Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jaywalker - 08.12.2023, 19:31:39
-
Moi!
Hei, nyt tarvittas järkeviä neuvoja, ja hyviä arvauksia, tai päinvastoin.. Ylipäänsä, että mitä mun kannattas tehä.
Backstory:
370000km ajetulla omalla autolla tässä joitaki päiviä sitten ajoin autolla normaalia maantienopeutta, kunnes öljynpaineen merkkivalo (ja siihen liittyvä teksti) alkoi välkkyä satunnaisesti näkyen. Eli siten, että sitä ei edes ehtinyt lukea. tätä tapahtui jonkin aikaa, ehkä 15 min, sitten se valo syttyi palamaan n. sekunniksi kadoten taas. Ja sitten hetken päästä valo alkoi palamaan koko ajan, jolloin siis näin sen tekstinkin. :o :-[ . Eli ei öljynpainetta, pysäytä jne....
Sitten olin pakotettu ajamaan n. 5km, ja sitten pysäytin, ja sammutin moottorin. Ennen kuin sammutin, moottorin käynti alkoi kuulostaa erilaiselta, kuin dieseliltä.. Mutten kuullut tarkkaan, koska talvi, ja oltiin auton sisällä.. Odottelin n. 5 min. ja piruuttani käynnistin moottorin uudestaan. Kävi, ja kuulosti ihan normaalilta. En kuitenkaa uskaltanu pitää sitä käynnissä, vaan sammutin sen.
Autossa tehot tallella, jakopääremppa tehty n. 3kk sitten. Eli 2006 2.5T etuveto geartronic
Mitä nyt? (tämän saman koko tarinan selvitin yhteen huoltoliikkeeseen puhelimessa eilen 7.12. , jonka jälkeen hain auton trailerilla liikkeen pihaan).
Huoltoliikkeessä tänään olivat käynnistäneet ajaneet sillä.
1. ei vikakoodeja
2. öljyä riittävästi koneessa
3. ö-paineanturi vaihdettu.
4. kylmänä nostaa ö-paineet, mutta lämpimänä pudottaa paineet.
5. halusivat tutkia sitä lisää, mm. purkaa jakopään jne, ja katsoa että onko mikään koneessa särkynyt. Tämä taas maksaa vajaa tuhat euroa, joten en nyt tiiä mitä tekis.
Mitä minä nyt tekisin?
Uus auto?
Uus kone?
Kiitos.
-
Oma mielipide on että älä anna purkaa jakopäätä, tuskin sieltä öljypumppu on mennyt.
Öljypohja alas ja sitten näkeekin että se öljypumpun imuputken siivilä on osittain tukossa.
Putki pois ja puhdistus, kasaan oikealla liimalla(tiiviste) ja uudet kumi o-renkaat.
Vetoja.
Yksi monista videoista https://youtu.be/SIWvMLYXyjM?si=9OcJeTDsQ9288aXG
Sitten kuulee miten käy.
Se viisi kilometriä ei ollut ehkä paras ajatus...
-
Onko ne öljynpaineet oikeasti mitattu vaiko vahdettu taas summissa öljynpaineanturia?
-
Onko ne öljynpaineet oikeasti mitattu vaiko vahdettu taas summissa öljynpaineanturia?
On huoltoliikkeen mukaan ihan mittaamalla mitattu.
-
No oliko ne ok?
-
Oma mielipide on että älä anna purkaa jakopäätä, tuskin sieltä öljypumppu on mennyt.
Öljypohja alas ja sitten näkeekin että se öljypumpun imuputken siivilä on osittain tukossa.
Putki pois ja puhdistus, kasaan oikealla liimalla(tiiviste) ja uudet kumi o-renkaat.
Vetoja.
Yksi monista videoista https://youtu.be/SIWvMLYXyjM?si=9OcJeTDsQ9288aXG
Sitten kuulee miten käy.
Se viisi kilometriä ei ollut ehkä paras ajatus...
Ei varmasti ollutkaan, mutta minkäs enää teet.. :-[
Mutta tuo, mitä vastasit, hyvä. Tuon saman kuulin yheltä tutulta ihan hänen sanomana.
-
No oliko ne ok?
Heidän mukaan oli.
