Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Rawpoweri - 14.11.2023, 19:09:14

Otsikko: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Rawpoweri - 14.11.2023, 19:09:14
Moro

Tässä on nyt edellisen v70 volvon jälkeen skodalla ajeltu 2,5v. Nyt alkaa näyttää, että T8/T6 hybridit volvolla alkaa olla kohtalaisen järkihintaisia. Laitan tähän nyt uuden ketjun kysymyksineen, jos joku viitsii vastailla.
Nykyinen kulkine on skoda octavia rs 2018vm. Polttoainekulut veroineen noin 260 € /kk. Kilometrejä vuodessa 20-22tkm. Työmatka 10km ja päivittäiset ajot harvoin ylittää 50km

Tarkoitus olisi päästä nuo normaali päivittäiset ajot sähköllä ja ladata autoa yöllä halvan sähkön aikaan. Pitkät matkat sitten polttomoottorilla.

V60 ja V90 siis kiikarissa.

- T8 ja T6 Erot. Tehot? range sähköllä?
- Kulutus pidemmässä ajossa polttomoottorilla? esim maantietä/motaria 100-120km/h
- Tyyppiviat? Näitä ei hirveästi ole foorumia selatessa tullut vastaan. ERAD ongelmia ilmeisesti ollut, joka kohtalaisen tyyris korjata.
- Huolto-ohjelma? Öljyt? Jakopää? Vaihteisto? AWD? ERAD?
- Akuston takuu?
- Webasto näissä ei ilmeisesti lämmitä moottoria. Mitenkä voitelu? Öljyt ilmeisesti kohtuu lirua 0w-20. Joku muistaakseni eräässä ketjussa kehoitti, että jos ei pääse sähköllä perille niin heti sitten polttomoottorilla lähtiissä. Mitenkähän nuo koneet kestää kun lyödään voimaa motarivauhdissa jäykillä öljyillä heti kuormitukseen?
- Mites jos paljon ajettu sähköllä. Onko ollut nokka-akselin ruostumisia? Tätä toki voi välttää jos käyttää polttomoottorin kunnolla lämpimäksi säännöllisesti..

Vakuutukset? Tällä hetkellä skodassa superkasko ja liikenne 720€vuosi. Täydet bonukset
Ajoneuvovero+

Tällä voisi tehdä pientä kustannuslaskemaa minkälaista kuukausierää olisi järkevä lähteä maksamaan.

Jos joku jaksaa vastailla niin kiitos.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: volvoandy - 14.11.2023, 23:02:47
Hyviä valintoja olis molemmat. Noita kaikkia mekin tuumailtiin ja päädyttiin kuitenkin sitten XC60 T8. Sinulla oli paljon kysymyksiä, mutta kokeilen vastata jokaiseen...
- T8 on toki tehokkain, mutta T6kin voisi riittää. Niitä on aika vähän ainakin V90seen tarjolla joten isompi hinta/mallivalikoima löytyy T6sta V60 puolelta. Eroja on aika paljonkin ja esim. onko "perinteinen" vai long range. Ne ovat vielä aika kalliita.
Tehon puolesta T8 niissä aiemmissa on 390hv tai jopa alkupään 408hv, mutta niissä on hieman pienemmät akut. T8 on yleisin ja niitä varmaan löytyy ehkä budjettiinkin. T8ssa on 2 turboa ja T6 on yhdellä (bi)turbolla. Tehoa silti 340hv.
- omassa XC60 T8ssa matka-ajon kulutus ollut yllätys, kun viime vkl käytiin n. 250km reissu ja mennessä oli kulutus 5,3L ja tullessa 7,5L eikä ladattu yhtään. V60 ja V90 menevät varmaan vieläkin vähemmällä, mutta matka-ajossa tuo vie silti vain n. 6-7L ja talvipakkasilla viime talvena boksi päällä 7,9L Rukalle ja takaisin eikä ladattu yhtään... Varmaan 100kmh ja enemmän kulutus noussee aika lailla, mutta perusajolla voisi mennä ilman latausta sen 6,5-7L nuo matalammat farkut
- tyyppivikoja on jotain pienehköjä sähköpuolen juttuja ja täältä löytyy lisätietoa, meillä piti erad voimansiirto uusia eli jos hommaat uudehkon V60/V90 T6 tai T8 niin suosittelen kyllä jotain turvaa siihen kaupan yhteyteen
- huolto-ohjelma on yleensä 1v/30tkm eli öljyille aika pitkä joten tiheämpään kannattaa kyllä vaihdattaa, vähintään kerran vuoteen öljyt. Muista huoltopaketeista en kauheana tiedä, mutta jakohihna on Suomessa 5v tai joku 150-160tkm suunnilleen vaihtoväli, ite olen laitattanut merkkihuollossa ilmeisesti Castrol Edge 0W-20 käyttävät ja automaattivaihteiston öljyt vaihdatin n. 80-90tkm välissä, AWD huoltoa ei tarvi tehdä koska erad hoitaa taka-akselin...
- akuston takuu muistaakseni 8 vuotta?
- webasto ei lämmitä moottoria 2019 tai ainakin 2020 vm eteenpäin, hieman vanhemmissa alkupään autoissa kyllä, jotkut ovat laitattaneet jotain vastusviritelmiä eli sen kyllä saa jostain toimimaan myös moottorille muttei välttämättä tarvi...
- T8 moottorin pitäisi olla kyllä tosi kestävä ja jakohihnoja niistä on mennyt tosi vähän (ainakin oman merkkiliikkeen asentajan mukaan), webaston tarpeettomuutta ehkä tukee se, että T8 moottorissa lienee sähköinen vesipumppu ja myös öljy kiertää aika tehokkaasti ja äkkiä eli moottori lämpeää kyllä nopeasti, viime talvena käytin moottoria välissä "charge" toiminnolla ja ei ollu edes lisälämmitin päällä, niin aika äkkiä sieltä lämmöt tulevat ja ei kuulosta karulta kylmänäkään laittaa päälle, kyllä siellä voi joku nesteen kierto tai tietynlainen esilämmitystila olla päällä vaikkei moottori kävisikään heti
- nokka-akselien ruostumisesta ei kyllä mitään tietoa, mutta hieno systeemi tuossa Volvolla on eli moottori lähtee aika herkästikin ainakin "hybrid" ajotilassa päälle eli automatiikka hoitaa ja saa sen moottorin pakotettuakin päälle "constant awd" ja "power" ajotilojen kautta eli ihan luotettava on BMW nokka-akseleihin verrattuna...
- meillä XC60sen vakuutus täyskasko maksimibonuksilla 800€ vuosi (autoliikkeen ja OP:n sopimuspaketti) eli tasan sama kuin edellisessä V90CC D4 AWD:ssä kans joten ei eroa, ajoneuvovero/käyttövoimavero on 125€/vuosi ja V60 T6ssa voi olla pari kymppiä pienempikin
+ tilojen puolesta V90 T8 olis varmaan parempi, mutta jos käyttökuluja ja pientä kulutuseroa ajattelee sekä vähemmällä tilalla pärjäis, niin ite valitsisin ehkä V60 T6 joku 2020-2022 akselilta, varmaan suurin ero tiloissa V60 vs. V90 on takakontti jonkin verran (ainakin lastaussyvyys) ja takamatkustajien tilat. V60 on yllättävän matala auto ja V90 olis ehkä maantiellä ajettavuudeltaan kuin juna, V60 ketterä perusvarma ja kaupungissakin näppärä. AWD tekniikka ja ajomoodit noissa ovat ihan samat, jos se rulla vaan löytyy eli niitä ei enää ole sitten 2022-2023 vuosimalleissa ollenkaan. Varusteista Inscription voisi olla ihan hyvä valinta! Omaan silmään se R-design on aika kulmikas edestä...

