Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: hound dog - 29.11.2023, 18:18:14

Otsikko: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: hound dog - 29.11.2023, 18:18:14
Missä sijaitsee Volvo s 80 2,5t 2005 besanpaineensäädin? Ei näytä olevan suutinpalkinpäässä, eikä polttoainelinjassa missään näkyvissä. Onko jossain tankissa pumpun yhteydessä ja onko erikseen vaihdettavissa vai pitääkö koko pumppuhoito uusia?
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: 8-pätkä - 29.11.2023, 18:37:06
Eikös näissä ole suutinkiskossa anturi bensanpaineelle ja ohjainlaite ohjaa pumpun kierroslukua sen perusteella ja säätää siten painetta? Ettei anturivika olisi?
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: Miäs - 29.11.2023, 19:06:25
Eikös näissä ole suutinkiskossa anturi bensanpaineelle ja ohjainlaite ohjaa pumpun kierroslukua sen perusteella ja säätää siten painetta? Ettei anturivika olisi?

Jos motonetin osalistoihin on luottamista, niin samanlainen paineanturi näyttäisi olevan kuin uudempikoppaisessa 3.2 S80:ssä ja olettaisin että täten toimii juurikin kuvailemallasi tavalla
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: laatikkovika - 29.11.2023, 21:59:02
Joo. 2005 mallissa on jo "on demand" bensapumppu.
Paineanturi suutintukilla antaa tietoa ja pem (fuel pump control module) yksikkö säätää pumppua halutulla tavalla.
Yleisin vikakohde on tuo paineanturi, seuraava on pem ja vasta sitten pumppu itsessään.
Pem sijainti vaihtelee mallista riippuen. Veikkaisin tavaratilan oikeaa reunaa.
Vaihtoehdot takapenkin alla, yleensä pikkuvolvot ja joissakin alkupään malleissa repsikan puolella tankin päällä.

Jos painetta epäilet niin lukija kiinni porttiin ja seuraat paineen käytöstä.
PEM
(https://i.ibb.co/m40XXn6/IMG-20231118-120619.jpg) (https://ibb.co/m40XXn6)

(https://i.ibb.co/5LcR7LY/IMG-20231118-120718.jpg) (https://ibb.co/5LcR7LY)
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: hound dog - 29.11.2023, 22:07:45
Ei oo paineanturia suutintukin päässä tässä mallissa ( fuel pressure sensor ). Ei taida olla tuo edellä mainittu systeemi.
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: laatikkovika - 29.11.2023, 22:38:15
No sit se on se vanhempi malli. Pumppu huutaa kaiken aikaa eikä siinäkään erillistä säädintä oo. Pumppuhässäkässä kaikki.
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: renee - 29.11.2023, 23:54:21
Mulla on 2.5T-motti (B5254T2) vuosimallin 2005 V70:ssä (facelift), eikä siinä ole PEM-modulia eikä FPS:ää. Sen verran olen asiaa googlaillut, että näistä on olemassa eri variantteja saman vuosimallin sisällä. Esim. USA:han myydyissä varianteissa oli (aina?) PEM ja FPS, siksi esim. englanniksi hakuja tekemällä nämä korostuvat selvästi.

Mysteeriksi jäi, miten bensapumppua ohjataan esim. omassa autossani, kun ei ole paineanturia tukin päässä, niin mistä painetieto tulee? Onko se pumpussa  sisäänrakennettuna? Vai miten lie toimiikaan. Näihin löytyy useampaa osanumeroa pumpulle ja kaikki eivät käy ristiin. PEM-yksikön virkaa hoitaa kai suoraan CEM.

Eli voi olla, että pumppu pitää vaihtaa kokonaan. Jos haluaa päästä helpolla, niin merkkarilta saa oikean pumpun, mutta se on kallis (omaani Biliassa pelkkä pumppu yli 500 e), mutta selvittämällä osanumeron sillä löytää tarvikepumpun. Oma maksoi keväällä Aeromotorsilla 140 e ja se oli siis OEM-vastaava, eli Boschin pumppu niin kuin originaalikin on. Tämä pumppu oli Bosch 1 582 980 137, mutta vastaavuus pitää kyllä selvittää autokohtaisesti, koska näistä on eri variantteja.
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: hound dog - 30.11.2023, 16:42:50
Suurkiitokset kaikille infosta. Vikakoodi herjaa 1.lambdaa ja liian laihaa seosta tyhjäkäynnille. Molemmat lambdat vaihdettu, IMM uusi, suuttimet uudet, ahtopaineanturi uusi, imusarjan tiiviste uusi, huohotinjärjestelmä ja kaikki kaasuläpät ym.putsattu, uus bensansuodatin ja ilmatputsarit jne. Imupuolen-ja pakopuolen vuodot käyty läpi. 1.Lambda Wetteriltä vielä ostettu Volvo-originaali ( vain 300egee ), kun väittivät etteivät tarvikelambdat toimi ( ei pidä paikkaansa, ainakaan omalla kohdalla). Jäljelle jää bensanpaineet, mitä vaihtoehtoa testerissä oli koodille. Auto siis vetää hyvin ja toimii korkeilla kierroksilla moitteettomasti, eli painetta löytyy. Kaasusta helpatessa auto nykii ja tyhjäkäynti on hiukan alhainen, mistä tulee mieleen bensanpaineensäädin ja tunne ettei auto saa kunnolla kakkua eli gasoo tai sit vetää jostain ilmaa. Bensanpaineita en oo mitannu, ku ei oo vehkeitä. Eli tässä mallissa ei sitte varsinaisesti ole mitään bensanpaineensäädintä eli kai pitää hakee toi Boschin 1582980137 tarvikenro.pumppu. Ja auto toimii paremmin kun tankissa enemmän bensaa, mikä viittaisi pumppuongelmaan. Oliko pumppu vaikea vaihtaa? Onko ne kaksiosaisia, toinen ilmeisesti kohoanturi, mitä noita Youtubevideoita kattonut...
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: renee - 01.12.2023, 00:14:22
Vaihdoin V70:een, mutta tuskin eroaa paljon S80:stä. Sinänsä kiva vaihtaa, kun kyseessä on mukava sisätyö ;)

