Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Samuel2000 - 08.01.2024, 20:11:46
-
V70 mk1 R 2000vm automaatti.
Booriholkki menossa vaihtoon varmuudenvuoksi. Suunnilleen tiedossa millanen homma se on.
Pukeilla täytyy tehdä.
-Tuleeko tosta öljyä ulos kun ottaa vetarin irti?
-Holkin mukana ei ainakaan tullu mitään rasvaa mutta kannattaako sinne jotain kuitenkin laittaa?
-Onko näissä holkki jollain liimalla kiinni?
-mitä öljyä ootte tonne kulmavaihteeseen laittanu ja kuinkapaljon sinne menee? Ja onko siellä erikseen tyhjennysproppua?
-
Vetoakselin irrotuksessa ei tule öljyä. Silloin tulee liraus jos auto on suorassa ja vaihtaa vain holkin. Noin 2dl jos vaihtaa myös holkin stefan.
Holkki ei ole liimattu vaan siellä on tehtaaltakin rasva välissä. Laittaa vaikka hyvälaatuista niveltappirasvaa tai muuta sitkeää joka kestää pitkään.
Kulmavaihteessa on vain täyttöroppu. Täyttömäärä on noin 8dl(näissä vanhoissa taisi olla ohje täyttää roppua myöden) ja perus 75W-90 GL-5 käy.
-
Täyttömäärä on noin 8dl(näissä vanhoissa taisi olla ohje täyttää roppua myöden) ja perus 75W-90 GL-5 käy.
P80 0.7l
P2 0.8l
Ilmeisesti jotain ylitäyttöongelmia on maailmalla ollut. Eli ei suositella roppua myöten.
https://www.ipdusa.com/Articles/603/Fluids-Capacities-for-P80-P2-Chassis-Volvos
Kuinka tarkka se sitten on tuon määrän suhteen, niin siihen en ota kantaa
Oliko -00 kulmiksessa vielä se dampperilaatikko. Senkin voi ottaa irti ensin niin tulee tilaa. (Tosin en muista enää varmaks, että oliko sen irrotuksesta mitään hyötyä.)
-
Selvä kiitos molemmille! Ei auta kun alkaa vaihtamaan kun kerkeää.
-
P80 0.7l
P2 0.8l
Ilmeisesti jotain ylitäyttöongelmia on maailmalla ollut. Eli ei suositella roppua myöten.
https://www.ipdusa.com/Articles/603/Fluids-Capacities-for-P80-P2-Chassis-Volvos
Kuinka tarkka se sitten on tuon määrän suhteen, niin siihen en ota kantaa
Oliko -00 kulmiksessa vielä se dampperilaatikko. Senkin voi ottaa irti ensin niin tulee tilaa. (Tosin en muista enää varmaks, että oliko sen irrotuksesta mitään hyötyä.)
Täyteen ja puolisen desiä pois on ihan sopiva määrä.
Dampperilaatikon irrottaminen auttaa kulmavaihteen poistossa. Se taisi olla vielä alkupään kakkoskorisissakin.
-
Minäkin kuulin huhun, että booriholkki kannattaisi vaihtaa vaikka se vielä toimii.
Auto on S60 AWD vm.2002, ajettu n. 300000 km.
Itselläni ei ole paikkaa / työkaluja / taitoa tarpeeksi. Suostuisiko joku Volvo-harrastaja tekemään homman Mäntsälä - Pukkila seudulla?
En ole vielä kysellyt hintaa korjaamoilta, mutta aikaa taitaa kulua useampi tunti ja laskua kertyy sen myötä.
-
Ennakkoon vaihtamalla on paremmat mahdollisuudet päästä eteenpäin ilman kulmavaihderemonttia. Jossain kohtaa sekin tulee eteen riippuen siitä miten kuluneet boorit on kulmavaihteessa.