Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamppa77 - 07.01.2012, 12:21:45

Otsikko: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 07.01.2012, 12:21:45
Yhdesti aiemmin tapahtunut sama ja tänään kun pakkasta -15 jumitti taas, eli keppi ei liikahda P-asennosta muihin asentoihin.
Aikani jarrupoljinta painelin ja keppiä edestakaisin remputin niin jo lähti liikkeelle, vaimo kävi kaupalla ja kotiin tullessa sanoi että teki saman uudelleen.
Kun jarrupoljinta painaa niin kepissä tuntuu sellainen nytkähdys, mutta ei silti meinaa millään liikkua.
Normaalisti on toiminut varsin hyvin, tosin auto ei ole ollut meillä käytössä kuin noin puoli vuotta.
Onko mahdollinen remontti edessä, vai kannattaako toimenpiteisiin alkaa?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 07.01.2012, 12:45:07
Yhdesti aiemmin tapahtunut sama ja tänään kun pakkasta -15 jumitti taas, eli keppi ei liikahda P-asennosta muihin asentoihin.
Aikani jarrupoljinta painelin ja keppiä edestakaisin remputin niin jo lähti liikkeelle, vaimo kävi kaupalla ja kotiin tullessa sanoi että teki saman uudelleen.
Kun jarrupoljinta painaa niin kepissä tuntuu sellainen nytkähdys, mutta ei silti meinaa millään liikkua.
Normaalisti on toiminut varsin hyvin, tosin auto ei ole ollut meillä käytössä kuin noin puoli vuotta.
Onko mahdollinen remontti edessä, vai kannattaako toimenpiteisiin alkaa?
Siellä on esto tuolle vaihteelle, mutta sitä en muista, mikä estää ( minkälainen systeemi ) vaihdekepin liikkeen, kun jarrua ei ole painettu.
Toimiiko Geartronic manuaalipuolella, vai tökkiikö sekä manu, että auto puolella ?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Vartsi - 07.01.2012, 13:00:27
Onko auto ollut tasaisella maalla kun ei ole P-asennosta pois lähtenyt? Itsellä kanssa geartronic ja sen olen huomannut että jos auton pysäköi rinteeseen, heittää P:n päälle ja antaa auton valua parkkia vasten, on hirmuinen takominen että saa vaihteen pois P:ltä.
Kuuluu oikein pamaus kun keppi liikahtaa parkkiasennosta pois (tekee varmaan autolle aika kutaa tämmöinen).
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 07.01.2012, 13:05:20
Ihan tasaisella pihamaalla auto on koko ajan, tuo jumitus on ollut vain aamusta liikkeelle lähtiessä eli kun auto on seissyt yön P-asennolla.
Vaihdekeppi ei siirry ollenkaan taaksepäin eli ei sitä voi siirtää myöskään manuaaliasentoon, pitää nyt tarkkailla ilmeneekö tuota vikaa vielä tänään.
Voiko pakkasella olla jotain tekemistä tämän vian kanssa, kun toimii pienillä pakkasilla normaalisti?
En kyllä ole ihan varma onko tuo vika vain pakkasilla kun ei se oll vielä ilmennyt kuin kahdesti.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: V70XC99 - 07.01.2012, 20:28:31
Käytätkö kasijarrua, kun jätät auton parkkiin ?
Jos et niin kokeileppa vetää kässäri yöksi päälle, olisiko sillä mitään vaikutusta asiaan ?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 07.01.2012, 22:11:12
Käytätkö kasijarrua, kun jätät auton parkkiin ?
Jos et niin kokeileppa vetää kässäri yöksi päälle, olisiko sillä mitään vaikutusta asiaan ?
No, tuskimpa käsijarrun käytöllä on suurtakaan merkitystä vaihdekepin liikkumiseen  ;)
Ainoa asia on se, että miten automaatin Park loc käyttäytyy, eli kun auton pysäköi, ja jättää P asentoon, jolloin on parkkilukko päällä,,,,,
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 07.01.2012, 22:21:15
Onko auto ollut tasaisella maalla kun ei ole P-asennosta pois lähtenyt? Itsellä kanssa geartronic ja sen olen huomannut että jos auton pysäköi rinteeseen, heittää P:n päälle ja antaa auton valua parkkia vasten, on hirmuinen takominen että saa vaihteen pois P:ltä.
Kuuluu oikein pamaus kun keppi liikahtaa parkkiasennosta pois (tekee varmaan autolle aika kutaa tämmöinen).
Itellä on yleensä aina kahva P asennossa,,,ja ylämäessäkin, ja kun menee autoon ,kone käymään jalka jarrulle, ja kahva D tai R asennolle, niin ei mitään tuhtaamista/takomista/pamausta,,,,vaihteet vaihtuu, kun päivä yöhön, sulavasti  8)
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Petski - 07.01.2012, 22:41:20
Itellä on yleensä aina kahva P asennossa,,,ja ylämäessäkin, ja kun menee autoon ,kone käymään jalka jarrulle, ja kahva D tai R asennolle, niin ei mitään tuhtaamista/takomista/pamausta,,,,vaihteet vaihtuu, kun päivä yöhön, sulavasti  8)

