Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Jibeli - 05.12.2023, 12:06:20

Otsikko: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: Jibeli - 05.12.2023, 12:06:20
Tervehdys,

Hommasin hetki sitten ensimmäisen Volvoni ja arvatenkin lyhyistä ajoista johtuen akussa ei riitä virta webaston käyttöön.
Autoon on uutena asennettu Calixin letkulämmitin, mutta sisähaaroitusta ei ole tehty.

Seuraava hankinta lienee Calix akkulaturi ja mahdollisesti sisähaaroitus. Tähän liittyen muutamia kysymyksiä:

1. Calix tarjoaa kolmea vaihtoehtoa; 2A / 5A / 7A. Mitä näistä suosittelette, käytössä kotona 2h ajastimella oleva tolppa tai mahdollisesti jatkoroikalla pidemmäksikin aikaa talon seinästä - tämä ei tietystikään optimaalisin vaihtoehto.
2. Millainen savotta tiedossa asennuksen suhteen, puskurissa siis jo Calixin läpivienti eli tuo osuus on jo ns tehtynä.
3. Voinko käyttää samanaikaisesti Calixin jo autossa olevaa letkulämmitintä ja tulevaa akkulaturia?
4. En ole vielä selvittänyt onko nykyinen akku alkuperäinen, mutta täältä lueskelin että jotkut olisi vanhaakin akkua "sopeuttaneet" ja saanut sillä lisäaikaa akulle?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!
Otsikko: Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: R70AWD - 05.12.2023, 12:42:20
Tuo 2h on aika lyhyt aika lämmittää konetta ja ladata akkua kunnolla.

Valitsisin sen vuoksi noista joko 5A tai 7A laturin, niin ehtii edes vähän ladata akkua. Lisäksi laittaisin akulle lämmittimen, niin se latautuu tehokkaammin. Kylmä akku ei ota varausta vastaan tehokkaasti.

Tuolta Polar Heater akunlämmitin ja sieltä Calix:n perään tuleva versio https://www.polarheater.fi/category/20/akkulammittimet?gclid=EAIaIQobChMIuMODlYr4ggMVsl2RBR1k1w5wEAAYASAAEgLucPD_BwE

Tai sitten Arctic Heater. Se lämmittää akkua aina auton käydessä ajoaikana, sekä myös ylläpitolaturiin kytkettynä. Saa myös latureineen erilaisina paketteina tai erikseen. Voi käyttää minkä tahansa muunkin merkkisen laturin kanssa, kunhan riittävän tehokas. Ite lisäisin ehkä katkasijan, jolla saa pois päältä tarvittaessa.

https://arcticheat.fi/collections/akkulammittimet

https://arcticheat.fi/collections/akkulaturit

https://arcticheat.fi/collections/arctic-battery-monitor

Plus-pakettina https://arcticheat.fi/collections/arctic-battery-monitor/products/arctic-battery-monitor-paketit

Itellä on tuo Polar heater ja olen miettinyt tuota Arctic heateria. Duunikaverihan näihin on perehtynyt webaston suurkäyttäjänä ja lämmitin todella toimii, eikä akkukauppias ole enää se paras kaveri  ;)


Otsikko: Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: Turbo 242 - 05.12.2023, 21:05:47
Tervehdys,

Hommasin hetki sitten ensimmäisen Volvoni ja arvatenkin lyhyistä ajoista johtuen akussa ei riitä virta webaston käyttöön.
Autoon on uutena asennettu Calixin letkulämmitin, mutta sisähaaroitusta ei ole tehty.

Seuraava hankinta lienee Calix akkulaturi ja mahdollisesti sisähaaroitus. Tähän liittyen muutamia kysymyksiä:

1. Calix tarjoaa kolmea vaihtoehtoa; 2A / 5A / 7A. Mitä näistä suosittelette, käytössä kotona 2h ajastimella oleva tolppa tai mahdollisesti jatkoroikalla pidemmäksikin aikaa talon seinästä - tämä ei tietystikään optimaalisin vaihtoehto.
2. Millainen savotta tiedossa asennuksen suhteen, puskurissa siis jo Calixin läpivienti eli tuo osuus on jo ns tehtynä.
3. Voinko käyttää samanaikaisesti Calixin jo autossa olevaa letkulämmitintä ja tulevaa akkulaturia?
4. En ole vielä selvittänyt onko nykyinen akku alkuperäinen, mutta täältä lueskelin että jotkut olisi vanhaakin akkua "sopeuttaneet" ja saanut sillä lisäaikaa akulle?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista!

