Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: v0lv0245 - 16.11.2023, 12:56:52
-
Tuli ostettua pienen harkinnan (2pv) jälkeen museokatsastettu 1978 262c Bertone B27E/BW55. Auto on alkuperäinen Suomiauto.
Melkein kaikki on originaalia, toki hieman kulunutta (mittarissa 247tkm).
Kone vaatii hieman huomiota, kun ei oikein kylmänä käynnisty ja tehot on hukassa ;)
Pikku päivityksiä on tulossa jollakin aikataululla. Ainakin AW72L menee nykyisen lootan tilalle.
Varusteet on muuten kaikki, paitsi vakkari ja keskuslukko, joten sellaiset pitää asentaa.
Auto on seissyt 8 vuotta (viime vuonna on katsastettu) joten kaikkea läpikäytävää on. Hitsattavaa ei ole.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0001%20kotona.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0002%20kotona.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0003%20kotona.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0004%20kotona.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0005%20kotona.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0008%20kotona.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0009%20kotona.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0010%20kotona.JPG?img=medium)
Taas on harrastettavaa :)
-
Ai Bertonessa on takaluukun kansikin verhoiltu :D
Hienossa kunnossa pysynyt.
-
Niin on.
-
Tää tuli varmasti hyvään kotiin. :)
-
Jep.
Eivät ne autot tällä pihalla ainakaan huonontuneet ole 8)
-
Komia peli.
-
Tuo on kyllä hauskannäköinen korimalli.
Tulee mieleen menneiden vuosikymmenien kirveskustom, johon on vaihdettu katto jostain ihan toisesta autosta... ::)
-
Komia peli.
Kiitos.
Tuo on kyllä hauskannäköinen korimalli.
Tulee mieleen menneiden vuosikymmenien kirveskustom, johon on vaihdettu katto jostain ihan toisesta autosta... ::)
Sellainenhan se vähän on, siis menneiden vuosikymmenien....
-
Siistissä kunnossa kuvien perusteella.
Omaan silmään tuon peräpää ei iske sitten yhtään mutta se onkin makuasia.
Sisustat näissä on silmäkarkkia.
Näitä harvemmin näkee kunnon vanteilla ja maanläheisenä...
-
Siistissä kunnossa kuvien perusteella.
Omaan silmään tuon peräpää ei iske sitten yhtään mutta se onkin makuasia.
Sisustat näissä on silmäkarkkia.
Näitä harvemmin näkee kunnon vanteilla ja maanläheisenä...
Kyllä se on siisti.
Totta, uudempi perä on parempi, siis auton ;)
Sisustassa on paljon pientä kiiltävää ja nahkaista yksityiskohtaa.
Originaali vanteet ja normaali korkeus.
-
On se hieno ja piste päälle kun 262 rekkari S* ja vielä turvavyö hazardi räpyttää niin kun pitää :)
-
On hyvä numero rekkarissa. Toistaiseksi räpyttää :-[
-
Kuvia pohjasta.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0021%20pohja.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0022%20pohja.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0023%20pohja.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0024%20pohja.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0025%20pohja.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0026%20pohja.JPG?img=medium)
-
Ei näyttäisi olevan pahemmin tai ollenkaan hitsattu. Tai sitten vaan todella hyvin korjattu :)
-
Ei ole hitsattu ensinkään 8)
-
Nämä kuusi viimeistä kuvaa iski minuun kaikkein eniten. Komia peli ;)
-
Kiitos.
Niin minuakin, ei tarvitse heti ekana hitsata puolta pohjaa ja sen jälkeen peruskorjata jarrut yms. Nyt nämä on kunnossa.
Sähköjä on joku asentaja äkkinäinen tehnyt, joten niitä pitää korjata jonkun verran, mutta ne on mukavia töitä.
