Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Turbointtelkuurel - 17.10.2023, 18:49:57

Otsikko: B230FT E85 mäntäpohdintaa
Kirjoitti: Turbointtelkuurel - 17.10.2023, 18:49:57
Noniin nyt olis oma moottoriaihio siinä vaiheessa, että pitäis päättää minkälaisilla männillä lyödään kasaan. Kyseessä alkuperäinen B230FT öljysumullinen lohko josta tavoitteena ottaa se 350-400hp, polttoaineeksi tulee E85. Alunperin oli tarkoitus ajaa original turbomännillä, mutta pytyissä on sen verran rappua, että vaatii porauksen ylikokoon. Kantena toimii vakio 531 joten en viitsisi uusia ylikoon FT/FK mäntiä ostaa, kun niillä puristussuhde jää turhan alhaiseksi viinakoneelle. Ovatko uudet Mahlen F-koneen männät tuhoontuomittu idea tuohon tehotavoitteeseen? Puristukset 531 kannella olis sillo 9,3:1.
Otsikko: Vs: B230FT E85 mäntäpohdintaa
Kirjoitti: Lankku - 17.10.2023, 22:11:52
Vaparin männät toimii ja kestää noilla lukemilla.
Otsikko: Vs: B230FT E85 mäntäpohdintaa
Kirjoitti: Turbointtelkuurel - 01.11.2023, 12:03:38
Männät tuli tossa alkuviikosta tilattua. KG Trimningiltä Mahlen B230F/FB mäntäsarja 1. ylikoossa sisältäen renkaat ja tapit n. 450€ kotiovelle. Nämä olis tarkotus naittaa H-profiili kankiin uusien kk-laakereitten kera. Onko tän rempan yhteydessä järkevää laittaa samalla uudet runkolaakerit nyt kun koko mosa on auki? Vanhat 500tkm ajetut näyttää tosi hyvältä.
Otsikko: Vs: B230FT E85 mäntäpohdintaa
Kirjoitti: Lankku - 01.11.2023, 13:58:56
Jos haluaa laittaa, vaikka runkolaakerit on "ikuisia".