Toivottavasti auttaa vaikka kirjoitinkin XC60sen omistajana  ::)

Moro

Tässä on nyt edellisen v70 volvon jälkeen skodalla ajeltu 2,5v. Nyt alkaa näyttää, että T8/T6 hybridit volvolla alkaa olla kohtalaisen järkihintaisia. Laitan tähän nyt uuden ketjun kysymyksineen, jos joku viitsii vastailla.
Nykyinen kulkine on skoda octavia rs 2018vm. Polttoainekulut veroineen noin 260 € /kk. Kilometrejä vuodessa 20-22tkm. Työmatka 10km ja päivittäiset ajot harvoin ylittää 50km

Tarkoitus olisi päästä nuo normaali päivittäiset ajot sähköllä ja ladata autoa yöllä halvan sähkön aikaan. Pitkät matkat sitten polttomoottorilla.

V60 ja V90 siis kiikarissa.

- T8 ja T6 Erot. Tehot? range sähköllä?
- Kulutus pidemmässä ajossa polttomoottorilla? esim maantietä/motaria 100-120km/h
- Tyyppiviat? Näitä ei hirveästi ole foorumia selatessa tullut vastaan. ERAD ongelmia ilmeisesti ollut, joka kohtalaisen tyyris korjata.
- Huolto-ohjelma? Öljyt? Jakopää? Vaihteisto? AWD? ERAD?
- Akuston takuu?
- Webasto näissä ei ilmeisesti lämmitä moottoria. Mitenkä voitelu? Öljyt ilmeisesti kohtuu lirua 0w-20. Joku muistaakseni eräässä ketjussa kehoitti, että jos ei pääse sähköllä perille niin heti sitten polttomoottorilla lähtiissä. Mitenkähän nuo koneet kestää kun lyödään voimaa motarivauhdissa jäykillä öljyillä heti kuormitukseen?
- Mites jos paljon ajettu sähköllä. Onko ollut nokka-akselin ruostumisia? Tätä toki voi välttää jos käyttää polttomoottorin kunnolla lämpimäksi säännöllisesti..

Vakuutukset? Tällä hetkellä skodassa superkasko ja liikenne 720€vuosi. Täydet bonukset
Ajoneuvovero+

Tällä voisi tehdä pientä kustannuslaskemaa minkälaista kuukausierää olisi järkevä lähteä maksamaan.

Jos joku jaksaa vastailla niin kiitos.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Rawpoweri - 15.11.2023, 08:56:37
Kiitos nopeasta ja kattavasta vastauksesta. Tästä olikin todella paljon apua ja "ostokuume" nousee entisestään.

Kyllä vaikuttaa sille, että valinta tulee olemaan V60 T60 340hv moottorilla. Näissä hinnat jo alkaa olla kohillaan. Tuon ERAD:n suhteen jokin lisäturva olisi kyllä poikaa esim 24kk ajalle. Selekt vaihtoauto olisi kova sana, mutta näissä on hinnat kovat verrattuna nettiauton muuhun tarjontaan.

