Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: volvoukkoawd - 29.12.2023, 16:07:43
-
Autossa oireena lämpimänä vaihteen kytkeytyminen viiveellä. Eli kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin niin kun jalan nostaa jarrulta auto on hetken "vapaalla" ja sitten lähtee nykäisemällä liikkeelle. Myös kovia alasvaihtoja ainakin 5->4 vaihteelle. Nämä myös useasti lämpimänä, välillä myös kylmällä koneella. Lueskelin ketjuja ja näissä ilmeisesti ollut tiivistevikoja laatikossa. Kyselin asiaa parista merkkihuollosta. Toisessa paikassa tarjottiin vikakoodinlukua sekä epäiltiin että öljynvaihto irrottanut likaa. Toisen huollon näkemys oli että sopeutusajo poistaa ongelman. Laatikossa ei omalla lukijalla koodeja ole, kerroin tämän kun kävin huollossa mutta olivat sitä mieltä että kannattaa silti vidalla tarkastaa. Autolla ajettu 140tkm ja laatikon sekä nelivedon ym. Öljyt vaihdettu 5tkm sitten. Ongelma oli hetken pois öljynvaihdon jälkeen mutta palasi sitten takaisin. Jossain ketjussa oli maininta että kyseisen tiivistevian voi paineista vidalla todentaa, mutta onko neuvoa miten asian kanssa edetä? Ei huvittaisi turhaan luetuttaa koodeja ja teetättää sopeutusajoa.
-
Vuotavaan akselintiivisteeseen oireet viittaa, kuitenkin kannattaa seuraavia asioita koittaa, ennenku laatikon vie pöydälle:
1. Adaptioiden nollaus/opetusajo vidalla (harrastelijoilta onnistuu todennäköisesti pientä korvausta vastaan) kannatta akysellä foorumilta/facesta. Itse voin esimerkiksi Tampereella nollailla.
2. TCM:än päivitys (sisältyy Volvo essential huoltoon. Uusim TCM-päivitys taitaa olla vuodelta 2022, joka pitäisi tuohon töksähdykseen antaa apuja. Hinta taitaa olla 200€. Huolto sisältää ainakin öljynvaihdon, -suodattimen ja tarkastukset). https://www.kayttoauto.fi/fi/volvo/huolto/volvo-essential-huolto/
3. Laatikon purku ja tiivisteiden vaihto.
-
Turun liepeillä onnistuu myös nollailut ja opetukset.
-
Tcm:än päivitys on tehty Essential huollon yhteydessä. Pitänee harkita jos käyttäisi siinä sopeutusajossa. Pohjois-Suomessa itse asun. Kiitoksia avusta.
-
Löytyy tekijä myös sieltä suunnalta.
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=140114.msg1061681620#msg1061681620
Yllä olevassa langassa on käsitelty melko hyvin vuotavien akselitiivisteiden oireet Voimapesän toimesta. Voit yrittää verrata hänen kuvailemia oireita oman autosi oireisiin ja koittaa sen pohjalta arvioida onko oireet kutakuin samat. Voimapesän laatikkoon on koitettu tehdä melkein kaikki mahdollinen, mutta kuntoon tuli vasta tiivisteiden vaihdon jälkeen.
-
Mulla on nyt 3. 6 vaihteinen aisinwarner peräkkäin. Autot ovat olleet minulla ollessa 70-180tkm. ajettuja ja niihin on vaihdettu öljyjä max. 50tkm. välein.
Niistä kaikki ovat tehneet noita mainittuja virhetoimintoja satunnaisesti. Yleisin on tuo että vaatii hiukan kierroksia että lähtee ryömimään kevyesti nykäisten.
Sitten on nuo raskaat alaspäin vaihdot, vaikuttaisi olevan 4->3 yleisimmin?
Ensimmäisen kanssa pohdin että mitähän tuolle tekisi? Nykyään tuota ei edes ajattele, vaikka toisinaan ärsyttääkin.
Väittäisin menevät ominaisuuksiin.
Toki jos se toimii noin jatkuvasti, onhan siellä silloin jotain häikkää paineissa?