Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Heikki75 - 13.01.2024, 14:28:20
-
Ihmettelin alkuviikosta kun autokatoksessa oli keltaisia läikkiä lumessa. Mietin että pakko olla jäähdytysnestettä. Tänään sitten alkoi ainajarruttaessa ilmoittamaan nesteen tasosta. Oli käytännössä minimirajalla.
Tutkin hallilla yläkautta endoskoopilla kuvaten, mutta missään ei näkynyt märkää. Auto seisoi semmoisen tunnin ja kone oli lämmin koska juuri oli ajettu 50km. matka. Paineet kyllä pysyi tuon ajan ihan hienosti, ja normaali suhahdus kuului kun avasi korkin.
Nestettä on ollut pohjamuovin päällä ihan jonkin verran, koska läikkiä maassa oli autokatoksen sisäänmenon kohdalla, eli sitä on valunut kun autolla peruutettu ulos katoksesta.
Täällä oli pakkasta viikko sitten usesmman päivän ajan kokoajan-32 - -38, enkä raaskinut käynnistää koko viikolla. Tiistaina sitten kun oli nolla keli, autolla ajettiin ensimmäisen kerran ja nuo läikät ovat ilmestyneet silloin.
Mistäköhän tuo on valunut? Itsellä tuli mieleen, että voiko vesipumpun akselitiiviste mennä niin koppuraksi että alkaa tihuuttaa ihan seistessä. Tuossa on Continentalin jakopää sarja vaihdettuna 3v sitten lappujen mukaan.
Neste ei hävinnyt ajaessa mihinkään nyt kun on 10 asteen pakkanen.
Moottori on 2016 tuplaturbo 2,4 D5
-
Onko autossa Webasto käytössä
-
Onko autossa Webasto käytössä
On ja joka lähtöön lämmitys, sekä automaattikäytöllä. Webastoa itsekin jo epäilin, mutta ainakaan pakoputken kohdalla ei ollut maassa nestettä?
-
Paisuntasäiliön seutu kannattaa ainakin tutkia. Mut autossa on monenlaista vesikiertoa että vuotoa voi olla missä vaan konehuoneessa.
-
No, se on positiivista että läikät löytyi maasta. Olisi paljon synkempi tilanne jos neste menisi pakoputkeen tai öljyihin.
Jotenkin olen sitä mieltä, että tuolla pitkällä seisotuksella kovassa pakkasessa on jotakin tekemistä tämän kanssa?
Kun on selvä että sitä on vuotanut jossain vaiheessa aika paljon ja nyt ei vuoda vaikka kuinka tutkii.
-
Samat oireet ja vuotopaikka on jäähdyttimen kennon alanurkka...
-
Samat oireet ja vuotopaikka on jäähdyttimen kennon alanurkka...
Hyvä.
Perjantaina käytän essentiaalissa autoa, niin onpahan nyt jotakin oikeaa tarkasteltavaakin.. ;D
-
Eihän siellä vikaa ole jos ei nyt vuoda :)
Joku letkuliitos mikä hirmupakkasella ei kestä sitä kutistumista.
-
Mulla ei ole samanmallinen auto, mut kovimmilla pakkasilla Ardic-diesellämmitintä käyttäessä, akku oli niin jäässä että homma toimi muuten, lämmitin pöhisi, mutta lämmittimen vesipumppu ei jaksanut pyöriä, kun virta ei liikkunut, ja parin minuutin käytöllä nesteet kiehui yli.
-
Samat oireet ja vuotopaikka on jäähdyttimen kennon alanurkka...
Kumpi puoli muuten? Mulla oli pohjamuovin päällä ainoa paikka jossa olisi voinut kuvitella olleen jotain vuotoa jäljen perusteella, siinä laatikon lämmönvaihtimen alla. Eli vasen pääty
-
Mulla sama moottori ja samantyyppinen vika: kovien pakkasten aikana alkoi kuluttaa jäähdytinnestettä, neste nokkui moottorin ja tulipellin välistä, moottorin vasemman alatuen kohdasta maahan. Välillä vuoti välillä ei. Ite tein samat, kuvasin endoskoopilla moottorin takaa eikä yhtään mitään mahdollista vuotopaikkaa löytynyt. Muuta kuin se että nestettä kertyi moottorin alatuen koloihin josta se sitten valui maahan.
Kaveri ehdotteli monia mahdollisia paikkoja, egr-lauhduttimesta alkaen. Onneksi syyksi ilmeni ahtimen vesijäähdyttimen letkuliitoksen hapertuneet O-renkaat, eikä mikään muu. Vika paikallistui vasta paineistettaessa järjestelmä: 1bar:lla tuli vain nokkoja, kahden barin paineella alkoi pissimään siihen tahtiin että vuotopaikkakin löytyi.
-
Mulla sama moottori ja samantyyppinen vika: kovien pakkasten aikana alkoi kuluttaa jäähdytinnestettä, neste nokkui moottorin ja tulipellin välistä, moottorin vasemman alatuen kohdasta maahan. Välillä vuoti välillä ei. Ite tein samat, kuvasin endoskoopilla moottorin takaa eikä yhtään mitään mahdollista vuotopaikkaa löytynyt. Muuta kuin se että nestettä kertyi moottorin alatuen koloihin josta se sitten valui maahan.
