Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: massamaahinen - 30.12.2023, 15:10:11
-
Tänään startatessani lullaa, kuulosti siltä kuin starttimoottori pyörisi vaudikkaasti ja aika ajoin yrittää käynnistää konetta.
Ääni ei ole samanlainen kuin mitä olen ennen vanhaan kuullut, eli bendix heittää välillä hammasrattaan vauhtipyörään kiinni ja alkaa pyörittää konetta.
Nyt vaikutti siltä kuin itse kone pyörisi nopeasti ilman kipinää tai bensaa ja aika-ajoin yrittää startata. Lopulta käynnistyi useiden lupausten jälkeen.
Akun jännite oli 12 volttia. Nyt laitoin lataukseen.
Autossa ei ole START/STOP systeemiä. Ideoita viasta kellään?
-
Ns. liimaventtiililtä vaikuttais. Yleinen vaiva talviaikaan,varsinkin jos kylmän koneen käynnistää ja sammuttaa samantien. Seuraava käynnistysyritys onkin sitten kuvaamasi kaltainen.
-
Nii ja se liimaventtiilihän ei näissä liity mitenkään venttiileihin vaan kylmäruiskutus kastelee tulpat lyhyellä siirrolla tai käymisellä.
Jos ei muuten virta riitä käynnistymiseen niin tulpat irti ja kuivaten.
Se on huomattu että tuossa tilanteessa herää parhaiten kun pitää kaasua semmosen puolivälin paikkeilla.
-
Miten vaan,mutta pelkkä tulppien kastuminen ei saa konetta pyörimään startissa kuin tulpaton mopo,osittain ilman puristuspaineita.
-
Pesee se bensa sylinterinseinätkin öljystä niin ei tiivistä eikä näissä koneissa ole hydraulisia nostimia mitkä jäisi auki.
Oletan että tässä on kyse 2.5T koneesta vaikka sitä ei tässä luekaan.
Mut miten vaan.
-
No juurikin venttiileihin liittyy ja kuulostaa oireiden perusteella juuri tuolta.
-
No juurikin venttiileihin liittyy ja kuulostaa oireiden perusteella juuri tuolta.
Kerro mullekin miten se tapahtuu tässä koneessa? On puristuksia ja sitten ei ookaan. Mekaaniset nostimet.
Jäykistyykö ne venttiilinjouset pakkasessa jumiin vai mitäs.. :buck2:
-
Kerro mullekin miten se tapahtuu tässä koneessa? On puristuksia ja sitten ei ookaan. Mekaaniset nostimet.
Jäykistyykö ne venttiilinjouset pakkasessa jumiin vai mitäs.. :buck2:
Googlaat vaikka " volvo liimaventtiili " niin löytyy luettavaa :)
-
Kyllä luettavaa varmaan löytyy mutta kukaan ei suoraan kerro mistä ilmiö johtuu.
Itse pysyn bensan liiallisen ruiskimisen kannalla kun tulpatkin on märät ja varsinkin kovilla nostimilla olevat koneet.
Tai sitten on sitä alkuaikojen Teboilin terrabensaa joka tarrabensana tunnettiin. :2funny:
Jokainen saa olla mitä mieltä haluaa.
-
Siinähän sitä on miettimistä mikä sen venttiilin liimaa ;D
-
Lyijybensan aikana jätteet oksidoitui ja näitä jumeja oli enemmän. Silloin kun puhutaan venttiilin jumittamisesta ohjuriin. Nämä jätteet kiilaantuu ohjurin ja venttiilin väliin.
Nykybensoilla tätä pitäis vähemmän tapahtua.
Jos tapahtuu niin silloinkin tulppa kastuu kun ei palamista tapahdu ja ei lähde käyntiin vaikka venttiilit liikkuis normaalisti.
Tässä nyt jotain kun et suoraa vastausta antanut, opastit vain googlen käytössä. ;D
-
No niin taisit tuon googlesta löytää, hyvää työtä.
Nyt tiedät että ohjuuriin jumiutuu kun aikaisemmin ihmettelit että mikä siellä liimautuu :)
-
Nykymoottoreissa on aika pieni vara venttiilin jäädä auki kun kone kuitenkin pyörii ja jako on kohdillaan.
Tekee venttiiliin kipeetä helposti.
No, kun ruiskutusta kuitenkin kylmänä on melko lujasti niin seurauksenahan on se kasteleminen vaikka venttiilit toimiskin jo normaalisti. Sen takia ei heti lähde tulille.
Kaasuläpän pitäminen auki helpottaa käynnistymistä siksi että kone saa ilmaa paremmin ja pääsee kuivumaan.
Aika veikeetä muuten jos samaan aikaan joka sylinterissä venttiili jää raolleen.
En hakenu googlesta, ihan vaan tuumailin. Eikä vidakaan varmaan tässä auta. :)
Hyvää uutta vuotta.
-
Vidasta ei ole tuossa apua, ei se sentään vielä osaa mekaanisia ongelmia hoitaa, vaikka tuntuu välillä että sinisellä sillä hoidetaan nekin :-\
-
Kiitos! Tässä tuli kattavasti erilaisia syitä. Ei tietenkään tullut mieleenikään painaa kaasua, mutta kokeilenpa seuraavalla kerralla jos vastaavaa esiintyy.
Täällä oli pakkasta toistakymmentä astetta, enkä ollut ajanut useaan päivään. Akun jännitekin oli päässyt tippumaan alle 12 voltin.