Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: mika__90 - 22.10.2023, 10:26:26
-
elikkä vika on sellane et kun auton laittaa kylmänä käyntii ja antaa käydä lämpöseks ja kaasuun kun koskee nii meinaa heti sammua. ja kun antaa enemmän kaasua nii röppäsee selvästi. noh viat poistuu samantien kun auton sammuttaa ja laittaa takas käyntiin, tätä kestää arviolta joitain minuutteja ennen kuin vika taas ilmestyy takas. vikavalo ei pala eikä oo lukijaa saatavilla jos siellä jotain olisi. tyhjäkäynti muuten pelittää moitteettomasti, ainoastaan kun 55-60 asteen menee koneen lämpö ja kone alkaa tiputtaa ryyppyä nii sillon huomaa et ei meinaa asettua kierrokset sinne normiin. mut 65 asteen jälkeen tasottuu.
tulpat uudet.
polttoainepumppu vaihettu sekä uus suodatin.
voiko viallinen moottorin lämpötila anturi tehä tollasta et vika nollautuu kun virtoja käyttää pois?
-
Jompikumpi puola oireilee.
-
Täytyypä tarkastaa tuo. Pystyykö noita nykysiä mittaamaan ja millasia arvoja pitäs tulla jos ovat kunnossa? Joskus aikoinaan oli koneen kupeessa olevassa lämpötila anturissa vika kun näytti testerillä -40 lämmöiks koko aja. Mut nyt oon yhellä toisella anturilla koittanu enkä huomannu vaikutusta jollei sekin ollu valmiiks mäsä. Mut testaan noita puolia seuraavaks, toivottavasti niistä löytys vika.
-
Onko tuota jollain testerillä testattu, sytytyksestä jää kyllä koodi talteen? Puolaa nyt on hankala testata kun se voi antaa esim kylmänä ok tulokset mutta kuumetessaan mitä sattuu tulosta / ei toimi oikein.
Lämpötila anturi vaikuttaa myös käyntiin seoksen säädön kautta.
-
Vuosia sitten testerillä katottu kun ei käynyt tyhjäkäyntiä melkeen ollenkaan, silloin oli tuosta anturista kiinni vika. Nyt uuvella anturilla koitin, mikä oli ollut myyjän varastossa hänen mukaansa jo vuosia. Joten pitää metästää jostain alkuperänen anturi sekä nuo puolat samaten alkuperäset. Nyt kun illasta kävin käynnistää, nii kun kone alkaa vähentää ryyppyä 900-1000rpm tienoilla nii sillon meinaa käynti heijailla. Ja kun lämpöseks pääsee nii pyörii tyhjäkäynti hyvin. Nii ja vikavaloo ei oo näytelly vaikka röppäsee kun kaasua ees hipasee. Ja tosiaa tuo ongelma häviää vähäks aikaa kun käynnistää uusiks.
Nii ja tuli vielä mieleen et pari kertaa teki silleinkin et kun käynnisti uusiks, nii tyhjäkäynti pomppas 3000rpm asti ja ei laskenu ennen ku taas sammutti ja starttas uusiks.
-
Onko auto missäpäin?
-
Varkaudessa
-
Ollut yksi lämpötila-anturi joka pätki vain välillä muttei siis kokoajan. Kaksi muuta hajonnutta näytti toinen kokoajan kuumaa ja toinen kylmää.
Pätkivässä hävisi tyhjäkäynti ja röpötti kun vika iski mutta muuten tiedon kulkiessa toimi ok.
Noiden kolmen rikkoutuneen (2v sisällä) facet tarvikeanturin jälkeen ostin aeromotorsilta Hellan tekemän ja anturimurheet loppui siihen, yli neljä vuotta nyt kiinni ollut.
-
Ok. Tutulta kuulostaa. Tässä etsinyt alkuperästä taikka laatu valmistajan anturia, taiampa kattoo tuolta sivulta kans. Tieto anturilta lienee nollautuu aina kun käyttää virrat pois, ja hetken toimii kunnes vika tulee takas.
-
Minkä merkkiset on alkuperäset sytytyspuolat kun tilaisin uuvet, tai minkä merkkiset ois lähinnä alkuperäsiä? Ja mistä paikasta kannattas ne tilata.
-
Alkuperäisistä en tiedä kenen tekemät.
