Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: jepeliux - 30.10.2023, 00:04:11

Otsikko: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: jepeliux - 30.10.2023, 00:04:11
Elikkä, moottori upgrade projekti menossa ja vanhan lohkon suuren kulumisen vuoksi hommasin täältä uuden R -97vm lohkon. Kysymys kuuluu, että mitä eroja on, R lohko tyypin ja vanhan välillä?. Kone on alkujaan B5234FT -94.
Tarkoituksena on siis rakentaa vanhoista palikoista uuteen lohkoon kone, siis alakerta ja yläkerta.. . Myyjä muisteli, että jakopään kiristin ja moottori kannake on hieman erillaisia.
mitä kaikkea pitää siis muokata, löytyskö tietoa?
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: Lankku - 30.10.2023, 11:15:49
Muutoksia tulee vasta vm.-99(eli -98 puolella)kun moottori päivittyy.
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: jepeliux - 31.10.2023, 00:11:47
joo siis nyt kun tarkistin niin on juurikin tuosta uudemmasta koneesta, eli -00 mallista on lohko
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: jepeliux - 31.10.2023, 00:15:59
eli mitä muutoksia jakopäähän tehtävä?
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: janne81 - 31.10.2023, 05:14:18
Kiristin on jo -00 mekaaninen. Ostat -00 auton tiedoilla jakopääsarjan niin saat oikeat osat.
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: Lankku - 31.10.2023, 10:38:23
Uudempaan koneeseen tarvitsee 99-00 ykköskorisen moottorin etummaisen tukikumin jalan. Jos on menossa 850 tai x70I koriin.
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: jepeliux - 02.11.2023, 22:33:57
kiitos tiedoista
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: SVV - 24.12.2024, 10:24:53
Löytyykö pk seudun läheltä ketään jolla oisi intoa rakentaa T6 moottori drifting käyttöön? saa olla ihan harrastajakin jolla osaaminen löytyy... moottori aihio saapuu tänhetkisillä tiedoilla helmikuussa suomeen ja e91 sovittamisen jälkeen siirtyisi rakentajalle avaukseen
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: Viltzu - 04.12.2025, 08:27:24
Oliko kellään tietoa/kuvia miten eroavat vanhempi B5234T-lohko ja uudempi RN-lohko kampikammion huohotuksen osalta? Eikös uudemmissa ollut paranneltu vai olenko ymmärtänyt väärin? Saakohan vanhempaan lohkoon tehtyä muutoksia, jos tarvitsee?
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: 8-pätkä - 04.12.2025, 08:38:48
Saakohan vanhempaan lohkoon tehtyä muutoksia, jos tarvitsee?

Uudemmassa on tietääkseni ainakin runkolaakereiden yläpuolella reiät sylinterien välissä auttamassa kaasujen vaihtumista sylinterien välillä kun vanhahan on yhtä puuta hyvin lähelle öljyn pintaa asti. Yhteen N-lohkoon porasin vastaavat reiät, vaatii toki vähän mielikuvitusta työkalun kanssa mutta onnistuu. Käytännön kokemusta ei tosin ehtinyt sen moottorin kanssa tulla että onko tuosta jotain hyötyä/haittaa.
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: Viltzu - 04.12.2025, 14:14:49
Uudemmassa on tietääkseni ainakin runkolaakereiden yläpuolella reiät sylinterien välissä auttamassa kaasujen vaihtumista sylinterien välillä kun vanhahan on yhtä puuta hyvin lähelle öljyn pintaa asti. Yhteen N-lohkoon porasin vastaavat reiät, vaatii toki vähän mielikuvitusta työkalun kanssa mutta onnistuu. Käytännön kokemusta ei tosin ehtinyt sen moottorin kanssa tulla että onko tuosta jotain hyötyä/haittaa.

Jotain kuvia löysinkin Googlen kautta, kun oikein jaksoin kaivaa: https://turbobricks.com/index.php?threads/improving-crankcase-ventilation-on-a-t5.112102/

Täytyy tallissa tutkiskella asiaa. Onko täällä kellään kokemuksia asiasta, että kannattaako tuollaisia alkaa työstää, kun kerran moottoria olen rakentamassa?
Lohkona on n. 1995-vuotinen tapaus, mistä olisi tarkoitus tehdä. Tietty on varmaan moottorin käytöstä kiinni, että onko tuollaiselle edes tarvetta. Kadulle on tulossa.
Otsikko: Vs: T5 vanhan ja uuden lohkon erot
Kirjoitti: Lankku - 04.12.2025, 19:30:32
Mitä enemmän kierroksia sitä enemmän hyötyä aukoilla pyttyjen välissä on. Kaikki männän ja kampiakselin liikkeestä johtuva ilman edestakainen liike ei kierrä öljypohjan kautta vaan aukon läpi. Helpottaa koneen huohotustakin.