Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Harmaalaatikko - 04.01.2024, 20:00:12
-
Onko syytä olla huolissaan?
V70 2.5t awd -05. aj. 330tkm. Lootaöljyt vaihdettu syksyllä huuhtelemalla.
Automaatti ei kytkenyt vaihteita päälle kun pakkasta -35. Auto oli lämmityksessä tätä ennen kolme tuntia.
Pyöri jonkin aikaa tyhjäkäyntiä jonka jälkeen vaihteet löytyivät normaalisti.
Joskus aikaisemmin sama -20 asteen pakkasella.
-
Onko liian vähän öljyä? Vaatii näillä pakkasilla aika korkeita kierroksia liikkeelle lähtöön, ennen kuin laatikkoöljy lämpenee. Jos taas ei liiku mihinkään, viittaisi siihen että öljyä liian vähän
-
Onko liian vähän öljyä? Vaatii näillä pakkasilla aika korkeita kierroksia liikkeelle lähtöön, ennen kuin laatikkoöljy lämpenee. Jos taas ei liiku mihinkään, viittaisi siihen että öljyä liian vähän
Pitää tutkia, onneksi tästä mallissa löytyy vielä mittatikku. Lootaöljyn vaihdon yhteydessä viimeksi katottu.
-
Kyllä kai se on sillälailla, että yli -20 C tavallinen ATF on vähän niinkun pullataikinaa, niinkun muutkin vaihteistoöljyt. Näillä pakkasilla vähintään puol tuntii Ardiccia. Käymään ja antaa motoorin pyöriä ainakin vartin tyhjäkäyntiä. Sitten vaan jalka jarrulle, vaihde päälle ja korkeintaan 1000 RPM 5-10 min. Sitten varovasti liikkumaan eteen ja taakse. Ei mitään rajuja liikkumisia, vaihdelaatikon etualaosassa on putki, jonka tiiviste korkkaa mielellään pakkasella jos oikein antaa urkua. Näitä tietoja saa muuttaa jos niissä on jotain vialla, mutta näillä oon ite pärjännyt.
-
Mulla sama loota ja pakkasta tänään 28.
Säteilijällä oli kone lämpeemässä 4h mutta eipä se laatikkoa lämmitä. Eikä paljoo konettakaan. :2funny:
Vaihde kytkeyty noin sekunnin sisään ja siitä nätisti ajelemaan. Eipä sitä kannata kylmänä riuhtoo jos ei tahallaan halua särkee. Mitään lämmittelyjä en paikallaan ole tehnyt, parhaiten se kevyessä ajossa lämpee mun mielestäni mutta ihan miten tykkää.
Toi viivehän on hyvä suojaväline. :)
Tosiaan öljytaso on alempana kun öljy on kylmää, siks ei kannata pitää sitä siellä lähellä alarajaa vaan just siinä missä merkit määrää.
-
Juurikin näin. Pitää lisätä öljyä, onhan se hiukan jähmeää.. Pitänee esilämmittää purkkia.
-
Kyllä kai se on sillälailla, että yli -20 C tavallinen ATF on vähän niinkun pullataikinaa, niinkun muutkin vaihteistoöljyt. Näillä pakkasilla vähintään puol tuntii Ardiccia. Käymään ja antaa motoorin pyöriä ainakin vartin tyhjäkäyntiä. Sitten vaan jalka jarrulle, vaihde päälle ja korkeintaan 1000 RPM 5-10 min. Sitten varovasti liikkumaan eteen ja taakse. Ei mitään rajuja liikkumisia, vaihdelaatikon etualaosassa on putki, jonka tiiviste korkkaa mielellään pakkasella jos oikein antaa urkua. Näitä tietoja saa muuttaa jos niissä on jotain vialla, mutta näillä oon ite pärjännyt.
Ennen ajamaan lähtöä vielä kun käy hitaasti kepin asennot lävitse muutamaan kertaan.
-
-36 eikä dieselin 5-vaihteinen automaatti toimi yhtään oudosti
-
-36 eikä dieselin 5-vaihteinen automaatti toimi yhtään oudosti
Niinhän ne VAIHDELAATIKOT toimii kun vaan on öljyä oikea määrä. Toki vaikuttaa mitä öljyä sinne on pantu. :o
(https://i.ibb.co/p46HnpX/thumb.jpg) (https://ibb.co/p46HnpX) :2funny:
-
Joo tota minäkin käytän Automaatti laatikossa ja pelaa kuin junan vessa.
-
Niinhän ne VAIHDELAATIKOT toimii kun vaan on öljyä oikea määrä. Toki vaikuttaa mitä öljyä sinne on pantu. :o
(https://i.ibb.co/p46HnpX/thumb.jpg) (https://ibb.co/p46HnpX) :2funny:
Teboil Fluid S.
-
-36 eikä dieselin 5-vaihteinen automaatti toimi yhtään oudosti
Miten kovalla pakkasella diesel vollella uskaltaa ajella?
-
Joo tota minäkin käytän Automaatti laatikossa ja pelaa kuin junan vessa.
