Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jape - 11.10.2023, 15:38:37
-
SKuuskymppiseen joutuu lisätä yhä useammin nestettä paisuntasäilöön. Aikaisempina vuosina on selvinnyt muutaman desin lisäämisellä per vuosi mutta nyt laitoin reilu kuukausi sitten 4.5 desiä ja eilen tuli ilmoitus että nestemäärä liian vähäinen, sammuta moottori tjsp.
Kierrätin moottorin kunnolla lämpimäksi ja vilkaisin paisaria niin kupliahan siellä pulputti ihan selvästi.
Tänään kun laitoin kylmän koneen käyntiin ja katsoin säiliöön niin siellä näkyi vähän liikettä, ajolenkin jälkeen kuumalla koneella tyhjäkäynnillä näkyi kuplia taas selvästi mutta syylärin letkut oli kuitenkin pehmeät eikä paineistetut kuten voisi kuvitella, paisarin korkin kun avasi niin suhahti vaan kevyesti.
Myös nestepinta oli alle alarajan kuten kylmänäkin, vähän toki ylempänä.
Ei jätä lätäkköä eikä haise neste, lämmöt pysyy puolessa välissä ja muutenkin toimii hyvin. D4 181Hv 2 litrainen.
Tiedän että tässä epäonnistuneessa konetyypissä on ollut paljon kansi/sylinterialueen vikoja mutta olisiko ennen isompaa purkua mahdollista löytää jokin helpompi vika?
-
Egr-jäähdytin?
-
Miten tuo egr-jäähdytin liittyy kuplimisongelmaan kun olen törmännyt puheeseen tuosta aikaisemminkin mutta jäänyt aina vähän epäselväksi että miten se voisi luoda kannentiivisteongelmalta vaikuttavan tilanteen?
-
EGR jäähdyttimestä lähtisin liikkeelle myös, väliaikaisesti ohittaa sen letkulla niin ei tarvitse heti uutta osaa laitella turhaan. Jos tuo ohitus ei tuo helpotusta niin 90% varmuudella lohko on halki. 5% EGR jäähylle ja 5% kannentiivisteelle. Mitkään näistä manituista ei tuossa VEA moottorissa aja mitään muuta kuin painetta jäähdytysjärjestelmään.
-
Eli kun egr jäähdyttimen ohittaa letkulla niin kupliminen pitäisi loppua kun viimeisetkin kuplat ovat tulleet pois kierrosta jos jäähdytin olisi ollut viallinen.
Mites tuo paisarin korkki, voisiko se olla viallinen, se ei tietysti selitä nesteen vähenemistä koska ylivuotoa ei ainakaan ole ollut.
Jos sieltä paljastuu halkeama lohkosta mikä vaatisi koneen vaihdon niin onko odotettavissa jotain kamalaa jollakin aikavälillä jos vain ajaa menemään ja lisäilee nestettä silloin tällöin?
-
Kupliminen poistuu ajan kanssa kun EGR cooler on ohitettu.
Paisarin korkki on äärimmäisen harvinainen vika eikä se tosiaan selitä nesteen katoamista. Paisarin kyljessä on se ylivuotoreikä siinä moottorin korvan kohdalla mistä se ruikkaa paineen kohotessa ylimääräiset nesteet pihalle. Yleensä jää märkää siihen moottorin korvan koloon tästä tapahtumasta.
Tuosta ei ole mitään haittaa vaikka ajelee ja lisäilee tarpeen mukaan nestettä. Itse otin paisarin korkista O-renkaat pois ja kun ei siellä järjestelmässä painetta tarvitse olla Suomen olosuhteissa. Tuossa on ärsyttävintä kun mittaristo ilmoittelee pätkivästi nesteen vähyydestä vaikka nestettä on siinä minimin tasolla. Itse avasin anturin liittimen ja laitoin oikosulkulenkin liittimeen niin loppui ilmoittelu. Nesteen pinta pysyy siinä minimissä kun nyt on sitä paisuntavaraa enemmän.
-
Täytyy vielä varmistaa tuo että ei ole jäänyt märkää moottorin korvan koloon tai ympäristöön, aika vähän tulee konepellin alle katseltua huvikseen normaali käyttöautossa mutta siinä käsityksessä olen ollut, että ei ole missään tilanteessa yrittänyt tulla neste pois paisarista, aina se ennemmin toisinpäin on ollut eli neste alarajan tienoilla kylmänä ja kuumana. Mittaristossa vilahteleva ilmoitus on kyllä häiritsevä, kun sen huomaa helposti sivusilmälläkin vaikka yrittäisi olla välittämättä.
