Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: vellu_volvo - 15.01.2024, 19:37:02
-
Eli otsikon mukainen auto tekee paineen jäähdytysjärjestelmään. Nesteen pinta laskee ja letkut menee kovaksi. Paisarin korkkia aukastaessa käy ruplatus ja nesteen pinta nousee normaaliin. Ei puhalla myöskään lämmintä sisälle. Käydessä paisarin korkki auki ei nesteessä ole mitään kuplimista tai vastaavaa elämää havaittavissa. Pakoputkesta ei tule jäähärin katkua eikä siihen viittaavaa savua.
Pudotin nesteet pois ja ne näytti normaalilta. Tein noin 1bar alipaineen imuvaihtajalla järjestelmään eikä tuntunut saavan korvausilmaa ja alipaine pysyi yllä.
Voisiko olla vesipumppu vika? Lämmöt nousee kyllä pakkasella yllättävän nopeasti, mutta pysyy normaalissa. Vai onko siellä kannen tiiviste mennyt tai sylinteriputki halki? Ajettu 390tkm, 100tkm sitten rempattu kansi ja juuri vaihdettu termostaatti.
-
Kansivikaisissa tullut vastaan sama ilmiö. Paine kasvaa jäähdytys puolella, letkut venyy ja nestepinta laskee, korkin kun avaa niin nestepinta nousee takaisin. Samalla tuo tekee ilmakuplaa jäähynesteen sekaan ja lämmitys ei senkään vuoksi toimi.
-
Kansivika on noilla oireilla hyvä veikkaus, mutta kannattaa silti kurkata olisiko eksynyt muovisiipinen vesipumppu josta on siivet lähteneet.
-
Kansivika on harvempi, mutta sylinteriputken halkeama aivan yläosassa on yleisempi. Sitten yksi on myös EGR cooleri mikä voi vuotaa. Yhdistä letkut eli ohita tilapäisesti cooleri ja rajaa ainakin tuo sieltä pois.
-
Toi egr cooleri kuullostaa vaan erikoiselle, kun alipaine pysyy järjestelmässä. En oikein jaksa uskoa että egr coolerissa olis niin kova paine. Mutta täytyy kait se tuokin vielä kokeilla.
-
Löytykö tähän ratkaisu, itsellä aivan tismalleen samat oireet?
-
Aloittajan vastaavilla oireilla omakohtainen kokemus ihan tässä äskettäin.. :idiot2:
(https://i.ibb.co/V0kBtvSm/20250220-185818.jpg) (https://ibb.co/V0kBtvSm)
ja kansi on ehjä.
Nuo hiushalkeamat ei heti näkyneet kannen irroituksen jälkeen, mutta kun tallissa meni lämpötila
pakkasen puolelle pari vuorokautta pelin levällään ollessa. Ja kun putket oli kuurassa, niin tulivat
nuo hiushalkeamat näkyviin.
D5, vm2014 ja 290tkm
-
Oliko tuo aloittajan moottori myös 5 pyttyinen?
Halkaileeko siis nuo 5 pyttyset useinkin...kun näkynyt myynnissä aika nuorena vaihdettuja motteja
-
Muistikuvia tästä ei oikein enään ole muuta, kuin se että kannentiivisteen vaihdolla tuo tuli kuntoon. Itse en sitä tiivistettä vaihtanut, kyseessä oli kaverin auto.