssäkään. Se suurin 5 pykälän asetus ACC:ssä vastaa noin 3 sekunnin aikaväliä edellä ajavaan.

"One line represents about 1 second to the vehicle in front, 5 lines represents about 3 seconds."

https://www.volvocars.com/en-om/support/car/v90/article/02b00c63b5526bb0c0a80151459441ad
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 11.10.2023, 10:45:45
Just, eli se on suunniteltuki ruotsalaismalliseksi jossa ajetaan tappituntumalla toisen hanurissa.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Tetsi - 11.10.2023, 10:52:34
Tuntuma kai riippuu kunkin tapin pituudesta.. ;D
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 11.10.2023, 11:07:08
Itse en tykkää tuupata noin äkisti hanuriin, 3 sek on lyhyt esileikki.

Mutta kenties asiallisemmin , 3 sek on melko lyhyt väli ja ei siinä jää mitään marginaalia edes kostealla asvaltilla satasen vauhdissa.  Puhumattakaan että keli olisi huonompi tai talvikeli. Hyvälläkin kelillä on tuurissaan että kerkeääkö reagoida ajoissa vai luottaako että Geelyn insinöörit on algoritmit oikein laskenut ettei väistä vastaantulevien kaistalle tai siltarumpuun.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Tetsi - 12.10.2023, 11:24:50
3s aikaväli 100km/h nopeudessa vastaa noin 83 metrin välimatkaa. Se on matka jossa kunnossa oleva auto hyvinkin pysähtyy hyvissä olosuhteissa kuljettajan reagoidessa noin yhdessä sekunnissa tapahtumaan (tyypillisesti noin 70 metrissä). Sen mukaan kai tuo väli jotakuinkin määritelty. Toisaalta tuo ACC onkin siinä mielessä kätevä että se tarkkaileen etäisyyttä ja hidastaa/jarruttaa automaattisesti, vaikka kuljettajan huomio olisi jossain muualla.
Liukkaissa tai muuten hankalissa olosuhteissa ei vakionopeussäätimen käyttö ole muutenkaan kovin viisasta, vaan kaasujalalla on reagoitava olosuhteisiin jatkuvalla tuntumalla, myös riippumatta muusta liikenteestä.

Itse olen ollut oikein tyytyväinen Volvon ACC:n toimintaan. Kun ei ole pääsääntöisesti tapana olla jononvetäjä, käytän useinmiten hyvissä olosuhteissa lyhyempiä aikavälejä. Näin auto ei, edellä ajavan saavutettua, liian aikaisin ala hidastella ripeän ohituksen mahdollistamiseksi. Näin erityisesti moottoriteillä, turhaa vasemmalla kaistalla ajelua vähentääkseni.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 12.10.2023, 13:53:12
Pointti mulla olikin että miksi ihmeessä se pisin väli on se jossa kuski hyvissä olosuhteissa kenties onnistuu jarruttamaan ? Kun sitä voisi lyhemmäksi halutessaan aina säätää ?  Nyt voi säätää Volvossa vain lyhyestä aivan liian lyhyeen. Pari päivää ajelin tosiaan Ruottissa volsua ja on siinä iso ero kuinka paljon rennommin voi ratin takana istua. Reitti ja liikenne oli semmoinen ettei jaksanut jatkuvasti ohitella.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: VäLKKy - 12.10.2023, 15:42:52
Ja paljon mukavampi ajaa näillä Suomen paskakeleillä mahd kaukana, esim. oma VAG laite pysyy riittävän kaukana.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Tetsi - 13.10.2023, 11:07:16
Tuossa saattaa olla taustalla myös tekniset seikat, eli kuinka kaukaa Volvon tutkat/kamerat luotettavasti havainnoi edessä ajavan. Jos tuossa on "pätkintää" voi kyydistä tulla ikävän pumppaavaa. Jotain marginaalia tuollekin on jätettävä.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: hyrysysy - 20.11.2023, 16:30:59
V60 d3 /--19
Kironnut samaa aihetta, adaptiivisen lyhyttä etäisyyttä edellä ajavaan,
vaikka pisin mahdollinen etäisyys on valittu.Muutoinhan toi on hieno keksintö.

