Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: raslak tuuheapää - 20.11.2023, 16:52:26
-
Ihmettelin dieselin ääntä bensa moottorissa.... Kurkkasin pellin alle, ja totesin jo silmällä ilmastoinnin hihnapyörän olevan poikimassa. Minkälainen remppa tiedossa? Onko mahdollista tehdä kompuraa irroittamatta kaasut säästäen?Kiitos tietäjille jo etukäteen. Hyviä neuvoja odottelen ennen purkamista/osien tilaamista. :(
-
Toinen asia vielä: Voiko tuo kompuran rikkinäinen hihnapyörä aiheuttaa vakavampaa vaurioo? Eli voinko ajaa edelleen äänestä huolimatta?
-
Aina voi tuhoja syntyä lisää kun esim hihna katkeaa tuon vuoksi.
-
En ole hihnapyörää vaihtanut, mutta sen verran olen purkanut, että olen niitä prikkoja poistanut magneettikytkimen ja hihnapyörän välistä. Tämä onnistuu isompia purkamatta ja kompura paikallaan, mutta tilaa on niin vähän, että uskoisin hihnapyörän vaihtamisen vaativan sen, että kompuran ottaa irti, mutta jättää kylmäaineletkut paikalleen. Käytännössä pitää purkaa kaikki siitä yläpuolelta, eli ohjaustehostajan pumppu ja laturi ainakin. Eli näin saa käännettyä kompuraa asentoon, jossa on helpompi operoida, mutta kylmäaineet pysyvät järjestelmässä.
-
Tätä juuri hainkin, eli kaikki pois edestä, mutta hoituu sitten letkut kiinni..Ok. Päältä katsottuna kone käynnissä hihnapyörä pyörii aivan ok. keskellä olevat hilppeet väpättää ja pitää ääntä.... ajattelin että kompura itte olis ok.
-
Uskoisin, että noin onnistuu kohtuu hyvin. Se hihnapyörän irrotus vaatinee ulosvetäjän tai väkivaltaa, niin pitää saada vähän enemmän tilaa ja letkut kyllä antavat sen verran periksi.
-
Tilasin laakerin, 35x55x20 on kuulemma sopiva. Japsi NSK hintaa 23€ posteineen
-
(https://i.ibb.co/bWGk5mF/IMG-20231122-172346.jpg) (https://ibb.co/bWGk5mF)
(https://i.ibb.co/dQ3B0xC/IMG-20231122-185150.jpg) (https://ibb.co/dQ3B0xC) Tällaista sieltä löytyi. Kompura ei liikahdakkaan. Tuo keskiosa mikä oli jäljellä, ei liiku mihinkään. Täytynee rälläkällä siivota tuo, että saa uuden laakerin paikalleen.
-
No huomiselle sitten kasausta. Ilmastointihan ei ole pelannut, eikä pelaa tämän jälkeenkään. Laitan hihnapyörään uuden laakerin, ja jätän tuon kompuran telineeksi hihnapyörälle, että saan auton ajoon. Joku lukitushan tuohon on rakennettava, ettei tule pihalle omia aikojaan. Täytyy tuo kompura ettiä ajan kanssa, eläkeläispudjettiin soveltaen.
-
Laitan hihnapyörään uuden laakerin, ja jätän tuon kompuran telineeksi hihnapyörälle, että saan auton ajoon. Joku lukitushan tuohon on rakennettava, ettei tule pihalle omia aikojaan.
Olisikohan tuohon tarjolla apulaitehihnaa ”Ilman ilmastointia” -versiona? Taitaisi olla parempi vaihtoehto.
-
Vanhempaan konemalliin on. Nää p2 sanoisin ettei oikeen onnistu muuten kuin laittamalla kompuran tilalle pelkkä rulla.
https://www.speedingparts.eu/p/engine-tuning/engine-parts/timing-belt-drive-belt-and-accessories/volvo-4113/ac-delete-volvo-56-cyl-alu-engine-99-09.html
Muuten menee laturissa pyörimissuunta väärin(ei toimi jos on vapaakytkin) tai tulee liian pieni kosketus laturille niin ettei hihna pidä.
Näppärä kaveri ottaa lattarautaa ja ettii rullan niin sitten onnaa.
Näin aattelisin.
-
On helpoin tapa laittaa kompura takaisin. Sorvi nurkassa mahdollistaa hihnapyörän ja laakerin asentamisen niin, ettei se tule itsestään ulos. Vaatii jotain. Laitan kuvan mimmoinen tuli.
-
(https://i.ibb.co/jrBsQ8q/IMG-20231123-132245.jpg) (https://ibb.co/jrBsQ8q) Laitoin tuohon pienellä välyksellä kannen. Nyt on Volvo jo ajossa..