-
Huonon käynnin metsästys menossa. Uudet tiivisteet imuvuotojen eliminoimiseksi, vesiputkiin uudet tiivisteet, venttiilien säätö ja kaikenlaista pientä puuhastelua.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0042%20pa-systeemin%20huolto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0043%20pa-systeemin%20huolto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0045%20pa-systeemin%20huolto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0046%20pa-systeemin%20huolto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0047%20pa-systeemin%20huolto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0048%20pa-systeemin%20huolto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0057%20vanttiilien%20s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0060%20vanttiilien%20s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0065%20uudet%20letkut.JPG?img=medium)
Hieman uutta osaa. Suuttimet Britanniasta ja pa-jakaja ja ohjauspaineesäädin Australiasta :o
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0068%20uutta%20osaa.JPG?img=medium)
Erikoinen vararengas.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0032%20vararengas.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0033%20vararengas.JPG?img=medium)
Matkamittari kävi Hollannissa korjattavana.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2023/0037%20korjattu%20matkamittari.JPG?img=medium)
Nyt sitten vaan kasausta.
-
Uudet polttoainejärjestelmän osat asennettu, hyvin toimii. Lämpimänä käynnistyvyys on huono, tutkinta jatkui ja löytyi vuotava accumulator. Se ei näkynyt ulospäin koska tässä meni letku tankkiin jonne se vuosi paineet pois. Korjaus suoritettu, nyt toimii upeasti.
Uusi pumppu ja accumulator
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0115%20pumppu%20ja%20accumulator.JPG?img=medium)
Tulevaisuuden suunnitelmia. Cruise viiksen päivitys.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0097%20CC%20viiksi%20muokkaus.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0098%20CC%20viiksi%20muokkaus.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0099%20CC%20viiksi%20muokkaus.JPG?img=medium)
AW72L:n asennettu mittarivaijerisysteemit.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0104%20mittarivaijeri%20osat.JPG?img=medium)
Shifterin huoltoa
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0108%20huollettu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0109%20huollettu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0110%20huollettu.JPG?img=medium)
Uusi moottoriantenni, ohjaus radiolta (CR-802).
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0091%20moottoriantenni.JPG?img=medium)
Kuskinpuolen ulkokahvasta puuttuu kromikehikko, joten molemmille puolille uudet.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0089%20uudet%20listat.JPG?img=medium)
Kaikenlaista muutakin pientä tullut harrastettua mm. takavalojen kanssa oli hieman maadoitus haasteita, mutta ne on voitettu.
Loppukuusta vien AW72L:n ja turbiinin peruskorjaukseen. Sen jälkeen lienee sen vaihtaminen paikalleen.
Sitten kun tiet on kuivuneet niin kovaa ajoa...
-
Paljon kivan näköisiä osia :) Olenkin ihmetellyt, että oletko talviunilla, kun ei ole mihinkään topikkiin tullut mitään projektipäivityksiä ;)
-
Niin on.
Kyllä sitä välillä on laiskottanutkin, mutta jotain pientä kuitenkin joista ei aina ole välttämättä mitään mainitsemisen arvoista, kun ovat rutiini juttuja.
Nyt kuitenkin pikkuhiljaa ryhtyy olemaan kevättä rinnoissa :)
-
Kunhan uteilen, minkälainen operaatio niitten takavalojen kanssa että sait kosketushäiriö kuntoon? Pelkkä puhdistus vai, tuntuu olevan vähän vikaherkkiä nämä 264 takavalot
-
Niin tuntuu olevan. Mielestäni ne ovat suunniteltu hieman huonosti.
Niissä oleva maadoituspidike on helposti vääntyvä ja sitten polttimo ei pysy tiukassa, sekä kannanpohjan jousikuormitteinen pohja on myös hieman epämääräinen.
Myös lampun takana oleva maadoitusrima ja sen niitit hapettuu ja taas puuttuu maadoitus.
Minulla on jo mielessä parannus näihin. Teurastan muutamat Amazonin takavalojen heijastimet ja teen uudet pohjat niistä, ne on kuitenkin metallia ja kun kiillottaa ne kirkkaiksi (tai lehtihopeaa/alumiiniteippiä) niin varmasti valot myös paranee.
Tuossa näkyy maadoitus lärpäke. Kuvat ovat internetistä, ei minun lampuista.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/s-l1600%20%285%29.jpg?img=medium)
Maadoitusrima
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/s-l1600%20%2810%29.jpg?img=medium)
Toinen syy pohjien päivitykseen on, että haluan koko alariviin parkit. Se vaatii alimmaiseen jarruvaloon ja takasumuvaloon kaksinapaiset (BAY15d, 5/21W) polttimokannat, jotka löytyy niistä Amazonin pohjista.