Vau, auttopa mukavasti.. Mutta siis ite oon huomannu, että kun lyöt P vaihteen mäessä päälle sillonku sammutat auton, ja auto liikahtaa pikkasen eteen tai taate, ns "vaihetta vasten" ja tällön hankalampi saaha D päälle ku oot startannu. Mutta jos kiskasee käppärin päälle, niin ei vastaavaa ongelmaa. Joku ammattimies kertoo mistä johtuu, ite en tomaateista tiijä mitää
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 08.01.2012, 00:07:15
Vau, auttopa mukavasti.. Mutta siis ite oon huomannu, että kun lyöt P vaihteen mäessä päälle sillonku sammutat auton, ja auto liikahtaa pikkasen eteen tai taate, ns "vaihetta vasten" ja tällön hankalampi saaha D päälle ku oot startannu. Mutta jos kiskasee käppärin päälle, niin ei vastaavaa ongelmaa. Joku ammattimies kertoo mistä johtuu, ite en tomaateista tiijä mitää
Johtuu siitä, että kun laittaa P:n päälle, niin siinä menee parkkilukko päälle silloin.
Käppäri auttaa, kun sen laittaa päälle ennen kun vaihdetta laittaa P asentoon,,no niinkuin kerroin, ittellä ei koskaan ole ollut tuota ongelmaa, että olisi vaikeutta saada vaihteita päälle, ja harvoin on kässäri normaalisti päällä, ellei ole rankka mäki, yleensä on tuossa P asennossa, kun siinä on parkkilukko. :)
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Modifier - 08.01.2012, 02:07:56
Niin siellähän on sellainen metallinen tappi joka menee koloonsa P asennossa. Nuissa tilanteissa, kun auton antaa valua tuon "tapin" varaan niin silloin on mahdollista, että keppi on raskaampi saada P asennosta pois.
Muistaakseni joku tuollaisen laatikon avannut sanoi, että on yllättävän heppoisen näköinen tuo tikku.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 08.01.2012, 13:23:25
Itse laitan aina käsijarrun päälle ensin ja vasta sitten vaihteen P-asentoon ja ei ole aikaisemmin ollut ongelmaa, tänä aamuna kun pakkasta oli vain -3 niin tuota vaihdekepin jumitus ongelmaa ei ollut ollenkaan. Eli yhdistän tuon vian ilmenemisen suoraan kovempaan pakkaseen, mistä lie johtuu sitä en osaa edes arvailla.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: V70XC99 - 08.01.2012, 22:35:11
Lainaus
No, tuskimpa käsijarrun käytöllä on suurtakaan merkitystä vaihdekepin liikkumiseen 
Ainoa asia on se, että miten automaatin Park loc käyttäytyy, eli kun auton pysäköi, ja jättää P asentoon, jolloin on parkkilukko päällä,,,,,
Johtuu siitä, että kun laittaa P:n päälle, niin siinä menee parkkilukko päälle silloin.
Käppäri auttaa, kun sen laittaa päälle ennen kun vaihdetta laittaa P asentoon,,no niinkuin kerroin, ittellä ei koskaan ole ollut tuota ongelmaa, että olisi vaikeutta saada vaihteita päälle, ja harvoin on kässäri normaalisti päällä, ellei ole rankka mäki, yleensä on tuossa P asennossa, kun siinä on parkkilukko. :)

