Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Arsna90 - 19.10.2023, 17:49:35
-
Moi,
P0118 vikakoodi päällä ja mittaristossa 'jäähd. järjestelmä vaatii huollon' teksti.
Flekti pyörii kylmänäkin ja ylä- ja alavesi letkut ei lämpene jäähdyttimen päästä vaikka kone olisi lämmin.
Termostaatti ja lämpöanturi vaihdettu, mistä lähteä etsimään vikaa seuraavaksi?
Mielessä käynyt voisiko mahd. olla vesipumpussa jotain?
-
Olisko lämpötila anturin piuhoissa jotain?
-
Onhan kumma jos ei yläletku lämpiä edes moottorin ollessa kuuma.
Vesipumppu voi hyvinkin olla porsinut.
Mitäs lämmöt näyttää kuumana kun katsoo testerillä?
Tuleeko autoon sisälle kuumaa puhallusta kun pyydät?
-
Olisko lämpötila anturin piuhoissa jotain?
Ulkoisesti näyttää olevan kunnossa ainakin johtosarjaan asti. Flektin nopeus myös muuttuu jos ottaa anturin irti niin luulisin johtojen olevan kunnossa.
-
Onhan kumma jos ei yläletku lämpiä edes moottorin ollessa kuuma.
Vesipumppu voi hyvinkin olla porsinut.
Mitäs lämmöt näyttää kuumana kun katsoo testerillä?
Tuleeko autoon sisälle kuumaa puhallusta kun pyydät?
Tosiaan termarin päästä ylävesiletku tuntuu normaalin lämpöiseltä, syylärin päästä taas kylmä. Koko syyläri pysyy kylmänä.
Valitettavasti ei ole testeriä jolla pystyisi lukemaan jäähd. nesteen lämpötilaa, varmaan pitää hankkia volvolle tarkoitettu testeri.
Autoon tulee lämmintä sisälle normaalisti.
Ei taida olla keinoa testata vesipumppua ilman että purkaa jakopään auki ja ottaa pumpun irti?
-
Termari tuntuu toimivan, kun ei valskaa, motin päästä ylävesiletku on lämmin johtumalla, alaletkun pitääkin olla kylmä, koska jäähdytin. Ei keitä kumminkaan, kun avaa korkin?
Tai sitten termari ei aukea ollenkaan, tosin D5 näillä keleillä paljoa lämpeä ilman webastoa.
Ja jos lämppäri puhaltaa kuumaa/lämmintä normaalisti, niin pumppu kunnossa.
Oliko vaihdettu anturi alkuperäinen vai harakiri? Volvot tuntuu olevan jossain määrin tarkkoja, mitä sinne laitetaan ja väärä arvoinen ei toimine.
Tuliko vika osien vaihdon jälkeen? Onko ne mahdolliset sähköjohtojen vikapaikat imutorven alla ja akun alla tsekattu?
https://club.autodoc.fi/obd-codes/p0118 klikkaa kokonaan auki