Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: W-T5 - 11.02.2024, 19:44:10
-
V70 DRIVe ajettu 245 000km, ostohetkellä oli 210 000km mittarissa.
Kulutusta olen seurannut hyvin aktiivisesti reilun vuoden ajan, kun auto on ollut minulla. Keskikulutus näytti suunnilleen syksyyn asti 4,0 - 4,3L/100km, täydellä tankilla ennusti 1600-2000km matkaa ja kulutusmittari vaihteli ajossa 3,4-4,0L välillä. Edullista ajoa siis oli silloin. Kesällä turbo uusittiin ja hiukkasuodatin pestiin. Syksyllä kulutus nousi selvästi ja heitteli useasti 6-10L välillä, joten vaikutti siltä, että hiukkaspoltto oli koko ajan päällä. Eipä tuo mennyt katsastuksestakaan läpi. Uusi suodatin paikalle joulukuussa, korjaamolta suoraan katsastuskonttorille ja leima tuli. Maksoi muuten 1200€ sen vaihtaminen :)
Tammikuussa oli sitten luvassa ongelmia. Auto vaikutti vähän tehottomalta ja ajaessa kaasua painaessa tuli kunnolla mustaa savua. Vaihdoin öljyt+öljynsuodatin+ilmansuodatin, mutta ei vaikutusta. Liike vaihtoi takuuseen uuden hiukkassuodattimen 3 päivää sitten eikä savua enää näkynyt. Tänään tuli heitettyä +100km matka-ajoa. Perille päästyäni huomasin, että taitaa taas savuttaa, joten parkissa painoin sitten kunnolla kaasua. Se siitä valkoisesta lumesta.
(https://i.ibb.co/HTSp44N/Savu.png) (https://ibb.co/HTSp44N)
Missähän voisi olla vika? Auto ei ole antanut mitään vikavaloja paitsi kun Eolys oli lopussa ja sitä lisättiin. Tehot tuntuvat olevan tallella. Keskikulutus näyttää nyt 5,3l/100km, täydellä tankilla ennustaa matkaa 1100-1200km ja ajaessa kulutus heittelee todella paljon 4-8L välillä. Auto muuten tekee todella paljon sitä, että alamäessä vapaalle heitettäessä tai moottorijarrutuksessa kulutus jää pyörimään 2-3 litran kohdalle tai 0,2 josta lähtee sitten nousemaan hiljalleen +0,1-0,2L kerrallaan ylöspäin. Silloin kun auto toimi, niin vapaalla tai moottijarrutuksessa lukema pysyi koko ajan 0,0 kunnes jalka meni kaasulle.
-
Kuva uudelleen. Tuo täysin musta kohta on pakoputken alta.
(https://i.ibb.co/861Dybg/Savu.png) (https://ibb.co/861Dybg)
-
Vaihda DPF paine-eroanturi tai/ja tarkista, että anturin letkut ovat ehjät.
-
Luulis nyt että ovatten nuo letkut kattonu kun on pöntön vaihtanu.
Kuinkahan tukossa/jäässä/mäiskeessä on kuule välijäähdytin? Siinä on ollu meinaan merkistä riippumatta minun pajalla ainakin tämän talven agenda, jäätyneiden ja paskaantuneiden välijäähyjen ja ahtoputkien pesu.