Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tassu70 - 02.01.2024, 15:09:21
-
Hei,, Kävin katsastuksessa, Kuulemma reaktiotangot ruostuneet puhki ::) (Volvo 940-91 ) Kukaha näitä myydäyy ? Yritin etsiä reaktiotanko nimikkeellä mutta en löytänyt, Onko näillä joku muu nimi ?? Katsastusmies sanoi että molemmat ruostuneet puhki,, Saako näitä varaosana tai olisko jollakin hyväkuntoisia myydä ??
-
Näitäkö tarkoitat?
https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/fahrwerk-lenkung/aufhaengung/achslenker/strebe-querlenker-vorderachse-verstellbar/1008382/ (https://www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/fahrwerk-lenkung/aufhaengung/achslenker/strebe-querlenker-vorderachse-verstellbar/1008382/)
-
Voipi olla, En tiedä, katsastusmies sanoi että siinä on pieni reikä alunperin ,mutta nyt ruostunut iso reikä, Tossa on reikä, että todennäköisesti samanlaiset,,, mutta pitäisi saada nosturille että sen näkisi,,
-
Kattos lapusta mitä se siihen on merkannut
-
hyljätty: akselistot,pyörät, ja jousitus, etuakselisto, (5,3,3 )Yhdysvarsi, vaurioitunut, vas ja oik.takimmainen reaktiotangon ruostunut,,
tämä ei kerro minulle mitään,, mutta katsastusmies sanoi että molemmat reaktoritangot ruostuneet, vaihdettava,,
-
minun pitäisi ne hommata, mutta en tiedä mistä,, onkohan jossain varaosaliikkeessä tai purkaamolla tai joltain täältä foorumilta purkaamolla,, tirtysti pitäisi tietää mitä tilaa
-
Ei siellä muita reaktiotankoja ole kuin nuo.
Enpä tosin oo nähny säädettäviä niinkuin skandixin kuvassa.
Mistä vaan seiskasta tai ysistä raapaset ehjät purkuosat. Kannattaa hommata ne etupään uudet puslat ennen kuin alkaa vaihtamaan, niitä saa vahvistettujakin, ovat jäykemmät.
Ton näköset, 2kpl puoli.
https://www.motonet.fi/tuote/tukivarren-hela-18-00462?product=18-00462
-
Varaosanumerolla kannattanee hakea (3530789). Nuo skandixin säädettävät ovat ihan ok. Niitä saa myös kl-varaosan kautta. Mm skandix, skruvat ja polar parts myy myös sellaisia, missä ei ole säätöä.
-
Kiitos, nyt alkaa hahmottua mitä tarvitsen,, mutta mutta näkököjää säädöllä sekä ilman,, käyvätkö molemmat ??
Kyllähän minulle kelpaisivat jostain purkuautosta jos olisivat ehjät,, meikäläisen eläkeläisen rahavarat rajalliset
-
Molemmat käy. Purkuautosta löytyy varmaankin ilman säätöä. Sinne vaan.
-
Molemmat käy. Purkuautosta löytyy varmaankin ilman säätöä. Sinne vaan.
Kiitos :) Pitää laittaa tuonne ostetaan foorumille ilmoitus, jospa sillä joltain köytyis apuja
-
Reaktiotangon takimmainen pultti saattaa oĺla täysin jumissa ja saattaa joutua katkaisemäan sen. Pyydä valokuvat tangoista missä näkyy vesireiät selvästi, ne on kaikki saman ikäisiä ja ruosteessa.
-
Reaktiotangon takimmainen pultti saattaa oĺla täysin jumissa ja saattaa joutua katkaisemäan sen. Pyydä valokuvat tangoista missä näkyy vesireiät selvästi, ne on kaikki saman ikäisiä ja ruosteessa.
Kiitos,, Pitää olla tarkkana
-
Sen verran vielä kyselen että onko tämä sama ?
(https://i.ibb.co/wQHBmbT/Volvo-61430068-B.jpg) (https://ibb.co/wQHBmbT)
-
https://classic-volvo.com/draagarm-rod-oem-ref-3530789-6819079-volvo-onderdeel-1359899_b.html
-
Sama. Tuo taempi pultti on M14, ei löydy joka kaupasta.
