Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Dife - 08.01.2024, 21:03:24
-
940 -98 Paljojen vaihdon yhteydessä huomasin että kuskin takasatulan (Ate) toinen mäntä on vähän jumissa. No sain sen isoilla pihdeillä liikkeelle mutta samalla onnistuin tietenkin rikkomaan sen pölysuojan. :buck2:
Nyt kysymys kuuluukin että saako sen pölysuojan vaihdettu ilman männän irroitusta?
-
Takasatuloista saa vaihdettua pelkät pölysuojatki, ilman männän irroitusta
-
Jep, siellä on semmone "lukkorengas" pitämässä pölysuojaa satulassa kiinni, näyttää rautalangalta joka pyöräytetty pölysuojan ympärille, se irti ja jotain meisseliä ym. pölysuojan alle nii saa irti satulasta, sitten vaan nyppäsee sen irti männästä.
Uusien asentamisen vaikeus riippuu satuloiden kunnosta, kaikki ruosteet ym paskat pitää saada pois siltä kantilta mille pölysuoja asennetaan, kun suoja paikoillaan, lukitaan se sillä rautalanka lukkorenkaalla.
-
Tuo putsailun hankaluus puoltaa kyllä männän pulauttamista pihalle.
Saattaisi ehkä auttaa niihin tuleviinkin jumituksiin...
-
Tuo putsailun hankaluus puoltaa kyllä männän pulauttamista pihalle.
Saattaisi ehkä auttaa niihin tuleviinkin jumituksiin...
Niin tuskin sitä pölysuojaa saa erikseen mistään, tulee siis satulan huolto kitin mukana nii siinähän samalla vaihtaa sen männän tiivisteenkin.
-
Ja kun mäntä harvemmin jumittelee sylinterin sisällä ns. nestepuolella, vaan uloin kantti tiivisteen ja suojakumin välistä ruostuu umpeen ja mäntää alkaa vituttamaan.
Sen kun jättää kunnolla puhdistelematta, ja kikkailee vaan uuden suojakumin päälle, saa sitä mäntää tod.näk. olla "herkistelemässä" jatkossakin.
-
Jos sitä autoa meinaa pitää niin hankkisin uuden tarvikesatulan niin ei tarvi kikkailla. Männästä on kuitenkin varmaan pinta jo kärsinyt siitä ulkopäästä.
Esim motonet ~70€.
-
Jos sitä autoa meinaa pitää niin hankkisin uuden tarvikesatulan niin ei tarvi kikkailla. Männästä on kuitenkin varmaan pinta jo kärsinyt siitä ulkopäästä.
Esim motonet ~70€.
Käyttöohjuksen jarrut kertaalleen täydellisesti kunnostaneena ja kertaalleen vaihtaneena sanoisin, ettei sillä montteeraamisella juuri palkoille pääse. Paitsi harrastamisen ilon.
Niihin vaihtosatuloihinkin kannattaa tuutata jarrukumirasvaa suojakumin alle niin paljon kuin mahtuu.
Mutta jarrujen huoltaminen irrotusöljyllä ja putkitongeilla on vähän kuin väljän nivelen korjaaminen lekalla...
-
Kyllä pääsee palkoille. Tarvikesarja vs uudet satulat
Puhaltaa satulat ja tilaa esim aeromotorsilta tarvike sarjan sis männät ni montaa euroa maksa. Eikä kyllä pahan hintaisia ole satulatkaan, eikä tartte runkopantteja palautella kuten mätänetissä
Pitkäksi aikaa saa satulaa ku edes putsaa sen männän tiivisteen ja ulomman tason välin, sekä pölysuojan uran ja näppää siihen uudet osat
-
No, kai se Dife nyt saa sen suojakumin vaihdettua. :)
Tehdä saa tuon homman kuin tykkää.