Mukavaa pikku puuhastelua siis.
Ainiin se korjaus. Porasin huonot niitit pois ja laitoin M3 hapokkaat pultit niihin sekä korjasin vääntyneet kuntoon.
-
Kiitos täydentävästä vastauksesta :)
Mulla on myös parkit sillai että alarivit palaa mutta satunaiseti ja sehän nyt ei käy ajaa Volvolla missä valot ei toimii :-[ pitääpä yrittää tehdä jonkinlainen samankaltainen päivitys
-
Ole hyvä.
Tuossa hieman lähtökohtaa.
Kuvissa oikean puolen pohja
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/IMG_1076.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/IMG_1077.JPG?img=medium)
Paljon vaatii vielä sovittelua.
-
Omaan 242 kun vaihdoin vastaavat valot niin jarruvalona toimii ylärivin sisin ruutu. Mutta tässä taitaa olla sumarit siinä ?
-
Polttimojärjestys 262/264.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/Muut/Scan037.jpg?img=medium)
Kohdassa 7 on vaihtoehtoisesti takasumari.
-
Aivan siinä on tuplana jarruvalot alunperin :P
-
Eilen tuli ajettua lähes 100 km, hienosti toimii. Kotiin tullessa hieman ihmettelin, että moottori on hieman normaaliakin äänekkäämpi.
Sieltä paljastui irronnut flekti, tässähän on flekti kiinni yhdellä pultilla vesipumpun akselissa.
Vesipumppu on vaihdettu 8 vuotta sitten, jonka jälkeen ei ole ajettu juuri ollenkaan. On edellinen seppä laittanut huolimattomasti kiinni ilman lukitetta >:(
Flekti on entinen ja tietysti myös syyläri otti osumaa. Onneksi ei käynyt pahemmin.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0125%20flekti%20rikko.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0126%20flekti%20rikko.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0127%20flekti%20rikko.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0128%20flekti%20rikko.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0129%20flekti%20rikko.JPG?img=medium)
Tällainen harmittaa, kun kaiken maailman kyläsepät ovat osaavinaan korjata ja sitten tulee sutta secundaa, antaisivat periksi ja muiden tehdä kerralla kunnolla.
-
Laita sähköflekti ellei sille ole mitään estettä? Saako noita viskoja edes mistään. Kai se visko on? ???
-
Sähköflekti on tulevaisuuden suunnitelmissa.
On visko, eikä tuota vanhanmallista saa enää.
Minulla tulossa uusi uudenmallinen vesipumppu, siimapyörä ja visko, joten sille saralle tulee pieni päivitys, siitä sitten myöhemmin.
-
Tuo flekti näyttäisi olevan ihan 264 oma ??? Vai miten koska mun mielestä normi 240 visko ei ole tuon näköinen. Onhan myös 164 flekti yhdellä pultilla mutta se ei ole ihan tuon näköinen. Sähköflekti kyllä turvallinen vaihtoehto jos museohousut ei kiristä niin paljon
-
Oli alkuperäinen flekti.
Vaikka auto on tällä hetkellä museoleimassa niin minulla ei museohousut kiristä vaan lepattavat aivan vapaasti ;)
-
Peruskorjattu AW72L + lukkoturbiini kotiutettu korjaamolta.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0135%20AW72L%20peruskorjattu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0136%20AW72L%20peruskorjattu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0137%20AW72L%20peruskorjattu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0138%20AW72L%20peruskorjattu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0139%20AW72L%20lukkoturbiini%20%20peruskorjattu.JPG?img=medium)
Turbiiniin sorvattiin myös uusi pilot, koska ovat erilaiset B234F/B28E.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0141%20AW72L%20lukkoturbiini%20%20peruskorjattu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0142%20AW72L%20lukkoturbiini%20%20peruskorjattu.JPG?img=medium)
Syyläri kävi tinauksessa ja asensin sähköflektin.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0163%20s%C3%A4hk%C3%B6flekti.JPG?img=medium)
Sitten voimalinja pois.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0164%20nosto.JPG?img=medium)
Siinäpä se taas on motti ja loota pöydällä niin pääseen harrastamaan.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0166%20nostettu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0167%20nostettu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0168%20nostettu.JPG?img=medium)
Kyllä se pikkuhiljaa.
