Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: roilo - 26.01.2024, 17:52:19
-
Moi,
Aiheesta on jo vähän juttua, mutta kyseessä siis etupään kolina pakkasella, hitaassa vauhdissa epätasaisuuksissa ja siis vain pakkasella. Ja ihan kunnon kolinaa. Kun käyttää autoa lämpöisessä parkkihallissa niin kopina jos ei katoa niin ainakin vaimenee huomaamattomaksi. Katsastettu jo useampi vuosi näin eikä väljää missään.
Sen verran osia on jo vaihdettu, että vaihtoehdot ovat:
-Ehjiksi todetut pallonivelet
-Ehjiksi todetut raidetangon nivelet
-Iskareitten poikittaistuen polyeteeni/metalli-nivelet konepellin alla (polyeteenillä 10x lämpötilakerroin metalliin verrattuna)
-Välyksettömäksi todettu kallistuksenvakaaja (nivelet otettu auki ja ovat "jäykät", ehkä runkopuslat? Ei vaan lihasvoimin saa liikettä aikaan)
-Iskarit itse
Missään näissä ei siis todettavissa olevaa klappia eli pienestä se ääni lähtee. Onko kukaan / kuinka moni on saanut taiottua kolinaa pois, joillain näillä konsteilla? Missä järjestyksessä arpomaan? Tai tuleeko muuta mieleen?
-
Iskarin yläpäistä onko tietoa että olisi vaihdettu
-
Mitä äänenä tarkoittaa toi kolina? Yksittäisiä paukahduksia vai enemmän peräkkäisiä osumia? Jääkö "soimaan" yhtään? Ite ihmettelin joskus semmosta kun vaikka hidastimen yli ajoi, niin jäi semmonen donggggg. Etujousi oli alapäästä poikki ja huomasi vasta sitten, kun todella epätasasella se pomppasi vähän kuopastaan ulos.
Volvo ei sentään narise ja kitise pakkasella kuin OG Saab :)
Mites moottorin tuennat?
-
Sama oire mulla s80, eli pakkasella kolisee kuopissa, eli lumisella tiellä lähes aina. Vuosia ollut jo ja luulen johtuvan kallistuksen vakaajan runkopuslista jotka kutistuu pakkasella ja lämpimällä laajenee ja kolinat loppuu. Aika savotta kai vaihtaa ja on siitynyt "hieman" tuonnemmaksi.
-
Iskarin yläpäistä onko tietoa että olisi vaihdettu
Juuri viime kesänä laitettu sekä laakerit, että yläpään kumi.
-
Mitä äänenä tarkoittaa toi kolina? Yksittäisiä paukahduksia vai enemmän peräkkäisiä osumia? Jääkö "soimaan" yhtään? Ite ihmettelin joskus semmosta kun vaikka hidastimen yli ajoi, niin jäi semmonen donggggg. Etujousi oli alapäästä poikki ja huomasi vasta sitten, kun todella epätasasella se pomppasi vähän kuopastaan ulos.
Volvo ei sentään narise ja kitise pakkasella kuin OG Saab :)
Mites moottorin tuennat?
Ei "dongggaaa". Kuin olisi pieni rumpalipoika ämpärinpohjaa naputtelemassa.
-
Sama oire mulla s80, eli pakkasella kolisee kuopissa, eli lumisella tiellä lähes aina. Vuosia ollut jo ja luulen johtuvan kallistuksen vakaajan runkopuslista jotka kutistuu pakkasella ja lämpimällä laajenee ja kolinat loppuu. Aika savotta kai vaihtaa ja on siitynyt "hieman" tuonnemmaksi.
Tämä voi olla. Vulkanointi lienee jo irronnut tangosta, mutta muuten ei löydy klappia. Lisäksi ääni on terävämpi ja vaikea uskoa sen tulevan kumi-metalli liitoksesta.
Harmi, että kun on korjauskelit (+20C) niin ei ole kolinoitakaan.
-
Mulla on ollut(autossa)jo pitkään samanlaista ja oon antanu olla kun ei väljää löydy. Nyt on lisäks tullu semmonen kilinä niin kuin 19 mm lenkkiavain roikkuis jossain 10 mm terästapissa. Kuuluu just pienessä vauhdissa jossain lumisella pihalla joka on pakkaantunut tiukkaan ja siinä on tuota pientä täryä.
Tuo helinä on semmosta niinkuin koiranluun nivel olis ihan lousku tai kiinnitys löysällä. Aika nopeesti tullut tuo ääni ja voihan se olla koiranluukin selvä vaikka ei oo kuin reilu vuoden vanha mutta on semmonen motonetin kympin maksanu osa.
Pitää kai nöyrtyä taas tutkimaan.
Tuota kolinaa oon pitkään jo kuunnellu ja kuuluu kylmänä.
Tai voihan se olla että johtuu vaan jään epätasaisuudesta kun kesällä sitä jäätä ei ole mutta jossainhan siellä jotain outoa on. :tickedoff:
Niin ja leimattu on tuon kolinan kanssa ja pyydetty oikeen syynäämään jos syy löytyis mutta ei oo ollu mitään.
No nyt kun keli kuivu niin kilinä hävis. On nää yksiä saatanan mekaniikkahelvettejä!
