Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: samisalama - 27.10.2023, 14:53:06

Otsikko: V70 D5 vika kiihdytyksessä
Kirjoitti: samisalama - 27.10.2023, 14:53:06
VM 2005 automaatti.

Kun lähtee ohitukseen, tehot tipahtaa, kiertää 3000.

Heittää seuraavat viat (kuva). Missä vika?

(https://i.ibb.co/5K9vzwP/IMG20231026182711.jpg) (https://ibb.co/5K9vzwP)
Otsikko: Vs: V70 D5 vika kiihdytyksessä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.10.2023, 21:55:49
Tulee mieleen onko polttoainesuodatinta vaihdettu tai vuotaako ahdot jostain turbon letkusta
Otsikko: Vs: V70 D5 vika kiihdytyksessä
Kirjoitti: laatikkovika - 27.10.2023, 22:40:02
Kai tuo jälkimmäinen vika on seurausta tuosta ekasta, paine liian suuri.
Oliskohan siellä joku anturi joka tuota tarkkailee ja antaa ehkä väärää lukemaa? Sen seurauksena pudottaa vikatilaan.
Ei niin oo dieseleistä kokemusta mutta noin yleisellä tekniikkatasolla. :P
Otsikko: Vs: V70 D5 vika kiihdytyksessä
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.10.2023, 07:50:25
Konehuoneessa on ainaki paineensäädin joka on kanssa kuluva osa
Otsikko: Vs: V70 D5 vika kiihdytyksessä
Kirjoitti: modsman - 29.10.2023, 11:56:02
Mulla vika oli turbon muuttuvasiipisen sähköllä toimivassa ohjaus-boksissa jossa yksi piuha oli irronut. Juotin takaisin kiinni ja toimii.
Tarkastus: virta-avaimesta virrat päälle ja kaveri katsomaan liikahtaako säätimeltä turbolle menevä säätötanko. Tangon pitäisi liikahtaa hiukan. Liikkuu myös kun painelee kaasua tyhjäkäynnillä. Säätimestä ei tullut Vidalla vikakoodeja vaan pelkästään ahtopaineanturista ja ahtopaineesta.
Auto tiputti tehot juurikin kun painoi enemmän kaasua tai vedätti.

Säätötangon irroittamalla voi tarkastaa onko itse turbo jumissa.

Säädin on helppo irroittaa:

Moottorin poikkituki pois.
Tanko irti yläpäästä.
Säädin on kiinni turbon yläpuolella kolmella pultilla. 10mm kiintoavain tai pieni räikkä.
Piuha lähtee puristamalla liittimen päistä.
Säätimessä on muutama klipsi jotka lähtevät helposti meisselillä kampeamalla.

Muovisiin rattaisiin on saatavilla tarvittaessa korjaussarjoja.

Jos alipaineella toimiva turbon säätö niin tämä on suljettu pois.

"Juuttuvasiipisen" sähköllä toimiva säädin avattuna:

(https://i.ibb.co/nmrQvT1/D5-S-hk-inen-turbon-Ohjain.jpg) (https://ibb.co/nmrQvT1)