Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Aiku - 31.10.2023, 03:57:06
-
Otsikon mukainen Volvo on D 5244 T21 moottorilla. 90-100 km nopeudessa lämmöt n. 84-87 asteen seutuvilla ja taajamassa n.75 asteen kahta puolen. Lämmöt mitattu testerillä. Eikö nesteen lämpötilan pitäisi olla 90 asteen luokkaa?
Mitä osia yleensä kannattaisi/ joutuu vaihtamaan, kun moottorin jäähdytinnesteen lämmöt eivät nouse normaaliksi?
Riittääkö pelkän termostaatin vaihto vai pitääkö vaihtaa termari koteloineen ja tiivisteitä?
-
Termarin vaihtoon ei tainnu kellään olla antaa neuvoja?
-
Itse juuri vaihoin omaan vm 2011 s80, eikä tosiaan ollut paha rasti.
Ulkomuistista menee näin:
1. Jäähdytysjärjestelmän tyhjäys
2. Moottorin koppa pois.
3. Ilmamassamittarilta tuleva ahtoputki pois
4. Venttiilikoneistolle menevä 90 asteen ahtoputken irrotus
5. Termostaatille menevien 3kpl letkujen ja lämpötila-anturin irrotus
6. Termostaatin irrotus
Tässä on on vaiheet 1-5 tehtynä:
(https://i.ibb.co/ZBLJGPx/IMG-20231101-165920.jpg) (https://ibb.co/ZBLJGPx)
-
Onkohan vuosimallien 2013-2017 korimallin 2,4 moottorit erilaisia tuohon edellisen korimallin verattuna termostaatin vaihtoa ajatellen?
Ja vaihdetaanko pelkkä termostaatti vai joutuuko vaihtamaaan termostaatin koteloineen?
Tuohon vanhempaan korimalliin löytyy video, mutta uudenpaan en ole löytänyt.
https://www.youtube.com/watch?v=0Eyan-u9IPg
-
Tuossa linkkaamassasi videossa vaihdetaan vuosimallin 2009-2010 termostaattia, joka sijaitsee pakosarjan alla. Tuon vuosimallin termostaatin on huomattavasti työläämpi vaihtaa, kun 2011->.
Tietääkseni vuosimallista 2011 eteenpäin termostaatti sijaitsee tuossa lohkon etuosassa ja pitäisi pitkälti mennä yllä olevilla ohjeilla.
Termostaattikotelosta voi tietääkseni vaihtaa pelkän termostaatin, mutta itse ostin koteloineen ja vaihdoin kokonaan.
ps. ilman lisälämppäriä ja keula tukkimatta nuo lämmöt vaikuttaa minusta aivan normaalilta
-
Tuossa linkkaamassasi videossa vaihdetaan vuosimallin 2009-2010 termostaattia, joka sijaitsee pakosarjan alla. Tuon vuosimallin termostaatin on huomattavasti työläämpi vaihtaa, kun 2011->.
Tietääkseni vuosimallista 2011 eteenpäin termostaatti sijaitsee tuossa lohkon etuosassa ja pitäisi pitkälti mennä yllä olevilla ohjeilla.
Termostaattikotelosta voi tietääkseni vaihtaa pelkän termostaatin, mutta itse ostin koteloineen ja vaihdoin kokonaan.
ps. ilman lisälämppäriä ja keula tukkimatta nuo lämmöt vaikuttaa minusta aivan normaalilta
Samaa olen ajatellut, että lämpötila on loppujen lopuksi aika lähelle tuota 90 astetta, kun viimeviikolla yhtenä päivänä ajoin n. 55 km matkan ja n. 85 km nopeudessa oli lämpötila parhaimillaan 88-89 astetta ja keulassa viimasuoja. Ulkolämpötila n. 1-2 astetta miinuksella.
Pitää odotella kovempia pakkasia ja mitata vielä sitten lämpötila uudemman kerran.