Ymmärränkö oikein, että nämä linkin autot olisi tuo T6 340hv. Range sähköllä WLTP mukaan 75-91km. Tämä olisi juuri passeli omiin päivittäisiin ajoihin..

https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-recharge-2.0-t6-350hp-plug-in-hybrid-awd-geartronic-45634
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/13889357

Mitenkäs tuo hybridin lataus. Voimavirtapistoke löytyy autotallista? Onnistuuko suoraan siitä vai pitääkö käyttää sähkömiestä?
Talossa 25A sulakkeet ja maalämpöpumppu. Riittääkö virrat ongelmitta?

Tuota uutta v60 ei ole tullut vielä ajettua, mutta kunhan tässä koeajokierros alkaa niin sitten saa tuntumaa. On kuitenkin ilmeisesti samankokoinen/isompi kuin skoda octavia?



Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: LendZi - 15.11.2023, 12:30:45

Ymmärränkö oikein, että nämä linkin autot olisi tuo T6 340hv. Range sähköllä WLTP mukaan 75-91km. Tämä olisi juuri passeli omiin päivittäisiin ajoihin..

https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-recharge-2.0-t6-350hp-plug-in-hybrid-awd-geartronic-45634
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/13889357

Mitenkäs tuo hybridin lataus. Voimavirtapistoke löytyy autotallista? Onnistuuko suoraan siitä vai pitääkö käyttää sähkömiestä?
Talossa 25A sulakkeet ja maalämpöpumppu. Riittääkö virrat ongelmitta?


Ei ole 70km range!

Linkin auto on mielestäni vielä vanhempi pienempiakkuinen, eli ei uudempi long range -versio. Tuon ylemmän linkkisi mukaan V60 long rangejen valmistus olisi alkanut 9/21.

Pienemmän akun käytössä oleva kapasiteetti on hieman alle 10kWh, long rangeissa 14,9kWh.

Voimavirtapistokkeesta saat ladattua suoraan Volvon maksimi 3,6kW teholla, sopivaa piuhaa ei pitäisi tulla auton mukana.

Virtojen riittävyys riippuu vaiheiden kuormituksesta. Latautuva Volvo, maalämpöpumppu täysillä ja sähkökiuas ovat yhdessä varmaankin liikaa.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Scraab - 15.11.2023, 13:32:18
Kävin katsomassa oikein sopivan oloista V60 T8 yksilöä vajaa vuosi sitten. Varusteena olivat sekä voima- että valovirtapistorasiaan sopivat Volvon alkuperäiset latausjohdot. Myyjän mukaan suomalaisissa autoissa normisettiä, ei näitä juuri kannata julkisiin liittää ja meillä täällä pikkukylillä on virtaa saatavilla jokaisella, joka näitä ostelee.

Käytännön range myyjän mukaan normaaliajossa 30 km. Pihistelemällä hyvissä oloissa pääsee pidemmällekin.

Polttoainetta kuluu kaasujalan mukaan, voima ei tule tyhjästä. Yleensä ajotietokoneet näyttävät 8+ lukemia, ei nämä möhkäleet kevyesti liiku. Enkä näe järkeä maksaa suorituskyvystä, mitä ei käytetä.

Jos käyttökulut pohdituttavat, vaihda suosiolla merkkiä :).
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Rawpoweri - 15.11.2023, 13:38:15
Ei ole 70km range!

Linkin auto on mielestäni vielä vanhempi pienempiakkuinen, eli ei uudempi long range -versio. Tuon ylemmän linkkisi mukaan V60 long rangejen valmistus olisi alkanut 9/21.

Pienemmän akun käytössä oleva kapasiteetti on hieman alle 10kWh, long rangeissa 14,9kWh.

Voimavirtapistokkeesta saat ladattua suoraan Volvon maksimi 3,6kW teholla, sopivaa piuhaa ei pitäisi tulla auton mukana.

Virtojen riittävyys riippuu vaiheiden kuormituksesta. Latautuva Volvo, maalämpöpumppu täysillä ja sähkökiuas ovat yhdessä varmaankin liikaa.

Hyvä huomio. Eli jos haluaa "long Rangen" niin 9/21 jälkeen valmistettu. Tuota 340hv on siis ilmeisesti kahdella eli akustolla 11kw ja 14.9kw

Scraabille, että ei tässä nyt pihistelemään aleta vaan, jos pääsisi nuo perusajot sähköllä ja loput sitten bensalla niin olisin tyytyväinen. Tulisi säästöä nykyiseen dieseliin huomattavasti. Ja tiedossa on, että voima vaatii polttoainetta ja sitä menee sitten kaasujalan mukaan. Jos tässä pihistely edellä mentäisiin niin katsoisin jotain ihan muun teholuokan autoa  :)