Eli ei sillä käkkärin päälle laitolla ole merkitystä, vai ?   ;)  ::)

Olen huomannut omassa koslassa että vaikka onkin tasaselle pysäköity pihassa, niin pitemmän aikaa paikallaan
ollessa ilman käkkäriä, ei vaihteen valitsin oikein tahdo lliikkua.

Autonhan ei tarvitse paljon liikahtaa P-asennossa (ilman kässäriä), kun se alkaa tavallaan "nojaamaan" parkkilukkoa vasten.
Kuinkahan tasainen alusta kulloinkin tod. on, ympäristö osaa kivasti huijata silmää, varsin pienissä kaltevuuseroissa.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Petski - 09.01.2012, 15:43:41
Niin siellähän on sellainen metallinen tappi joka menee koloonsa P asennossa. Nuissa tilanteissa, kun auton antaa valua tuon "tapin" varaan niin silloin on mahdollista, että keppi on raskaampi saada P asennosta pois.
Muistaakseni joku tuollaisen laatikon avannut sanoi, että on yllättävän heppoisen näköinen tuo tikku.

Tätä vähän hain takaa  :D
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 09.01.2012, 18:57:22
Niin,onko mennyt puurot, ja vellit sekaisin, eli  puhutaanko tässä nyt parkkilukosta, joka vaihteistossa on päällä silloin, kun vaihteen valitsin on P asennossa, vai vaihteenvalitsimen lukosta, joka estää vaihteen siirtämisen P asennosta, ennen kun virta-avain on kakkos asennossa/jarrua painetaan.  8)
Mulla ainakin toimii näin, ja sen jälkeen on aivan sama onko auto kuinka päin, ja millaisessa mäessä, vaihteet vaihtuu aivan ok.
Kepissä on sähköinen lukitus ( jos oikein muistan ) ja aermaankin tappi, mikä estää kepin liikkeet, kun virta-avain ei ole kakkos asennossa, ja jarrua ei paineta.
Voipa olla että tuo lukitus tuossa kepissä takkuaa, kun on kosteutta ja pakkasta vuorotellen.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Grimmy - 09.01.2012, 23:33:15
Kun auto on paikallaan ja P:llä niin kun painelet jarrua sieltä kepin juuresta pitää kuulua pieni napsaus kun tuo kepin lukko aukeaa. Jos ei kuulu, ei toimi, ei liiku. Sen voi avata ja pika fiksinä poistaa koko paskan.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 10.01.2012, 17:32:56
Wetteriltä asiasta kysyin niin vika johtuu siitä solenoidista joita on kuulema vaihdettu uusiin tuon jumittamisen takia, jumitus ilmenee juurikin kovemmilla pakkasilla. Hinta vaan on aika kova, osa ja vaihtotyö n.200€.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 30.01.2012, 10:59:44
Wetteriltä asiasta kysyin niin vika johtuu siitä solenoidista joita on kuulema vaihdettu uusiin tuon jumittamisen takia, jumitus ilmenee juurikin kovemmilla pakkasilla. Hinta vaan on aika kova, osa ja vaihtotyö n.200€.
No nyt se pirulainen taas jumittaa, pakkasta n.-30 astetta ja vaihdekeppi jumissa.
Miten tuohon solenoidiin pääsee käsiksi, onko sille mitään korjauskeinoa muuta kuin uusi?
Mistä tuon solenoidin saisi inhimilliseen hintaan ja onko helppo homma vaihtaa?
Onko helpoin homma irroittaa ainakin nyt pakkaisen ajaksi koko viritys pois toiminnasta, kun pitäisi noita pelastusmiehen hommiakin tehdä mutta kun ei autoa saa edes liikkeelle....
Apuja kaivataan.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Grimmy - 30.01.2012, 12:24:17
Miten tuohon solenoidiin pääsee käsiksi, onko sille mitään korjauskeinoa muuta kuin uusi?
Noh.. vähän mallista riippuen miten, mutta irroitat sen kepin kehyksen. Siellä se on.