Tuo korkin O-renkaan poistaminen, eli kun paineen määrä järjestelmässä vähenee korkin "tuhoamalla"niin samalla vähenee tarve lisäillä nestettä aika-ajoin, koska paineistamaton neste ei karkaile niin helposti jostain pienestä halkeamasta palotilaan, öljynsekaan tai mihin vain muualle ja on mahdollista saada pysymään se alarajalla pidempään ilman tarvetta lisäämiselle? Ymmärsinkö tarkoituksen oikein.
-
Noni, auto kävi paikallisessa peruskorjaamossa ihmeteltävänä ja kun se sinne lähes täysilämpöisenä sisään ajettiin ja tyhjäkäynnillä käytettiin niin ei ollut mitään vikaa havaittavissa. Ei tullut kuplaa vaikka kierroksia pidettiin hetken aikaa korkeammalla. Myös syylärin letkut olivat pehmeät koko ajan. Neste oli kuitenkin alarajalla sinne mennessä joten sitä sai lisätä.
Olisikohan se kuitenkin egr-jäähdytin joka pukkaa kuplia järjestelmään, egr ilmeisesti on kiinni tyhjäkäynnillä ja ehkä myös siihen asti että moottori saavuttaa tarpeeksi korkean lämpötilan, nythän sitä ei välttämättä kuitenkaan saavutettu vaikka lämpömittari oli näennäisesti puolessa välissä operaation loppuajasta ainakin.
Mitenkähän tuo egr järjestelmän rakenne on tehty, onko sen jäähdyttimessä kuitenkin pakokaasun paine vaikka itse venttiili olisikin kiinni joten jos jäähdyttimessä vikaa niin pitäisi aina pukata painetta nesteen sekaan riippumatta venttiilin asennosta?
-
EGR on auki oikeastaan kunnes kaasu on pohjassa tai lähes pohjassa. Itse EGR venttiili on pakosarjan ja coolerin välissä eli periaatteessa liittimen aukaisu EGR:stä ”tulppaa” pakokaasun paineen cooleriin. Autolla voi ajaa normaalisti vaikka EGR liitin on auki, moottorivalon antaa jossain kohtaa, mutta se sammuu kun laittaa liittimen kiinni ja tulee muutama ajokerta tai sitten käyt testerillä nollaamassa.
Pyydä ohittamaan se EGR cooler kun siinä menee 2min jos on jotain letkuja ja klemmareita korjaamolla, mitä yleensä on läjäpäin. Näin sen coolerin saa rajattua aivan varmasti pois laskuista.
Sinun auto käyttäytyy samoin kuin minun ja lohko on siinä halki. Vaikka yötä päivää käy tyhjäkäyntiä niin painetta ei tule, mutta kun sylinterin paine kasvaa kun otetaan voimaa ulos niin painettaa siirtyy myös vesikanavaan. Oletko katsonut löytyykö lätäkkö moottorin korvasta paisarin vierestä?
-
Ihan mielenkiinnosta - mahtaakohan nesteet kiertää ihan normaalisti jos korkki on tuhottu siten että painetta ei ole ollenkaan? Usein kun painetta syntyy systeemiin on yksi ekoista oireista sisäkennon lorina ja se että lämpöä ei tule kuin kierroksilla, ainakin ilman webastoa ja sen kiertopumppua. Mietiskelen vaan että onko se paine systeemissä itse asiassa se joka tuota kiertoa haittaa, vai onko se vaatimus sille että kierto toimii. Jos korkista puuttuu tiivisteet, voisi kuvitella että systeemi myös ilmaantuu jatkuvasti, jos niitä kuplia hetkellisesti kertyy vaikka sinne sisäkennoon.
-
Ihan mielenkiinnosta - mahtaakohan nesteet kiertää ihan normaalisti jos korkki on tuhottu siten että painetta ei ole ollenkaan? Usein kun painetta syntyy systeemiin on yksi ekoista oireista sisäkennon lorina ja se että lämpöä ei tule kuin kierroksilla, ainakin ilman webastoa ja sen kiertopumppua. Mietiskelen vaan että onko se paine systeemissä itse asiassa se joka tuota kiertoa haittaa, vai onko se vaatimus sille että kierto toimii. Jos korkista puuttuu tiivisteet, voisi kuvitella että systeemi myös ilmaantuu jatkuvasti, jos niitä kuplia hetkellisesti kertyy vaikka sinne sisäkennoon.
Se paine on oikeastaan kuumien maiden tai kuuman Suomen kesäpäivän vuoksi sinne mahdollistettu (neste saa mennä yli 100C ettei kiehu) eli painetta ei tarvitse olla, jotta nesteen kierto olisi normaalia. Vanhoissa autoissa ei ole ollutkaan paisuntasäiliötä ollenkaan vaan on täysin paineeton svoin järjestelmä.
