Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Marololvo - 16.01.2024, 10:02:14
-
Noniin nyt on vollessa erikoista vikaa/vikoja.
Taannoin vaihdoin ilmastoinnin kompressorin vapaapyörinnän laakerin, kuivaimen patruunan, painekatkaisimen ja löin vehkeen nippuun. Heti ajamaan lähtiessä huomasin että miettii pari sekuntia ennenku vastaa kaasuun ja ensimmäisissä liikennevaloissa jarruttaessa nosti kierroksia.
No oon ajellu menemään jonku tovin tässä ku ei ole kerenny perehtyä asiaan ja nyt pitemmässä matka-ajossa alkoi nykyttämään minkä jälkeen tehot katosi ja sammui. Kauhean sahaamisen kautta takasi käyntiin ja samaan malliin perille asti aika ajoin sammuillen.
Auto antoi ajaa 200km matkan ilman sammuilua ku revin massamittarilta johdon irti kotimatkalle. Uudella osalla ei mitään vaikutusta käyntihäiriöön enkä usko että se voi olla syyllinen koska vika ilmaantui ihan muussa hommassa.
Luulin että sinne on tullut jokin muu vika lisäksi niin olen jo ehtiny käydä massamittarista ja alipaineputkista lähtien kaikki läpi eikä tunnu olevan mitään järkevää selitystä.
-
Ensiksi vikakoodit lukuun, niin parempi jatkaa arvailua.
-
Kyllähän sielä oli koodeja ja aika montakin, polttoinepaine, kaasupoljin, imamassamittari yms yms. Todennäköisesti on kompressorin paikalleen laitossa tullu rusikoitua johtosarjaa niin että on iän haurastuttamat piuhat ottanut osumaa. Mikään muu ei selitä että sinne on tullut monta vikaa sen operaation jälkeen
-
Koodit nollille ja katsoo mitä tulee takaisin, siitä se pikkuhiljaa vyyhti alkaa purkautumaan ja livedata kaveriksi.
-
Koodit nollattiin, edelleen samat. Polttoainepaine, ilmamassa ja kaasupolkimen asentotunnistin. Moottorinohjauksen johtosarja oli ehjä. Tässä vaikka alkaa osa kerrallaan vaihtamaan noita ongelmapaikkoja niin eikai mikään näistä osista vaikuta siihen että kierrokset hyppii jarruttaessa?
Naapurissa purkukuntoinen auto mistä saan kaasupolkimen ja siirtopumpun ensialkuun.
-
Mitä antaa koodiksi noille? Onko yhteys katki kokonaan, vai arvot väärät ecun mielestä?
-
Kaasupolkimen sulake ehjä? Kompuran ohjaus on samassa.
-
Jaahas kompressorin sulake oli TAAS palanut, vauhdoin tämän jo aikasemmin ku tuskailin asian kanssa polkimesta ei ollut missään mainintaan. Johto kompuralta irti, uusi sulake paikalleen ja auto toimii -,- Ja kerkesin perkele kaiken räjäyttää auki. Kiitos tästä polinvinkistä!!