Onko helpoin homma irroittaa ainakin nyt pakkaisen ajaksi koko viritys pois toiminnasta, kun pitäisi noita pelastusmiehen hommiakin tehdä mutta kun ei autoa saa edes liikkeelle....

On.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: volvo T6 - 30.01.2012, 17:56:37
En tiedä liittyykö tähän asiaan mutta syksyllä mulla jumittu GM-laatikossa keppi P:hen ja jarruvalot ei toiminu, vika oli  jarruvalokatkaisimessa, uus tilalle ja taas toimi. :3/4 jättää sen:
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 30.01.2012, 18:28:15
No nyt se pirulainen taas jumittaa, pakkasta n.-30 astetta ja vaihdekeppi jumissa.
Miten tuohon solenoidiin pääsee käsiksi, onko sille mitään korjauskeinoa muuta kuin uusi?
Mistä tuon solenoidin saisi inhimilliseen hintaan ja onko helppo homma vaihtaa?
Onko helpoin homma irroittaa ainakin nyt pakkaisen ajaksi koko viritys pois toiminnasta, kun pitäisi noita pelastusmiehen hommiakin tehdä mutta kun ei autoa saa edes liikkeelle....
Apuja kaivataan.
Tuossa solenoidissa on käsittääkseni tappi, mikä estää kepin liikkumisen ( varma en tästä ole, joten korjatkaa ) ja tuo ns. eston liikkuminen on pakkasten/kosteuden takia estynyt, joten kunnon aseöljy voitelu vois auttaa tuohon ongelmaan.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 30.01.2012, 18:29:22
En tiedä liittyykö tähän asiaan mutta syksyllä mulla jumittu GM-laatikossa keppi P:hen ja jarruvalot ei toiminu, vika oli  jarruvalokatkaisimessa, uus tilalle ja taas toimi. :3/4 jättää sen:
Joo, jos ei tunnista että jarrua painetaan, ei keppikään kyllä suostu liikkumaan.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 30.01.2012, 20:20:53
Tuossa solenoidissa on käsittääkseni tappi, mikä estää kepin liikkumisen ( varma en tästä ole, joten korjatkaa ) ja tuo ns. eston liikkuminen on pakkasten/kosteuden takia estynyt, joten kunnon aseöljy voitelu vois auttaa tuohon ongelmaan.
Just äsken riipaisin nuo kehykset auki ja tutkin asia, siinä solenoidissa on sellainen paksuhko tappi joka liikkuu sivusuunnassa kun jarrua polkee. Omassa autossa solenoidista kuuluu se naksahdus kun jarrua polkee, mutta keppi ei sitten liikahda minnekään. Eli otin nyt solenoidilta ne johdot irti ja ainakin toistaiseksi solenoidi jäi auki asentoon, toivottavasti se siinä pysyykin tai sitten se pitää ottaa kokonaan pois. Huomenna olisi tarkoitus ottaa se solenoidi kokonaan irti ja tutkia onko rasvaa ja likaa kertynyt joka sitten pakkasen aiheuttamana jähmettyy, mutta se on sitten huomisen hommia ja toimiiko käsittelyn jälkeen yhtään paremmin. Kiitos kaikille avusta ja ohjeista jne.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 30.01.2012, 21:04:44
Jos joku sattuisi tietämään mistä tuon solenoidin saa inhimilliseen hintaan niin kertokaa ihmeessä, tai ainakin osan numeron niin osaa etsiä oikeaa. Ei noi wetterin hinnat oikein innosta....
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: yypee - 31.01.2012, 21:38:08
itsellä iski sama ongelma, kun ilmat viileni. vajaa viikko sitten ensimmäisen kerran jäi auto talliin (kylmä talli), kun ei keppi liikkunut. naksahtaa kans kepin luona jarrua painaessa, mutta jumissa on. (jarruvalot kyllä toimivat, eli se solenoidi taitaa jumittaa). Korjaus oli, että hainpa kaupasta sisätilanlämmittimen (en ole sellaista jaksanut hommata aiemmin), sillä kun auton sisätilan sai lämpimäksi, niin keppi liikkui taas.  nyt sitten olen autoa pitänyt tolpassa kotona öisin ja töissä, niin sisätila pysynyt lämpimänä ja ei ongelmaa.
tänään sitten jätin auton kokeeksi 5 tunniksi ulos pakkaseen ilman lämppäriä. pakkanen nousi n. 17 asteeseen. ja keppi jumissa  :-\
pistin auton käyntiin ja siinä se n. 25 minsaa oli käynnissä tyhjäkäynnillä ja auton sisätilan lämmetessä taas keppi liikkui.
pitää tuolle jotain tehdä, muuten ei uskalla autoa ilman tolppaa pitää missään pitempään. kiinnostaisi kans, että saako tuota itse solenoidia jostain ja mitä maksaa se?  vai pitääkö siniselle mennä maksamaan itsensä kipeäksi. :'(