Ja toki myös se, että auto ei ole pajalla kokoajan kalliita korjauksia nauttimassa. Ei näissä nyt taida kovin pahoja murheita tekniikan puolesta olla kuin tuo ERAD
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: MakeV70D - 15.11.2023, 14:13:23
Mulla ollut nyt 4 viikkoa V60T8 vm.-20. Kannattaa ajaa ensin myös isompiakkuinen, näissä on iso ero. Tässö pikkuakkuisessa teho ei riitä kuin rauhalliseen mummomaiseen liikkumiseen. Rivakampaa kulkua tarjoaa tuo 2022 mallinen sähköllä. Tämän vuoksi omakin menee vaihtoon heti kun noita isoakkuisia on järkihintaan saatavilla. Tähän mennessä 3 vikaa; ajovalojen huurtuminen, takaoven kahva ja radion mökä. Keskikulutus eka tankillisella 4,9L/100km.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Scraab - 15.11.2023, 16:11:41
Tulisi säästöä nykyiseen dieseliin huomattavasti.
Juu, varmasti. Minulla lienee Excelissä joku vika, kun ajan edelleen S90 dieselillä :).
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Rawpoweri - 15.11.2023, 16:33:07
Juu, varmasti. Minulla lienee Excelissä joku vika, kun ajan edelleen S90 dieselillä :).

 :) Näinpä. Siksi pitääkin laskea kannattavuus tarkkaan.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: LendZi - 15.11.2023, 17:08:32
Hyvä huomio. Eli jos haluaa "long Rangen" niin 9/21 jälkeen valmistettu. Tuota 340hv on siis ilmeisesti kahdella eli akustolla 11kw ja 14.9kw


Varmaankin noin. Itse etsiskelin V90 ja totesin, että vertailu on hankalaa kun mitään selkeää näkyvää eroa akkujen koon perusteella ei ole ja Nettiauton tiedot voivat olla mitä ovat.

Mutta ainakin V90 ja myös tämän V60 kanssa T6 LR:n tehoiksi on ilmoitettu 350hv, olisiko akun kasvaessa autoihin tullut myös +10hv?

https://www.nettiauto.com/volvo/v60/13947483 On myös nopealla vilkaisulla Nettiauton halvin LR V60.

Autossa on myös vanha sensus-käyttäjärjestelmä, eli ilmeisesti 60-sarjan volvoja on saanut isolla akulla ja sensuksella. 90-sarjassa taas Androidinkin kanssa on saanut pientä akkua.

Ota näistä nyt sitten maallikkona selvää  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Rawpoweri - 15.11.2023, 18:20:00
Varmaankin noin. Itse etsiskelin V90 ja totesin, että vertailu on hankalaa kun mitään selkeää näkyvää eroa akkujen koon perusteella ei ole ja Nettiauton tiedot voivat olla mitä ovat.

Mutta ainakin V90 ja myös tämän V60 kanssa T6 LR:n tehoiksi on ilmoitettu 350hv, olisiko akun kasvaessa autoihin tullut myös +10hv?

https://www.nettiauto.com/volvo/v60/13947483 On myös nopealla vilkaisulla Nettiauton halvin LR V60.

Autossa on myös vanha sensus-käyttäjärjestelmä, eli ilmeisesti 60-sarjan volvoja on saanut isolla akulla ja sensuksella. 90-sarjassa taas Androidinkin kanssa on saanut pientä akkua.

Ota näistä nyt sitten maallikkona selvää  :idiot2:

Joo. Pitää kyllä ottaa asioista kunnolla selvää. Kyllä se varmasti long range on kannattavin omiin ajoihin. On vielä suolaset hinnat, mutta eihän nuo ole kuin vuoden max 1,5v vanhoja. Kunhan ovat 2-2,5v iässä alkaa saamaan hyvään rahaan. Varsinkin kun nyt tulee BYD ja MG kiinan sähköjä halpaan hintaan markkinoille.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: JJJ - 16.11.2023, 01:06:55
Tyyppivikoja on tosiaan ERADin porsiminen, OBCn eli auton pään latausyksikön hajoaminen ja toimimattomat ovenkahvat.
Lootaöljyn ja ERAD öljyn vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, mutta esimerkiksi B-kauppa on ruvennut suosittelemaan niiden vaihtoa lisätöinä loota 60t sähköperä 90t välein.

Oikein kivoja autoja toimiessaan, mutta kyllä mä nykypäivänä katsoisin ensin täyssähköjen suuntaan, sitten polttomoottorien ja vasta viimeisenä vaihtoehtona hybrideihin. Tuollaisessa erikoistapauksessa jossa päiväajot on 20-30 kilsaa hybridi voisi vielä mennä. Ei-LR Volvot on tosiaan tosi mopoja pelkällä sähköllä ja starttaa polttiksen tosi herkästi kun mennään yhtään pakkaselle. Käy koeajolla niin viisastut.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Rawpoweri - 16.11.2023, 08:56:46
Tyyppivikoja on tosiaan ERADin porsiminen, OBCn eli auton pään latausyksikön hajoaminen ja toimimattomat ovenkahvat.
Lootaöljyn ja ERAD öljyn vaihto ei kuulu huolto-ohjelmaan, mutta esimerkiksi B-kauppa on ruvennut suosittelemaan niiden vaihtoa lisätöinä loota 60t sähköperä 90t välein.

Oikein kivoja autoja toimiessaan, mutta kyllä mä nykypäivänä katsoisin ensin täyssähköjen suuntaan, sitten polttomoottorien ja vasta viimeisenä vaihtoehtona hybrideihin. Tuollaisessa erikoistapauksessa jossa päiväajot on 20-30 kilsaa hybridi voisi vielä mennä. Ei-LR Volvot on tosiaan tosi mopoja pelkällä sähköllä ja starttaa polttiksen tosi herkästi kun mennään yhtään pakkaselle. Käy koeajolla niin viisastut.

