Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: MarcusV - 07.01.2012, 10:34:14

Otsikko: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: MarcusV - 07.01.2012, 10:34:14
Moro,

On nyt useita viikkoja palaa loimottanut tuo kyseinen valo autossa ja mitä nyt haku kertoo että pakoputki kannattaisi ekana tarkistaa. Eilen kuuntelin ja kattelin fikkarilla että nouseeko mistään savua ja ei sieltä kyllä mistään suhinaa kuulu. Auto pelaa muuten kun enkeli, käynti on hyvää ja vedot tallella vaikka kilsoja on koneessa 360tkm. Mitään vakiopaikkoja mitä kannattaa tutkia? Pitäisikö aloittaa vikakoodin luvulla jos ihan itse anturi on kylmä? Löytyykö tähän joku testeri netistä tai joltain foorumilaiselta pk seudulla kuten monessa merkissä on tilanne vai pitääkö ajella huoltoon.
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: Nercs - 07.01.2012, 10:44:34
Sehän ilmoittaa että pakokaasupäästöt on pielessä eli päästöarvot on ylitetty.
Tähän vaikuttaa moni seikka.Oletko huoltanut autoa säännöllisesti eli se kipoinäpuoli on kunnossa ja bensaanti kanssa kunnossa eli suuttimet ei vuoda ja tasainen sumu leviää sylintereihin.Ilmaputsari  hohtaa puhtautta ja kone käy tarpeeski kuumana eli termari kunnossa ettei ole "ryyppy" päällä.Ilmamassamittari on puhdistettu ja tarkistettu kun autolla on jo 360tkm ajettu niin silloin voi olla vaikka likainen.Täällä meillä maksaa pakokaasupäästöjen mittaus 18€ ja pääsee heti jos auto on ajettu vain kuumaksi.Tämä kertoo vähän auton kunnosta missä kunnossa lambda ja onko ilmavuotoja pakoputkessa ja jos korkea HCC se kielii että polttoaineseos ei pala kunnolla.Kuten huomasit niin moni asia vaikuttaa ei ole sellaista yhtä oikeaa vastausta
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: MarcusV - 07.01.2012, 10:55:05
Sehän ilmoittaa että pakokaasupäästöt on pielessä eli päästöarvot on ylitetty.
Tähän vaikuttaa moni seikka.Oletko huoltanut autoa säännöllisesti eli se kipoinäpuoli on kunnossa ja bensaanti kanssa kunnossa eli suuttimet ei vuoda ja tasainen sumu leviää sylintereihin.Ilmaputsari  hohtaa puhtautta ja kone käy tarpeeski kuumana eli termari kunnossa ettei ole "ryyppy" päällä.Ilmamassamittari on puhdistettu ja tarkistettu kun autolla on jo 360tkm ajettu niin silloin voi olla vaikka likainen.Täällä meillä maksaa pakokaasupäästöjen mittaus 18€ ja pääsee heti jos auto on ajettu vain kuumaksi.Tämä kertoo vähän auton kunnosta missä kunnossa lambda ja onko ilmavuotoja pakoputkessa ja jos korkea HCC se kielii että polttoaineseos ei pala kunnolla.Kuten huomasit niin moni asia vaikuttaa ei ole sellaista yhtä oikeaa vastausta

Jep, auto tuli minulle kesäkuussa, tulppia en tiedä onko miten vaihdettu. Putsaripuoli pitää vielä tarkistaa. Lämmöt on puolessa välissä ja auto lämpenee hetkessä niin että tulee kuumaa kabiiniin. Eikö silloin jos olis "ryyppy" päällä kokoajan niin auto veisi epätavallisen paljon kakkua? Tällä hetkellä keskikulutus 8.9 ja ennen uusia kitkoja 9.4.
 Ehkä on fiksumpi siis aloittaa päästömittauksesta kun vikakoodien luvusta.
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: Nercs - 07.01.2012, 11:05:17
Kyllä  ryyppy päällä vaikuttaa että bensaa kuluu ja se katti menee helposti tällöin tukkoon.Kone käy nätisti tyhjäkäynti sitä 850 kierroksen pintaan ja lämmöt ok niin tämän voi karsia vikatilasta pois.Tietenkin järkevää olisi tehdä se perushuolto autoon jossa ne tulpat ja muut huoltoosat vaihdetaan myös öljyt +suodatin.Ja sen jälkeen ajetaan että paikat puhdistuu eli kierroksia koneessa.Sen jälkeen voi mittauksessa katsoa ne päästöarvot ja tuumia tuliko auto kuntoon vai pitääkö siihen tehdä jotain muuta hommaa.Vikakoodit kun ei kerro että ilmasuodatin tukossa vaihda se siksi pitää laittaa auto ainaa tipotop kuntoon jos sitä vikaa alkaa metsästämään.