-
Syyläri kävi tinauksessa ja asensin sähköflektin.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0163%20s%C3%A4hk%C3%B6flekti.JPG?img=medium)
Ekkai kennon läpi vetänyt kiinni? ??? :facepalm:
-
Lamellien välistä tarkoitukseen kuuluvilla kiinnikkeillä, niinkuin on ollut monissa aikaisemmissakin sähköflekteissäni. Hyvin on toiminut.
Tuollaiset.
https://www.usparts.fi/performance/jaahdytysjarjestelma/tuulettimet/mrg1994 (https://www.usparts.fi/performance/jaahdytysjarjestelma/tuulettimet/mrg1994)
-
Täällä taas. Kaikenlaista on tapahtunut.
Tilasin Englannista DeLorean kaupasta uuden vesipumpun, jonka Posti päätti laittaa takaisin kysymättä minulta mitään. DeLorean lähetti uudestaan, siitä muutaman viikon viive.
Korjatusta laatikosta huomasin, että se pyörii vain toiseen suuntaan. Palautus korjaajalle, joka korjasi oman mokansa, lisää viivettä. Kaikenlaista sitä sattuu ja tapahtuu.
Asiaan.
Uudet startti ja laturi. Moottorin johtosarjaa myös uusin osittain.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0184%20startti%20ja%20laturi%20paikallaan.JPG?img=medium)
Ostin tällaisen korvaamaan alkuperäisen vihreän releen. Tämä tekee kaiken saman, mutta lisäksi pyöräyttää pumppuja 2-3s. kun laittaa virrat päälle.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0185%20fuel%20pump%20controller.JPG?img=medium)
Uusi vesipumppu.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0195%20vasipumppu%20uusimalli.JPG?img=medium)
Vihdoinkin motti ja loota paikallaan.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0200%20paikallaan.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0201%20paikallaan.JPG?img=medium)
-
Harmillisia viivästyksiä :( Onneks sulla on muita harrastepelejä, niin pääsee nauttimaan ajokeleistä :)
-
Eihän minulla muita olekaan, kun harrastepelejä :D
-
Vähän kyllä käyp katteeks. On siinä monelle seitkytlukulaiselle valmistajalle auton mallia.
O0
-
Niin on.
-
Eihän minulla muita olekaan, kun harrastepelejä :D
Tähän voi jo itsekin samaistua :) tuo relepäivitys on kyllä mielenkiintoinen
-
Odotan myös mielenkiinnolla tuon controllerin toimintaa, toivottavasti parantaa kuumakäynnistyvyyttä.
-
Muutama sata kilometriä ajettu, kaikki toimii, tai ei ihan.
Kuumakäynnistys auton seistyä yli 15min on todella huono.
Olen diagnosoinut mahdollisen vian johtuvan uuden pa-pumpun takaiskuventtiiliistä, joka päästää paineet tankkiin. Uusi genuine takaisku tulossa.
Pesty ja vahattu ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0262%20vahattu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0263%20vahattu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0264%20vahattu.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0266%20vahattu.JPG?img=medium)
Seuraavaksi pitää pestä sisusta....
-
Tää on kyllä upea, mitä maksoi mittariston korjaus ja mikä siinä oli vikana, omassa ei matkamittari pyöri ja nopeusmittari hyppii omiaan, ilmeisesti joku ratas näissä menee. Samaa kuumakäynnistys vikaa omassa eikä taideta olla ainoita, olisi hienoa löytää siihen toimiva korjaus, releestä ei ilmeisesti ollut sulla apua?
-
Kiitos.
Minulla oli samat oireet. Itse vaihdoin yhden rattaan, mutta se ei auttanut. Scandcar korjasi mittarin ja maksoi ~222€
Kyllä tuo uusi fuel controller auttoi, mutta ei kokonaan. Nyt näyttää siltä, että korjatun polttoainejakajan takaisku vuotaa. Pitää siihen vaihtaa o-renkaat.