ps. kuinkas siitä kepin juuresta sen muovin saa irti hajoittamatta mitään. Jos vaikka sen solenoidin irottaisi toistaiseksi tms?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 31.01.2012, 22:48:04
ps. kuinkas siitä kepin juuresta sen muovin saa irti hajoittamatta mitään. Jos vaikka sen solenoidin irottaisi toistaiseksi tms?

Siinä vaihdekepin ympärillä on hieman pienempi muovi jossa on ne kirjaimet mikä vaihde on päällä ja sit sen ympärillä se isompi metallisen tapainen (omassa autossani). Se metallinen lähti ainakin hienosti kun nosti vain siitä lokeron puolelta, siis vaihdekepin takapuolelta ei konsolin puolelta. Sit siellä alapuolella löytyy neljä klipsiä jotka joko sormella taivuttamalla tai jollain muulla auttamalla painaa sisäänpäin ja samalla sitä pienempää muovikehystä painaa alaspäin, tuollai itse sain irti vaikka ekaa kertaa kokeilin ja ehjänä sain pois. Tämä kirjoittamalla neuvominen ei ole helpoin laji, mutta toivottavasti jotain selvisi. :-\ Niin ja se solenoidi löytyy sitten sieltä kepin etupuolelta, tuon kehyksen kun saat ensin pois niin sen liikken näet kun poljet jarrua.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 01.02.2012, 20:06:50
APUA kaivataan edelleen.
Otin solenoidista sen pirun tapin irti kokeeksi, mutta vaimo soitti juuri minulle ja sanoi että vaihdevalitsin ei pelitä vieläkään.
Eli se solenoidin tappi ei nyt ainakaan ole syyllinen.
Mikä nyt aiheuttaa tuon jumittamisen onko kellään kokemusta tai neuvoa?
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 02.02.2012, 09:31:32
Solenoidi vaikuttaa olevan ehjä, koska se vaihdekepin jumittaminen tapahtuu vaikka solenoidi ei ole paikoillaan. Omia arvauksia kehiin, voiko tuo vaihdekepin jumittaminen johtua siitä napista siinä vaihdekepissä?
Auttakaa tietämätöntä, kun ei oikein uskalla sitä vaihdekeppiä repiä aamuisin kun ei se oikein muutenkaan ala liikkumaan.
Vaihdekeppi kyllä toimii kunhan sen saa aluksi liikkumaan ja auto lämpenee, mutta hetken kylmillään oltuaan on taas jumissa eikä oikein millään liikku kuin voimaa käyttäen....
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 02.02.2012, 17:11:11
UP..
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: volvo T6 - 02.02.2012, 17:45:40
Kysyin Hämeenautosta yhdeltä korjaamon pomolta tuosta kun omassa autossa jumittu keppi P:hen niin sanoi että kepin-nupin päässä voi olla vika että niitä on joskus korjattu, (en tiedä miten irtoo), mutta en ole näillä sivuilla semmoseen ongelmaan törmänny, mulla oli vikana tuo jarruvalokosketin, auttaiskohan osien öljyäminen mitään?, tuli mieleen että kepin vasemmalla puolella on keltainen (stoppari) kierretangon loppupäässä, sitä voi säätää kiertämällä mutta en nyt kyllä tiedä auttaako se mitään ja mihin se vaikutti mutta aina voi kokeilla.  V:>
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 02.02.2012, 19:17:58
Solenoidi vaikuttaa olevan ehjä, koska se vaihdekepin jumittaminen tapahtuu vaikka solenoidi ei ole paikoillaan. Omia arvauksia kehiin, voiko tuo vaihdekepin jumittaminen johtua siitä napista siinä vaihdekepissä?

