Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: masasam - 26.10.2023, 20:31:16

Otsikko: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: masasam - 26.10.2023, 20:31:16
Moi!

Missähän mahtaa olla vika, kun uuden työsylinterin tappi yltää juuri ja juuri kytkinvipuun. Sylinterin mäntä on siis uloimmassa asennossaan (sisällä olevan jousen voimalla) ja kytkinvipu ihan alkuasennossaan. Yhdistelmä ei tosiaan toimi, eli männällä ei ole yhtään liikevaraa työntää kytkinvipua.

Yksinkertaistettuna: kun sylinterin asentaa paikalleen, sen mäntä ei työnny taaksepäin, niin kuin pitäisi.

Kytkin on muutama viikko sitten uusittu muiden tekemänä, ja minä sain hommaksi vaihtaa vuotava työsylinteri. Onkohan kytkimen ja painelaakerin asennuksessa tapahtunut joku moka? Tätä ei oma logiikka nyt pysty ratkaisemaan. Tuntuu siltä, että yhdistelmä toimisi jos tappi olisi pidempi, jolloin se painaisi männän taakse ja sille tulisi työvaraa.
Kuvassa on vanha sylinteri vertailun vuoksi, eli ihan sama osa on kyseessä.

(https://i.ibb.co/RQdbd8s/kytkinsyl-2.jpg) (https://ibb.co/RQdbd8s)
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: laatikkovika - 26.10.2023, 21:44:08
Kytkimestä en tiiä kun en ite ole tätä yksilöä tehnyt mutta näissä on melko yleistä että joutuu tekeen pitemmän työsylinterin tapin.

Kytkimessä voi haarukka kulua niin että se niveltappi työntyy haarukassa läpi tai syvemmälle mutta luulis että olis huomattu kytkintä vaihtaessa?
Mistäpä näitä tietää kun seppiä on niin moneen lähtöön ja osa jäi pajalle palkeita pumppaamaan... :2funny:
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: Mäkimies - 26.10.2023, 22:19:10
Ei ole tarvinnut muokata, siellä taitaa olla väärä osa kuvan perusteella.  :-\
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: masasam - 26.10.2023, 23:18:02
Kytkimestä en tiiä kun en ite ole tätä yksilöä tehnyt mutta näissä on melko yleistä että joutuu tekeen pitemmän työsylinterin tapin.

Kytkimessä voi haarukka kulua niin että se niveltappi työntyy haarukassa läpi tai syvemmälle mutta luulis että olis huomattu kytkintä vaihtaessa?
Mistäpä näitä tietää kun seppiä on niin moneen lähtöön ja osa jäi pajalle palkeita pumppaamaan... :2funny:
Voi olla niinkin....  Sylinterin ja vivun väli on liian pitkä.
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: masasam - 26.10.2023, 23:22:53
Ei ole tarvinnut muokata, siellä taitaa olla väärä osa kuvan perusteella.  :-\
Ok. Olisko tuo vanhakin sylinteri väärä? Mutta uusi on ainakin Motonetista rekkarin perusteella, ja mitoiltaan ne on samanlaiset. Kuvassa vanha näyttää ehkä isommalta, kun on lähempänä linssiä.
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: Mäkimies - 27.10.2023, 06:05:54
Ok. Olisko tuo vanhakin sylinteri väärä? Mutta uusi on ainakin Motonetista rekkarin perusteella, ja mitoiltaan ne on samanlaiset. Kuvassa vanha näyttää ehkä isommalta, kun on lähempänä linssiä.
Vanha näyttäisi oikealta, uudessa seekeriuran ja kumin väli on ainakin 5mm. lyhyempi.
Malleja on useampi ja kaksi niistä on lähellä toisiaan. 
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: laatikkovika - 27.10.2023, 09:32:07
Vanha näyttäisi oikealta, uudessa seekeriuran ja kumin väli on ainakin 5mm. lyhyempi.
Malleja on useampi ja kaksi niistä on lähellä toisiaan.
Kun ottaa silmän käteen ja kattoo niin näin varmaankin on. Tuo -93 tehty sylinteri antaa pitemmän työnnön.
Ite oon joskus jopa hoonannut tuollaisen vanhan ja vaihtanut vaan kumit. En muista saiko noita pelkkiä kumeja muuta kuin jostain kunnollisen varaosakaupan miljoonalaatikosta tai sitten mitan perusteella etsii.
Jos tuo uusi on samalla halkaisijalla niin ota siitä kumit vanhaan sylinteriin. :pomo:
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: jumo - 27.10.2023, 10:15:48
Tämän taisin omaani laittaa kun tein kytkinrempan, en tiedä saako lähempää.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/drive-train/clutch-control/clutch-hydraulics/slave-cylinder/repair-kit-clutch-slave-cylinder/1020745/


EDIT: Oletko katsonut onko tapit erimittaisia ? Vaihda pidempi tappi jos on.
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: Turbo 242 - 27.10.2023, 12:30:22
Silloin kun mulla 940 toimitti käyttöauton virkaa, hain siihen molempiin kytkinsylintereihin korjaussarjat Siniseltä. Odottaa vieläkin hyllyssä.  V:>

Auto jätti tielle yli 500km päässä kotoa. Pääsylinteri korkkasi. Silloin paikallinen ja lähes paikallinen foorumiltakin tuttu jäsen tuli työpäivän jälkeen auttamaan. S*
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: Mäkimies - 27.10.2023, 12:50:51
Alvadin sivut antaa kaksi erilaista korjaussarjaa, niissä on tappi mukana.
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: masasam - 27.10.2023, 13:17:31
Ok, kiitos!

Voisin kunnostaa vanhan, siihen löytyy korjaussarja Motonetista (halk. 20,6mm)

En tiedä, kuinka pitkä tuon kytkinvivun liikeala on normaalisti, mutta uuden ja vanhan mittaero
tuntuu niin pieneltä, että ihmettelen, jos sillä olisi merkitystä.

Mutta jos sitten vanha osa ei sekään yllä kytkinvipua käyttämään, täytyy tehdä pidempi tappi.
Pitää vaan miettiä, paljonko pituutta lisäisi, elikkä paljonko kytkinvivun liikeala on. Sentin vai kaksi?
 
 
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: janne81 - 31.10.2023, 05:20:20
Katopas kuitenkin siitä haitarikumin välistä ettei ole se kuulapultti painunut irrotushaarukasta läpi.
Otsikko: Vs: Kytkimen työsylinteri- ongelma 940
Kirjoitti: maamies - 01.11.2023, 00:00:10
Teet niin pitkän tapin mikä mahtuu väliin kun työnnät männän sylinterin pohjaan saakka.

Esim. lukkokantapultista, jonka kannasta saa helposti muotoiltua sopivan kokoisen pään haarukkaan. Itse kyllä hitsasin haarukan reiän umpeen ettei mene tappi läpi.