Jaa 75W/90? Ei kai sentään. Toi mun laittama kuva oli vitsi. Tosin Mannolia sekin. ;)
-
Toihan on parasta mitä rahalla saa volvon automaattiin. Itse kyllä käytän Q8 öljyjä mitä toi Kangasalan volvo huolto käyttää eli VMS RACING ne varmasti tietää mikä on oikeeta.
-
Joo, no säähän asut melkeen naapurissa. :)
-
Joo täällä Tampereen vieressä asustellaan ja Volvoo käytetään Vms:ssä huolloissa kun Volvothan ei hajoo niin ei tarvi korjailla. Omalla on vasta sisään ajo suoritettu mittarissa 532000 km.
-
Miten kovalla pakkasella diesel vollella uskaltaa ajella?
Kyl tää alkaa olla maksimi, mannol on laatikon öljynä. Talvidieselit -38 asti. Termostaatti kunnossa niin moottorin lämmöt satasen vauhdissa pysyy 90 asteessa ilman ardicia, mut sisällä tarvii vaatteita kun sisäkenno ei enää ole hyvä erittämään lämpöä, vaihdan ensi kesänä. Auto toimii hienosti pl. kovemman kiihdytyksen jälkeen kuuluu vihellystä satasen vauhdissa, joka jonkin ajan päästä loppuu äkisti. Jäätääkö cooleri, osuuko tuuli maskipeitteeseen vai mikä.
-
Voi hitto, heti kun pääsin kehumaan niin seuraavana aamuna 23 pakkasella Volvon käynnistin ja siirtelin pihalla 30m niin yhtäkkiä tasamaalla ei kovillakaan kierroksilla tasamaalla jaksanut Volvo oikein peruuttaa ja liike eteenkin oli lähes olematon. Sain eestaas veivattua auton parkkiin ja jätin käyntiin ja ardic päällä lämpenemään. Vartin päästä kaikki oli normaalia ja vaihdeöljyt tarkistin jo kylmänä normitasolla oleviksi.
Luulen että cooleri jäätyi alun peruutuksesta tai vaihteistossa oli jäätämistä tai sit sähkön vähyys saa tuon aikaan jotenkin, eka kerta mulle
-
Voi hitto, heti kun pääsin kehumaan niin seuraavana aamuna 23 pakkasella Volvon käynnistin ja siirtelin pihalla 30m niin yhtäkkiä tasamaalla ei kovillakaan kierroksilla tasamaalla jaksanut Volvo oikein peruuttaa ja liike eteenkin oli lähes olematon. Sain eestaas veivattua auton parkkiin ja jätin käyntiin ja ardic päällä lämpenemään. Vartin päästä kaikki oli normaalia ja vaihdeöljyt tarkistin jo kylmänä normitasolla oleviksi.
Luulen että cooleri jäätyi alun peruutuksesta tai vaihteistossa oli jäätämistä tai sit sähkön vähyys saa tuon aikaan jotenkin, eka kerta mulle
Ohhoh, yllättävän pienellä pakkasella kehitti tuon shown. :o
-
Joo, toki edellisenä päivänä salla-joensuu-väli jossa 36 pakkasta esityönä. Oon tohon vaihtanut nissens-coolerin kun oem-cooleri vuosi, en tiedä vaikuttaako
-
Ootko seuraillut vaihteistoöljyn lämpöjä noiden pakkasessa tapahtuvien ajosuoritteiden aikana? Muistelen että kun itse ajoin tolla XC70llä Lapissa useamman sata kilsaa maantietä - 32 asteessa nokka auki, niin vaihteistoöljyt pysyivät kiltisti 60 asteessa.
-
En yhtään, ton ikäisessä (-03) siihen ei ole kai helppoa tapaa. Jäähdytysnesteitä seurailin että toimiiko keulapeite ja latausta CFE:llä. Mut laatikko toimi virheettä koko matkan kun lämpeni
-
Huh huh, onneksi alkoi toimimaan.
-
Ainakin -06 vuotisesta saa atf-lämmöt ulos seuraavalla yhdistelmällä:
https://www.aliexpress.com/item/1005005065054764.html (https://www.aliexpress.com/item/1005005065054764.html)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ovz.carscanner)
(https://i.ibb.co/qnbsPW7/Screenshot-2024-01-05-17-08-00-559-com-ovz-carscanner.jpg) (https://ibb.co/qnbsPW7)
Tuolloin ulkona noin -30, koko keula ummessa, ardic päällä, ajoa 14km 60-100 aluetta.
Mannol ATF Multivehicle öljyillä 5 vaihteinen toiminut moitteetta näillä pakkasilla, ajettukin vasta 560tkm :)
-
Raportoin nyt vielä että ongelmat ei ole palanneet sen jälkeen kun saatiin auto tyhjäkäynnillä vartissa sulamaan eli jäätyminen selvästi oli ongelmana, mun veikkaus cooleri mutta kai se voi laatikkokin olla.
