Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tepa3 - 06.01.2012, 11:29:37
-
mikähän on pielessä kun ulkolämpömittari näyttää koko ajan 42astetta lämmintä.eikös se anturi ole jossain taustapeilissä?
-
mikähän on pielessä kun ulkolämpömittari näyttää koko ajan 42astetta lämmintä.eikös se anturi ole jossain taustapeilissä?
Oikeanpuoleisen taustapeilin alareunassa on pieni nystyrä, anturi on siinä.
-
Kiitti vastauksesta.Kuinkahan sen sais ehjänä tuola kylmässä pois niin, ettei mitään mene rikki?
-
Toimiiko oikeassa ovessa kaikki muu? Oven PDM-tietokone menee joskus joko jumiin tai rikki. Siihen voi tulla juotosvikoja. Jumiutuminen voi ratketa ottamalla akun -- kaapeli joksikin aikaa irti.
Jos se LT-anturi pitää saada irti, niin koko peili kannattaa irroittaa ja tehdä se homma lämpimässä. Kolmion muotoinen muovinpala irti varoen suoraan ratin suuntaan vääntäen ettei olemattomat kiinnikkeet katkea. Sitten takana onkin M8-mutteri jolla peili on kiinni. Johtonippu menee vehoilun sisään, mutta tulee siitä senverran, että liittimen saa irroitettua. Siinä on yksi klipsi, mitä pitää painaa.
-
Samankaltaisia ongelmia: Alla on nyt ollut vähän aikaa V70 D5 vm 2003 ja pari pientä sähkövikaa kummastuttaa: ulkolämpömittari näyttää aina suunnilleen 20-25 astetta kylmempää kuin todellinen lämpötila ulkona, esim. tänään näytti -3 celsiusta. Mahtaako olla tähän liittyvää vai erillinen vika mutta kuskin puolen pelin lämmitys ei joko toimi tai on paljon hitaampi kuin matkustajan puolen.
Entä voivatko nämä mitenkään viitata siihen että mittaristossa olisi uudelleenkolvausta vaativia sähkövikoja?
-
Oma auto teki ihan samaa, anturissa oli vika. Biliassa uusi anturi 30e ja vaihto suhteellisen helppoa. Kirjoitin juuri naapurifoorumille tästä.
-
Minun ulkolämpötila-anturi korjaantui kun laitoin autoon uuden akun. Ei riittänyt varmaan virta anturille.
Ei enää ole muutamaan vuoteen oireillut.
-
Minun ulkolämpötila-anturi korjaantui kun laitoin autoon uuden akun. Ei riittänyt varmaan virta anturille.
Ei enää ole muutamaan vuoteen oireillut.
Mihinkähän passiivinen anturi virtaa tarvii ? jostain muusta syystä on korjaantunut, ei akun vaihdon takia,,,siis tuo anturi. 8)
-
Mihinkähän passiivinen anturi virtaa tarvii ? jostain muusta syystä on korjaantunut, ei akun vaihdon takia,,,siis tuo anturi. 8)
Ok. Oliskohan auto tykännyt kun oli hetken ilman virtaa.
-
pistän varmuuden vuoksi auton hieman epäilyttävän akun lataukseen ja harkitsen vakavasti kuskin peilin lasin irroittamista ja piuhojen liitosten tarkistamista
-
tuo http://www.volvofinns.com/index.php?topic=3940.0 (http://www.volvofinns.com/index.php?topic=3940.0) on vissiin se juttu samasta asiasta toisella foorumilla. Sattuuko hapsu tai muut muistamaan anturin varaosanumeroa niin voisi katsella sitä bilian verkkokaupasta?
-
http://www.hiekkalaatikko.com/index.php?topic=3940.0 (http://www.hiekkalaatikko.com/index.php?topic=3940.0)
Ei löydy, linkki ei toimi.. ::) ::)
-
pistän varmuuden vuoksi auton hieman epäilyttävän akun lataukseen ja harkitsen vakavasti kuskin peilin lasin irroittamista ja piuhojen liitosten tarkistamista
Lämpötila-anturin tutkimisen takia kannattaa ottaa suunnaksi apukuskin puoli, koska anturi sijaitsee siellä.
Kuskin puolella peilin alla oleva nypykkä on sisältä tyhjä.
-
ilmeisesti foorumi sensuroi linkin domain-osan joka osoitti toiseen foorumiin jonka nimeä ei ilmeisesti saa mainita. En tiennyt tästä, pahoittelen.
Pitää tosiaan tarkistaa nuo peilien sijainnit, hämmentää vaan kun anturimainen tapikka on kuskin pelin alapinnasta sojottamassa ja vänkärin peli lämpenee normaalisti toisin kuin kuskin.
-
landia nimi on täällä aina muutettu syystä tahi toisesta..
Mutta vaikka tuo ei muuksi vaihtuisi, niin kyseinen sivusto ei edes toimisi tällähetkellä... tiijä sit koska alkaakaan toimimaan..