Jotkut on tuonne kepin napin väliin ruiskuttanut ohutta öljyä, koita  sitä, ja suojaa paikat ettei öljyä ole joka paikassa, joillain on auttanut, kun tuo nappi on jämähtänyt.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Rahtari84 - 02.02.2012, 22:02:44
Mulla on esiintyny vastaavaa jumittamista nyt pakkasten aikaan. Olen yöksi jättänyt N asentoon tuon kepin ja kun aamulla laittaa auton käymään niin sitä keppiä ei saa millään pakille. D asentoon kyllä menee mutta pakille ei. Vasta kun antaa käydä auton jonkin aikaa niin sitten menee pakkikin päälle. Lauhemmilla ilmoilla moista "ongelmaa" ei esiinny.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Teutori - 02.02.2012, 23:10:27
Mulla on esiintyny vastaavaa jumittamista nyt pakkasten aikaan. Olen yöksi jättänyt N asentoon tuon kepin ja kun aamulla laittaa auton käymään niin sitä keppiä ei saa millään pakille. D asentoon kyllä menee mutta pakille ei. Vasta kun antaa käydä auton jonkin aikaa niin sitten menee pakkikin päälle. Lauhemmilla ilmoilla moista "ongelmaa" ei esiinny.
No, öljyhän on pakkasella jäykempää kun ilma  ;)
Ei aina kaikissa laitteissa ole vikaa, jos ne pirunmoisessa pakkasessa/ja kosteudessa välillä takkuaa.
Kyllä noitten vaihteisto öljyjenkin pitää pikkasen notkistua, ( annetaan auton käydä, ja vaihdellaan N, P D ym.ym. )
Täällä mielestäni aika herkästi on se kanta, että jos pakkasilla ei laatikko vaihda/vaihtaa oudosti, niin heti siitä haetaan vikaa  8)
Ei kai mikään öljy ole notkeimmillaan 25 asteen pakkasella, varsinkin silloin, kun automaatti laatikkoa käsketään P/D ja sitte ihmetellään, että miksi ei lähde,,,,,,,,,,,,,sekunnissa eteenpäin.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Nortti - 03.02.2012, 14:01:16
Siinä vaihdekepin ympärillä on hieman pienempi muovi jossa on ne kirjaimet mikä vaihde on päällä ja sit sen ympärillä se isompi metallisen tapainen (omassa autossani). Se metallinen lähti ainakin hienosti kun nosti vain siitä lokeron puolelta, siis vaihdekepin takapuolelta ei konsolin puolelta. Sit siellä alapuolella löytyy neljä klipsiä jotka joko sormella taivuttamalla tai jollain muulla auttamalla painaa sisäänpäin ja samalla sitä pienempää muovikehystä painaa alaspäin, tuollai itse sain irti vaikka ekaa kertaa kokeilin ja ehjänä sain pois. Tämä kirjoittamalla neuvominen ei ole helpoin laji, mutta toivottavasti jotain selvisi. :-\ Niin ja se solenoidi löytyy sitten sieltä kepin etupuolelta, tuon kehyksen kun saat ensin pois niin sen liikken näet kun poljet jarrua.

