Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Juhiss - 28.12.2023, 22:09:58
-
Välillä auto menee vikatilaan, tehot häviää täysin ja kojelautaan ilmestyy "moottorin teho alentunut". Juuri ennen tätä alkaa oireilemaan hieman oudolla kaasun käyttäytymisellä ja välillä vikatilassa tyhjäkäynti menee todella pätkiväksi ja huonoksi ja välillä käy hyvin tyhjää mutta milloinkaan ei anna nostaa kierroksia. Sitten kun auton käynnistää uudelleen niin vika häviää melkolailla heti. Joskus vika tulee useamman kerran lyhyessä ajassa ja välillä on monta viikkoa pois. Vian ilmenemiseen tuntuu vaikuttavan pakkanen. Kun on yli -10°c niin silloin vikaa vain ilmennyt. Putsasin kaasuläpän ja avasin sen. Sisältä oli täysin siisti ja kaikkien rattaiden hampaat kuin uudet, asentotunnistimen "karvat" ja kosketinpinnat oli siistit eikä kuluneita. En usko että vika voisi olla kaasuläpässä itsessään kun on niin uudenveroinen sisältä... Johdot ja liitin näytti siistiltä myös. Map/imuilman lämpötila-anturi oli hieman likainen niin putsasin sen, mutta sillä ei varmaan ole merkitystä vikaan. Obd lukijan livedatassa kaasunasento on tyhjäkäynnillä 12.5% tai välillä vähän alle. Virrat päällä ollessa mutta auto sammuksissa se on 16.9% ns lepotilassa. Mutta mikä ihmetyttää niin täyskaasulla näyttää vain 85.5% vaikka kaasuläppä itsessään aukeaa silmämääräisesti katsottuna täysin 90° auki. Löytyisikö täältä kellään neuvoja tai apua tilanteeseen?
-
Normaalisti läppävian oireet yhdistettynä koodiin ei ole muuta kuin viallinen läppä. Siihen voi laittaa samalla numerolla käytetyn suoraan tilalle.
Täyskaasulla yleensä polkimen asento on 85-88% paikkeilla. Saattaa sullakin nousta vähän jos oikein painaa poljinta lattiaan.
-
Aikoinaan jollain tarinan mukaan huono akku sai auton sanomaan tehon alentumisesta