Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Nikkari - 11.10.2023, 19:29:24
-
Moi,
vanhempien 2002 vuoden V70 2.4 (140hv) kyseessä, jossa syttyi moottorin vikavalo ja rupesi tyhjäkäynnillä kierrokset seilaamaan n.500-1200rpm välillä. Ajossa toimii ok, ehkä pienoista "epäröintiä" havaittavissa kaasua painaessa.
Katsoin iCarsoft EU-testerillä koodit ja oli koodi ECM-1300, Mass air flow (MAF) sensor. Vika esiintyi vain lämpimällä/kuumalla moottorilla, kylmällä moottorilla tyhjäkäynti pysyy nätisti n. 1000rpm. Irroitin MAF:n johdon ja tyhjäkäynti tasaantui.
Tämän ja vikakoodin perusteella vaihdoin uuden tarvike MAF:n tilalle (Vemo) ja nollasin koodit.
MAF:n vaihdon jälkeen auto toimi muutaman päivän, mutta sama vika tuli takaisin muutaman päivän päästä ilman vikakoodeja ja vielä muutama päivä tästä myöhemmin palasi tuo sama ECM-1300 koodi. Irrotin jälleen MAF:n liittimen, mutta käynti oikeastaan vain paheni, auto meinasi sammua.
Suihkin imupuolen liitokset, suuttimien ympäristöt ja muutamat alipaineletkut jarrukliinerillä, mutta en havainnut imuvuotoja. Putsasin CRC:n Air Sensor Clean Prolla vanhan alkuperäisen MAF:n, vaihdoin ilmansuodattimen, putsasin kaasuläpän (en tosin irroittanut imusarjasta) ja putsasin MAF:n kotelon. Tarkastin MAF:n johtosarjan liittimen juuresta ja vaikuttaisi olevan ihan ok, mitä nyt johtojen kuoret hieman jo kovettuneet.
Laitoin vanhan alkup. MAF:n paikalleen ja tyhjäkäynnin kierrokset tasaantuivat lämpimällä koneella n.900rpm, kunnes painoin kaasupoljinta.
Kun koskee kaasupolkimeen, kierrokset nousevat 2000rpm ja pysyvät noissa kierroksissa n. 5-10s, tämän jälkeen kierrokset seilaavat 500-1200rpm välillä ehkä n.5-10 kertaa kunnes kierrokset tasaantuvat takaisin 900rpm. Sama toistuu taas, jos kaasupoljinta painaa.
Vaihdoin takaisin tarvike MAF:n, jolla tyhjäkäynnin kierrokset seilaavat 500-1200rpm, mutta tuota kierrosten pomppaamista 2000rpm ei tapahdu.
Onko tietoa, onko nämä kuinka tarkkoja tuosta MAF:sta, pitääkö olla alkuperäinen? Muistelisin, että jossain 90-luvun lopun Volvoissa (940,960,850) oli tarkkaa, että jos MAF:n joutui vaihtamaan, piti korvaava olla juuri samalla numerolla ja alkuperäinen.
Toinen, mitä epäilen, on kaasuläppä. Kaasuläppä näyttää olevan Marellin valmistama...
Kummallakaan MAF:lla, en saa enää vikakoodia palaamaan vaikka oire jatkuvasti päällä, joten vaikea päästä kiinni. Ajatuksia, mistä jatkaa tutkimista?
-
Kaasuläppä näyttää olevan Marellin valmistama...
Tuo surullisen kuuluisa kaasuläppä, jossa vanhemmiten juurikin tuolla kierrosten humppaamisella alkavaa vikaa..
Mitään imuvuotoja ei ole eli se imusarjan tiivistekin on kunnossa?
Vilkases sieltä imusarjan alta, missä kunnossa huohottimen letkut on..
-
Kuitataanpas tämä loppuun, kun ongelma saatu ratkaistua.
Vaihdettu imusarjan painetunnistin ja samalla uusittu tunnistimen ja imusarjan välinen alipaineletku, jonka jälkeen rupesi toimimaan normaalisti.
Letku oli aika haperossa kunnossa, joten tarkkaa selvyyttä ei ole, oliko vika itse tunnistimessa vai oliko letkussa vuotoa.
-
Niin monesti noita ilmavuotoja korjannut sen jälkeen kun ensin laitettu repullinen osia koodien perusteella eikä ole livedataa vilkaistukkaan, sieltä sen syyn monesti näkee samantien kun jonkun tunnistimen raja-arvot ylittyy / alittuu.