Kiitos vastauksista. Onneksi tässä ei ole mikään kiire hankinnalle ja voi odottaa rauhassa long rangejen hintojen pudotusta.

Täyssähköisissä ei ole riittävän isoa farmaria/maasturia ollut oikein tarjolla tarpeisiin tai sitten hinnat karkaa budetin ulkopuolelle. Skoda enyaq ehkä, mutta nekin vielä hinnoissaan.

Jos olis ylimääräinen 70k€ niin voisi laittaa tämmösen. Olisi tehoja ja kokoa :D
https://www.nettiauto.com/byd/tang/13904863

Seuraava tulee olemaan joko perus bensa tai sitten joku volvon hybridi. Ellei nyt sitten markkinat muutu ihan täysin.

Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Ribbe - 16.11.2023, 09:10:42
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/13947483 On myös nopealla vilkaisulla Nettiauton halvin LR V60.

Autossa on myös vanha sensus-käyttäjärjestelmä, eli ilmeisesti 60-sarjan volvoja on saanut isolla akulla ja sensuksella. 90-sarjassa taas Androidinkin kanssa on saanut pientä akkua.

Ota näistä nyt sitten maallikkona selvää  :idiot2:
Jep, S/V60 malleja sai MY22.5 jossa on sensus ja LR tekniikka. XC90 mallia sai koko 22 mallivuoden Sensuksella. Muissa Android tuli mutta on vielä vanha tekniikka.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: MakeV70D - 15.12.2023, 15:51:57
Tämmönen outo juttu että range aamulla näyttää yleensä 24-30km mutta yhtenä aamuna sitten 40km. Samat olosuhteet latauksen ja lämpötilan suhteen. Mistähän johtuu? Autolla ajettu 110tkm.

Edit. Latausmoduulit sökönä, ties mitä muuta. Muutkin kummallisuudet, kuten voiman katoaminen, ryntäily, latauksen heittely yms. voi johtua tästä, tai jostain muusta. Nyt ootellaan korjausta ja ajellaan jos kestäis kuukauden jollain lailla.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Kuhaz - 14.04.2024, 02:36:11
Saappa nähä mihinkä sitä on kätensä upottanu. Tehty kaupat 21vm v90 t6 73tkm ajettu. On hud, harmankardon stereot, koukku, nahat, webasto ym ym. Näitä juttuja kun vaan lukee niin laittaa miettimään onko täällä foorumillakaan yhtään tyytyväistä t8/t6 volvon omistajaa jolla auto olisi pelannut ja ollut luotettava :D
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Ribbe - 15.04.2024, 07:06:23
Saappa nähä mihinkä sitä on kätensä upottanu. Tehty kaupat 21vm v90 t6 73tkm ajettu. On hud, harmankardon stereot, koukku, nahat, webasto ym ym. Näitä juttuja kun vaan lukee niin laittaa miettimään onko täällä foorumillakaan yhtään tyytyväistä t8/t6 volvon omistajaa jolla auto olisi pelannut ja ollut luotettava :D
Täällä on yks  :)
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: maxattack - 15.04.2024, 09:02:04
Varmaa voorumilta jos lukee niin ylikorostuu ongelmat.
Kaikenlaista pientä pikkuvaivaa on vuoden omistamisen aikana ollut, mutta ainakin vielä olen tyytyväinen, kun niihin on löytynyt joko korjaus (takuusta) tai järkevä selitys.
Tärkeimmät pääkohdat mitkä tekee omalla kohdalla tyytyväiseksi on auton ulkonäkö, sisäpuolen tyyli ja laatu sekä tietenkin lähtee-kuin-hauki-rannasta kiihtyvyys.
Eli täälläkin tyytyväinen.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Kuhaz - 15.04.2024, 09:54:52
Varmaa voorumilta jos lukee niin ylikorostuu ongelmat.
Kaikenlaista pientä pikkuvaivaa on vuoden omistamisen aikana ollut, mutta ainakin vielä olen tyytyväinen, kun niihin on löytynyt joko korjaus (takuusta) tai järkevä selitys.

Mitä pieniä vaivoja ollut? Oma vanha v90cc D4 ollut kyllä parin vuoden aikana myös melko huoleton ja varma peli. Ei ole edes ovien kanssa ollut ongelmia talven aikana, syynä varmaan se kun ei tule pestyä autoa talvella ja auto seisoo katoksessa. :)
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: j3steri - 15.04.2024, 14:45:10
Saappa nähä mihinkä sitä on kätensä upottanu. Tehty kaupat 21vm v90 t6 73tkm ajettu. On hud, harmankardon stereot, koukku, nahat, webasto ym ym. Näitä juttuja kun vaan lukee niin laittaa miettimään onko täällä foorumillakaan yhtään tyytyväistä t8/t6 volvon omistajaa jolla auto olisi pelannut ja ollut luotettava :D
Täällä samanlainen T6 -21 Ainakin toistaiseksi ollut tyytyväinen. Ainoa miinus takaluukun toisen umpion sisällä kosteutta. Täytynee kuivailla ja tiivistää. Edellisessä T8 vikoja riitti ja rahaa paloi kohtuuttomia summia. Silti uskalsin ostaa tämän :)
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Kuhaz - 15.04.2024, 15:22:53
Täällä on yks  :)

Hienoa 8)
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Kuhaz - 15.04.2024, 15:24:34
Täällä samanlainen T6 -21 Ainakin toistaiseksi ollut tyytyväinen. Ainoa miinus takaluukun toisen umpion sisällä kosteutta. Täytynee kuivailla ja tiivistää. Edellisessä T8 vikoja riitti ja rahaa paloi kohtuuttomia summia. Silti uskalsin ostaa tämän :)

Hyvä 8) paljonko autoillanne on ajettu ketkä olleet pääosin tyytyväisiä?
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: LendZi - 15.04.2024, 16:11:32
Yksilöitähän nuo autot on ja tyytyväiset omistajat ovat foorumeilla hiljaisempia...

