Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Jopas_Jotakin - 28.10.2023, 03:31:42
-
Tehääs tässä heti semmonen hauska oletus että joku ihminen kuolee, kuten tiedätte niin aika ajoin niin tapahtuu, nyt on käynyt juuri näin ja voi olla että perintöä tulee joku kymppi, ei siis mitään omakotitalorahoja vaan jotain 30 k€.
Niin mikähän on semmoinen malli näistä alle kympin t6:sista, että olis sekä awd että manuaali.
En tiedä edes että onko moista olemassakaan ja sen pitäisi olla vielä sillä 81mm porauksella.
Mutta esim. tää auto: https://www.nettiauto.com/volvo/s80/13893180
Tää on automaatti mutta noin niinkuin muuten on kyllä mun vaatimukset täyttävä kun tottunu tuohon pikkuahdin v40seen. eli siihen matalapaineurpohommaan, niin onhan tää ihan eri vehje.
Mutta nyt sitten itse asiaan. Ajatellaan että tässä on tämä nykyinen moottori kunnossa ja niin edelleen, nostetaan se poies ja puretaan, sitten lähetetään se koneistamolle joka sanoo sitten uuden männän minimikoon, sitten hankitaan 6kpl vaikka tällasia: https://www.speedingparts.eu/p/engine-tuning/engine-parts/forged-pistons/volvo-pistons/b6284t-s80/wiseco-pistons-volvo-s80-b6284t-8125mm.html
Ja rodeiksi Lensulta Rodit hyvillä pulteilla...
Ja noin niinku muuten niin ajattelin kannelle teettää himpun verran operaatiota, ei mitään hirveää ylinokitettua scheissea vaan ihan kunnon porttaus, kunnon ventiilityöt ja himpun verran näitä vaparin nokkia kireämmät akselit tarvitaan. Varsinkin venttiilin nousua saa olla lisää, pakopuolella aina 11mm asti, ehkä 11,5mm toimisi myös, imupuolella voi olla vielä milli enemmän nousua. Mutta duraatioiden suhteen pysytään kohtuudessa.
Vaikka jotenkin näin että imuventtiili avautuu kohdassa 3 astetta ennen ykk:ta ja sulkeutuu vaikkapa 39 astetta alakuolokohdan jälkeen.
Ja pakopuolelta venttiili aukeaisi 50 astetta ennen yläkuolokohtaa ja sulkeutuisi aikalailla just nollassa asteessa.
Tällaisessa akselissa duraatiot olisi 222/228 ja tieten vielä 0.050" kohdilla.
Sitten vaan twin scroll sarjaa tekemään ja lensulta ahdinta kehiin, joku lps pro series hx-43.
-64.5mm imusiivellä
-67mm pakosiivellä
Tällain joku 750hp parin kilon ahdoilla ihan mahdollinen vehe, toki moottorinohjaus vaihdetaan.
Ja jos tuntuu että tuo tomaatti ei kestä niin sitten laitetaan se vaihtoon.
Mikähän vaihteisto tuohon sitten on paras, meneekö joku perus m56 millään vahvistuksilla tohon vai haetaanko jotain uutta, toki tuohon lukko tulee jne jne.
Ehkä moottorinohjaus vois olla joku: https://ttspeed.fi/maxxecu-race-premium?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwv-2pBhB-EiwAtsQZFHqlOy107xWEmjym8CvGfB2pcfVDOFDTvGZPJQuzFkwChaicVZ-VABoCEs0QAvD_BwE
Ja toki tästä sleeperistä tehdään myös hyvin ajettava, auto on aika painava ja nyt ei lähdetä millekkään keventämnisen tielle vaan luxuksen on säilyttävä. Elikkäs vauhtipyöräksi joku billettihärpäke. https://www.speedingparts.eu/p/powertrain/clutch-flywheel/flywheel/volvo-flywheel/flywheel-volvo-white-engine-with-integrated-starter-ring.html Tän kaltainen, ja sitten siihen tällanen kytkytin: https://www.speedingparts.eu/p/powertrain/clutch-flywheel/clutch-kit-2723/tenaci-clutch-240mm-2-disc.html
Ja sitten toki joku quaife sinne tasauspyörästöön...
Ja joka nurkkaan vaan kunnon coilarit, jotkut tällaset.
Mikä tällasessa haaveilussa, eli tulevaisuuden kortin vinguttamisessa ekana kaipais teidän mielestä huomiota, onko se vaikkapa imusarja tai pakosarja tai nokan asteet tai ihan mitä vaan...
-
Joko se sun 240 on valmis?
-
Ellen ihan väärin muista, kaikki T6:set oli etuveto-automaatteja.
-
Ellen ihan väärin muista, kaikki T6:set oli etuveto-automaatteja.
Ja taisipa olla vielä niin että näissä oli se nelivaihteinen GM:n vaihteisto viisivaihteisen AW:n sijasta.
-
Joko se sun 240 on valmis?
Möin pois, nyt on se v40 2.0t, mutta sitä ei tarvii myydä, jääköön ajoautoksi...
-
Tähän täytyy survoa m65 laatikko, joka sinänsä on ihan mukava kun on kuusi vaihdetta...