Kertoiskohan Vida missä kolisee kun kaikki sitä kehuu. :2funny:
-
Molemmat XC70:set tekee täällä samaa, tosiaan ilmiö on esillä vain kipakalla pakkassäällä, kesällä ei tietoakaan. Omaa ääntä en tosin luonnehdi suoraan kolinaksi, vaan "klopina" on oikeampi termi, koska itse ääni on ns. pehmeää kolinaa. Leimattu useita vuosia ilman huomautuksia.
-
No sovitaan sopivaksi termiksi pehmeä kolina tai klopina. Eihän se ääni ole sellaista niinkuin vasaralla metalliin löis vaan siellä on joku "vaimennin." :knuppel2:
-
XC70 kolinaa pakkasella täälläkin. Pari vuotta ollut ja leimalla pyydetty etsimään aiheuttajaa, mutta ei ole löytynyt. Alkuun oli pakkasella nitinää kun ajoi hidastetöyssyyn tai kuoppaan, ajan myötä muuttui lieväksi kopinaksi.
Iskarit, jouset ja vakaajien yhdystangot vaihdettu joka nurkkaan. Lisäksi moottorin ylä- ja alatuet vaihdettu. Ensimmäinen epäilty oli iskareiden yläpään laakerit edessä, kun oli pakko laittaa vanhat takaisin rempassa (uudet hankitut oli B-laatua), mutta pitää varmaan vakaajaakin tukia.
-
Jossain pajalla kuuntelivat kolinoita langattomilla mikeillä. Aika hyvin paikantuu:
https://www.youtube.com/watch?v=WvRYdSzPosk
-
Siellähän olikin jo pitkä tarkastuslista, mutten huomannut tukivarsia. Kuluneet puslat voivat alkaa kopisemaan.
-
Jossain pajalla kuuntelivat kolinoita langattomilla mikeillä. Aika hyvin paikantuu:
https://www.youtube.com/watch?v=WvRYdSzPosk
Näin teki myös Hubon auto https://www.youtube.com/watch?v=e5dAlsfIKkA
-
Siellähän olikin jo pitkä tarkastuslista, mutten huomannut tukivarsia. Kuluneet puslat voivat alkaa kopisemaan.
Ei ainakaan mulla kun tukivarsien ja alapallojen vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta ääneen
-
Tänään haettiin ääntä oikeen kolmen miehen voimalla eikä niin mitään löydy.
Ainoo mahdollinen oli konehuoneessa poikittaistuen päätypuslat jotka on turhan löysät.
Kämmenellä kun tuuppas tukea taaksepäin niin päätypuslat, ne jotka on
Reikä pystyasennossa pääsi se puslan holkki kopauttaan runkoonsa. Pannaan nyt nekin uusiks kun löysät on.
Tommoset
(https://i.ibb.co/myncS4N/30-E4-BE6-B0-E3-E9-D57-F1-B30-B1-ACE40268-E7-CEA06-FE.jpg) (https://ibb.co/myncS4N)
(https://i.ibb.co/41JnJ2N/48-B963-B76-CC7940-FD926-F3426623-AB707-DEDAA3-D.jpg) (https://ibb.co/41JnJ2N)
-
Kerro sitten kuinka kävi. Epäilin itsekin näitä - teoriassa pakkaskolisevia kun eri lämpölaajenemiskertoimen matskuista koottu - mutta kun löysäsin toisen, ettei siihen kohdistuisi voimia niin naputti silti. Joko en löysännyt tarpeeksi tai napu tulee muualta.
-
Kerrotaan kun ehditään laittaa. Nyt ei oikeen inspiroi tuolla pihalla vääntää yhtään mitään.
-
En oo vielä vaihtanu noita tukitangon puslia mutta mulla syyllinen oli lopullisesti korkannut iskarin yläkumi kuskin puolella. Oli se keskipusla jo täysin kumista irti.
Uus kumi ja laakeri lemförderiä virosta, onpa hiljasta.
Tehtiin samalla kuin uudet alkuperäislaatuiset levyt motonetista (bosch) ja brembon palat virosta.
Pitää noi tukitangon puslat vielä joskus vaihtaa kun on niin löysät mutta ei kuulu enää kopinoita.
Alkaa oleen leimaa vailla, jospa loppukuusta pyörähtäis leimalla. :o
-
Pahus.
Mulla kun ei laakerin (Fag) eikä kumin (Kyb) vaihto vaikuttanut yhtään. Onhan nuo vain Motonet-kamaa, mutta olisi luullut, että edes jotain muutosta olisi.
Mutta onnittelut onnistuneesta korjauksesta.
-
Joo no se kumi ollu varmaan huonona ja sitten lyöny sen puslaholkin ihan irti.
Oli melko varma homma että vika löyty kun sen tolpan kouraan nyppäs.
Tosi huono kuva kun on kuvattu tabletilla halvasta puhelimesta mutta näkee että tuo laakerin levykin on melko mureeta tavaraa. :D
Tuon siipimutterin alta on holkki vähä korkeella.
(https://i.ibb.co/VgtysLG/IMG-20240304-141408.jpg) (https://ibb.co/VgtysLG)