-
Kyllä kai se on sillälailla, että yli -20 C tavallinen ATF on vähän niinkun pullataikinaa, niinkun muutkin vaihteistoöljyt. Näillä pakkasilla vähintään puol tuntii Ardiccia. Käymään ja antaa motoorin pyöriä ainakin vartin tyhjäkäyntiä. Sitten vaan jalka jarrulle, vaihde päälle ja korkeintaan 1000 RPM 5-10 min. Sitten varovasti liikkumaan eteen ja taakse. Ei mitään rajuja liikkumisia, vaihdelaatikon etualaosassa on putki, jonka tiiviste korkkaa mielellään pakkasella jos oikein antaa urkua. Näitä tietoja saa muuttaa jos niissä on jotain vialla, mutta näillä oon ite pärjännyt.
En ole kyllä itse yhdelläkään käyttiksellä mitään tällaisia poppakonsteja käyttänyt. Työmaallakin välillä tulee lähtö yllättäen niin ei lämppäri ole päällä. Auto käyntiin, D silmään ja ajoa. Alkuun toki mahdollisimman nätisti ja rauhaksiin että paikat lämpiää. Ei mitään kickdowneja heti peloon.
-
Juu, mut kovalla pakkasella ongelma voi tulla jos on parkinnut niin että pitää kylmänä peruttaa ylämäkeen. Kylmänä nää ei ole kovin vahvoja siinä.
-
Itsellä on tapana aina odottaa ennen liikkeellelähtöä, että laatikko on reilusti plussan puolella ennenku edes kytken vaihdetta. Näillä pakkasilla siihen menee ehkä vajaa 10min, kunhan on eka ollut Ardic päällä.
-
Mannolia olen käyttänyt jo puoli vuosikymmentä. Laadukasta ja edullista öljyä. Nyt ei tarvitse enää Saksasta tilata, kun paikallinen varaosaliike alkoi myymään ko. Tuotteita
-
Kyllä kai se on sillälailla, että yli -20 C tavallinen ATF on vähän niinkun pullataikinaa, niinkun muutkin vaihteistoöljyt.
Tuota olen käyttänyt, on täyssynteettistä eikä ole pakkasilla ongelmia ollut. Tietenkin kylmänä vaihdot vähän rauhallisempia mutta sehän nyt on tarkoituksella. Mannoilia tunnutaan käyttävän kun on halpaa ja täyssynteettistä muös mutta ei tämäkään mitään kallista ole. Uskallan suositella. Hyvin tulee purkista pakkasellakin kun kokeilin.
https://www.motonet.fi/tuote/comma-mvatf-5-l-automaattivaihteistooljy?product=59-0329
-
Tuota olen käyttänyt, on täyssynteettistä eikä ole pakkasilla ongelmia ollut. Tietenkin kylmänä vaihdot vähän rauhallisempia mutta sehän nyt on tarkoituksella. Mannoilia tunnutaan käyttävän kun on halpaa ja täyssynteettistä muös mutta ei tämäkään mitään kallista ole. Uskallan suositella. Hyvin tulee purkista pakkasellakin kun kokeilin.
https://www.motonet.fi/tuote/comma-mvatf-5-l-automaattivaihteistooljy?product=59-0329
Samat vaihdoin jokunen vuosi sitten eikä mitään pahaa sanottavaa, eli vaihteisto toimii niin kuin sen pitääkin. Autolla ajettu yli 360 tkm.
Pakkasella en ole huomannut ongelmia ja lähden pääasiassa välittömästi startista liikkeelle niin kuin kesälläkin. Se on selvää, että vaihtotapahtuma on sellainen kuminauhamaisempi kylmällä askilla, mutta se on ihan normaalia.
-
Se on muuten sit kokemus jos joskus startista kylmänä lähdet pakilla jyrkkään ylämäkeen ;)
-
Mitä silloin tapahtuu? :D
-
Vääntö on vähäinen ja savu komea
-
Mitenkäs jos sattuu pakkasella olemaan älytön kiire?
Miten automaatilla olis järjevintä ajaa.. Oletetaan että on tosissaan kiire esim. synnytykseen jne.
-
Varmaan synnytystilanteessa jää useammalta se auto vähän vähemmälle huomiolle eikä se laatikko kerrasta siihen hajoa vaikka ajaisi pakkasella vähän kiireemmin. Otaksuihin että pakkasella tärkeää olisi että kaasun käyttö olisi mahdollisimman pehmeää, eikä sellaista että laitetaan turbiini kunnolla heti töihin. Tuskin itse ajonopeudella niinkään väliä on laatikon kannalta. Tämä siis pelkkää mutuilua.
-
Ihan kuten autolla normaalistikin ajetaan. Romut käyntiin ja liikkeelle järkevällä kuormituksella. Niin se koko voimalinja nopeimmin lämpenee suunniteltuun käyttölämpötilaansa eikä siitä kylmänä liikkeelle lähdöstä tehdastekoinen vakio (tai edes sinnepäin) auto hajoa. Vaihteistohan luistaa kylmänä enemmän ja käyttää pienempää vaihdetta juuri siksi että se koko voimalinja lämpenisi nopeammin. Enemmän se auto huonoa tykkää jos joka startin jälkeen käytetään puoli tuntia tyhjäkäyntiä "kaiken varalta", ei sitä autoa siihen ole tarkoitettu.