Varmaankin väärässä (pessimistin optimistinen oletus), mutta jollain tapaa
tuntunut, että Eco-tilan kun laittaa päälle, pisin etäisyys hieman pitenee.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: hessu80 - 20.11.2023, 16:52:19
Jotenkin tuntuu, että aloittajan ja Hyrysysyn tutkan kalibroinnissa tai itse tutkassa on vikaa. Ainakin omassa V90 pisin asetus on aivan tarpeeksi pitkä, sanoisin 150 metriä maantienopeudessa. Motarilla tuota pisintä väliä ei voi edes käyttää, kun aina joku tunkee väliin ja ohittaminen pitää aloittaa noin 200 metriä ennen edellä ajavaa.

Sellaisen kyllä huomannut, että joskus väli edellä ajavaan on merkittävästi paljon lyhyempi, mutta en ole keksinyt olosuhdetta tms. mikä tuohon voisi vaikuttaa. Seuraavan käynnistyksen jälkeen etäisyys on aina palannut oikeaksi.   
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: LendZi - 20.11.2023, 20:19:17
Omastakin mielestä etäisyyttä saisi olla enemmän.

Mielestäni vanhemmissa malleissa, esim. V70 etäisyyttä sai juurikin sekuntin kaksi enemmän, mutta tämä on vain muistelma.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 21.11.2023, 09:36:27
Jotenkin tuntuu, että aloittajan ja Hyrysysyn tutkan kalibroinnissa tai itse tutkassa on vikaa. Ainakin omassa V90 pisin asetus on aivan tarpeeksi pitkä, sanoisin 150 metriä maantienopeudessa. Motarilla tuota pisintä väliä ei voi edes käyttää, kun aina joku tunkee väliin ja ohittaminen pitää aloittaa noin 200 metriä ennen edellä ajavaa.

Sellaisen kyllä huomannut, että joskus väli edellä ajavaan on merkittävästi paljon lyhyempi, mutta en ole keksinyt olosuhdetta tms. mikä tuohon voisi vaikuttaa. Seuraavan käynnistyksen jälkeen etäisyys on aina palannut oikeaksi.

Se on minusta n 3 sekuntia, suhteellisen helppo mitata ;)
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: hespa - 21.11.2023, 09:54:07
Entäpä ihan vaan terve oma järki ja oikea jalka sellaisen läpyskän päälle, sijaitsee kuskin puolella lattian lähettyvillä.

Sillä pystyy todella kätevästi säätelemään etäisyyttä edellä ajavaan. Myös nopeuteen se tuntuisi vaikuttavan se läpyskän asento kun kävin äsken kokeilemassa.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 21.11.2023, 10:35:46
Entäpä ihan vaan terve oma järki ja oikea jalka sellaisen läpyskän päälle, sijaitsee kuskin puolella lattian lähettyvillä.

Sillä pystyy todella kätevästi säätelemään etäisyyttä edellä ajavaan. Myös nopeuteen se tuntuisi vaikuttavan se läpyskän asento kun kävin äsken kokeilemassa.

Onnittelut, olet ymmärtänyt kaasupolkimen käytön. Tässä keskusteltiin adaptiivisesta vakionopeussäätimestä. Nyt kun olet keksinyt kaasupolkimen tarkoituksen niin tutustu seuraavaksi  vakkariin  :D
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Scraab - 21.11.2023, 11:20:15
Pointti mulla olikin että miksi ihmeessä se pisin väli on se jossa kuski hyvissä olosuhteissa kenties onnistuu jarruttamaan ?
Minulla tuo toimii niin, että tarvittaessa auto jarruttaa, eikä kuskin tarvi sen kummemmin huolestua :).

Niissä olosuhteissa, joissa jarrutusmatkan riittävyys epäilyttää, on syytä itse varmistaa riittävä etäisyys edellä ajavaan. Ohjekirjakin muistuttaa avustimien ominaisuuksista ja rajoituksista.

Jos auto joskus päättää suorittaa omatoimisen hätäjarrutuksen, todennäköisesti hämmästyt sen tehosta ELK.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 21.11.2023, 11:45:17
Minulla tuo toimii niin, että tarvittaessa auto jarruttaa, eikä kuskin tarvi sen kummemmin huolestua :).

Niissä olosuhteissa, joissa jarrutusmatkan riittävyys epäilyttää, on syytä itse varmistaa riittävä etäisyys edellä ajavaan. Ohjekirjakin muistuttaa avustimien ominaisuuksista ja rajoituksista.

