Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: stop - 01.11.2023, 21:35:29
-
Mistä päin lähdetään selvittelemään, kun parkkipaikalla oikein jyrkästi kääntyessä toinen eturengas ikään kuin pomppaa asvaltista hiukan? Renkaasta kuuluu kumea ääni ja auto hiukan nytkähtää. Kun ajaa pari metriä lisää, nytkähtää taas. Niin kuin etupyörät eivät kulkisi ihan samaan suuntaan, vaan toinen on rullannut vähän vinoon ja korjaa luistamalla asvaltilla sentin tai pari.
Ilmiö tuntuu parkkipaikalla peruuttaessa ja eteen ajaessa, siis asvaltilla. Suoralla tiellä ja tavallisessa karteessa ei pompi, ei heilu eikä ratti tärise. Pulttien kireys tarkistettu. V70 vm. 2003.
-
oiskohan iskarin yläpään laakerista tai tarttuuko jousi johonkin, tai sitten raidetanko tms. on väljä
-
Tarkasta etujouset että ei ole poikki.
-
Tarkistettu, ettei ole jouset poikki eivätkä pyörät heilu ylös nostettuina, kun käsillä ravistaa. Testasin vielä, että ilmiö tapahtuu vain, kun ratti on aivan ääriasennossa vasemmalla tai oikealla ja sitten ajaa eteen tai taakse. Jos ratti on käännetty oikealle, vasen rengas nytkähtää ja jos taas vasemmalle, niin oikea rengas tekee saman mutta vasen ei. Parin metrin ajo ja taas uudelleen. Silmällä katsottuna rengas siirtyy / luistaa asvaltilla noin sentin. Selvästi ääni tulee renkaan ja asvaltin välistä.
Voiko johtua ohjauskulmista? Renkaiden oikeat reunat ovat kuluneempia kuin vasemmat.
-
Alatukivarren puslat? Kunnon rautaa väliin ja vääntelemään, pienellä hypistelyllä niitä välyksiä löydy.
-
Samaa "vikaa" ihmetellyt. Ei johdu alustasta, ei väljistä, eikä mistään sen tyylisestä. Enemmänkin ominaisuus joka toistuu tietyissä olosuhteissa. Suurin vaikutus on renkailla, rengaspaineilla ja kelillä. Itsellä alkaa kesärenkaat tekemään samaa kun keli alkaa olemaan lähellä nollaa ja tekee enemmän kun on kylmät renkaat. Talvirenkailla ongelma poistuu ja kesällä tätä ongelmaa ei sitten olekkaan lainkaan.
-
Ei mitään vikaa. Kyseessä on ackermankulma-ehto. Hammastanko-ohjauksessa ei pystytä täysin toteutta maan sitä, että ulkokaarteen rengas kääntyisi riittävästi. Niinpä jyrkässä käännöksessä sisärengas "kääntyy liikaa" ja luiskahtaa sivulle kun voima kasvaa liiaksi. Ja sama uudestaan parin metrin päässä. Ilmiö selkeämpi hieman kostealla pinnalla.
-
Tai sitten siellä ei ole käännönrajoittimia paikoillaan, omissa nykyisissä ei ainakaan tuollaista nytkäytystä tee eikä vanhemmissakaan tehnyt.
-
Luiskahtava rengas on mielestäni ulompi rengas. Olen huomannut ilmiön useamman vuoden ajan. Nyt ehkä aiempaa enemmän. Tiukassa U-käännöksessä vasta tuntuukin.
-
Minkä kokoiset renkaat alla? Mulla P3 tekee samaa, jos on kapea rengas 205/60 alla. Ei tapahdu 215/55 tai 225/55 koolla.
Uloin rengas sortaa ja voi tapahtua molemmin puolin niin kuin kuvaat. Ei vaan kannata kääntää sitä rattia aina ääriasentoon ellei ole pakko.
Roilolta ainakin järkeenkäypä selitys.
-
Talvirenkaiden vaihtamisen jälkeen ongelma on kadonnut. Oli vain kesärenkailla.
-
Talvirenkaiden vaihtamisen jälkeen ongelma on kadonnut. Oli vain kesärenkailla.
Talvirenkaat sen verran huonommin tarraa katuun kiinni, varsinkaan talvikelissä, että luisto maata vasten tapahtuu koko ajan eikä nykäyksinä.
-
Talvirenkaat sen verran huonommin tarraa katuun kiinni, varsinkaan talvikelissä, että luisto maata vasten tapahtuu koko ajan eikä nykäyksinä.
Asvaltillakaan ei nytkähtele. Ongelma katosi talvirenkaiden vaihtoon. Varmaan tulee sitten takaisin kesärenkaiden vaihdossa.
-
Asvaltillakaan ei nytkähtele. Ongelma katosi talvirenkaiden vaihtoon. Varmaan tulee sitten takaisin kesärenkaiden vaihdossa.
Tulee niinkuin yllä mainittii niin liian kapea rengas tekee tuon. Leveämpää alle ja käännön rajoittimien tarkistus.
-
Tulee niinkuin yllä mainittii niin liian kapea rengas tekee tuon. Leveämpää alle ja käännön rajoittimien tarkistus.
Koko 205/55 on ollut käytössä 20 vuotta. Kesärenkaat ovat hyvin kuluneet, voisiko johtua siitä? Uusien osto edessä kumminkin.
-
Voi johtua kulumisesta ja renkaan kumiseoksesta sekä lämpötilasta.
Älä sitä ressaa, on näitten kanssa isompiakin murheita.
Hyvä vinkki, älä käännä niin lujasti siinä parkkipaikalla. :D Vai pitäskö sanoo vaan että älä välitä.
-
Hyvä vinkki, älä käännä niin lujasti siinä parkkipaikalla. :D
Jos ei käännä, ei nytkähdä rengas, mutta auto nytkähtää päin seinää. ::)
-
Koko 205/55 on ollut käytössä 20 vuotta. Kesärenkaat ovat hyvin kuluneet, voisiko johtua siitä? Uusien osto edessä kumminkin.
Voi. Laita 215/55 alle ja koitappa sitten ja tarkista ne rajoittimet.
-
Samaa tekee V70 2.5 T -2005. Alla 225 x 17 x45 renkaat. Parkkiruudusta lähtiessä huomaa. Ei mielestäni muuttunut tukivarsien puslia vaihtaessa miksikään. Arvelin samaa, kuin tuolla roilo tiesikin.
. -Johtuu rakenteesta.
-
Hei ja hyvää joulua!
Ei meillä nytky vaikka miten kääntää alla auton valmistajan suosittelemat
renkaat 195/65-15