-
Osia odotellessa rupesin tekemään hieman johtotöitä.
Ensin kauko-ohjattava keskuslukko.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0303%20kauko-ohjattavan%20keskuslukon%20asennus.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0304%20kauko-ohjattavan%20keskuslukon%20asennus.JPG?img=medium)
Oikeassa ovessa on jäljellä herra tai rouva 33:n Bertone leima.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0305%20kauko-ohjattavan%20keskuslukon%20asennus.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0308%20kauko-ohjattavan%20keskuslukon%20asennus.JPG?img=medium)
Sitten relekeskus. Minua on aina harmittanut 200-sarjassa se, että releet on ripoteltu pitkin ohjaamoa. Nyt se muuttuu.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0309%20relekeskus.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0310%20relekeskus.JPG?img=medium)
VAG-kaistavilkkurele kytketty, vilkkurele ja fuel pump controller siirretty keskukseen. AC-rele, takalasilämppärin aikarele ja sähkölasien releet vielä kytkemättä.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0312%20fuel%20pump%20controller%20siirretty.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0313%20fuel%20pump%20controller%20siirretty.JPG?img=medium)
-
Tuo rele juttu on kyllä mahtava! Mitä pohjaa käytit?
-
Kiitos, niin minustakin
Tuollaisia Motonetin relesokkeleita, helppo laittaa niin monta kun tarvitsee.
https://www.motonet.fi/tuote/relesokkeli-yleisreleille?product=48-1872 (https://www.motonet.fi/tuote/relesokkeli-yleisreleille?product=48-1872)
-
Sama mieltä tuosta 240 releviidakosta itse käytin kerran 740 pohjaa siivotaaksen. Mikä tuo bertone leima, en ole ennen kuullutkaan
-
En tiedä leimasta mitään, mutta sellainen siellä on :o
-
Päivitetyt viikset paikoilleen (cruise ei vielä kytketty).
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0353%20uudet%20viikset.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0354%20uudet%20viikset.JPG?img=medium)
Päivitetty soitin (CR-504).
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0355%20CR-504.JPG?img=medium)
Tulevaisuutta, PA-200.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0357%20PA-200.JPG?img=medium)
-
Nyt pitäisi epämääräiset käynnistyvyydet olla historiaa.
Elektroninen ohjauspaineensäädin ja adapteri niin pystyy säätämään läppärillä.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0364%20elektroninen%20ohjauspaineens%C3%A4%C3%A4din.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0365%20elektroninen%20ohjauspaineens%C3%A4%C3%A4din.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0366%20elektroninen%20ohjauspaineens%C3%A4%C3%A4din.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0367%20elektroninen%20ohjauspaineens%C3%A4%C3%A4din.JPG?img=medium)
Raporttia tulee heti, kun on raportoitavaa.
Kässärikotelo huollettu.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0363%20huollettu.JPG?img=medium)
-
Jo alkaa olla hitekkiä 8) Kaukana on se aika, kun tuurnan kanssa hakkasin op-säätimen sisuksia eri asentoihin.
-
Niin on.
Kyllä tuli kanssa hakattua, parani hieman, mutta ei tullut täydellistä, joten joutaa vaihtoon.
-
Sinne holahti.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0368%20elektroninen%20ohjauspaineens%C3%A4%C3%A4din.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0369%20elektroninen%20ohjauspaineens%C3%A4%C3%A4din.JPG?img=medium)
Lyhyen testin perusteella käynti parani, käynnistyvyys haalea/kuuma parana huomattavasti. Seosruuvia sai kääntää 1/4 kierrosta laihemmalle. Lisää dataa kun sitä on.
Talveksi 6X15" peltivanteet ja kapselit.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0371%206x15in%20vanteet.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0370%2015in%20p%C3%B6l%C3%A4rit.JPG?img=medium)
-
Oliko niin että nuo 740/940 pellit ei ole ihan bolt on 240 iso jarrujen kaa. Muistaakseni joskus 2000 luvun alussa piti pikkasen näyttää rälläkää satuloille
-
En tiedä, alkaako orastava sisäinen pussihousu nostaa päätään, mutta tuonnäköinen ja -kuntoinen vanteistus ja kapselointi näyttää helkkarin hyvälle kaikenmaailman tusinatinojen, vammaisten överilevipeltien ja muiden laumaviirausten aikana. :pomo:
-
Minulla oli 240 ruumarissa vastaavat vanteet ja ne meni bolt on, samat jarrut molemmissa.