Yksi XC90 T8 ajettu 0 - 120tkm yhdellä vialla. Autolla oli useita kuskeja ja penkkiä tuli säädettyä usein, joten jossain kohtaa auto valitti turvatyynystä varmaankin penkin siirtelystä johtuvasta piuhojen löystymisestä. Huoltokäynti poisti ongelman. Muuten oli ongelmattomat kilsat.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: maxattack - 15.04.2024, 17:56:25
Mitä vaivoja; No, esim. volvocars sovellus ilmoittaa välillä että ei pysty aloittamaan lämmitystä tai että lataus keskeytyi teknisen vian vuoksi ja sitten kuitenkin kaikki on OK jos menee itse autolle katsomaan. Talvella pakkkassäällä (noin -10...-20) kaikki ovet temppuilivat vuorollaan, esim. kumpikaan takaovi ei auennut mutta etuovet aukesivat. Joskus kuljettajan ovi ei auennut ja piti ryömiä pelkääjän puolelta talvitamineissa kuljettajan paikalle eikä ole 46 kengänkoolla mikään triviaali. Lisäksi tuli talvella pari kertaa kilpikonnan kuvaa (rajoitettu toimintatila..vain ryömintävauhti) että latausjärjestelmässä vakava häiriö eikä voinut ajaa. Siitä sitten sijaisautolla 300km kotiin ja takaisin, kunnes myöhemmin selvisi, että odottamalla 15 min auton ulkopuolella auton ollessa sammutettuna olis voinutkin jatkaa matkaa ja käydä korjaamolla omalla paikkakunnalla. Syynä oli tod. näköisesti jokin asento-anturi, mikä oli vaikeassa paikassa ja osa itsessään halpa, työ kallis, mutta takuisiin meni. Sen jälkeen vikaa ei esiintynyt, mutta eipä ole ollut pakkasiakaan. Välillä myös epäilystä ettei lähde nollasta sataan kun painaa napin lähes lauttaan vaan tulee joku mietiskelytauko, mutta vielä epäilystä että olisiko kuitenkin omilla toimilla osuutta jotenkin. Lisäksi jarrut narisi pysähtyessä oman sietokynnyksen ylittävästi ja siihen löytyi ratkaisu että pitäisi huollossa pyytää jarrupalojen urien puhdistus ja käsittely narinanpoistoaineella vaikkapa kerran vuoteen, niin narina vähenee 90%.

Mitä pieniä vaivoja ollut? Oma vanha v90cc D4 ollut kyllä parin vuoden aikana myös melko huoleton ja varma peli. Ei ole edes ovien kanssa ollut ongelmia talven aikana, syynä varmaan se kun ei tule pestyä autoa talvella ja auto seisoo katoksessa. :)
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: j3steri - 16.04.2024, 08:12:50
Hyvä 8) paljonko autoillanne on ajettu ketkä olleet pääosin tyytyväisiä?
Mittarissa oli 114tkm ostohetkellä ja nyt 120tkm
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Niclashki - 24.04.2024, 11:12:11
Saappa nähä mihinkä sitä on kätensä upottanu. Tehty kaupat 21vm v90 t6 73tkm ajettu. On hud, harmankardon stereot, koukku, nahat, webasto ym ym. Näitä juttuja kun vaan lukee niin laittaa miettimään onko täällä foorumillakaan yhtään tyytyväistä t8/t6 volvon omistajaa jolla auto olisi pelannut ja ollut luotettava :D

Täällä toinen tyytyväinen. V90 T8 2020. Ajettu nyt 74tkm. Ainoa isompi vika oli takuuaikaina, meni invertteri moottorilta jossain 26tkm lukemissa (aiheutti tehon hiipumista sähköllä ajaessa), minkä Volvo (Bilia) hoiti hienosti sijaisautoineen takuuseen.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: ryypee - 28.09.2024, 19:13:34
Kävin tänään Käyttöauton koeajopäivillä testaamassa LR T8 V60 ja ensituntumalta aivan älyttömän mukavaa kyytiä. Pääasiassa sähköllä tuli ajeltua niin motarilla kuin kaupungissa. Hienosti kulki. Noin isolla akulla ja tehokkaammalla sähkömoottorilla jää helposti polttiksen käyttö todella vähäiselle päivittäisajoissa, joten sitä pitäisi aina välillä käydä bensallakin ajelemassa. Ehkä parin vuoden päästä käytettynä.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Nicoy - 02.10.2024, 15:28:50
https://www.rinta-jouppi.com/ajoneuvohaku/volvo/v60/420356/ minkähänmoinen mahtaisi olla?
Onkohan isoimmat viat jo korjattu vai onko vasta edessäpäin
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: ryypee - 24.10.2024, 23:07:45
https://www.nettiauto.com/volvo/v90/14578881

