Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: luzka - 07.01.2012, 18:55:11
-
Elikkäs "parkkitutka vaatii huollon" ilmestyi aina välillä sateisilla/pakkas ilmoilla. Nyt se tullut jäädäkseen ja lukee heti aina auton käynnistäessä. Revin sen 5A nallinkin pois, mutta se lukee silti? Pitääkö tuo ns. kuitata pois jostakin kotikonstein? tai saako noita vikanäytön koodeja kuitattua jollain lukijalla?
-
Toimiiko se tutka kuitenkin? Jos se ei toimi, niin tottahan se pitää laittaa kuntoon ennen koodien pois saamista.
-
eipä tuo toimi. Eli siis se vika on näytössä jo heti kun laittaa virrat päälle, vaikka pakkia ei ole edes kytketty vielä. Normaalistihan vika ilmestyy vasta kun laittaa pakin päälle ja tutka piipittää sekavasti hetken aikaa. Onko se parkkitutkan moduuli semmoinen kämmenen kokoinen musta laatikko tuolla takavalon kotelossa?
-
Joo siellä kuskinpuoleisen takavalon alapuolella se rasia on. Anturit voi tietyllä varauksella testata kuuntelemalla. Eli laitat virrat päälle ja pakki päälle. Sitten kontalleen auton taakse, niin ettei kukaan näe ;D ja korva kiinni vuorotellen jokaiseen anturiin. Ehjästä antrista kuulluu hentoa tikitystä ja viallinen anturi on yleensä ihan hiljaa.
-
edelleen ihmettelen sitä että että vaikka sulake on revitty pois niin vika ilmenee, vaikka koko laitetta ei pitäisi voida edes käyttää. ???
-
edelleen ihmettelen sitä että että vaikka sulake on revitty pois niin vika ilmenee, vaikka koko laitetta ei pitäisi voida edes käyttää. ???
Laite ei toimi -> vikaviesti esitetään txt näytössä
Laite toimii -> irroitat sulakkeen -> laite ei toimi -> vikaviesti esitetään txt näytössä
Hoksasitko tuosta mitä tarkoitan.
Tutkajärjestelmä ei siis ole itsenäinen laite, vaan auton tietokonejärjestelmä valvoo sen toimintaa ja on myös mukana sen toiminnassa, esim. audiojärjestelmästä kuuluu ne äänet.
-
OK. elikkä kuuntelin stetoskoopilla ne anturit ja mistään ei kyllä kuulu mitään ääntä. täytyy varmaan ittottaa puskuri ja kattoo paljonko niissä liittimissä on vettä/jäätä
-
Johtovika tai anturi rikki. Vikakoodit kannattaa lukea. Kertoo suoraan jos joku antureista rikki (voi olla liitin/johtovikakin mutta ainakin kertoo minkä tunnistimen kanssa ongelma) Kuskin puoleinen on nro 1 ja siitä sit 2,3 ja 4. Jos käyt lukemassa jossain ja sit korjaat itse niin kuittaa itsensä kun kunnossa ja jää vain vikamuistiin se vika.
-
morjenttes ekaa kertaa kirjottelen...... onkohan mahdollinen syy selvinny meinaa itellä v70-06 ja "parkkitutka vaatii huollon" palaa näytössä. auto ollu itellä nyt joitaki kuukausia ja siin pitäs olla volvon takuu joku hopea tason muistaakseni.... kattaakohan tuo tän tyyppiset viat?
-
morjenttes ekaa kertaa kirjottelen...... onkohan mahdollinen syy selvinny meinaa itellä v70-06 ja "parkkitutka vaatii huollon" palaa näytössä. auto ollu itellä nyt joitaki kuukausia ja siin pitäs olla volvon takuu joku hopea tason muistaakseni.... kattaakohan tuo tän tyyppiset viat?
Lienet saanut autokaupan yhteydessä takuuehdot, joissa asia on selvitetty
-
joo kaivelin listan esille mutta eipä siinä puhuttu kun että korvaa anturit... perjantaina volvolle vikakoodin lukuun ja päättävät sitten mitä korvaavat
-
taas pelittää oli yksi anturi paskana ja takuuna vaihtoivat sitte kaikki anturit :) onkos kellään tietoa kenen valmistajan anturit tossa on ja mitähän mahtavat maksaa muaalla kun sinisellä??
-
Lainataanpa topiccia omaankin, eli samaa tautia liikkellä autona xc90. Kuuntelukokeen & sormenpäätestin perusteella täysin hiljaista jokaisen anturin kohdalla - eli meneekö se niin että kun kaikki hiljaa -> joku keskskusyksikkö sökönä? Loppui toiminta kuin seinään näin pakkasten alettua - muutoin ei koskaan ollut mitään. Niin sulake kaiketi ok nro27/30A, kun peräkärrynvalot pelaa - no ko. sulakkeen selitys on Päävaroke: Vetokoukun johdotus, pysäköintitutka, AWD. Mitä lieneekään tehneen koukun kanssa, kun muitakin näyttäisi sille olevan...
Jos/kun kehtaa tuonne pakkaseen lähteä niin ne sulakkeet on kaiketi peräkontissa vasemmalla jossain pehmusteen takana ja se pehmuste lähtee kaiketi irti nykäisemällä - vai hajoaako jotkut 'kynnet' näin pakkasella?
-
Ainakin S80:n parkkitutka disabloi itsensä kokonaan jo yhdenkin anturin kilahdettua. Näytössä kerrotaan silloin kuljettajalle, että parkkitutka haluaa huoltoon.
Tuohan on ihan loogista, ettei ajateta päin tolppaa parkkitutkan sokean pisteen kohdalla :)
Jos ongelma on anturista kiinni, testeri kertoo mikä niistä kiukuttelee.
-
Täällä samaa vikaa. Lämpimästä tallista kun aamulla lähtee niin parkkitutka toimii, mutta kun auto seisoo pakkasessa niin sitten käskee huoltaa parkkitutkan. Taitaa ollaa yksi tutka menossa rikki/liitin huonosti kiinni. Ja minulla on sama homma, että mikään tutka ei kyllä toimi kun yksi menee mykäksi. Paljonko Suomessa nuo tutkan maksaa? Saahan noita Ebaysta tilattua, mutta kannattaako?
-
Joo eli kosteusvaurio joko liittimessä tai itse anturissa - veikkaisin anturia.
Niin aiemmassa kulkupelissä tutkat 'toimivat' vaikka yksi oli rikki - tai no se parkui koko ajan kuin olisi jo kiinni kohteessa. Mutta se mahdollisti sen, että rikkinäisen pystyi kotikonstein paikantamaan - vaihtoaika 5 min. Uusi maksoi siihen n. 100e/kpl - mutta romiksilta hakemaan tai näiltä palstoilla luulisi löytyvän -> vinkkiä jos jollain on antureita hyllyssä, näyttäis olevan markkinoita ;-)
Tähän tietty saattaisi päteä se että 'aika hoitaa' ja kesä kuivattaisi kosteuden ja pelaisi taas jonkun aikaa - kuten huomaat. Kokeile tukankuivaajalla lämmittää jokaista anturia jonkun aikaa, josko kosteus häipyisi. Toisaalta voi olla yksi syy miksi ei toimi juurikin tuo lämmin talli eli 'kostuttaa mutta ei ehdi kuivattaa yön aikana'.
-
Pitänee rueta tutkimaan asiaa :) Varaosakoodi taitaa olla 30765108? Bilia antaa netissä hinnaksi 86.41€