-
EGR on auki oikeastaan kunnes kaasu on pohjassa tai lähes pohjassa. Itse EGR venttiili on pakosarjan ja coolerin välissä eli periaatteessa liittimen aukaisu EGR:stä ”tulppaa” pakokaasun paineen cooleriin. Autolla voi ajaa normaalisti vaikka EGR liitin on auki, moottorivalon antaa jossain kohtaa, mutta se sammuu kun laittaa liittimen kiinni ja tulee muutama ajokerta tai sitten käyt testerillä nollaamassa.
Pyydä ohittamaan se EGR cooler kun siinä menee 2min jos on jotain letkuja ja klemmareita korjaamolla, mitä yleensä on läjäpäin. Näin sen coolerin saa rajattua aivan varmasti pois laskuista.
Sinun auto käyttäytyy samoin kuin minun ja lohko on siinä halki. Vaikka yötä päivää käy tyhjäkäyntiä niin painetta ei tule, mutta kun sylinterin paine kasvaa kun otetaan voimaa ulos niin painettaa siirtyy myös vesikanavaan. Oletko katsonut löytyykö lätäkkö moottorin korvasta paisarin vierestä?
Tuon coolerin ohituksen voisi itsekin tehdä ellei sitä toista letkua tarvi ruveta alakautta operoimaan.
Moottorivalo kun sammuu mittaristosta jossain vaiheessa niin onko se silloin oikeasti poistunut vai ainoastaan poissa kuskin silmistä mutta vaatii testerin käyttöä että saadaan kokonaan pois?
Mun autossa on pysynyt paisuntasäiliön ympäristö kuivana aina, enkä ole koskaan huomannut että nestepinta olisi edes ollut mitenkään erikoisen korkealla. Sun autossa ilmeisesti tuli joskus nestettä ulos ennen korkkimodausta?
-
Tuon coolerin ohituksen voisi itsekin tehdä ellei sitä toista letkua tarvi ruveta alakautta operoimaan.
Moottorivalo kun sammuu mittaristosta jossain vaiheessa niin onko se silloin oikeasti poistunut vai ainoastaan poissa kuskin silmistä mutta vaatii testerin käyttöä että saadaan kokonaan pois?
Mun autossa on pysynyt paisuntasäiliön ympäristö kuivana aina, enkä ole koskaan huomannut että nestepinta olisi edes ollut mitenkään erikoisen korkealla. Sun autossa ilmeisesti tuli joskus nestettä ulos ennen korkkimodausta?
Jää se vikakoodi muistiin noin 40 käynnistyskerraksi, jonka jälkeen poistuu, mutta mitäpä se siellä haittaa.
Juu minulla pinta nousi ja pullautti nesteen ulos ja kun nesteen taso on minimissä niin paisuntavaraa on sen verran paljon, että ei enää tarvitse lisätä nestettä. Mutta jos sinulla paisarin ympärys on kuiva niin kannentiiviste voisi olla varteenotettavin vaihtoehto jos EGR cooler on suljettu pois laskuista.
-
Ei se vikakoodi siellä muistissa minua häiritse millään lailla, lähinnä katsastusta mietin mutta siihenkin on niin pitkä aika vielä, että koodi kerkeäisi poistua moneen kertaan.
Täytyy jossain vaiheessa hoitaa se egr-jäähdyttimen ohitus ja jos se ei auta vikaan ja auto toimii muiltaosin kuten on tähänkin asti toiminut eli hyvin niin kokeilen ehkä tuota korkkitemppua ja jatkan tilanteen seuraamista. Voihan olla että paineettomuus järjestelmässä vähentäisi nesteen kulutustakin vaikka minun tapauksessa ei olekaan neste tullut paisarista yli.
Ei oikein houkuttele sekään että konetta ruvetaan purkamaan ja pahimmassa tapauksessa todetaan että lohko tai kansi on halki ja sitten niiden suhteen pitäisi jotain päätöksiä ruveta tekemään. Pelkästä purkamisesta ja takaisin kasaan laittamisesta vanhoillakin osilla tulee jo kaiketi nelinumeroinen lasku.
Koitetaan mennä tällä ajatuksella toistaiseksi, kirjoittelen tänne jos tilanteeseen tulee muutoksia.
Iso kiitos volvotdi'lle avusta ja muillekin! Saatu tieto helpotti jo siinäkin mielessä, että kyseessä ei pitäisi olla mikään kovinkaan nopeaa korjausta vaativa vika.