Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Iso-G - 07.01.2024, 17:42:31
-
Hei Volvo tietäjät!
Pakkanen näyttää pikku viat hyvin..
V70 tuli sellanen ongelma, että PA lämppäri ei lämmitä ku hetken tai startatessa heti sammuu vedoten akunsäästöön!
Akku pari vuotta vanha 80ah AGM akku.. akku ja laturi vaihdettu samaan aikaan ja liike teki ohjelmaan sen akun vaihdon.
Nyt kuitenki tuntuu, ettei auto ymmärrä ladata akkua täyteen tai ei ymmärrä siinä olevan riittävästi ytyä. Dise ja se toinen ds tms ohjelma löytyy, mutten osaa Disestä autoo uudelleen opettaa..
Olen antanu itselleni kertoa, että jos älylaturil lataa niin hauenleuat pitäis laittaa niitten nuuskijoiden toiselle puolelle eikä napoihin? Onko neivoja?
Akku ja laturi kesällä testattu Mätänetin pika huollos ja toimivat.
Vika 2 olis että nyt auto ei lämpee sisältä ku kaupunkiajos vähän. Moottorin lämmöt nousee digiviivaan normaalisti, mutta sisälle ei tuu ku lehmän henkäys, että tuulilasi pysyy auki. Nokka on tukossa ylhäält ja alhaalta. Mietin termarivikaa, mutta kun moottori kumminki lämpee, niin voisiko vika löytyä sisäkennon hanasta? Missä se sijaitsee ja onko paska vaihtaa tai testata toimivuus? PA lämppäri tuo ehkä vähä lisää lämpöö, mutta jalat jääs nyt kun oikeet pakkaset tuli! Onko ideoita?
Ps: vika 3 olis että takaovi ei mee joka kerta siten lukkoon, etteikö aukeis ulkoa... onko vaan vaihtokamaa lukon moottori? Tää vika alko näyttään itteensä tossa jo kesällä...
Hyvää alkavaa vuotta, vaikka ittellä alkanukki vitutuksella viileesti Volvoni takia :)
-
Näissä ei ole hanaa ollenkaan. Läpät ohjaa ilmanvirtausta ja ne olisi hyvä kalibroida, kenno voi myös olla tukkeessa. Toimiiko se lämmitin varmasti, se lukittuu alijännitteen vuoksi, tänään noitakin kuittaillut useamman auki. Nollaus akulle onnistunut? Laturi plussa + napaan kiinni ja maa runkoon.
-
Näissä ei ole hanaa ollenkaan. Läpät ohjaa ilmanvirtausta ja ne olisi hyvä kalibroida, kenno voi myös olla tukkeessa. Toimiiko se lämmitin varmasti, se lukittuu alijännitteen vuoksi, tänään noitakin kuittaillut useamman auki. Nollaus akulle onnistunut? Laturi plussa + napaan kiinni ja maa runkoon.
Kiitos vastauksesta!
Nyt tuli paljo asiaa.. Disellä aikanaan akku nollattu.. itel nyt Dise ja voisin nollata jos ohjeet sais.. no läpät vääräs asennos selittäis miks kaupungis hiljaselka vauhdilla vähä lämpee, muttei isolla tiellä.. mites se nollaus ja kalibrointi tapahtuu Disellä?
Kennon tukkeutumista mietin.. viime talvena kyllä lämpes.. ja nyt ei vaikuta onko 21 astetta hyttiin säädetty vai HI täysillä, joten läpät sit tarttis tarkastaa, jos joku neuvoo miten?
-
Läppien kalibrointi on siellä ajoneuvo komminikointi, ccm yksikön tarkennetussa osiossa.
-
Läppien kalibrointi on siellä ajoneuvo komminikointi, ccm yksikön tarkennetussa osiossa.
Täytyypä kattoo.... missäs se akun nollaus oli Disessä?
Kiitän vinkistä.
-
Cem valikon alla on BMS (battery monitoring sensor)
-
Nollakasissa ainakin tuli huomattua sellainen ominaisuus että kun akun varaus painuu tarpeeksi huonoksi, voi lopettaa puhaltamasta kokonaan. Ja ei ollut kyllä lämmin silloin...
Ja tuurillaan se pari vuotta vanha AGM voi olla jo vainaa.
-
Läppien kalibrointi on siellä ajoneuvo komminikointi, ccm yksikön tarkennetussa osiossa.
