Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: ESE - 04.01.2012, 10:04:17
-
joo elikkä ajaessa on alkanut kuulumaan ujellusta, voimistuu sitä mukaa kun vauhti kasvaa. Kuulostaisi että tulee edestä mutta kummalta puolelta niin en saa paikallistettua.. Mikäli kyseessä on pyörän laakeri niin onko kuin pirullinen vaihtaa parkkipaikalla? Ja mitähän osat mahtais maksaa ja mistä kannattais ostaa?
-
Jos vauhdissa siirrät painoa reilusti puolelta toiselle (kääntämällä ratista, heh) niin katoaako/pieneneekö ääni jompaan kumpaan suuntaan kantattaessa?
Jos laakerivika niin ei ole kyllä kovin häävi homma vaihtaa parkkipaikalla. Navan kiinnitystorxit voi olla lujassa siellä olka-akselin takapuolella.
-
just meinasin laittaa kans kysellyä samasta aiheesta, kun kaverilla pitää kans samanlaista ääntä..
Ja ääni hiljenee kun kääntää rattia vauhdissa..
-
just meinasin laittaa kans kysellyä samasta aiheesta, kun kaverilla pitää kans samanlaista ääntä..
Ja ääni hiljenee kun kääntää rattia vauhdissa..
Mulla on pikemminkin vikinää kuin ujellusta ja tulee kuskin puolelta.
Ääni alkaa tulemaan +110km/h vauhdissa..
-
Jos vauhdissa siirrät painoa reilusti puolelta toiselle (kääntämällä ratista, heh) niin katoaako/pieneneekö ääni jompaan kumpaan suuntaan kantattaessa?
Jos laakerivika niin ei ole kyllä kovin häävi homma vaihtaa parkkipaikalla. Navan kiinnitystorxit voi olla lujassa siellä olka-akselin takapuolella.
voi olla että ääni hiljenee..en ole aivan varma.. mistäs tällainen kielii?
-
Mulla on pikemminkin vikinää kuin ujellusta ja tulee kuskin puolelta.
Ääni alkaa tulemaan +110km/h vauhdissa..
Sillä alkaa noin 20 vauhdista ja kovenee noin 100 asti ja ääni on sellaista ujellusta. Ja ääni hiljenee/loppuu kun kääntää vasemalle päin..
Jos nostaa takarenkaat nostaa ilmaan ja pyörittää rengasta niin kahisee, mut ei ainakaan jarrupalat ota levyyn kiini..
Voisko toi johtua pyöränlaakerista?
-
voi olla että ääni hiljenee..en ole aivan varma.. mistäs tällainen kielii?
Siitä, että laakeri on rikki. Jos ääni hiljenee vasemmalle kääntäessä on vasen laakeri rikki ja jos oikealle kääntäessä niin oikea. Voi myös kokeilla nostamalla etupyörän ilmaan, vaihde vapaalle, kädellä jousesta kiinni ja pyörittää rengasta, jos jousessa tuntuu värinä renkaan pyöriessä on laakeri viallinen (tai rengas julman paljon epätasapainossa).
-
Sillä alkaa noin 20 vauhdista ja kovenee noin 100 asti ja ääni on sellaista ujellusta. Ja ääni hiljenee/loppuu kun kääntää vasemalle päin..
Jos nostaa takarenkaat nostaa ilmaan ja pyörittää rengasta niin kahisee, mut ei ainakaan jarrupalat ota levyyn kiini..
Voisko toi johtua pyöränlaakerista?
entäpä se käsijarrun kenkä siellä jarrulevyn sisällä?>onko mahdollisesti osittain jumittuneet jarrumännät="lämmetessään" rupiaa ujeltamaan/jumittaa vain hiukan joten resonoi varsinkin sopivilla tarvike paloilla ja levyillä ja kurvatessa vähenee>rukkaa muutamia kymmeniä kertoja sissään ulos mäntiä ja katso hiljeneekö? >laitappa videopätkää jos saat aikaseksi,niin helpompi ymmärtää tuo termi ujellus...laakerihan jurisee,jarrut vinkuu,perä vollottaa ja ties mitä rakkaita nimiä tuo äänimaailma sisältääkään>tuo laturin kiristin/taittorullakin viheltää ,mutta tietty moottorin kierrosten mukaan paikallaankin jos finaaliin menossa.....
Paheneeko vastaavasti toiseen suuntaan kääntäen jos näin on laakeri vahva ehdokas minunkin arvauksessa.... jos vielä välystä rengasta kahden käden ravistuksessa enempi yhdessä kuin muissa niin vieläkin tod. näköisempi laakeriruttohan se siellä>paljos kiesi jo kulkenut?