Tuossa linkki http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12394.0
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: MarcusV - 07.01.2012, 11:16:48
Kyllä  ryyppy päällä vaikuttaa että bensaa kuluu ja se katti menee helposti tällöin tukkoon.Kone käy nätisti tyhjäkäynti sitä 850 kierroksen pintaan ja lämmöt ok niin tämän voi karsia vikatilasta pois.Tietenkin järkevää olisi tehdä se perushuolto autoon jossa ne tulpat ja muut huoltoosat vaihdetaan myös öljyt +suodatin.Ja sen jälkeen ajetaan että paikat puhdistuu eli kierroksia koneessa.Sen jälkeen voi mittauksessa katsoa ne päästöarvot ja tuumia tuliko auto kuntoon vai pitääkö siihen tehdä jotain muuta hommaa.Vikakoodit kun ei kerro että ilmasuodatin tukossa vaihda se siksi pitää laittaa auto ainaa tipotop kuntoon jos sitä vikaa alkaa metsästämään.

Tuossa linkki http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12394.0

Kiitos, ei vissiin tuon topikin auto helpolla korjaantunut :D Öljyt ja suodatin vaihdettu muutama kuukausi sitten. Voisi kokeilla injector cleaneria, vaihtaa tulpat ja tsekkaa ilmansuodattimen vielä, kaikki halpoja ja helppoja toimenpiteitä.
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: Nercs - 07.01.2012, 11:22:32
Tämä eroaa tuosta topikista te voitte tehdä näitä huoltohommia jolloin aina yksi vaihtoehto suljetaan pois,halpoja hommia itse tehdä.Mitä vuosimallia teidän Volvo on viellä jos saisi kysyä?
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: MarcusV - 07.01.2012, 16:34:49
Tämä eroaa tuosta topikista te voitte tehdä näitä huoltohommia jolloin aina yksi vaihtoehto suljetaan pois,halpoja hommia itse tehdä.Mitä vuosimallia teidän Volvo on viellä jos saisi kysyä?

Meikäläisen Volvo on vuosimallia -98.
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: V70XC99 - 07.01.2012, 16:55:46
Mulla ei Lambdan esilämmitys toiminut, mistä syystä valo paloi koko ajan.
Vaikutuksena hieman suurempi kulutus kylmällä koneella, joka tasaantuu koneen lämmittyä (näin informoitu Sinisellä).
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: TimoI - 09.01.2012, 15:30:13
mulla on myös riesana ollut tuo valo, katsastuksesta selvisin viime viikolla moitteetta kun käytin akkukaapelin irti.

Nyt kuitenkin on piru irti volvossa, perjantaina lähti huonosti käymään illalla, ajoin vain lyhyen matkan paikalliselle huoltoasemalle ostamaan ruokaa, lämmettyä toimi normaalisti. eilen kun piti vaihtaa autoon öljyt se ei enää käynnistynyt, akku ei jaksanut pyörittää starttia. työnsin käymään ja ajoin talliin, nyt akun, tulpat ja öljyt vaihtaneena ei auto käy kunnolla enää ollenkaan ja lambdavalo syttyi lähes samantien (aiemmin kesti noin 45km kaapelin irtikäytön jälkeen) tuntuu tukehtuvan kaasua painaessa eikä jaksa edes tyhjäkäynnillä pysyä.

Ilmeisesti anturi on viimein lopullisesti hajonnut? mutta maksaa sinisella hieman alle 250e eikä kuulemma tarvike lambdat käy? pystyykö näitä jotenkin kokeilemaan että toimiiko ne? mittaamalla samalla kuin lämmittää tms?
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: paku97 - 09.01.2012, 17:32:17
Tukitko ne luotolla ostetut ruoat tankkiin. :hello:
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: TimoI - 09.01.2012, 17:50:19
ei, mut bensaa kumminkin on :) sitä en tosin tiedä tuleeko se sylinteriin mut tuntuis enemminkin tukehtuvan. vika on niin paha ettei sillä kyllä pysty ajamaan... vai onko tossa sitten joku kaksiosanen tankki tai joku välilevy tms? olihan se tunkilla aika kallellaan?
Otsikko: Vs: V70 Lambdavalo
Kirjoitti: MarcusV - 10.01.2012, 20:42:30
Sellasenkin teorian jostain luin että vikakoodi jäisi jotenkin muistiin jos ei sitä nollaa, en tiedä pitääkö paikkaansa. Että nollaamalla selviäis jos ei vika ole enää päällä?

Syyhky on orkkislambda toki, ei vaan viitsi tarviketta ostaa kun on kuullut mitä siitä voi seurata, toivottavasti ei tarvitsekaan ryhtyä vaihtotalkoisiin.