Apukuskin puolellahan on samanlainen nypykkä
-
Nyt on tämä operaatio vihdoin tehty, anturin varaosanumero oli 31104010 mun -03 V70:een ja maksoi 27,17. Bilian verkkokauppa vastaili ystävällisesti ja nopeasti sähköpostitse mikä on oikea osa kun niiltä kyselin.
Itse vaihto meni rautalangasta niin että minuutti sen jälkeen kun olin ottanut autosta avaimen virtalukosta kampesin leveällä raudalla ensin apukuskin oven sisäpuolen muovisen peilikolmion irti. Sitten irroitin ovipahvin että saisin peilin vihreän sähköliittimen irti. Ovipahvi lähti kun avasi ensin ovikahvan päällä olevan muovin meisselillä alareunoista varovasti kampeamalla, sen alla oli 2 torxia jotka piti avata. Sitten vielä piti painaa ovipahvin reunoilla olevista muovitapeista keskikohdat sisään ja kammeta varovasti pahvi lattaraudalla irti ja ottaa ne tapit talteen. Tuin ovipahvin alhaalta ettei se jäänyt piuhojen varaan roikkumaan.
Sitten siitä vihreästä sähköiittimestä vedin pihdeillä ne 2 vierekkäistä valkoista anturille menevää johdonpäätä irti(ilmeisesti ei ole väliä kummin päin ne on kun ovat identtiset). Avasin peilin kiinnitysmutterin ja vein koko peilin sisälle lämpimään anturinvaihtoa varten. Anturiluukku peilin pohjassa lähti auki ruuvimeisselillä kampeamalla. Peilin juuressa oleva suojakumi lähti varovasti vetämällä pois tieltä ja sitten vaan uuden anturin piuha pujoteltiin samalle paikalle mistä vanha otettiin pois ja luukku kiinni.
Sitten vaan peili takaisin autoon kiinni, sähköliittimet kiinni samoin kun olivat, ovipahvi tapeilla sivuilta kiinni. Tässä vaiheessa tsekkasin että kaikki oven sähköt vielä toimii. Alareunaa en laittanut kiinni ennen torxeja koska ne torxit voi tippua sinne oven sisään. Ylemmän ruuvasinkin maalarinteipillä meisseliin liitettynä. Loput muoviosat vaan napsautettiin paikoilleen.
Nyt auton lämpömittari näyttäisi näyttävän todellista lukemaa eikä 20 astetta liian pientä. Parin päivän sisällä selvinnee auttaako tämä myös automaatti-ilmastointia toimimaan fiksummin, mutta jokatapauksessa oli niin helppo tunarillekin tunnin homma että kolmenkympin kustannuksilla suosittelen lämpimästi. Kiitokset asiassa neuvoneille!
-
Terve asiantuntijat. V70 D5 2002, lämmöt näyttää ulkoa joskus jopa +60-70, putoo hiljaa pois, voi mennä pakkasellekin ei aivan oikeelle, joskus ei ole numeroita ollenkaan. Nyt kysyisin mistä tuon anturin sais, ajatteli motonettiä,mutta en justiin pääse sinne, yritin netistä tilausta etsiä mutta en oikein läytäny. Kuiskas omassa anturi on kuskin tai apukuskin puolella. Asennus ohjeitakin on, mutta ei kaikkia tajua. Eihän peiliä kotelosta tarvi irroittaa? Mitähän anturi volvolla maksais? Kiitos. ;)
-
Volvolta saa n. 30 eurolla. Mittaristossa näkyvä lämpölukema tulee vänkärin peilistä. Peili käteen niin sit on helppo vaihtaa. EDIT: ja tossa mä näköjään ylhäällä selitän nämä samat asiat :D
-
Tuleekos johto ovesta hyvin ulos, kun peilin ottaa irti, kun yrittää vetää ulos. Menen volvolle parin tunnin päästä, kylläkai se on 31104010?
-
Oviverhoilu irti, siellä on liitin alempana, ei se sen kummempaa vaadi.
E: Tuossa Mustalaatikon viestissä on niin yksityiskohtaisesti selitetty, kuin voi. Tarkemmin varmaan selviää vaikka youtubesta videoita hakemalla.
-
Ovipahvi varmaan pitää ottaa irti, en muista onko johto niin pitkä että voisi peiliä irroittaa ja tehdä hommaa autossa sisällä ilman.
-
No, pitää maanantaina katsoa, osa tilattu volvolta,maanantaina tulee. maksaa 25.15e.
-
Auttaako johtojen irrotus, jos ottaa oven sisä levyn pois, se olis aika helppo irrota?
-
Sen ovipahvin takana on se peilin sähköliitin joka irrotetaan jos peilin haluaa kokonaan irti
-
Kiitos, näin teen maanantaina. Ihmetyttää tuo volvon hinta, oli halpa. Bilialla olisi 23e, mutta niillä ei varastossa.