Tuli kahlattua ccm ja en löytäny kalibrointia... tarttis kai opetella paremmin ohjelma..
-
Batterytestin läpäsee ja näemmä oon nollannu 370pv sitten, mutta akun varaus on vaan 70% tasolla, mikä kummastuttaa kun oon pitkääki siivua ajanu..
(https://i.ibb.co/xY4M28B/20240110-174433.jpg) (https://ibb.co/xY4M28B)
-
Tuli kahlattua ccm ja en löytäny kalibrointia... tarttis kai opetella paremmin ohjelma..
Ajoneuvokommunikointi--->ccm--->tarkennettu ja valitset kalibroinnin
(https://i.ibb.co/BjLW7r3/IMG-20240110-095554.jpg) (https://ibb.co/BjLW7r3)
-
Mulla enkuks, mutta taisimpa tuon tehdä tänään. Tuli boksi mitä klikattiin ja ikkuna.. startin jälk jonku 60sek touhas ja sillai.. pitääpä vie kattoo huomenna uusiks..
-
Sitä luokkaa siinä menee ja läpät suristelee edes takas, tuossa kannattaa huomioida se kalibrointi lämpötila, suositus taisi olla 22°
-
22 astetta.. täytyypä viedä johki halliin lämpiään sitten.. hyviä vinkkejä...
Voihan tuo akkukin olla sökö jo.. mietin, että se nollaus kannattanee tehdä sitten, kun ladannu sen akun täyteen.. josko auto sit ymmärtäis sitä paremmin? Täytyypä tehä molemmat operaatiot kun pääsee halliin..
Sie oli muutama low voltage vikakoodi polttoainepuolelta ja sit joku herja automaatin öljypumpusta.. mut 450000 km niin saattaa jotain pientä ollakki jo..
-
Tuntuuko jäähdytysjärjestelmässä muuten olevan kaikki kunnossa, eli ei ole esim. painetta paisarissa kylmällä koneella? Ei nyt varmaan se todennäköisin vika, mutta ilma järjestelmässä saattaa aiheuttaa myös sitä, että pelkällä vesipumpulla vesi ei kierrä riittävästi, mutta webaston pumpun pyöriessä kiertää.
Toinen mitä voi kuulostella on, että kuuluuko lämppärin kennosta lorinaa kun auton käynnistää ja ekan kerran antaa kierroksia.
-
Sitten ihan se perus juttu, minkä verran se jäähdytysnesteen pakkaskestävyys on?
-
Pakkasnesteet on katottu ja riittää..
-
Reilu -20c pakkasta, eilen ajettu ja tänään kun oli ajastettuna webasto, meni käynnistämään niin näytössä luki jnt. lämmitin ei käytössä akun säästö. Oli laturissa parituntia ennen lämmitystä. Laturi näkyy lataavan, kokeiltu myös irtoakulla antaa "apuvirtaa" ja käynnistää lämmitintä, muttei virka mitään. Meneekö tälläisestä johonkin lukitukseen vai lähteekö pelaamaan kunhan latautuu? Akun jännite näytti olevan 15v, defan kiinteä laturi.
-
Reilu -20c pakkasta, eilen ajettu ja tänään kun oli ajastettuna webasto, meni käynnistämään niin näytössä luki jnt. lämmitin ei käytössä akun säästö. Oli laturissa parituntia ennen lämmitystä. Laturi näkyy lataavan, kokeiltu myös irtoakulla antaa "apuvirtaa" ja käynnistää lämmitintä, muttei virka mitään. Meneekö tälläisestä johonkin lukitukseen vai lähteekö pelaamaan kunhan latautuu? Akun jännite näytti olevan 15v, defan kiinteä laturi.
Kato tuulilasin alamuovin alta kaukalosta se weban johtosarjan liitos, voipa olla hapantunut...
Ja menee lukkoon epäonnistuneista sytytysyrityksistä muttei pitäisi näistä mikäli jännite estää käynnistyksen.
-
Kato tuulilasin alamuovin alta kaukalosta se weban johtosarjan liitos, voipa olla hapantunut...
Ja menee lukkoon epäonnistuneista sytytysyrityksistä muttei pitäisi näistä mikäli jännite estää käynnistyksen.
Uuden akun laitoin kun vähän lauhtui, webasto alkoi toimia normaalisti. Oli joku aikaisemmin vaihtanut vääränlaisen akun, ei ollut agm.