Ps. itte vaihoin pajalla>on se mahollista vaan ei helppoa parkkipaikallakin>vetarin kumit ja nivel vaihettiin samalla>ei irronnu nivelen sokka kuin pätkimällä,auto sitten oltava molemmin puolin pukeilla jos alapallon tarvii irrotella jne..>oli helpompi työstää nosturilla jne..>suosittelen pajaa jos minulta kysytään.>tarvitsin myös hitsata mutterit torxin päihin ku olivat hiukka tiukassa ym. mukavaa kun kaikki vastusti tuossa projektissa sillä kertaa.
-
se on vähän niinkuin aika matalla ujellus ja aina loppuu kun kääntyy vasemalle puolelle. pitääpä sille sanoa et kokeillee levyjä ja jarru paloja vähän liikutella.
se on vähän niinkuin takavetosessa ujeltais perä kun ajaa..
ei minun muistaakseni pahenne kun kääntää oikealle, mut pitää vaikka koittaa huomenna ottaa videota ja kysellen samalla siltä mitä kaikkea se on koittanut tehdä sille.
-
se on vähän niinkuin aika matalla ujellus ja aina loppuu kun kääntyy vasemalle puolelle. pitääpä sille sanoa et kokeillee levyjä ja jarru paloja vähän liikutella.
se on vähän niinkuin takavetosessa ujeltais perä kun ajaa..
ei minun muistaakseni pahenne kun kääntää oikealle, mut pitää vaikka koittaa huomenna ottaa videota ja kysellen samalla siltä mitä kaikkea se on koittanut tehdä sille.
Oiskohan tuo vasen etupyörän laakeri menossa kuitenkin>nostelee tunkille/pukeille ja tutkii olisko välystä topakalla otteella+se käsin pyörittely koneellahan sitä ei saa ketään yllyttää pukilla pyörittelemään> tapaturma riskin vuoksi :nohnoh> vaikka onhan tuotakin tullu koiteltua....
-
just kokeilin töistä tullessa että ratin kääntäminen vasemmalle hiljentää ääntä..mutta ääni tuntuisi tulevan oikealta..olisiko suuntaukset päin persettä?
-
just kokeilin töistä tullessa että ratin kääntäminen vasemmalle hiljentää ääntä..mutta ääni tuntuisi tulevan oikealta..olisiko suuntaukset päin persettä?
Oikealla puolen laakerissa vikaa, sille oikealle pyörälle kun tulee vähemmän kuormitusta vasemmalle kääntäessä niin ääni vaimenee.
-
Oikealla puolen laakerissa vikaa, sille oikealle pyörälle kun tulee vähemmän kuormitusta vasemmalle kääntäessä niin ääni vaimenee.
Eikös ole toisin päin 8)
Vasemmalle kun käännät, niin kaikki paine kohdistuu oikealle pyörälle/laakerille.
Tähän mennessä on ollut sellaista, että jos laakeri ääntää vasemmalle käännettäessä, niin vika on yleensä oikealla puolella (painaa laakeria kohti pyörän napaa ), ja päinvastoin.
Joo :2funny: luin taas kerran ajatuksella viestisi :2funny:,,,samaa asiaa puhutaan.
-
nii elikkä kumpihan puoli tässä olis nyt sökönä ku hiljenee vasemmalle kääntäessä?..
-
nii elikkä kumpihan puoli tässä olis nyt sökönä ku hiljenee vasemmalle kääntäessä?..
Njoo, jos oikeelle kääntäessä ääntää, niin vasen laakeri, ja jos vasemmalle kääntäessä ääntää, niin oikea laakeri 8)
-
uskaltaaks tolla ajaa ollenkaan ennenku saa laakerin vaihtoon?
-
Mene ja tiedä, vähän vaikee sanoa.
Ittelläni oli aikanaan yhden rellun takapyörän laakerissa sama juttu, ensin luulin et vika jossain muualla kun ei minkään valtakunnan klappia tai muuta vikaa
mut jo 80 km/h vauhdissa ulina oli sitä luokkaa, et melkein tartti kuulosuojaimmet.
Viaksi osoittautui sittenkin se laakeri, oli kromaus mennyt rikki ulomman kehän sisäpinnalta, sitä ei edes tuntenut käsin
mutta näki kuitenkin silmällä vaurion.
Itse ajelin muutaman päivän (n. 500 km), rupes huutamaan yhdellä reissulla nimittäin, ilman mitään vaurioita, mut sun tapaukseen en uskalla luvata mitään.