Mitä mieltä tämmöisestä Ruotsin-tuonnista, jossa kilsat käytännössä sen verran, että hybriditakuuta ei enää ole? Onko ihan järjetöntä miettiä tämmöistä? Tossa on kyllä kaikki pelit ja pensselit, joten ei ainakaan varusteista jää kiinni. Meneekö tämmöisen kanssa kaikki omasta pussista, jos alkaa vaikka ERAD oireilemaan muutaman vuoden sisällä? Liikkeellähän on vastuu tiettyyn pisteeseen asti ja kyllä kaupan ehtona olisi vähintään voimansiirron öljynvaihdot, jos näistä ei dokkaria ole näyttää.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: tepaa - 25.10.2024, 14:29:31
160tkm on "akkutakuu". Omasta pussista saa korjata. Itse ostaisin vähemän ajetun. Itse ostin V60 t6 vm 2021 85tkm ajettuna tasan 30te.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: j3steri - 25.10.2024, 14:55:57
Oman V90 T6 on ostettu tuolta ja myöskin Ruotsin tuonti. Kilsoja oli 114tkm ja liikkeen piikkiin tehtiin 120tkm huolto ja vaihdettiin latausluukun mekanismi( tyyppivika) Rangea pitäisi täydellä akulla näyttää purella 41km ainakin jos auto ei ole seissyt ulkona kylmässä. Eradin hajoaminen ei taida kuitenkaan olla ihan jokapäiväistä vaikka täällä tietysti ollaan sitä mieltä, että on. Webaston toiminta kannattaa kokeilla. Vanhemmissa malleissa tyyppivikana oli obc eli hybridiakun latauslaite. Kaupoille vaan
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: LendZi - 27.10.2024, 23:10:48
Voisiko asiaa miettiä niinkin päin, että uudempi enemmän ajettu auto on todennäköisesti kulkenut enemmän kilometrejä polttomoottorilla, se on siis paremmassa kunnossa kuin plugari, jota on yritetty käyttää sähköautona. Akun syklit tietämällä saisi paljon tietoa historiasta, mutta en tiedä saako niitä helposti tai ollenkaan kaivettua esille.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: volvotdi - 28.10.2024, 08:05:49
Voisiko asiaa miettiä niinkin päin, että uudempi enemmän ajettu auto on todennäköisesti kulkenut enemmän kilometrejä polttomoottorilla, se on siis paremmassa kunnossa kuin plugari, jota on yritetty käyttää sähköautona. Akun syklit tietämällä saisi paljon tietoa historiasta, mutta en tiedä saako niitä helposti tai ollenkaan kaivettua esille.

Plugaria juuri käytetään, kuten sähköautoa ja siihen valmistajakin on softansa tehnyt sekä muun tekniikan. Volvokin ajaa aina ensimmäisenä akkunsa tyhjäksi ja sitten jatketaan polttomoottorilla. Plugarin akun kapasiteetista käytetään 75-85% kun sähköautossa 95-99% eli lataussykli ei ole aivan yksi yhteen jos niitä lasketaan. Jos katsoo katsoo plugarien akkujen takuuta niin vesittyy montakin teoriaa. Ei ihan kannata sen Kokkolan monimerkkikorjaamon juttuja pitää raamattuna. Meidänkin 240tkm ajettu T8 olisi pitänyt hajota jo kahteen kertaan  :D
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: laatikkovika - 28.10.2024, 08:37:17
https://www.is.fi/autot/art-2000010648251.html
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: ryypee - 28.10.2024, 10:35:50
Plugaria juuri käytetään, kuten sähköautoa ja siihen valmistajakin on softansa tehnyt sekä muun tekniikan. Volvokin ajaa aina ensimmäisenä akkunsa tyhjäksi ja sitten jatketaan polttomoottorilla. Plugarin akun kapasiteetista käytetään 75-85% kun sähköautossa 95-99% eli lataussykli ei ole aivan yksi yhteen jos niitä lasketaan. Jos katsoo katsoo plugarien akkujen takuuta niin vesittyy montakin teoriaa. Ei ihan kannata sen Kokkolan monimerkkikorjaamon juttuja pitää raamattuna. Meidänkin 240tkm ajettu T8 olisi pitänyt hajota jo kahteen kertaan  :D

Onko sulla tietoa akun kunnosta näillä kilsoilla?
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: LendZi - 28.10.2024, 11:34:33
Plugaria juuri käytetään, kuten sähköautoa ja siihen valmistajakin on softansa tehnyt sekä muun tekniikan. Volvokin ajaa aina ensimmäisenä akkunsa tyhjäksi ja sitten jatketaan polttomoottorilla. Plugarin akun kapasiteetista käytetään 75-85% kun sähköautossa 95-99% eli lataussykli ei ole aivan yksi yhteen jos niitä lasketaan. Jos katsoo katsoo plugarien akkujen takuuta niin vesittyy montakin teoriaa. Ei ihan kannata sen Kokkolan monimerkkikorjaamon juttuja pitää raamattuna. Meidänkin 240tkm ajettu T8 olisi pitänyt hajota jo kahteen kertaan  :D

Lähinnä tarkoitin, että mielummin ostaisin auton, jossa öljyt on ajettu edes silloin tällöin kunnolla lämpimäksi. Teidänkin kilsoilla näin lienee tapahtunut melko usein. Plugareissa olisin melkein enemmän huolissani polttomoottorista kuin sähköjärjestelmästä.