-
99% todennäköisyydellä noilla oireilla, kilometreillä ja moottorilla: Öljypohjassa majaileva imusihti tukossa. Konetta ei kannata käyttää ennen remonttia ollenkaan.
-
Hyvinkin tutut tukkeutuneen imusihdin oireet. Lyhyempikin ajo vajailla öljynpaineilla on aika myrkkyä kiertokangenlaakereille. Kannattaa käyttää laakerikannet auki öljypohjanirrotuksen yhteydessä niin tietää onko kampiakselilla enää toivoa.
Hyvä muistaa sekin, että öljynpaine on voinut olla vajaa jo pitkään. Siinä vaiheessa ollaan jo riskirajoilla kun ilmoitus tulee ja valo syttyy ajon aikana.
-
Huomenta.
Kiitos vastauksistanne.
Tuota imusihtiä lähetään nyt sitten tutkimaan.
Palataan aiheeseen !!
-
Noniin,
Auto on nyt haettu kaverin talliin vähä sulamaan jne.
Seuraavaksi (ehkä huomenna) olis tarkotus laittaa auto nosturille ja irrottaa öljypohja ja "katella vähä ympärille".
Onko öljypohjan irrottamisessa mitään, mitä pitää ottaa huomioon?
Kiitos.
-
Ei kai siinä mitään, uudet kumirinkulat vaan kasatessa.
Saattaa vähän joutua "pujottaan"sitä pohjaa niin kattoo sitten että kumit pysyy paikoillaan.
Tosiaan kannattaa varmaan avata ainakin yks kangen alapää että näkee laakerin ja kampuran kunnon silmämääräsesti.
Kun joku oli sillä ajanu... ;)
-
Noniin, aletaas rakentaa uutta sitten..
Kiertokangen laakerit mm.
Kysymys:
Pitääkö kiertokangen laakerien pultit uusia ? Ja mikä niiden kiristysmomentti on?
-
20Nm+90° jos on vyötärölliset pultit.
30Nm+90° jos kierre koko matkan.
Pultit pitäis uusia kun on astekiristys lopuksi. On niitä tosin vanhoillakin kasattu ettätuota.
-
Pultit pitäis uusia kun on astekiristys lopuksi.
Mitenköhän se että kitkan vaikutus kireyteen halutaan eliminoida vaikuttaa siihen että pultit olisivat kertakäyttöisiä?
-
Mitenköhän se että kitkan vaikutus kireyteen halutaan eliminoida vaikuttaa siihen että pultit olisivat kertakäyttöisiä?
Kysy viisaammilta. Eihän tuolla mielestäni ole väliä jos pultit on mitoissaan.
-
Noniin, auto taas iskussa.
kiertokangen laakerit siellä oli menny, joista osa oli tosin yllättävän hyvässä vedossa vielä.
No, uusittiin ne, ja öljypumpun imuputki. Sihti.. ja joitain tiivisteitä, o-renkaita ym. ym.
Vaihdettiin öljyt ja suodatin, ja ajeltiin puolen tunnin lenkki. Sen jälkeen
vaihdettiin öljyt ja suodatin. Eli kahteen kertaan kyllä. Nythän tuo kuulostaa taas hyvältä ja liukkaasti soi :)
MUTTA: tämän kaiken jälkeen mittaristoon tuli viesti että SRS-turvatyyny, Huolla Heti. ??
Häh? mitä ny?
-
Jälkeen vai huollon aikana kun osia käytettiin irti? Ja vanha totuus taisi olla että jos srs-valo ei pala toi teksti tulee mittaristoviasta tai ehkä kuitattavasta vikakoodista
-
Tämä ilmotus oli autossa, kun se haettiin korjaamon pihasta omaan talliin.
MUTTA:
Sitä ei ollut korjaamoon vietäessä.
-
No ensimmäisenä kannattaa yrittää nollata sitä kunnon vikakoodinlukijalla sit. Vida, Autocom, Motonet T-75 ja muutama muu saa normaalit srs-vikakoodit poistettua. Nämä voi olla niitä vikoja joka pahenee jos ei heti tee niille jotain. Sähköosien irroitus ilman että akku irti tai jopa huono akku joskus saa näitä esiin.