Tuollaiset kapselit ovat talvella huomattavasti helpompi pitää puhtaana, kun tiheäpinnaiset alut.
-
Ei rälläkkää tarvitse jos 15" vanne, mahtuu 287mm. jarrulevy siellä pyörimään. Oliko alkupään malleissa 14" vannetta?
Onko pölykapselitkin skandixilta?
-
240 on mielestäni aina ollut 14" vanteilla tehtaalta.
Pölärit on hankittu Torilta.
-
Ostin lisäilmaventtiilin huoltosarjan, se kun on vielä koskematon.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0377%20AAV%20korjaussarja.JPG?img=medium)
Elektroninen op-säädin toimii lostavasti, säädin vielä 1/4 kierr. laihemmalle, käynti senkun paranee. Tosin autohan oli seissyt ~8v niin paikat myös notkistuu kilometrien lisääntyessä.
Etuturvavyöt lähetin Hyvinkäälle peruskorjattavaksi.
-
Liittyykö nuo ruuvit ja poranterä jotenkin sen venttiilin uudelleen kasaamiseen? Sehän lienee jotenkin niitattu alkujaan?
-
Juuri näin, niittien poistamiseen poraamalla.
Oikealla ylhäällä on kasa "kylmämetallia" uudelleen liittämistä varten.
-
Lisäilmaventtiili työnalla.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0378%20AAV%20korjaus.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0380%20AAV%20korjaus.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0381%20AAV%20korjaus.JPG?img=medium)
Paikallaan ja toimii. Vaatii todella pienen hienosäädön, kylmä (+15ast) tyhjäkäynti saisi olla ~100-150rpm suurempi.
Säätö on todella hienovaraista, kun tuon liikerata on alle 10mm ja toiminta väli on -30-+70 ast, joten millin liike on jo paljon.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0384%20paikallaan.JPG?img=medium)
-
Etuturvavyöt tuli huollosta.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0387%20huolletut%20turvavy%C3%B6t.JPG?img=medium)
Samantien paikalleen, kyllä toimii hienosti.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0389%20huolletut%20turvavy%C3%B6t.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0390%20huolletut%20turvavy%C3%B6t.JPG?img=medium)
-
Hienoa kun jaksaa käydä paikat huolellisesti läpi. Löysitkö joku asiantunteva turvavyö huoltamo missä käytit niitä? Miettinyt monesti että riittääkö pelkkä puhdistus että tulee kuntoon vai mitä kaikkea ne teki niille
-
Hienoa kun jaksaa käydä paikat huolellisesti läpi. Löysitkö joku asiantunteva turvavyö huoltamo missä käytit niitä? Miettinyt monesti että riittääkö pelkkä puhdistus että tulee kuntoon vai mitä kaikkea ne teki niille
Tuolla kävivät huollossa (120€/kpl)
https://www.turvavyo.fi/ (https://www.turvavyo.fi/)
Ei kai se mikään temppu ole, mutta kun on ammattilaisia tekemään homma kuten kuuluu, niin mielelläni maksan siitä. Turvavarusteiden kanssa en viitsi harjoitella.
-
Tuolla kävivät huollossa (120€/kpl)
https://www.turvavyo.fi/ (https://www.turvavyo.fi/)
Varmaan ihan pätevä toimitsija vuosia ollu jo tekemässä. Pidetään mielessä
-
Ei ole valittamista, hyvin tehty ja siististi.
-
Yllättävän kallista vöiden huolto. Mulla maksoi samassa firmassa kokonaan uusien vöiden tekeminen mittojen mukaan, kaikkine lukkoineen, tarvikkeineen ja postikuluineen 315e.
-
Kaikki on suhteellista, ei tuo mielestäni nyt niin paha ole.
Tulihan noihin myös uudet nauhat ja rullat huollettiin.
Nämä olivat ihan kaput, eivät tulleet kunnolla ulos eivätkä menneet kunnolla sisään.