Turboon tilasin Aeromotorsilta x40fin luettujen tarvikekokemusten perusteella ngk tekemät ja toimineet hyvin sen 4v/60tkm.
-
Ok, pitääpä käyä tilailemassa.
-
Noni nyt on puolat vaihettu mut ongelma ei vielkää poistunut. Eli kun laittaa kylmänä käyntii nii pelaa ok siihen asti kunnes alkaa tiputtaa ryyppyä pois siinä 45-50 asteen tietämillä heti tuntuu käynti sotkeentuva ja kaasuun koskiessa meinaa sammua. Nyt hankin tommosen bilteman volvo testerin jonka kai pitäs näitä lukee, mutta kun kytkee ton obd porttiin niin laite käynnistyy samaten. Ja kun koitan tehä sen jäljestelmän haun niin kaikkiin osioihin tulee lukemaan (fault). Mut ton ohjekirjan mukaan pitäs toimia näissä -96:kin. Minkähän takia ei yhistä autoon? Ja kokeiltu myöskin virrat päällä ollessa, ei vaikutusta.
-
Näissä vaparit, varsinkin 90-lukuiset, on testerien suhteen vähän hankalia. Kannattaa kokeilla jollain toisella. Nimenomaan virrat päällä on kokeiltava.
-
Juu, mut se hämäs ku kytkin piuhan paikoilleen nii lähti samoten päälle. Tuossa mitä testereitä oon käyttäny, niin on pitäny erikseen laittaa testeri virtanapista päälle.
-
No niitä on sekä että.mulla icarsoft2 ja piippaa heti kun töpsän laittaa. Pystyy vaikka akkujännitteen katsoon niin ettei laita virtoja päälle.
Mut tosiaan muuten on virrat oltava päällä jos jotain meinaa lukee, ei se testeri muuten anna tehä mitään.
Tää on niitä vikoja joita on vaikee löytää tavallisella testerillä kun vika tulee päälle ja kuittaantuu uudella startilla. Pitäis kolme kertaa saada vika päälle peräkkäin mutta mites sen teet kun ei heitä limppiä toisen päälle
Joskus oon metsästäny vähän vastaavaa kun heitti limp home päälle niin eihän siellä mitään ole kun auton on sammuttanut.
Vaikka ei sammuttanut ja koitti lukea niin mitään ei näy. Päädyttiin siihen että johtuu seoksista kun pakkasen puolella toimii mutta kun mennään plussalle niin ei kestä vetää pitkään.
Säätölambda nyt menossa vaihtoon ettei tarvii ohjelmaa löysätä. ;)
Nii. Kato että on akkujännite normaali kun yhdistät lukijan ja laitat virrat päälle. Ite oon monasti lukenut auton käydessä, mites niitä tietoja muuten pystyis seuraamaankaan.
-
Noissa lukijoissa on huomattavia eroja mikä toimii ja mikä sitten ei. Sitten kun mennään näihin tietokone pohjaisiin testereihin niin ne on asia erikseen. Muutamat vikakoodit testataan nimen omaan autoa käynnistämättä, mutta tietenkin livedataa luettaessa auto käy ja sillä myös ajetaan että tietoa saadaan riittävästi tietoa ulos.
-
No niitä on sekä että.mulla icarsoft2 ja piippaa heti kun töpsän laittaa. Pystyy vaikka akkujännitteen katsoon niin ettei laita virtoja päälle.
Mut tosiaan muuten on virrat oltava päällä jos jotain meinaa lukee, ei se testeri muuten anna tehä mitään.
Tää on niitä vikoja joita on vaikee löytää tavallisella testerillä kun vika tulee päälle ja kuittaantuu uudella startilla. Pitäis kolme kertaa saada vika päälle peräkkäin mutta mites sen teet kun ei heitä limppiä toisen päälle
Joskus oon metsästäny vähän vastaavaa kun heitti limp home päälle niin eihän siellä mitään ole kun auton on sammuttanut.
Vaikka ei sammuttanut ja koitti lukea niin mitään ei näy. Päädyttiin siihen että johtuu seoksista kun pakkasen puolella toimii mutta kun mennään plussalle niin ei kestä vetää pitkään.
Säätölambda nyt menossa vaihtoon ettei tarvii ohjelmaa löysätä. ;)
Nii. Kato että on akkujännite normaali kun yhdistät lukijan ja laitat virrat päälle. Ite oon monasti lukenut auton käydessä, mites niitä tietoja muuten pystyis seuraamaankaan.