-
oon kyllä ajellu jo varmaan useemman viikon.. :idiot2:
-
uskaltaaks tolla ajaa ollenkaan ennenku saa laakerin vaihtoon?
Jos ei järkyttävää meteliä pidä,,niin uskaltaa ajaa, mutta en suosittele mitään pitkiä matkoja.
No, en tietenkään takuuta anna,,,jos laakeri leikkaa kiinni, niin sitten on soppa sakeampaa.
-
9 kilsan siivuja olen ajellu, eli töihin ja takasin..
-
Vaihda tässä ohje.Kun useamman viikon jo kerran on ilmoittanut viasta kun kerran kilahtaa niin silloin on vastuu kuskin.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=1859.0
-
jepulis tänään menee tuttavan miehelle laitettavaksi..onneksi..tarviin autoa koko ajan, jos olis kesä, ajaisn prätkällä :)
-
jos olis kesä, ajaisn prätkällä :)
Nyt ei tuollaisia kommentteja pidä laittaa ;D
-
jaaha...ei kuulema napamutteri aukee..prkl..**tun **ttu
-
jaaha...ei kuulema napamutteri aukee..prkl..**tun **ttu
Onko kokeiltu avata silloin kun kone on käynnissä ja toinen painaa jarrua täysillä?
Omassani vaati tämän ja 2m jatkovarren jaloilla nostettuna. :o
-
jaaha...ei kuulema napamutteri aukee..prkl..**tun **ttu
Lisää jatkovartta, se napamutteri kuuluukin olla lujasti kiinni.
-
Onhan se mutterin lukitus juttu katsottu että se on aukl asennosssa.Auto maassa jarrua painaa ja kaveri kääntä hyvällä hylsyavaimella jatkovarrella niin pakkohan sen on auki lähteä tai akseli katkeaa.
-
lukituslommoa ei pitäisi olla koska auto vm96
-
Varmaakin sinne akselin uraan/mutterin päähän laitot ennakkoon sitä irrotusöljyä kun 3 paivää muhiin niin se mutteri aukeaa aina helpommmin.
Tuossa video ei näkynyt olevan kovin tiukassa http://www.youtube.com/watch?v=h2uIkfqthNM
-
mikä kierre siellä on vasen vai oikea kätinen? Ettei käännä vika suuntaan?
-
ei o hajuakaan kun en ole laittamassa..
-
nii juu..liekköhän mimmonen toi laakeri, siinä lukee SKP ja stanssaus 09/11, kun tuttu haki tän ja pultit, niin antoivat vaan yhden pultin vaik lukee että 4..
-
Voisko siinä lukea kuitenkin SKF ? SKF tekee ihan laatu laakereita käsittääkseni.
Jossain olen kyllä nähnyt ton SKP-merkinnän, mutta olen ymmärtänyt sen olevan jonkinlainen laakerityyppi merkintä
joku viisaampi korjatkoon, jos olen väärässä.
-
se olikin GSP hub assembly... tsori.. ja huomiseks varasin ajan korjaamoon. Mul ei oo ku kolme uutta putlltti ni voiks yhden laittaa muun? Siis taitaa olla pakko ku kiinnihän se sitte täytyy saada..
-
Noista 4 pultista jotka tozx kantaisia puuttu ilmeisesti yksi.Sama kierre ja pituus jos löytyy niin samahan se millainen kantaa pultissa on ja pultissa on sama vääntömomentin kesto ettei mitään ylläriä siitä synny.Lukintaanko vastaus?
-
löysin 5mm lyhyemmän jossa sama kierre ja lujuus 8.8 tai sitten yksi vanha tai sitten täytyy hakea vielä jostain yksi pidempi...ellei korjaamossa ole..
-
jahas, kolme tuntia olivat tahkonneet laakerin kanssa korjaamolla :) huomen haen pois ja kuulostelen vieläkö jurisee..toivottavasti ei.. :)
-
Aika tiukassa ilmeisesti mutteri jos pulttipysyllä meinannut irrota.Vai tehtaalla asennusvaiheessa väärät kiristysmomentit,tai sitteen jos niitä vetoakselin suojakumia joskus vaihdettu niissä on tehty jotain sopimatonta.
-
varmaankin enemmän noi torxit ollu ruosteessa :) nyt kunnossa enkä ainakaan jurinaa ole kuullut. Töihin ajan motaria pitkin niin huomaa paremmin, mutta uskon että nyt on kunnossa :)