Lisäksi takavyöt odottaa vuoroaan.
-
Huolletut takavyöt paikallaan.
Muutama viikko sitten oli pieni episodi. Ajaessa huomasin pari pientä hieman outoa nykäystä moottorista. Miettiessä niitä, muutaman kilometrin päästä se sitten kuoli.
Polttoainepumppu toimii.
Auto OJ:n lavalle ja kotiin tutkimaan.
Järjestelmäpaine vain 2,6bar ja tuolla paineella suuttimet eivät aukea. Ensin oletin 2tkm ajetun tarvikepumpun kuolleen. Uusi Bosch tilalle, ei vaikutusta.
Mittasin paineen ennen suodatinta se oli 6bar-mittarin pohjaan eli on riittävä, joten diagnoosini oli, että 2tkm ajettu suodatin tukossa. Uusi tilalle-> toimii.
Se kahdeksan vuoden seissyt bensa oli varmaan aivan kuraa ja tukkinut suodattimen.
Avattu suodatin.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0409%20pa-suodatin%20tukossa.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0411%20pa-suodatin%20tukossa.JPG?img=medium)
Kaikenlaista harmia kyllä tulee kun auto seisoo noin pitkään. Olisi pitänyt ymmärtää ja huuhdella pa-järjestelmä.
Ajo jatkuu taas iloisella mielellä.
-
Kauniin pakkaspäivän look.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0422%20talvi%20look.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0423%20talvi%20look.JPG?img=medium)
Sitten keulaan tyylikkäämpää valaistusta.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0429%20nelivalot.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0431%20nelivalot.JPG?img=medium)
Umpiot on tulossa ensiviikolla.
-
Auto on pelannut kuin unelma.
Piti silti hommata, kun "halvalla" sain, tehdasuusi 1987 B280F (nro. 415) + AW71.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0437%201987%20B280FAW71.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0438%201987%20B280FAW71.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0440%201987%20B280FAW71.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0441%201987%20B280FAW71.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0442%201987%20B280FAW71.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0444%201987%20B280FAW71.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0446%201987%20B280FAW71.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0449%201987%20B280FAW71.JPG?img=medium)
Tilasin jo muutaman puuttuvan osan, lisää on tulossa.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0436%20uutta%20osaa.JPG?img=medium)
Katsoin kameralla sylintereihin ja siellä on kaikki hyvin. Kaadoin sylinterit täyteen atf:ää. Saavat liota rauhassa ennenkuin koitan pyörittää sitten keväämmällä.
-
Aika hienoo 8)
-
Niin minustakin :tonttu:
-
Kevättä odotellessa tullut hankituksi hieman osia moottori swappiin.
EZ 115-K B280F boxi
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0457%20B280F%20EZ%20115-K%20boxi.JPG?img=medium)
LH 2.2 B280F boxi, ostin myös B280E:n boxin
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0469%20LH22%20ECU.JPG?img=medium)
Power stage
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0461%20sytytysmoduuli.JPG?img=medium)
IMM
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2024/0471%20ilmamassamittari.JPG?img=medium)
Tyhjäkäyntiventtiili
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0482%20lis%C3%A4ilmaventtiili.JPG?img=medium)
Tilpehööriä
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0479%20osaa.JPG?img=medium)
Johtosarja viittä vaille valmis.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0478%20LH-EZK%20johtosarja.JPG?img=medium)
Rupeaa olemaan kaikki osat odottamassa aloitusta.
Uudet suuttimet saapuu ensiviikolla. Originaaleista oli kaksi jumissa.
-
Kevään kunniaksi etuvalojen päivitys.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0510%20nelivalot.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0512%20nelivalot.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0513%20nelivalot.JPG?img=medium)
Oviin kahvojen päivitys vielä keväämmällä.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0502%20kahvat.JPG?img=medium)
Uudet suuttimet.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0484%20suuttimet.JPG?img=medium)
Uusi Bosch pyörijä vuodelta 1986.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0486%20py%C3%B6rij%C3%A4.JPG?img=medium)
Kasa osia.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0490%20uutta%20osaa.JPG?img=medium)
-
Venttiilivälyksien tarkistus, hyvin olivat tehtaalla säätäneet kohdilleen.
