Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Pelts_i - 06.01.2012, 16:09:57
-
Autooni ilmestyi vikakoodi TCM-0A31, auto V70-07 2.4d aut. Osaako raati kertoa onko TCM moduli menossa rikki. Autolla ajettu 82tkm. Vuosi sitten kovilla pakkasilla kävi kerran tai pari vastaava vika, samaan aikaan oli ilmamasa-anturin vikakoodi. Nyt TCM vika on alkanut toistumaan useammin. :'(
Jos koodin resetoi niin saattaa pysyä päivän tai pari poissa. Jos autolla on ajettu ja kone lämmin, niin silloin resetoinnin jäkeen koodia ei yleensä tule. Koodi ilmestyy yleensä kiihdytysvaiheessa, ja autolla on ajettu muutama kilometri. Oisko jossain heikko liitos?
-
Eikös TMC-OA-alkuiset viat viittaa ohjausyksikön tiedonsiirtovikaan. Mulla ko. yksikön useat vikailmoitukset johtuivat
"loppupeleissä" automaattivaihteiston ohjausyksikön johtoliittimien hapettumisesta-korjautui johtoliittimien uusinnalla.
-
Eikös TMC-OA-alkuiset viat viittaa ohjausyksikön tiedonsiirtovikaan. Mulla ko. yksikön useat vikailmoitukset johtuivat
"loppupeleissä" automaattivaihteiston ohjausyksikön johtoliittimien hapettumisesta-korjautui johtoliittimien uusinnalla.
Kiitoksia vastauksesta. Täytyy tarkistaa liitokset, pääseekö TCM:ään käsiksi konehuoneen puolelta vai auton alta? Vaihdatitko Sinisellä liittimen ja oliko minkä hintainen operaatio?
-
Samaan aikaan TCM-0A31 vian kanssa herjaa myös ECM-135F Mass airflow (MAF) -high input, onko muilla tullut vastaavia vikoja esille?
-
Samaan aikaan TCM-0A31 vian kanssa herjaa myös ECM-135F Mass airflow (MAF) -high input, onko muilla tullut vastaavia vikoja esille?
Löytyikö ratkaisua ongelmaan?
Oma XC90 D5 -07 antaa kanssa molempia vikakoodeja ja tehot kadoksissa kun menee turvatilaan. Ilmeni yhtäkkiä maantiellä tasaisella ajaessa. Turbon putkia tarkistettiin ja paineet tuntuisi nousevan nätisti, joten ei pitäisi olla vuotoa turbon puolella.
Lisänä on käynyt aiemmin aktiivisena myös ECM-28E0 Lambdasond. Liian pieni signaali
-
Löytyikö tähän vikakoodiyhdistelmään TCM-0A31 (Control module communication signal missing from Engine Control Module) ja samassa yhteydessä ilmenevään ECM-135F (Mass air flow (MAF) sensor - Signal too high) mitään selvää vikalähdettä.
Vaihdoin kaksi uutta ilmamassamittaria Bosch ja Hella, ei mitään vaikutusta. Käynyt kaikki mahdolliset sähköliittimet läpi ja puhdistanut niistä liitinpinnat. Puhdistanut ilmantuloputkiston, en kuitenkaan ottanut tuota muovista imusarjaa irti. Selvittänyt suutinten p-ainepuolen paluuvirtauksen kaikki tasan 8-10 ml/min. Suutinten korjausarvot kaikki alle +-2. Pöllyttää mustaa piipusta ja menee heti vikakoodien poiston jälkeen limpmodeen. Ei jotenkin tunnista lainkaan ilmamassamittaria, vaikka olen sen sopeuttanut Vidalla ja ok. Irrottanut ja tarkastanut ecun liittimet. Vaihtanut turbon uuteen. Tässä yhteydessä ilmaputkiston tarkastaminen.
Joten konstit alkavat loppumaan. Ainoastaan vaihto toiseen merkkiin tai vanhempaan luotettavaan tekniikkan taitaa olla edessä.
Auto v 70 2.4 D -07 ja 380 tkm ajoa takana. Nyt siis kaipaan kokemusperäistä tietoa.
-
Löytyikö tähän vikakoodiyhdistelmään TCM-0A31 (Control module communication signal missing from Engine Control Module) ja samassa yhteydessä ilmenevään ECM-135F (Mass air flow (MAF) sensor - Signal too high) mitään selvää vikalähdettä.
Itsellä vikana oli se muovinen koneen alla kulkeva ahtoilmaputki. Sen tiivistykset olivat irronneet ja lisäksi oli kiinnityskorvat poikki, joten meni kokonaan vaihtoon.
-
Kiitos vinkistä.Täytynee vielä käydä tuo ahtoilmaputkisto huolella läpi. Tuo plastiikkiröörihän on jo 10v iässä täysin keramiikan tasolle kovettunutta. Murenee pelkästään kiinnikkeitä irrottaessa. Onkohan markkinoilla tilalle sopivia alumiinisia tarvikesarjoja? Täytyy kait vielä purkaa ja paineistaa vesisaavissa tuo intercooolerikin. Ei toki kuulu isoa pihinää, mutta jostakin tuulee tuossa syyläri-coolerin seuduilla, vaikka ei flekti pyörikkään. No selvittely jatkuu... Kunnes vika löytyy. Pajalla tästä seuraisi vain luokaton lasku, mutta positiivisena näkökulmansa näin myös oma empiirispohjainen pääoma karttuu huimaa vauhtia. Auto alkaa olla jo läpituttu ;). Jokusen auton 80- luvun alusta ajaneena tästä tapauksesta risasuudessa voiton vie ainoastaan 9000 turbo saappi.
-
Selvisikö TCM-0A31 koodille aiheuttajaa :)? Omassa -07 xc90 Vida jatkuvasti mukana, jos limppimoodi iskee kesken ajon. Asiaa olen työstänyt. Selvittelyt jatkuvat ;).