Kaveri ehdotteli monia mahdollisia paikkoja, egr-lauhduttimesta alkaen. Onneksi syyksi ilmeni ahtimen vesijäähdyttimen letkuliitoksen hapertuneet O-renkaat, eikä mikään muu. Vika paikallistui vasta paineistettaessa järjestelmä: 1bar:lla tuli vain nokkoja, kahden barin paineella alkoi pissimään siihen tahtiin että vuotopaikkakin löytyi.
Hyvä. Arvokas vinkki.
Nyt kun kerroit vuotopaikasta, muistan ihmetelleeni kesällä kun vaihdoin kulmavaihteeseen öljyjä, niin siinä kotelon päällä/kyljessä oli pisara keltaista nestettä. Se oli kyllä jotenkin kiinteänpää kuin neste, mutta ei se mitään kuusenpihkaakaakaan voi olla. Silloinkin koetin etsiä että mistä se on tullut, mutta annoin olla kun vajauksia ei näkynyt, eikä oikein vuotoakaan. Toki nestekään ei ole vajunut ennen tätä. Tai sitten on ja se nyt pakkasella vain eskaloitui?
-
Mulla sama moottori ja samantyyppinen vika: kovien pakkasten aikana alkoi kuluttaa jäähdytinnestettä, neste nokkui moottorin ja tulipellin välistä, moottorin vasemman alatuen kohdasta maahan. Välillä vuoti välillä ei. Ite tein samat, kuvasin endoskoopilla moottorin takaa eikä yhtään mitään mahdollista vuotopaikkaa löytynyt. Muuta kuin se että nestettä kertyi moottorin alatuen koloihin josta se sitten valui maahan.
Kaveri ehdotteli monia mahdollisia paikkoja, egr-lauhduttimesta alkaen. Onneksi syyksi ilmeni ahtimen vesijäähdyttimen letkuliitoksen hapertuneet O-renkaat, eikä mikään muu. Vika paikallistui vasta paineistettaessa järjestelmä: 1bar:lla tuli vain nokkoja, kahden barin paineella alkoi pissimään siihen tahtiin että vuotopaikkakin löytyi.
puhutaanko tässä jakopään puolesta? Keulasta katsoen vasen puoli?
-
puhutaanko tässä jakopään puolesta? Keulasta katsoen vasen puoli?
Ei. Edestäpäin katottuna, moottorin oikealta puolelta.
-
Onko näissä erikois vaatimuksia jäähdytysnesteen suhteen? Vai käykö ihan perus valmis seos tokmannista. Vihreää näkyy olevan paisarissa
-
Onko näissä erikois vaatimuksia jäähdytysnesteen suhteen? Vai käykö ihan perus valmis seos tokmannista. Vihreää näkyy olevan paisarissa
Mä hain Motonetisä rekkarilla. Mulla on sellaista sinisen vihertävää tuo jäähdyttimen neste.
-
Onko näissä erikois vaatimuksia jäähdytysnesteen suhteen? Vai käykö ihan perus valmis seos tokmannista. Vihreää näkyy olevan paisarissa
Vihreää sitten lisäät sinne.
Mä hain Motonetisä rekkarilla. Mulla on sellaista sinisen vihertävää tuo jäähdyttimen neste.
Juu alkuperäinen neste on sinertävää ja voi sekoittaa vihreän kans.
-
Kumpi puoli muuten? Mulla oli pohjamuovin päällä ainoa paikka jossa olisi voinut kuvitella olleen jotain vuotoa jäljen perusteella, siinä laatikon lämmönvaihtimen alla. Eli vasen pääty
Apparin puoli.
-
Nyt oli jostain ilmaantunu minunkin auton alle keltavihreitä pilkkuja. Ensimmäinen kuskin etupyörän edessä ja useampia auton alla ihan takavaimentimen luokse. Nesteet paisarissa maximissa :idiot2:
-
Tehostinneste tai kylmäaine?
-
Tehostinneste?
Tumman vihreää.
-
t4powerille heitin koukun.
-
Vaikea vähän sanoa kumpaa oli. Ehkä vihertävää. Satoi niin vitusti lunta. Jotain oli kuitenki tiputtanu. Eka kerta oli.
-
Nyt oli jostain ilmaantunu minunkin auton alle keltavihreitä pilkkuja. Ensimmäinen kuskin etupyörän edessä ja useampia auton alla ihan takavaimentimen luokse. Nesteet paisarissa maximissa :idiot2:
Mikäli nokotus ihan takaiskarin luona niin ekana tulee mieleen että ko. iskari sökö ja sieltä tulee öljyt ulos. Mulla meni syksyllä -23 Nivon iskareista toinen: auto merkkasi alleen, ja pienellä selvityksellä näki että toisen takaiskarin alapää ihan märkä.
-
Nyt oli jostain ilmaantunu minunkin auton alle keltavihreitä pilkkuja. Ensimmäinen kuskin etupyörän edessä ja useampia auton alla ihan takavaimentimen luokse. Nesteet paisarissa maximissa :idiot2:
https://keskustelu.tekniikanmaailma.fi/discussion/924775/keltavihreaet-tipat-auton-alla