Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Evryvossikka - 24.10.2023, 09:10:38
-
Terse arvon toverit!
Mulla on s80 2.4d ja ongelmana on kylmä käynnistys...
Ei tahdo millään läheä kylmäkäynnistyksellä käyntiin,mutta lämpimänä tai lohkolämmittimellä lähtee heti myöskin starttaus nopeus on paljon nopeampi lämmöstä, suuttimissa ei ole ongelmaa ja akkukin uusi.
Torquella kattelin niin käynnistys nopeus on 172rpm eikös se ole liian matala?
Eikö anna lupaa käynnistyä noin alhaisilla kierroksilla?
Kuvalla sitä kuuluisata!
(https://i.ibb.co/XFBRmkq/IMG-20230816-110356.jpg) (https://ibb.co/XFBRmkq)
-
Onko suuttimien ohivuodot tosiaan kunnossa?
-
Voisiko vika olla moottorinmaadoituksessa, ei saa startti virtaa kunnolla?
-
Tai startti alkaa oleen lopussa, hiilet siis lähinnä.
Ne kun on kylmänä lyhyemmät kuin kuumana.
-
Lämmin kone tarvitsee vähemmän voimaa pyöriäkseen.
Toisella akulla ja apukaapeleilla pystyy hieman diagnosoimaan. Jos starttaa iloisemmin kun virtaa syöttää konehuoneen + napaan ja - moottoriin, en lähtisi heti starttia uusimaan vaan tarkistaisin kaapelit ja akun.
Mutta jos on ihan yhtä laiska niin voi olla että startin vaihtamalla alkaa toimimaan. On niitä jouduttu vaihtamaan ja muistanko oikein että ainakin paria eri mallia?
-
Tai startti alkaa oleen lopussa, hiilet siis lähinnä.
Ne kun on kylmänä lyhyemmät kuin kuumana.
Hiilen lämpölaajeneminen on suuruusluokkaa 9E-6, eli tarkalla on, jos siitä on kiinni :). Yleensä hiilet ovat vielä jousikuormalla sähköä johtamassa.
Itse asiassa ympäröivä metalli laajenee hiiliä enemmän! Toisaalta se kollektorikin siellä lämmetessään turpoaa... ELK
-
...toisaalta hiilien jousikuorma loppuu kun hiilet kuluu tarpeeksi ja hiilien johtimet on jo kireellä, muuten ne hiilet pääsis lentään pois paikoiltaan... ja se kollektori kylmänä supistuu...
Mikähän ihmisen verisuonten lämpölaajenemiskerroin on, varsinkin ohimoilla?
Jotenkin arvasin tän kun uskaltauduin väittämään että lämpötila vois vaikuttaa kosketukseen.
Joskus sitä kuitenkin liikutaan melko pienillä toleransseilla kun sekaan vielä heitetään vuosien paskat.
Mut ihan miten vaan kun en oo kouluja tarpeeks käyny. *tumppuun->
-
Suuttimien ohivuoto kyllä kannattaisi taas tarkistaa, oireet on just sitä ja yksikin pahasti vuotava estää kylmästartin kun paineet ei riitä
-
Suuttimien ohivuoto kyllä kannattaisi taas tarkistaa, oireet on just sitä ja yksikin pahasti vuotava estää kylmästartin kun paineet ei riitä
Mutta jos suuttimet ohivuotaisi niin eihän lohkolämmittimen pitäisi siihen auttaa... Ei haise nafta ja käy nätisti. Mut jos tosiaan suuttimissa on ohivuotoa niin voisikohan forte auttaa siihen jos ei vaan kärjet karstasuuden takia aukee tai sulkeennu?
-
Voisiko vika olla moottorinmaadoituksessa, ei saa startti virtaa kunnolla?
Missähän päin tuo koneen maadoitus löytyis? Lohkolämppäristä tosiaan starttaa paljon reippaammin täytyy huomisin kattellä nopeuksia, mutta kylmänä tuo 172-175rpm on omasta mielestä aika matala.
-
Lämmin kone tarvitsee vähemmän voimaa pyöriäkseen.
Toisella akulla ja apukaapeleilla pystyy hieman diagnosoimaan. Jos starttaa iloisemmin kun virtaa syöttää konehuoneen + napaan ja - moottoriin, en lähtisi heti starttia uusimaan vaan tarkistaisin kaapelit ja akun.
Mutta jos on ihan yhtä laiska niin voi olla että startin vaihtamalla alkaa toimimaan. On niitä jouduttu vaihtamaan ja muistanko oikein että ainakin paria eri mallia?
Täytynee kattella huomisin koneen puolen virtaliitokset akun puolelta näyttää ainakin hyvältä
-
Mutta jos suuttimet ohivuotaisi niin eihän lohkolämmittimen pitäisi siihen auttaa... Ei haise nafta ja käy nätisti. Mut jos tosiaan suuttimissa on ohivuotoa niin voisikohan forte auttaa siihen jos ei vaan kärjet karstasuuden takia aukee tai sulkeennu?
Miksei pitäisi? Mulla kun ohivuoti, niin Ardic 10 minuutiksi päälle ja sit starttaa auto välittömästi kun kone lämmin.