Samalla suoritin esivoitelun pyörittämällä konetta startilla, hienosti tuli öljyt yläkertaan.
Kyllä on mukava katsella uutta ja puhdasta moottoria.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0517%20venttiilikoneisto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0518%20venttiilikoneisto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0519%20venttiilikoneisto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0520%20venttiilikoneisto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0522%20venttiilikoneisto.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0524%20venttiilikoneisto.JPG?img=medium)
Öljyä yläkerrassa.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0527%20venttiilikoneisto.JPG?img=medium)
-
Kokokrominen maski paikalleen.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0544%20kromimaski.JPG?img=medium)
Ilmastoinnin päivitykseen liittyen, uusi valopaneeli.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0546%20valopaneeli.JPG?img=medium)
Moottorin sähköt viittävaille valmiit.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0553%20s%C3%A4hk%C3%B6t%20valmiit.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0554%20s%C3%A4hk%C3%B6t%20valmiit.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0559%20s%C3%A4hk%C3%B6t%20valmiit.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0560%20s%C3%A4hk%C3%B6t%20valmiit.JPG?img=medium)
Uudet osat ilmastointiin. Kaikki on 1993 240:n. Se on ensimmäinen ja viimeinen vuosimalli jolloin 240:n sai R134a aineelle.
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0569%20ilmastointi%20osat.JPG?img=medium)
(https://volvo760.kuvat.fi/kuvat/Autojen%20kuvat/262c%20Bertone%201978/2025/0570%20ilmastointi%20osat.JPG?img=medium)
Hieman kun vielä kelit lämpeää, niin sitten alkaa päivitys.
-
Ai että hyvän näköistä osaa :)
-
Kiitos 8)
-
Mistä ihmeestä löysit tehdasuuden B280 - moottorin? Mitä kustansi? Mulla 780 jossa on B280E. Olisi unelma jos semmosen löytäs uutena.
Ps. Hienon näköstä tekemistä! Aina kiva katsella näiden vähän harvinaisempien kanssa puuhastelua. Itse myös uusinut / kunnostanut kaiken näköstä tohon 780:seen. Olisi pitänyt dokumentoida samalla tavalla.
-
Foorumin myynti palstalta se löytyi. Hinnassa oli neljä numeroa ja ensimmäinen ei ollut ykkönen. Kyllä se oli unelmalöytö.
Kiitos.
Varsinkin täällä iällä on tärkeätä dokumentoida mahdollisimman paljon, jos tulee pidempi tauko tekemiseen niin on mistä tarkistaa.
-
Se on ensimmäinen ja viimeinen vuosimalli jolloin 240:n sai R134a aineelle.
Tämä oli mielenkiintoista en tiennyt että viimeisessä 240 oli r134 aineella. Muuten kai saa päivitettyä r12 järjestelmä mutta vaatii uudet tiivisteet ja kompura piti vissiin myös tiivistää uudelleen niin ja kuivain vaihtaa myös näinkö ??? Varmaan helpoin tuolleen kun saa koko paketin valmiina
-
Tämä oli mielenkiintoista en tiennyt että viimeisessä 240 oli r134 aineella. Muuten kai saa päivitettyä r12 järjestelmä mutta vaatii uudet tiivisteet ja kompura piti vissiin myös tiivistää uudelleen niin ja kuivain vaihtaa myös näinkö ??? Varmaan helpoin tuolleen kun saa koko paketin valmiina
Juuri näin, olet oikeassa. Lisäksi paineanturit toimivat hieman eri paineella, myös millisellä kierteellä olevia osia on, jotta ei voi sekoittaa R12-osiin.
Tuo alkuperäinen on niin vanhaa suunnittelua, että kannatti hommata kokonaan uusi järjestelmä.
Osat tulivat eripaikoista, mm. GCP, Skandix, ebay ja R&D car parts NL.
-
Alkuviikosta tuli ajettua ekan kerran vähän pidempi matka (~400km) moottoritiellä (1-tie) lähes kokomatka.
Hienosti menee 125km/h todellista nopeutta kierroksilla ~2800rpm. Kulutus oli 10,11l/100km.
Mukavaa matkantekoa.