Youtubesta löytyy videoita, niistä tosiaan selviää homman idea varsin hyvin. Mutta pari vinkkiä kuitenkin.

Ihan ensiksi on hyvä irrottaa akun miinusnapa, koska pelataan bensan kanssa ja lisäksi koska irrotellaan airbagin (tai ehkä pikemminkin turvavyön törmäyskiristimien) liitin, sillä apukuskin puoleisen takaselkänojan joutuu irrottamaan (ainakin V70), eli apukuskin puoleinen huoltoluukku on sen verran takana, että se jää selkänojan ja kiinnitysrautojen alle.

Tankissa on syytä olla mahdollisimman vähän bensaa, muuten bensaa tulvii yli irrotuksen yhteydessä, alle puoli tankkia lienee riittävän vähän tasaisella alustalla. Mitä vähemmän, sitä helpompi ja siistimpi on työskennellä.

Molempien luukkujen alla olevat muoviset kiinnitysrenkaat voivat olla todella tiukassa, joten joku sopiva työkalu on syytä hommata tai avaaminen voi mennä tappeluksi, oletettavasti avautuvat helpommin kylmällä kuin lämpimällä säällä, mutta kovassa pakkasessa muovin murtumisriski toki kasvaa. Itselläni oli tällainen avain (ihan toimiva):

https://toolfin.com/polttoaineanturin-irrotustyokalu-35-170mm.html

Ennen renkaiden irrotusta kannattaa imuroida ja putsata alue hyvin, koska siellä on paljon pölyä/hiekkaa ym. eikä likaa kannata ehdoin tahdoin tankkiin päästää.

Kuskin puolen luukun alla on tankin tasoanturi, johon pumpun siirtoletku kiinnittyy. Siirtoletkun päässä on silmukka, johon kannattaa sitoa pitkä naru ennen kuin vetää pumpun apukuskin puolelta pois, tämän narun voi sitten sitoa uuden pumpun silmukkaan, jolloin siirtoletkun saa vedettyä takaisin oikeaa reittiä pitkin.

Asennusvaiheessa kannattaa olla tosi tarkkana, ettei tankin puoliskot yhdistävä siirtoletku jää litistyneeksi esim. pumppuyksikön alle, eli vähän heilutella ja kevyesti nykiä sitä ennen tasoanturiin kiinnitystä.

Muovirenkaiden kierteet ja kiinnityspinnat kandee putsata huolellisesti ja varmistaa, että o-rengas menee hyvin paikalleen, muuten liitos voi jäädä vähän vuotamaan.

Tästä videosta saa vähän osviittaa, miten homma toimii V70/S60, mutta tuskinpa eroaa merkittävästi S80.

https://youtu.be/JmRebDmvStQ

Ihan 1:1 toi ei ollu omanikaan kanssa, eli  videossa kuskin puolen tasoanturin kannen päältä lähtee (virta/ohjaus)kaapeli, mitä itselläni ei ole, eli vain siirtoletkussa oleva kaapeli kytkeytyy tasoanturiin tankin sisällä. Sitten taas apukuskin puolella ei videossa ole varsinaiseen pumppuyksikköön kiinnityvää (virta/ohjaus)kaapelia, itselläni taas oli. Toisin sanoen pumpun ohjaus ja virransyöttö voi olla joko auton vasemmalla tai oikealla puolella. Mutta idea kuitenkin selviää, vaikka pumpuissa on eroa vuosimallin/variantin/mallin mukaan.
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: hound dog - 01.12.2023, 06:26:36
Suurkiitokset ohjeista!!! Ei muuta kun homma työn alle...
Otsikko: Vs: Bensanpaineensäädin
Kirjoitti: hound dog - 17.12.2023, 13:11:04
Vika oli siis bensanpaineissa ja koko pumppu vaihdettu. Mitään erillistä säädintä tossa systeemissä ei siis ole. Suurkiitokset tarkoista tiedoista ( pumpun osanumero jne..) ja asennusohjeista. Oli sama pumppu toi Bosch. Tuli tilattua myös tuo säädettävä erikoistyökalu ja ilman sitä ei hommasta olisi tullut mitään. Siis kiitokset vielä kerran neuvoista ja vinkeistä!!