Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Kattoteline - 01.11.2023, 12:07:32
-
Kyseessä siis 340tkm ajettu 2010 mallinen V50, 2 litraisella dieselillä.
Ongelmana on jatkuvasti toistuva hiukkassuodattimen regenerointi, tai ainakin oletus.
Lähes joka kerta, kun autolla lähtee ajamaan ja moottori lämpenee, niin hetkellinen kulutus nousee 8 litran paikkeille suoraa tietä ajaessa ja saattaa niissä lukemissa pysytellä ihan siihen asti, kunnes auton käynnistää uudestaan.
Lisäainejärjestelmä on viallinen/ei toiminnassa todennäköisesti ollenkaan, mutta kuitenkin aiemmin ei lähellekään näin usein ole polttoa käynnistänyt.
Loukku tukossa?
Ja toki auton ollessa jo iäkäs/kilometrejä kerännyt, niin ei ihan mielellään lähtis uusimaan DPF lähtien kaikkea.
-
Eolys järjestelmä nollattu?
-
Öljyt laimenee polttoaineesta tuolla menolla ja moottori rikko renun koneesta kokemusta tästä
-
Öljyt laimenee polttoaineesta tuolla menolla ja moottori rikko renun koneesta kokemusta tästä
Renua nähnytkään tuo moottori.
-
Tuo malli saattaa jäädä nk. loop tilaan eli polttaa ikuisesti suodatinta. Tuohon on ratkaisu Volvolla uusia koko ecu tai halvempi vaihtoehto hävittää koko vekotin putkesta.
-
Eolys järjestelmä nollattu?
On ja myös säiliö täytetty, mutta aina tulee sama vikakoodi takasin.
-
Tuo malli saattaa jäädä nk. loop tilaan eli polttaa ikuisesti suodatinta. Tuohon on ratkaisu Volvolla uusia koko ecu tai halvempi vaihtoehto hävittää koko vekotin putkesta.
Okei.
Vieläköhän noita loukun poistohommia nykyään virallisesti tehdään?
-
On ja myös säiliö täytetty, mutta aina tulee sama vikakoodi takasin.
Ja kalibrointi tehty myös?
-
Kaikki toimenpiteet tehty mitä hommaan käytetyllä Boschin testerillä saa tehtyä.
Itse vikakoodia en muista, mutta muistaakseni oli jotain lisäaineen pumpun viallisuuteen viittaavaa
-
Okei.
Vieläköhän noita loukun poistohommia nykyään virallisesti tehdään?
Eikai niitä koskaan ole virallisesti tehty, mutta joskus vaan ei ole vaihtoehtoja kun ottaa huomioon auton arvon mikä on sama kuin uusi ecu :-\
-
Sen verran enemmän tullut asiaa seurattua, että poltto tapahtuu noin 110-120km välein säännöllisesti, huolimatta siitä ajaako maantiellä vai taajamassa, kaupunkiajoa ei käytännössä tule ollenkaan.
Loukun painetunnistin näyttää järkeviä arvoja ym.
Onko kenelläkään varmaan tietoa, että kuinka paljon oikeasti tuo Eolys järjestelmä vaikuttaa polttotiheyteen ym?
-
Sen verran enemmän tullut asiaa seurattua, että poltto tapahtuu noin 110-120km välein säännöllisesti, huolimatta siitä ajaako maantiellä vai taajamassa, kaupunkiajoa ei käytännössä tule ollenkaan.
Loukun painetunnistin näyttää järkeviä arvoja ym.
Onko kenelläkään varmaan tietoa, että kuinka paljon oikeasti tuo Eolys järjestelmä vaikuttaa polttotiheyteen ym?
Paljonko näyttää dpf:n yli paine-eroksi tyhjäkäynnillä ja ajossa? Pojalla oli samankaltaista ongelmaa, hiukkassuodatin oli lähes tukossa ja yritti poltella sitä 60km:n välein. Saatiin huomattavasti paremmaksi polttoaineen sekaan laitettavalla Forten dpf-cleanerilla ja vedettiin kovilla kierroksilla moottoritietä reilu 60km. Paine-erot pienenivät huomattavasti ja poltot tapahtuivat sen jälkeen 300-400km:n jälkeen.
-
Tuo reilun 100km välein tapahtuva poltto on jo aivan liian usein, viittaa jo liialliseen tukkoisuuteen.