-
Moi, eilen ajoi 760km, oli yli aika kylmääkin. Kun lähdin, niin mittari näytti +60astetta, putos kyllä tunnin ajalla, välillä puhalti kuumaa ja kylmää. Joskus piti olla lämpö vivut täysillä. Kotiin tullessa viimmeinen 150km lämmitys toimi aivan oikein. Pitää tänään vielä testata. Osaisko joku sanoa mitä ainetta vois laittaa johtojen liittimien sisälle, olis varmaan hyvä asia.
-
Anturin vaihdoit jo? Olis kyllä pitänyt sillä lähteä. Itse olen suihkaissut tuollaista https://www.puuilo.fi/crc-autoelektroniikan-puhdistaja-250ml (https://www.puuilo.fi/crc-autoelektroniikan-puhdistaja-250ml)
-
Huomenna tulee volvoliikkeelle aamulla n. klo 7.
Tuollaisen löysin netistä CRC OXIDE CLEAN, saattais myös toimia
Tuota olis Motonetissa. 7.99e
Tuollainenkin Motonetissä: CRC ELECTRONIC CLEANER PRO
-
Jees, omassa 2,5T -04 301tkm lämpömittari sekoillut puolisen vuotta. Välillä -- välillä -24 jne..
Aut ilm puhalteli mitä sattui. Eilen ajattelin tuolla 31104010 numerolla tilata osan Bilian tiskille, tulikin nopsaan jo tänään ja 23€.Ovipahvi purkuun ja liittimet irti, liitinpinnit olivat vihreän hapettuneet, en irroittanutkaan vanhaa anturia vaan pinnit irti liittimestä ja putsaus suutinrassilla ja takasin kiinni. Toimii. ;)
Hyvä näin koska hakemani osa ei olisi sopinutkaan, oli kooltan pienempi se muovilärpäke. (Peilissä ei alasvaloa, liekö siksi eri?)
No eipä isoa summaa hävinnyt.
Mittasin piruuttani vastusarvoja kuitenkin uudesta, jos joku haluaa tietää. (Lämpötila ei kovin tarkka.)
+23 1,97 kohm
+6 3,2 kohm
-18 16,9 kohm
Taas puhkuu normisti kylmää, vaikka edellisestä AC huollosta on jo 6 vuotta.
-
Mulla ei ole myöskään peileissä niitä valoja ja tuon numeron osa kävi silloin vuonna 2013 about, onko sulla varmasti pre-facelift-peilit niinkuin mulla. Faceliftissa on eri peilit(joskin pienemmät). Hyllyssä olis kyllä yksi vielä vanhemman alavalollinen peili johon verrata joku päivä noita. Näissä on aika tiiviit ilmastoinnit, kaverilla kai jo 20v täytöstä ja toimii. Toyotassakin mulla oli vielä kylmäainetta jäljellä kun täytätin mut öljyt oli vähissä eli kyllä meinaan volvoa myös tuon osalta huoltaa.
-
Mittasin piruuttani vastusarvoja kuitenkin uudesta, jos joku haluaa tietää. (Lämpötila ei kovin tarkka.)
+23 1,97 kohm
+6 3,2 kohm
-18 16,9 kohm
Ilmeisesti siis 1.5 kohm (+25C) ntc-vastus.
Tälläkin saattaisi toimia.
https://www.partco.fi/fi/elektroniikan-komponentit/passiivit/vastukset/ntc-vastukset/13586-ntc-1k5.html
Onkohan se toisen peilin moottorinohjauksen vastus samanlainen?
-
Juu, ntc:n vaihtoa itsekin mietin mutta arvoista ei ollut tietoa. helppohan tuo olis kaivaa pois ja vaikka silikonilla takaisin.
Toisen peilin vastuksesta ei kokemusta.
Ettei vaan olisi suuri osa vioista tuota hapettumaa, joka näkyy vasta kun pinnit purkaa pois liittimestä.
-
Mulla ei ole myöskään peileissä niitä valoja ja tuon numeron osa kävi silloin vuonna 2013 about, onko sulla varmasti pre-facelift-peilit niinkuin mulla. Faceliftissa on eri peilit(joskin pienemmät). Hyllyssä olis kyllä yksi vielä vanhemman alavalollinen peili johon verrata joku päivä noita. Näissä on aika tiiviit ilmastoinnit, kaverilla kai jo 20v täytöstä ja toimii. Toyotassakin mulla oli vielä kylmäainetta jäljellä kun täytätin mut öljyt oli vähissä eli kyllä meinaan volvoa myös tuon osalta huoltaa.
Mulla lienee se ei-facelift. Olisi pitänyt tarkistaa vadiksesta.
No eipä tuolla nyt niin väliä kun toimii.
Ilmastointihuolto ollut mielessä, mutta tässä on viime vuosi ollut aivan muuta hässäkkää...