Jotkut Volvon moduulit tukee oikeastaan sitä että voi lukea 9 viimeisintä vikakoodia vaikka ne olisi jo kuitattu / kuittaantunut pois.
En ole listanut tai testannut mitkä kaikki tukee sitä kun en ole hyödyntänyt sitä mutta COMBI tukee sitä ainakin kun kävin koettaa kun oli ihan mielenkiintoinen heitto.
-
Alle vm 2000 icarsoft saa jotain moottoridataa mutta ei muuta. 2001> saa myös airbag, abs jne tietoja ulos.
Vol fcr ohjelma olisi kattavin näihin ph1 ja 1.5 vehkeisiin.
-
Noni, nyt pääsin lukijalla vähä syvemmälle. Näyttää (ECT) lämmöks +126, eli liekkö tuo nyt se koneen lämpötila anturi? Uus se tosin on. Ja sit samassa osiossa näyttää viel öljynlämmöks +146. Mistähä vois vikaa ettiä. Joku anturin johto jostai päin huono tai vastaavaa.
-
Öljynlämmölle ei ole anturia joten se voi näyttää mitä vaan. Mikäli lämpömittari näyttää oikein, eli ei nouse liian nopeasti, voi olettaa senkin anturin olevan kunnossa. 126 asteella pitäisi olla jo hyvän matkaa punaisella.
-
Kyseessä on kuitenki ajotietokoneellinen malli ja mittaristossa on osio öljynlämmölle. Jos nyt en väärin oo kattonu. Mittarisstossa näkyvä koneen lämpö ihan eri mitä tuon lukijan kautta nähtynä.
-
Nyt laitoin laajakaistan tohon kii ja kylmänä kun laittaa käyntiin nii ei oo ongelmaa. Heti kun lämpii ja rikastus alkaa tippua pois, menee laihan puolelle 18,6afr ja tyhjäkäynnil 14,8-15,6afr. Kaasua kun painaa nii meinaa sammua ja mittari näyttää 20.4-22,6afr eli sopan puutetta, mutta mistä liene tuo johtuu? 3eri lämpöanturia koittanu ja ei vaikutusta. Purkaamolta toista polttoainepumppua testannu mut ei vaikutusta.
-
Bilialta hommasin uuve lämpötilaanturin eikä tuntunu vaikutusta oleva.
Seuraavaks pitää hommata läppäri ja piuha sille et voin lukastakoodit jos sieltä syy selviis. Vieläki samat vuat härnee. Kone kun siis täysin lämpöne, käy ok 1-3 min ja sit yks kaks muuttuu seokset selkeesti laihemmalle. Täytyy viel kahtoo silmämääräsesti et voiko jostain liittimestä johtuu tuo. Ja tosiaan kun auton sammuttaa ja käynnistää samantien vika poistuu noin paris minuutis. Ja seokset näyttää käynnistyksen jälkee 10,8-12afr ennen kun taas heittää nopsaa laihalle.
-
Noh lukijalla koitettu mutta eipä pääse sisään. Delphi/autocom ei kummallakaan löydä, lukee vain että auto ei vastaa.
https://youtu.be/mTj5FCo9hX4?si=ZAez_GL_OkD__gfo
Eli kylmäkäynnistys ja tyhjäkäynnillä melkee koko videon ajan. Ekan kerran jotain ehke tapahtuu kohassa 2.46 kun rikastusta tiputtaa ja sit 4.20. Pintakaasua kokeilin ekan kerran koneen lämmön ollessa 67astetta, jolloin yleensä tuo vika näkynyt jo.
https://youtu.be/cEyywSUz92Q?si=HIFDq-6_r-gcPt1C Jatkoa edelliseen. Noin puol tuntia välissä, uuvestaa käynnistys ja seos on hetken aikaa suht rikkaalla vaikka kone on jo 85asteine. Vai pitääkö se noin ollakki.
Ja koitin autoo tuossa ykkösellä kuormalla liikutella nii laihalle vetää.
Bensanpainetta
2.5bar antaa tukin päähän, ja kaasua antaessa käy vajaa 3bar
-
MAF
-
Vol-fcr on tuolle oikea ohjelma millä pääset auton järjestelmiin sisään.