Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Jaritur - 15.11.2023, 20:02:14
-
XC60 D5 -12, moottorikoodilla D5244T15 on nyt kostealla ja viileällä säällä nykäissyt muutaman kerran ja nyt hetkinen sitten ei vastannut kaasuun, sekä otti kierroksia aaltoillen. Vika oli päällä ehkä 15-20 sekuntia ja katosi.
Luin vikakoodit ja tarjosi P0340, nokka-akselin anturi A (rivi1) - virtapiiri virheellinen.
Ajoin lenkin ja palasi takaisin vaikkei oireillutkaan millään tavoin, joten tämä tältä osin uusittavaksi, kunhan vaan ensin katson että johdotus on ehjä.
Mutta missä tämä anturi sijaitsee tuossa moottorissa?
En löytänyt haulla vastausta, enkä Bingillä / Googlellakaan.
PS. Kaverina oli vikakoodit P0405 ja P0406, eli EGR venttiilin signaali liian matala / liian korkea, joten onkohan näiden johdotus mahdollisesti samassa johtosarjassa tai lähekkäin? Nämä eivät palanneet ajamallani noin 60km lenkillä.
-
Kannattaa kurkata johtosarja akkukotelon vierestä.
-
Johtosarjaan katseet niin kuin edellä jo mainittu, harvemmin nuo kaikki yhtäaikaa sekoaa.
-
Mutta johtosarjoja kulkee siellä täällä, akkukotelo mainittu, tutkin sen.
Missä tuo itse anturi sijaitsee, niin voi lähteä sieltä tutkimaan myös?
-
Sieltähän se tulipellin puolelta noin keskeltä venttiilikoppaa löytyi ja siitä eteenpäin johdotus käyty läpi sinne asti kun näki purkamatta.
Johdot näyttivät ehjiltä, eikä näkyviä hankaumia eristeissäkään.
Tänään ilmoitti "moottorijärjestelmä vaatii huollon", mutta toimi kuitenkin täysin normaalisti ja P0340 oli putkahtanut taas kylään.
Uusi anturi tilattu Bilialta, vaihto näyttäisi niinkin monimutkaiselta, kuin yksi liitin ja torx irti, nosto pois ja asennus päin vastaisessa järjesteyksessä.
Pari alipaineletkua menee päältä, mutta taitaa mahtua kivasti välistä.
EDIT: vaihto oli kuin olikin parin minuutin juttu: putsaus, liitin irti, torx auki, anturi mahtui kivasti alipaineletkujen ohitse. Johtosarja ehjä, nyt vikakoodit poissa ja pysyvät poissa.