1. Mulla on käsittääkseni Calixin 5A laturi kuuskymppisessä edellisen omistajan toimesta asennettuna. En ole kellottanut kauanko kestää ladata täyteen, mutta on kyllä ihan ehdoton kun autossa on vain Webasto lämmittimenä.

2. Asennus on äärimmäisen helppo, kun autossa on jo panssarikaapeli. Akkulaturissa on liitin ketjuttamiselle, eli puskirista tuleva kaapeli akkulaturiin kiinni ja akkulaturista toisella kaapelilla letkulämppärille.

3. Voi käyttää yhtäaikaa.
Otsikko: Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: Stefa74 - 06.12.2023, 09:32:56
     Mulla on Volvossa tuo arctic battery heater eli akun navoista virtansa ottava. On kyllä hyvä varuste. Lisäksi löytyy ylläpitolaturi joten myös parkissa ollessa töpseli puskurissa akku lämpeää.
   Toisessa autossani Audissa on ollut verkkovirralla toimiva polar heater akkulämmitin jo yli 10 vuotta, ja hyväksi todennut senkin.
   Noista kahdesta silti ottaisin akun navoista virtansa ottavan ihan vaan siitä syystä että akku lämpeää myös ajon aikana.
Otsikko: Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: Jibeli - 08.12.2023, 07:52:01
1. Mulla on käsittääkseni Calixin 5A laturi kuuskymppisessä edellisen omistajan toimesta asennettuna. En ole kellottanut kauanko kestää ladata täyteen, mutta on kyllä ihan ehdoton kun autossa on vain Webasto lämmittimenä.

2. Asennus on äärimmäisen helppo, kun autossa on jo panssarikaapeli. Akkulaturissa on liitin ketjuttamiselle, eli puskirista tuleva kaapeli akkulaturiin kiinni ja akkulaturista toisella kaapelilla letkulämppärille.

3. Voi käyttää yhtäaikaa.


Kiitos vastauksista, täytyy ehdottomasti laittaa tuo akkulaturi hankintaan. Onko mitään tietoa, miksi Volvo ilmoittaa sivuillaan akkulaturin yhteydessä:

"Huom! Ei voida yhdistää Volvon sähkökäyttöiseen moottorinlämmittimeen." ?
Otsikko: Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: tuomaril - 08.12.2023, 07:54:44
Ei mitään havaintoa, mitään estettä ei pitäisi olla.
Otsikko: Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: Beagle - 08.12.2023, 08:15:56

Kiitos vastauksista, täytyy ehdottomasti laittaa tuo akkulaturi hankintaan. Onko mitään tietoa, miksi Volvo ilmoittaa sivuillaan akkulaturin yhteydessä:

"Huom! Ei voida yhdistää Volvon sähkökäyttöiseen moottorinlämmittimeen." ?

Huomioi akkulaturin asennuksessa, että laturin maajohto tulee asentaa auton runkoon. Ei akun miinusnapaan! Muuten sotkee akkuvahdin, mikäli autossasi semmonen on. Ihan hyvin voi haaroittaa moottorilämmittimen panssarikaapelin.
Otsikko: Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: Scraab - 08.12.2023, 15:47:43
Onko mitään tietoa, miksi Volvo ilmoittaa sivuillaan akkulaturin yhteydessä:

"Huom! Ei voida yhdistää Volvon sähkökäyttöiseen moottorinlämmittimeen." ?
Tätä on käsitelty SPA-alustaisten yhteydessä ainakin säikeessä ”Lataa vai lämmitä”.

Syyhän on yksinkertaisesti se, että 7A laturi ei merkittävästi lataa siinä ajassa, jona lämmittäminen on järkevää. Tämähän on ratkaistavissa esimerkiksi lisäämällä ajastin.
Otsikko: Vs: XC60 2018 D4 Calix + Webasto + akkulaturi
Kirjoitti: insinörtti - 18.12.2023, 15:02:17
5-7 A laturilla on jo vaikutusta akun kuntoon, jos akkua lataillaan se 2 h lähes joka päivä. Ei akku silloin tyhjiin pääsekään. Tämä oli minulla monet vuoden käytössä. Nyt tuli reilun puolen vuoden tauko, kun auto ulkoparkissa odottelemassa hallin valmistumista. Ajoakin syksyllä harvoin harvoin, tyyliin kerran viikossa. Kas kummaa, pääsi akku jo niin tyhjiin, ettei webasto enää suostunut toimimaan eikä satunnaiset 150-250 km päivämatkatkaan (tyyliin kerran kuukaudessa) riittäneet sitä täyteen ryhtiin palauttamaan. Paljon paremmin toimi puolen päivän lataus ylläpitolaturilla.