-
Tuo malli saattaa jäädä nk. loop tilaan eli polttaa ikuisesti suodatinta. Tuohon on ratkaisu Volvolla uusia koko ecu tai halvempi vaihtoehto hävittää koko vekotin putkesta.
Eiköhän se vika ole tuossa jo aiemmin mainittu.
Mikäli pönttö oikeasti olisi lähes täynnä, niin varmaan jollain aineilla ja kikka kolmosilla tilannetta voisi saada paremmaksi, mutta jos (ja kun) siellä on bitti pysyvästi poikittain, niin ei paljon auta.
Vaatii hieman huumorintajua, kun joka toinen päivä saa olla heittämässä ylimääräistä lenkkiä korkeammalla kulutuksella, jotta saa turhan polttonsa tehtyä.
-
Paljonko näyttää dpf:n yli paine-eroksi tyhjäkäynnillä ja ajossa? Pojalla oli samankaltaista ongelmaa, hiukkassuodatin oli lähes tukossa ja yritti poltella sitä 60km:n välein. Saatiin huomattavasti paremmaksi polttoaineen sekaan laitettavalla Forten dpf-cleanerilla ja vedettiin kovilla kierroksilla moottoritietä reilu 60km. Paine-erot pienenivät huomattavasti ja poltot tapahtuivat sen jälkeen 300-400km:n jälkeen.
Paine-ero tyhjäkäynnillä 17mbar, ajossa satasen vauhdissa 65-70 mbar, kaasu pohjassa 250 mbar.
-
Eiköhän se vika ole tuossa jo aiemmin mainittu.
Mikäli pönttö oikeasti olisi lähes täynnä, niin varmaan jollain aineilla ja kikka kolmosilla tilannetta voisi saada paremmaksi, mutta jos (ja kun) siellä on bitti pysyvästi poikittain, niin ei paljon auta.
Vaatii hieman huumorintajua, kun joka toinen päivä saa olla heittämässä ylimääräistä lenkkiä korkeammalla kulutuksella, jotta saa turhan polttonsa tehtyä.
En tiedä liittyykö samaan ongelmaan, mutta testerin mukaan auto luulee, että edellisestä poltosta on yli 1000km matkaa. Eli jostain syystä nämä usein toistuvat poltot eivät tallennu ohjainlaitteelle
-
Paine-ero tyhjäkäynnillä 17mbar, ajossa satasen vauhdissa 65-70 mbar, kaasu pohjassa 250 mbar.
Sanosin että tukossa tai hyvin lähellä noilla arvoilla, alle puolet noista olis ok.....anturikin lienee ok jos 0 mBar sammutettuna.
-
Juu, 0 mbar on moottori sammuksissa.
-
Sen verran tämä asia edennyt, että parin dpf cleaner purkillisen jälkeen on loukun paine-ero pienentynyt selvästi, nyt n. 3mbar tyhjäkäynnillä, myös ajossa selkeästi pienempi.
Itse ongelmaan ei mitään vaikutusta.
Hiukkassuodattimen sopeutusarvot nollaamalla kestää n. 250km, kunnes ensimmäinen poltto tapahtuu, sen jälkeen taas säännöllisesti n. 120km välein.
-
Alkaa pikkuhiljaa huumori loppumaan tämän kanssa..
Nyt viimeiseksi Eolys järjestelmästä saatu vikakoodit pois/pumppu toimii jne.
Paine eroa yhä se n. 3mbar tyhjäkäynnillä/30mbar@3000rpm.
Ei mitään vikakoodeja moottori ohjauksen muistissa, eikä lisäaine järjestelmän muistissa.
Tästä huolimatta tekee nyt 50km välein regeneroinnin, ja öljyn pinta nousee aika nopeaa tahtia.
Eli jokin sellainen asia sen aiheuttaa, josta ei ainakaan vielä tule vikakoodia.
Egr järjestelmän/imusarjan/kanavien tukkoisuus?
Autolla ajetaan 95% pelkkää maantieajoa, jonka puolesta luulis pysyvän kohtuullisen puhtaana.
-
ei tossa pitäs öljyn laimentua
-
ei tossa pitäs öljyn laimentua
Pitäis tai ei, niin 3000km matkalla noussut öljyn taso puolesta välistä n. 10mm yli ylärajan tikussa