Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: finyman - 06.11.2023, 17:10:32
-
Kokeillaanpa tätä kautta viimeisenä toivona.
Auto vuoden 08 s60 D5, lastutettu ja 320k taulussa.
Autossa vedot poissa ja moottorihuoltovalo palaa. Ensimmäiset kilsat menee hyvin kunnes ongelmat alkavat ja vedot loppuvat.
Wetterillä sanoivat että ahtopaine-anturi ja turbon solenoidi ovat rikki.
Anturi ja koko turbo vaihdettu.
Viat jatkuvat.
Maf, polttoaineensuodatin ja ilmansuodatin vaihdettu.
Helsingissä kävin juuri SCC Volvolla jossa ajoivat turbolle softaa.
Vika hävisi kunnes tuli jälleen takaisin.
Siellä levittelevät käsiä että saattaa olla vika missä vaan?
Vida antaa koodeiksi
ECM1540 turbon säätely liian suuri paine
ECM7700 moottorinohjausyksikkö väärä tarkistussumma.
Onko kellään ollut samanlaista?
-
Eiköhän sieltä ahtovuoto löydy, taas tuijotettu vidaa ja vaihdettu antureita mitkä antaa raja-arvojen yli meneviä arvoja, kuitenkin anturit toimii.
Tuo toinen 7700 koodi johtuu todennäköisesti optimoinnista ja ei vaikuta toimintaan mitenkään.
-
Jos arvata pitäisi niin alipainevuodot tarkistaisin. Moottorin tukikumit/alipaineletkut tuppaa vuotamaan ja aiheuttaa vastaavia vikoja.
-
Noniin huomenna auton alle takas ja tutkimaan moottorin kumeja. Josko vika löytyisi?
Täällähän olikin jo samasta asiasta hyvää stooria:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=90563.30
-
Tulppaat siitä putsarikotelolta säätöventtiilistä tukityynyille lähtevän alipaineletkun, korjaa ainakin siltä osin sen ongelman, jos tyynyt vuotavat. Hyvä korjaus siihen asti, kun on saanut vaihdettua uusiin tukityynyihin, jos siis vika on siellä puolella.
-
08 vuosimallia niin ei vaikuta alipainevuodot turbon toimintaan kun on sähköservolla siipien ohjaus.