Jos auto joskus päättää suorittaa omatoimisen hätäjarrutuksen, todennäköisesti hämmästyt sen tehosta ELK.
Niin haluaisinkin itse säätää sitä etäisyyttä pidemmäksi, kuitenkin säilyttäen adaptiivisen toiminnon ( kuten useassa muussa merkissä voin).

Ilmeisesti ainoa oikea totuus on että Volvo on tehnyt täydellisen adaptiivisen vakkarin ja sitä ei saa verrata muiden valmistajien ehkä järkevämpiin toteutuksiin :) Volvo kuitenkin on turvallisuudellaan maineensa hankkinut ja nyt sitten ei anna edes säätää itselle turvallista väliä ? ( Varmaankin esteenä tekninen kyvykkyys/ tekninen toteutus niinkuin tuossa jo joku aiemmin epäili)

En välttämättä haluaisi jättää turvallisuuttani sen hätäjarrutuksen varaan ja arpoa toimisiko se tänään.

Mistä se hätäjarrutus muuten tietää olosuhteen ja tienpinnan liukkauden ? Niin just, ei ihan mistään , laskee jarrutuksen just sen kiinanlaisen tai intialaisen koodarin päättämän "riittävän" matkan mukaan. Ja sitten kun se laskee että " Ei perkele, eihän tää riitä" niin väistää ilmeisesti ?  Oikealle ojarumpuun vai vasemmalle sen tukkirekan eteen jota ei nähnytkään kun oli auto edessä ? Tässä parin kk:n omistuksen aikana ilmenny muutama "hassu" bugi auton softissa ja toiminnoissa (tai ehkä ne on uusien Volvojen ominaisuuksia) , että en turvallisuutta tuon koodin varaan laskisi :)

Goolella hakusanoilla " Volvo emergency braking failure"
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Ribbe - 21.11.2023, 12:03:12
Goolella hakusanoilla " Volvo emergency braking failure"
Ainoa virallinen ongelma joka löytyi koski 2023 mallin takaisin kutsua.

Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 21.11.2023, 12:18:22
Ainoa virallinen ongelma joka löytyi koski 2023 mallin takaisin kutsua.
No höpsis, noita takaisinkutsuja on ollu 2019, 2020 malleihin jne.

Ihan nyt melkein eka haku: ( en jaksa enempää nyt penkoa, pointtina on että näissä on / voi olla vikoja ja ei kannata ihan sokeasti niiden varassa ajella)

KAMPANJAKOODI   R10120
KAMPANJAN TILA   Päätetty
VIAN KUVAUS   Kampanja koskee rajattua erää vuosimallien 2020 ja 2021 V60, XC60 ja S/V90-autoja. Volvo Cars on todennut, että hydrauliikkayksikön vikaantumisen vuoksi voi jarrujen hätäavustustoiminnot lakata toimimasta. Korjauksena hydrauliikkayksikön uusinta.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Scraab - 21.11.2023, 14:21:04
Ilmeisesti ainoa oikea totuus on että Volvo on tehnyt täydellisen adaptiivisen vakkarin ja sitä ei saa verrata muiden valmistajien ehkä järkevämpiin toteutuksiin :)
Ainakin oman Volvon ”tutkapaketti” tuulilasin yläreunassa vaikuttaa alihankitulta. Samanlaisia on muillakin merkeillä. Markkinoilla on myös huomattavasti huonommin toimivia ratkaisuja, ja mikä tärkeintä, Volvossa näitä ei raksita lisävarustelistalta.

Oma yksilöni on toiminut sangen tyydyttävästi usean vuoden ja melkoisen kilometrimäärän. Kaikki oikut on raportoitu tälle palstalle :).

Android aikakauden autoon en enää luottaisi. Sonyn telkkaritkin toimivat iät ja ajat ongelmitta, kunnes viimeisin käynnistyy Androidin voimin -ja oikut ovat alkaneet.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Ribbe - 21.11.2023, 15:07:38
Ainakin oman Volvon ”tutkapaketti” tuulilasin yläreunassa vaikuttaa alihankitulta. Samanlaisia on muillakin merkeillä. Markkinoilla on myös huomattavasti huonommin toimivia ratkaisuja, ja mikä tärkeintä, Volvossa näitä ei raksita lisävarustelistalta.
Monella valmistajalla tutkat on muualla. Edellisen S90 kohdalla yhdessä lumimyrskyssä totesin että toimii todella hyvin. Todella monesti auto näki edellä menevät vaikka kuski ei.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: hespa - 21.11.2023, 16:30:27
Onnittelut, olet ymmärtänyt kaasupolkimen käytön. Tässä keskusteltiin adaptiivisesta vakionopeussäätimestä. Nyt kun olet keksinyt kaasupolkimen tarkoituksen niin tutustu seuraavaksi  vakkariin  :D

Minä vaan ihimettelen kauhiast paljo miten tuost joku vaivaa näkköö mokomasta turhakkeesta kuin adaptiivinen vakkari.

