Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Teinipajero - 01.01.2024, 14:29:25
-
Hyvää uutta vuotta. Vuosi vaihtui, mutta loppuvuonna ilmaantunut vaiva seurasi uudelle vuodelle.
Ilmennyt nyt talvikeleillä. Eli jonkin aikaa ajettua (noin 5km) alkaa oikea etupää täristää selvästi. Joskus loppuu itsekseen kun vaan ajaa, mutta kun auton saa lämpimään tai tekee pari lukkojarrutusta (absit pelittää), niin lakkaa. Rengas tarkistettu liikkeessä, ei ongelmaa paineissa, tasapainotuksessa tms. Ja kun vika päällä, niin tuntuu ajaessa, kääntäessä, kiihdyttäessä jne.
Ei aiheudu heti, kun lähtee liikkeelle, vaan jonkin ajan kuluttua kun jarrut lämmenneet tms. Eikä tosiaan joka kerta. Samat talvikiekot ja vanteet kuin aiemminkin.
Itse meinasin, että jokin kivi tai kokkare jäänyt johonkin väliin, mutta toistuu vaan aika-ajoin, joten epätodennäköistä sekin? Katsastuksessakaan ei tullut sanomista, tosin ei täristänyt silloin.
Onko hyviä arvauksia?
-
No kun arvauksia kyselet niin pientä jumia jarruissa ja heittoa levyssä. ELK
-
Ensiksi liukutappien puhdistus ja rasvaus. Jos ei auta. sitten levyt vaihtoon.
-
Kyllä itsekin kallistun koko ajan vahvemmin jarrujen jumitukseen. Tänäänkin sain tärinän loppumaan kun teki kunnon jarrutuksen. Paloissa ja levyissä on pintaa, toki eivät enää uudet, mutta ehkä siellä jokin osa jää jumiin välillä.
-
Tänään huomasin, että tärinä tuntui kun painoi kaasua, eikä vapaalla rullauksella. Eli onko enää looginen jarrujen jumitus… No, täytyy viedä pajalle, turha tuolla pakkasessa yrittää itse ihmetellä ???
-
Vanha Voortimainen vika, sisempi murros kuiva/ruosteessa/kulunut ?
-
Onko murros sama kuin vetonivel?
-
Onko murros sama kuin vetonivel?
No joo.
-
Onhan tuo jonkun kerran vastaan tullut että kun takajarrusatula jumii niin nimenomaan vedättessä täryyttää. Liukutapeista nyt ensimmäiseksi ne kohmeiset rasvat pois.
-
Umpimähkäistä arvailuahan tämä. mutta tuon jarrujumin lisäksi voi aivan hyvin jomman kumman puolen vetoakseli äännellä, niinkuin täällä aiemmin kirjoitettu. Omassa kun vedätti sopivasti n. 60...90m/h, niin jurinaa ja tärinää. Jarruttaessa ja "vapaalla" lasketellessa ei mitään jurinoita, mutta pieni veto päällä matalilla kierroksilla, mitä nyt aut-laatikolla onnistuu, niin tärinän huomasi helposti. Autolla oli ajettu tämän rempan kohdalle tullessa muistaakseni n. 400kkm, ja vikapää apukuskin puoleinen SISÄpuolen vetonivel. Vetonivelestä oli tripoidin laakeritapit kuluneet soikeiksi, mutta näiden päällä olleet rullalaakerit näyttivät aivan käyttökelpoisilta. Vaihtoon meni koko akseli, koska ao. tripoidi taitaa halvimmillaankin maksaa sen 40EUR + tähän päälle haitarikumit, niin johan tuo 100EUR hipoo omatoimikorjauksenakin. Täällä joku neuvoi UK:ssa olevan nettikaupan, mistä molemman puolen vetoakselit suoraan asennuskuntoisina haitarikumeineen taisivat olla posteineen ja tulleineen reilusti alle 250EUR, ja niillä nyt päryytelty kymmeniä tuhansia km. Tosin kats.inssi tuossa muutama viikko sitten kehoitti tarkastamaan haitarikumien kunnon, mutta kattoo nyt kun pakkaset lauhtuu.
Omassa apukuskin puoleisen kuluneen nivelen huomasi helposti, kun nosti pyörän ilmaan ja pyörää eestaas liikuttelemaan, ja sitten vielä riuska ote akselista ja samaa lääkettä. Huomaa kyllä helposti, jos nivel lonksuu ja vaihtokuntoinen.
(https://i.ibb.co/pLv39VS/20230418-154522.jpg) (https://ibb.co/pLv39VS)
(https://i.ibb.co/9q52jXh/20230418-154454.jpg) (https://ibb.co/9q52jXh)
-
Tänään huomasin, että tärinä tuntui kun painoi kaasua, eikä vapaalla rullauksella. Eli onko enää looginen jarrujen jumitus… No, täytyy viedä pajalle, turha tuolla pakkasessa yrittää itse ihmetellä ???
Lisätään nyt vielä, että vasemmalle kääntäessä tuntuu selvemmin silloin, kun tärinä on päällä. Nivelet päällisin puolin kunnossa eikä väljää. Ja katsastuksessa ei tosiaan moitteita. Voisko iskari tehdä tollasta, sopiiko tohon kääntäessä voimistumiseen? Auton saanti lämpimään on tähän asti varmin tapa parantaa vaiva väliaikaisesti.
-
Kuivat lonkkaavat vetarit.
-
Kuivat lonkkaavat vetarit.
Kai ne voi sitten mennä 185tkm ajetussakin jo… Turhaa purnaamista tietysti, mutta kyllä tämä on ollut surkein Volvo, kun miettii omia aiempia vanhempia ja selvästi enemmän ajettuja. :tickedoff:
-
No kun se ei enää oo oikeesti volvo, siinähän se syy on. Meinaan kun vertaa niihin vanhempiin. :)
-
No kun se ei enää oo oikeesti volvo, siinähän se syy on. Meinaan kun vertaa niihin vanhempiin. :)
Olet täysin oikeassa O0
Harkinnassa ollut V90, mut kun kävin siellä puolella lukemassa noita takavalo, ovien lukko ja weba ei lämmitä moottoria -kirjoituksia, niin enpä taida viitsiä sellaistakaan ottaa tuskikseni. Nykyiseen V70 vaihdettu aikanaan ne tukkeutuvat männänrenkaat, ja öljynkulutus sentään loppui, joten jos sama vika vielä diesel 90:ssä mahdollinen, niin sehän vielä puuttuis…
No, meni ot:ksi, pahoittelut.