Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: motti11 - 06.01.2024, 10:57:21
-
Tuossa oli V70 D5 2015 ajamatta pari viikkoa ja ollut sen -20 astetta pakkasta. Akun jännite oli 12.1V siksi lisälämmitin ei lähtenyt päälle ja ilmoitus "akun jännite alhainen". Latasin AGM akun täyteen, sama virhe ilmoitus, eikä lämmitin lähde käyntiin...miksi näin? Mikä neuvoksi akku Exide ostettu 2020 eli vajaa 4 vuotta sitten.
-
Tuossa oli V70 D5 2015 ajamatta pari viikkoa ja ollut sen -20 astetta pakkasta. Akun jännite oli 12.1V siksi lisälämmitin ei lähtenyt päälle ja ilmoitus "akun jännite alhainen". Latasin AGM akun täyteen, sama virhe ilmoitus, eikä lämmitin lähde käyntiin...miksi näin? Mikä neuvoksi akku Exide ostettu 2020 eli vajaa 4 vuotta sitten.
Oliko akku lämpimässä latauksen ajan? Jos taas ulkona kylmässä, ei se ole ottanut virtaa juurikaan vastaan.
Tuon ikäinen akkukin voi helposti olla jo vaihtokunnossa.
-
Jep on ollut kylmässä akku latauksen ajan, tuo voi olla syy kyllä ettei ole ollut lämpimässä. Kokeilen tuota.
-
Eikö lisälämmitin lähde päälle edes kun akkulaturi on kiinni? Voi myös olla tarpeellista nollata akkuvahti. ???
-
CTEK laturilla latasin kylmässä (-20) niin oli jo muutamassa tunnissa täynnä ja näytti yli 13V. Mutta taisi olla kuvitteellinen lukema, kun nyt yön jälkeen lukema oli enää 11.8V. Joten kuten Jasu80 totesi, niin ei se akkua kyllä ole ladannut. Akku nyt ollut sisällä lämpimässä hetken, ilman latausta niin 12,4V näyttää. Akussa muuten leima 20.12.2020, ja tuo kaupan leima joten max 3v vanha akku. Taitaa olla niin, että olen ajannut pientä nurkka-ajoa ja lämmitin vienyt jännitteen alas jo ennen pakkaskautta, nyt sitten pakkanen vienyt jännitteen lopullisesti alas kun ei ole tullut ajettua 2 viikkoon autolla.
-
Eihän akkulaturin miinus kaapeli ollut akunnavassa kiinni?
Jos oli, akkuvahti ei pysy perässä, mitä virtaa akkuun menee ja tulee tuo herja.
Siksi laturin miinuskaapeli tulee olla auton rungossa kiinni tai akun miinuskaapelissa ennen abm:ää.
Akkuvahti kyllä nollautuu itsekseen, vaatii olla 4-8tuntia auto sammuksissa ja ovet lukossa
Tässä vielä kuva vidan ohjeesta:
(https://i.ibb.co/C12shSt/20240104-105537.jpg) (https://ibb.co/C12shSt)
-
Beagle; oli joo CTEKin kaapeli miinusnavassa kiinni. Mielenkiintoinen toi jännitteen nollaus 4-8h ovet lukossa. Anyway, suurkiitokset vinkistä! Oliko muuten tuo Vidan linkki tuossa niin luotettavasta lähteestä? Hieman epäilyttää ladata lisäosia koneeseen, kun kuitenkin olisi hyvää materiaalia jatkoon lukea tuolta noita muitakin asioita.
-
Itse minä tuon kuvan otin omalla puhelimella oman tietokoneen näytöstä, joten huoli pois.
-
D5twinengine antoi VOCissa tällaisen ilmoituksen:
"Pysäköinti-ilmastointia ei voida käyttää
asianmukaisen lataustilan varmistamiseksi."
Lisäksi mittaristossa oli joku viesti esilämmityksen epäonnistumisesta latauksen takia. Eipä lähtenyt kylmä kone käyntiin 25 asteen pakkasella. Tämän jälkeen akun lepojännite oli alle 12V ja latasin akkua pihalla ctekin laturilla, joka lopulta ilmoitti sen olevan täynnä.
Silti pukkaa edelleen tuota samaa koodia, kun yrittää käynnistää lämmityksen. Lieneekö hybridissäkin tuo samanlainen akkuvahtl, joka ei ymmärrä että akku on nyt ladattu..?
-
Alijännitteen vuoksi nyt lukossa, vaatii koodien poiston, tänään näitä jo kolme tehnyt ja kaikki toimineet tuon jälkeen.
-
Foorumilla tuoreessa V90n webaston vastaavassa tilanteessa kerrotaan, että tuo koodi nollatuuu, kunhan koneen saa käyntiin...
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103572.msg1061695633#msg1061695633
-
Jep on ollut kylmässä akku latauksen ajan, tuo voi olla syy kyllä ettei ole ollut lämpimässä. Kokeilen tuota.
Jep eli nyt oli akku lämpimässä päivän ja CTEKin latauksessa sekä latauksen loputtua jännite 13,05V. Oli päivän vielä sisällä ilman latausta kun ei ollut tarvetta autolle ja pakkastakin vielä sen -20. Akun jännite oli 12,85V asennettaessa (lämpötila oli muuten pudonnut -5 :)) eli kaapelit kiinni ensin punainen ja sitten musta. Kokeilin heti lisälämmitintä ja se ei enää ilmoittanut mitään "akun jännite alhainen" ilmoitusta vaan hörähti heti käyntiin. Eli kaikki kunnossa, kiitokset Beagle ja Jasu80 neuvoista!
-
Jep, meidän hybridi lähti kylmänä käyntiin, kun pakkasta oli enää -15 astetta. Latasin käynnistysakun täyteen ctekin polarilla kovassa pakkasessa. Tuon yhden kylmästartin jälkeen myös esilämmitin alkoi toimia eikä enää valita alijännitteestä...
-
Mulla teki yhtenä päivänä viime viikolla tuon ilmoituksen mutta ei ole tullut enää kun latailin ylläpitolaturilla akkua parina yönä sen pari tuntia (x2)
Edellisenä päivänä käytin aika paljon myös penkilämmittimiä sekä lasin-ja ratinlämmitintä.
-
Mulla 2016 XC70. Ostin uuden akun Siniseltä kaksi vuotta sitten 90Ah. Vaikka ajan työmatka-ajoa yli 100km/ päivä, laitan Ctekin noin parin viikon välein Lauantai tai Sunnuntai yöksi kiinni ihan varmuuden vuoksi. En tosin ole seurannut miten Ctek indikoi lataustilaa ym. Kerran, viikko- pari sitten oikein kovilla pakkasilla kun olen pitäny aamulla Webastoa päällä kolme varttia, ilmoitus että se on sammutettu virransäästön takia. Sitten vaan seuraavana viikonloppuna Ctekin 14A kiinni yöksi.