PS: Olen sitä mieltä että jos kuski ei ite hallitte autoo niin vahva suositus on silloin joukkoliikenne. (ajokouluttajien vihaama keksintö tuokin) :nohnoh
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: hyrysysy - 21.11.2023, 16:48:35
Mjaa, epäillen tuli suhtauduttua, aluksi.
Mutku kauppamatkat on sen vajaa 50 km suuntaansa,
honasin kuinka rentouttavaa on ajella adaptiivisella.
Kuskin vastuutahan se ei tietenkään milloinkaan poista.

Tiiä sitten, onko jotain vikaa tutukan kalibroinnissa tai muussa,
mutta pisin asetettu etäisyys toteuttaa Ensio Itkosen säännön:
tur-val-li-suus-väli eli lienee juurikin sen kolmisen sekuntia.

Kolmisen sekuntia vaan tuntuu liukkailla keleillä sekin aikas lyhyeltä
ajalta ehtiä reagoimaan yhtään mihinkään..

p.s. tullut siihen ikään, että väliin puskevalle riittää pirunmoiset sadattelut
ja aika usein tulee ajeltua letkan nopeimpana :))
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: jumo - 21.11.2023, 19:07:25
Minä vaan ihimettelen kauhiast paljo miten tuost joku vaivaa näkköö mokomasta turhakkeesta kuin adaptiivinen vakkari.

PS: Olen sitä mieltä että jos kuski ei ite hallitte autoo niin vahva suositus on silloin joukkoliikenne. (ajokouluttajien vihaama keksintö tuokin) :nohnoh

Ja minä taas Ihmettelen niin kauhian paljon miks joku roikkuu ja aukoo päätään ketjussa joka ei yhtään kiinnosta ???  Auton hallinnastahan tässä just onki kysymys ? Mullon ollu/on Volvoja -70, -80 -90 luvulta ja tältä kuluvalta vuosituhannelta ja -80 luvulla näillä eka kerran auton ajoa opettelin. Suurinpiirtein tiefä polkimien ja hallintalaitteiden paikat. Tää on eka jossa tommonen härpäke on ja se on toiminnaltaan huonompi kuin muut vastaavat joita muilta merkeiltä olen ajanut ( ja joita olen hyvänä apuna pitänyt), siksi sitä alunperin ihmettelin.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Scraab - 22.11.2023, 08:44:44
Kolmisen sekuntia vaan tuntuu liukkailla keleillä sekin aikas lyhyeltä
ajalta ehtiä reagoimaan yhtään mihinkään..
Ei tuota ole tarkoitettukaan liukkaan kelin käyttöön, ainakin oman käyttöopas ottaa kantaa asiaan.

No, pahimmat kolarisumat nähdään vuodesta toiseen alueilla, joilla autokanta on uusinta ja avustimet sitä tasoa, että luistoon saaminen on lähes mahdottomuus.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: 8-pätkä - 22.11.2023, 09:17:18

No, pahimmat kolarisumat nähdään vuodesta toiseen alueilla, joilla autokanta on uusinta ja avustimet sitä tasoa, että luistoon saaminen on lähes mahdottomuus.

Liikennemäärillähän ei varmaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa V:>

Omassakin tulee pidettyä etäisyys maksimissa ja silloinkin se on mielestäni nipin napin riittävä.
Otsikko: Vs: Adaptiivinen vakkari, lyhyt väli V60 D3 2020
Kirjoitti: Scraab - 23.11.2023, 08:57:16
Liikennemäärillähän ei varmaan ole mitään tekemistä tämän asian kanssa V:>
Sananlaskun mukaan Joukossa tyhmyys tiivistyy :).

Turvaväli ei nähdäkseni lyhene, jos edessä on yhden auton sijaan monta autoa.