Noilla ohjeilla sen isomman kannen saa pois :).

Kaikki täällä ihmettelevät solenoidia. Ei se vika läheskään aina ole siinä, vaan varsin usein virtalukosta tuleva vaijeri tahmaa. Sillä vaijerilla on kaksi toimintaa: Estetään vaihteen siirtyminen P-asennosta jos virta ei ole päällä (ja se solenoidi). Toinen funktio on virta-avaimen irroittamisen estäminen muussa kuin P-asennossa.

Jos tuo kansi on irti, niin se vaijeri näkyy kepin vasemmalla puolella. Sitä kun vaikka sormella auttaa taaksepäin, niin vaihdekeppikin jo liikkuu ;).  Taitaa olla keltainen pidike. Vaijeri saattaa olla likainen tai muuten vaan jäykistynyt.

Periaatteessa koko vaijerin voisi irroittaa, mutta nuo yllämainitut turvaominaisuudet eivät silloin toteudu.

Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: jamppa77 - 05.02.2012, 21:43:36
Noilla ohjeilla sen isomman kannen saa pois :).

Kaikki täällä ihmettelevät solenoidia. Ei se vika läheskään aina ole siinä, vaan varsin usein virtalukosta tuleva vaijeri tahmaa. Sillä vaijerilla on kaksi toimintaa: Estetään vaihteen siirtyminen P-asennosta jos virta ei ole päällä (ja se solenoidi). Toinen funktio on virta-avaimen irroittamisen estäminen muussa kuin P-asennossa.

Jos tuo kansi on irti, niin se vaijeri näkyy kepin vasemmalla puolella. Sitä kun vaikka sormella auttaa taaksepäin, niin vaihdekeppikin jo liikkuu ;).  Taitaa olla keltainen pidike. Vaijeri saattaa olla likainen tai muuten vaan jäykistynyt.

Periaatteessa koko vaijerin voisi irroittaa, mutta nuo yllämainitut turvaominaisuudet eivät silloin toteudu.
No niin. Nyt se vika sitten paikannettiin tuohon vaijeriin, eli se jumittaa juuri niin kuij kirjoitit. Pikkasen kun avitti niin liikkui vähän ja avot, vaihteet toimii ilman ylimääräistä kiroilua.
Kiitos kaikille avusta, nyt osaa tehdä tarvittavat toimenpiteet ennen liikkeelle lähtöä.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: hannutt - 05.02.2012, 23:25:10
Minulla jätti virtalukko kertalaakista tielle. Illalla toimi ok, mutta aamulla ei sitten millään . Hinuri ja korjaamolle, sijaisauto  lukko saksasta ja lasku 600€ :o
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: Machist - 18.05.2020, 09:47:19
Millainen projekti tuo vaijerin vaihto mahtaa olla?
Samaa ongelmaa pukkaa XC70 kanssa.

Lainaus
Kaikki täällä ihmettelevät solenoidia. Ei se vika läheskään aina ole siinä, vaan varsin usein virtalukosta tuleva vaijeri tahmaa. Sillä vaijerilla on kaksi toimintaa: Estetään vaihteen siirtyminen P-asennosta jos virta ei ole päällä (ja se solenoidi). Toinen funktio on virta-avaimen irroittamisen estäminen muussa kuin P-asennossa.
Otsikko: Vs: Geartronic vaihdekeppi jumittaa
Kirjoitti: joonaspee - 04.07.2020, 01:23:19
mulla toimi kun virtalukon avaimenreiästä ruuttailin hartaasti jotain wd-40 tai vastaavaa. toki ensin ehdin purkamaan kaiken mahdollisen kepin tienoilta....turhaan.