Volvojen akkutakuu on ollut MY21 asti 5v / 100tkm. Joka päivä täyteen ladattuna 1825 akullista, 35km rangella pelkästään sähköllä ajaen 2850 akullista. Ottaen huomioon, että jälkimmäistä ei tee juuri kukaan, niin ei tuo mielestäni kovin kummoinen luottamuksen esitys valmistajalta tekniikkaansa kohtaan ole.

https://www.volvocars.com/fi/l/volvon-takuut/
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Ribbe - 28.10.2024, 12:43:54
Lähinnä tarkoitin, että mielummin ostaisin auton, jossa öljyt on ajettu edes silloin tällöin kunnolla lämpimäksi. Teidänkin kilsoilla näin lienee tapahtunut melko usein. Plugareissa olisin melkein enemmän huolissani polttomoottorista kuin sähköjärjestelmästä.

Volvojen akkutakuu on ollut MY21 asti 5v / 100tkm. Joka päivä täyteen ladattuna 1825 akullista, 35km rangella pelkästään sähköllä ajaen 2850 akullista. Ottaen huomioon, että jälkimmäistä ei tee juuri kukaan, niin ei tuo mielestäni kovin kummoinen luottamuksen esitys valmistajalta tekniikkaansa kohtaan ole.

https://www.volvocars.com/fi/l/volvon-takuut/
Juurikin tämä.

Tuli viikonloppuna katsottua viimeisin  video aiheesta, jossa oli teoriaakin tähän taustalle. Pahinta plugarille on ajaa aina vain sähköllä. Huolestuttavaa jos on korjaamolle tullut 4v ikäinen skoda jota ei oltu vielä kertaakaan edes tankattu.Volvossa webasto syö sen verta että joskus pakko tankata :D. Jos oikein ymmärsin niin Volvon etu on että kennojen välissä kiertää jäähdytysneste kun saksalaisissa on pohjassa jäähdytys. Ja tuo 3000 sykliähän ei tarkoita että akusto on entinen vaan että teho on laskenut. Lisäksi vaikuttaa moni muu asia.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Volvomieskö - 31.12.2024, 20:23:56
Mietinnässä on muutaman vuoden vanhan plugarin hankinta. Talvi on täällä pohjoisessa pitkä joten mielellään moottorille haluaisi myös lämmityksen. Epäilyttää miten moottori voi kestää ilman esilämmitystä, varsinkin käytettynä suuri riski ??? Ainakin omasta mielestäni :D

Webaston viritys on pois laskuista. Onko muista ratkaisuista kokemuksia?

Mitä eroa bensawebastolla ja sähkökäyttöisellä lämmityksellä on? Ovatko saman tehoisia?
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: tuomaril - 01.01.2025, 03:34:36
Anteeksi jos kysyn tyhmiä, mutta miksi Webaston viritys on poissa laskuista? Todella helppo nypätä johto irti ja sitten lämpeää myös moottori. Täällä ollut dieselin kanssa tuo "viritetty" Webasto käytössä jo noin nelisen vuotta.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Volvomieskö - 02.01.2025, 00:28:16
Pelkona että takuu menee jos lähtisi ”virittelemään”. Tämän takia mielellään käyttäisi virallisia keinoja.
Anteeksi jos kysyn tyhmiä, mutta miksi Webaston viritys on poissa laskuista? Todella helppo nypätä johto irti ja sitten lämpeää myös moottori. Täällä ollut dieselin kanssa tuo "viritetty" Webasto käytössä jo noin nelisen vuotta.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: Volvorules - 02.01.2025, 08:59:35
Lähinnä tarkoitin, että mielummin ostaisin auton, jossa öljyt on ajettu edes silloin tällöin kunnolla lämpimäksi. Teidänkin kilsoilla näin lienee tapahtunut melko usein. Plugareissa olisin melkein enemmän huolissani polttomoottorista kuin sähköjärjestelmästä.

Volvojen akkutakuu on ollut MY21 asti 5v / 100tkm. Joka päivä täyteen ladattuna 1825 akullista, 35km rangella pelkästään sähköllä ajaen 2850 akullista. Ottaen huomioon, että jälkimmäistä ei tee juuri kukaan, niin ei tuo mielestäni kovin kummoinen luottamuksen esitys valmistajalta tekniikkaansa kohtaan ole.

https://www.volvocars.com/fi/l/volvon-takuut/

Joo, 2022 mallissa se on jo 8v./160 tkm.
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: tepaa - 02.01.2025, 09:27:12
Joo, 2022 mallissa se on jo 8v./160 tkm.

2021 auto ja huoltokirjassa lukee nuo pidemmät akkutakuut
Otsikko: Vs: Volvo V60/V90 T6/T8 ostamassa
Kirjoitti: TKG - 02.01.2025, 19:29:19
Pelkona että takuu menee jos lähtisi ”virittelemään”. Tämän takia mielellään käyttäisi virallisia keinoja.
"Virallinen keino" on Volvon mielestä se että kone kestää kylmäkäynnistyksen kelissä kuin kelissä.