-
Sama. Tuo taempi pultti on M14, ei löydy joka kaupasta.
Ok,, Kiitos
-
Samalta näyttäis ja oem numerokin täsmää.
Oho, kattelin vaan ykkössivua ja vastasin mutta täällähän se jo olikin. :)
-
Tuli hylsy, kun reaktiotangon alapuolen reikä oli kasvanut liian suureksi. Esimerkiksi samanikäisessä Toyota MR2 Turbossa ei ole tuollaista vikaantuvaa osaa, vaan siinä tanko on hitsattu suoraan puslan pesän kylkeen ilman noita vikaantuvia vahvikkeita.
Mistä kohdasta tuon säädettävän reaktiotangon (https://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/axle-mounting/steering-links/strut-control-arm-front-axle-adjustable/1008382/) 390,5 mm pituus mitataan? Luulen, että vanhat 36-vuotiaat tangot eivät lähde kokonaisina irti.
-
Tuli hylsy, kun reaktiotangon alapuolen reikä oli kasvanut liian suureksi. Esimerkiksi samanikäisessä Toyota MR2 Turbossa ei ole tuollaista vikaantuvaa osaa, vaan siinä tanko on hitsattu suoraan puslan pesän kylkeen ilman noita vikaantuvia vahvikkeita.
Mistä kohdasta tuon säädettävän reaktiotangon (https://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/axle-mounting/steering-links/strut-control-arm-front-axle-adjustable/1008382/) 390,5 mm pituus mitataan? Luulen, että vanhat 36-vuotiaat tangot eivät lähde kokonaisina irti.
Mittaat reiän keskeltä tangon päähän, yleensä aina tuo 390,5 tanko. Taemman pultin voi joutua katkaisemaan.
-
Kiitos tiedosta :)
Ilmeisesti se M12 pultti vedetään sitten momenttiin reaktiotangon päätyä vasten. Vähän mietiskelinkin, että caster muuttuu sen pultin tiukkuuden myötä.
Ajattelin varustautua reaktiotangon vaihtourakkaan lainaamalla kaverilta induktiokuumentimen ja vasta kakkosvaihtoehtona teurastaa vanhan reaktiotangon rälläkällä. En alun alkaenkaan uskonut, että se M14x90 pultti lähtisi suosiolla pyörimään siellä puslan sisällä. Olen henkisesti varautunut myös siihen, että se M12x35 pultti katkeaa, kun sen yrittää avata. Siitä M12 pultista ajattelin aloittaa.
Tilasin Scandixilta reaktiotankojen lisäksi M14 laippapultit+laippamutterit ja samalla tukivarren pään himmelit paitsi M12 laippapultit, jotka oli loppu. Käytettyjä M12 löytyy miljoonalaatikosta jos tahdon laittaa oikean laippapultin sinne tavallisen pultin sijaan. Ehkä se vanha lähtee induktiokuumentimella suostuttelemalla liikkeelle.
Näitä kootessa kannattaa pitää turha kiire loitolla ja voidella osat hyvin, että sitten joskus perillisillä seuraava remontti sujuu helpommin. Näiden vanhojen "romujen" kanssa pulatessa tulee ihmeteltyä, että miksi noita pultteja ei viitsitä voidella osia vaihdettaessa. Ylellisyyttä olisi, jos Masentaja Arska viitsisi lopuksi suihkauttaa noihin kotelosuojaa+alustamassaa. Toi on vähän niin kuin vessassa käynti - mikään työ ei ole todella valmis ennen kuin paperityöt on tehty ;D
EDIT: Ei tarvinnut edes induktiokuumenninta. Pultit lähtivät nätisti auki ja jopa se puslan läpi menevä M14 pultti oli kuin uusi. Ihme, ettei ollut ruostunut kiinni vaikka auto onkin massattu uudehkona. Vähän harmittaa, että jälkinäyttöpäiväksi osui loskainen keli, enkä massannut noita ennen jälkinäyttöä. Tämä katsuri kyllä totesi, että olisin saanut massata (ettei kukaan hitsari viitsi noita itse korjata), mutta aiemmin olen saanut nuhteita ennenaikaisesta massaamisesta.