Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Notn4 - 14.01.2024, 11:51:31

Otsikko: 940 alatukivarsi kysymys
Kirjoitti: Notn4 - 14.01.2024, 11:51:31
Morjensta,

Olin eilen 940 alla puslienvaihto operaation takia, potilaana oli etu alatukivarren ja reaktiotangon väliset kartion muotoiset puslat. Otin sieltä kaiken irti, jotta pääsee hyvinvalaistulle työpöydälle ihmettelemään ja siellähän huomasin että tukivarsi mallia rauta, ja suolat, loskat ym. rautaa rakastavat ilmiöt syöneet sitä kartiopuslan poteroa aika urakalla, olivat siis aivan kauheassa kunnossa...

Kysymyksiä tästä heräsi seuraavanlaiset, jostain syystä luulin näitten tukivarsien olevan alumiiniset ja ilmeisesti semmoisia on myös ollut joissakin autoissa, onko mitään sääntöä että mitkä autot saivat aluvarret ja miksi?

Onko aluvarret yhteensopivia rautavarsien kanssa, eli voiko tuolta 940 keulilta nypätä ne raudat ja korvata aluilla, ei enää ruostu ja säästää ehkä kilon painoa   ::)

Jos varret voi vaihtaa keskenään, onko mitään negatiivista aluvarsien kanssa, kuten taittuuko helpommin tjsp? Autollahan ei ole tarkoitus ajaa mitään kilpaa, perus kesäkäyttis, ehkä joku muutama laku piirtää kylän kaduille muttei sen hurjempaa  :)
Otsikko: Vs: 940 alatukivarsi kysymys
Kirjoitti: Lankku - 14.01.2024, 12:16:57
Jenkkimalleissa on ollut alumiinisia. Muuta eroa ei ole kuin linnunluun erilainen kiinnitys tukivarteen.
Otsikko: Vs: 940 alatukivarsi kysymys
Kirjoitti: Mäkimies - 14.01.2024, 12:31:33
Kartiopuslan pitäisi painua ulkoreunoja myöten tukivarteen kokonaan, varmaan kumia ja ruostetta pesät täynnä.
Siinä on vielä käytetty kunnollista terästä, ruostuu vain pinnasta.
Puhdista siis kunnolla, osassa tuskin mitään vikaa. 8)
Otsikko: Vs: 940 alatukivarsi kysymys
Kirjoitti: Lankku - 14.01.2024, 13:52:13
Joo puslan pesät on putsattava kunnolla. Paikallaan niitä saa aina hyvän tovin koputella tuurnan kanssa jotta kaiken ruosteen ja vanhan puslan jämät saa pois.
Otsikko: Vs: 940 alatukivarsi kysymys
Kirjoitti: laatikkovika - 14.01.2024, 14:46:48
Joo puslan pesät on putsattava kunnolla. Paikallaan niitä saa aina hyvän tovin koputella tuurnan kanssa jotta kaiken ruosteen ja vanhan puslan jämät saa pois.
Tää just. Helposti vanha hela hajoaa irroitettaessa ja saattaa siitä kartiosta jäädä metalli siihen varren kartioon.
Se voi istua kuin tauti siinä eikä sitä edes huomaa ennen kuin alkaa rassaamaan oikeen kunnolla.
Vanhan toistoo mutta näin on. Muutamat oon putsannu ja vaihtanu.
Otsikko: Vs: 940 alatukivarsi kysymys
Kirjoitti: Notn4 - 15.01.2024, 05:34:13
Juu vanhaa puslaahan ne kartiotpoterot ovat täynnä, jätin tallille rust covertterit pensselöitynä päälle, nii katotaan mimmoset tulee.

Yhdestä jäi käteen puslan sisällä oleva metallikartio, sen kun sai kammettua sieltä tukivarren kartiosta niin pinta näytti suht. siistiltä, toivotaan että tuo ruosteen muuntaja saisi tarpeeksi taikaa aikaseksi että saa nuo muutkin poterot pelastettua.

Foorumin myynti osiolla oli kyllä molempien puolien aluvarret myynnissä, mutta jos linnunluun kiinnitys eri niin oletan että on myös erimalliset linnunluut ja ne mulla on jo valmiiksi hankittuna noille vanhoille varsille.

Kiitos vastaajille  -H-
Otsikko: Vs: 940 alatukivarsi kysymys
Kirjoitti: jumo - 15.01.2024, 06:43:22
Kyllä se alumiiniinkin korrosio puree, se vaan ei näy punaisena ruosteena.
Otsikko: Vs: 940 alatukivarsi kysymys
Kirjoitti: Notn4 - 15.01.2024, 08:03:06
Kyllä se alumiiniinkin korrosio puree, se vaan ei näy punaisena ruosteena.

Pureepuree, sen huomaa hyvin kun takapuskuri jää parkkipaikalle kun se alumiinipalkki syöpyny läpi asti ja perään jää enää kiinnikepultit  :D