Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: samisalama - 25.02.2024, 01:19:27

Otsikko: V70 2006 D5 akku tyhjenee
Kirjoitti: samisalama - 25.02.2024, 01:19:27
Laturi lataa, akku on uusi mutta akku tyhjenee 2 päivässä niin, ettei lähde käyntiin. Ei vikakoodeja. Mikään ei ole päällä.

Mitäs lähdetään liikkeelle?

Otsikko: Vs: V70 2006 D5 akku tyhjenee
Kirjoitti: laatikkovika - 25.02.2024, 10:09:32
Yleismittarin ampeeripuoli akun +navan ja kaapelin väliin, kaapeli siis irti akusta niin näet purkuvirran.
Sitten vaikka sulake kerrallaan irti niin näet pieneneekö purkuvirta.
Laturiltakin voi kokeilla ottaa pääkaapelin irti jos laturi oliskin syyllinen, diodivika.

Normi purkuvirta sammuksissa ehkä luokkaa 0.02-0.05 Amp.
Otsikko: Vs: V70 2006 D5 akku tyhjenee
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.02.2024, 12:58:09
Noin iso virtavuoto parkissa voi näkyä myös lämpimänä sulakkeena
Otsikko: Vs: V70 2006 D5 akku tyhjenee
Kirjoitti: Acke - 25.02.2024, 13:05:55
Siinä tulikin jo mittausohjeet. Vastaavassa tapauksessa syyllinen oli laturi. Ei tullut mieleen ihan ekana.
Otsikko: Vs: V70 2006 D5 akku tyhjenee
Kirjoitti: kupari s40 - 25.02.2024, 17:33:50
Mittaa laturista ettei pura sieltä akkua kuten edelläkin mainittu.
Meilläkin löyty vika virtojen purkamiseen viallisesta laturista.
Otsikko: Vs: V70 2006 D5 akku tyhjenee
Kirjoitti: laatikkovika - 25.02.2024, 20:36:12
Tuo laturi on vanhemmiten yllättävänkin yleinen vikakohde. Muinoin kun käytettiin vielä Lucasin laturia niin siitä paukkui diodisillasta diodeja lähes poikkeuksetta.
Fordin kanssa joskus kirosin noita
(https://i.ibb.co/R3JTyvK/ST0021-S-1-web.jpg) (https://ibb.co/R3JTyvK)
Kunnes vaihdoin siihen boschin laturin.
Otsikko: Vs: V70 2006 D5 akku tyhjenee
Kirjoitti: Jorma - 27.02.2024, 20:28:45
Ei ollut mainintaa hälyttimestä jos sellainen on. Se vie virtaa hetken aikaa vielä senkin jälkeen kun ovet kii ja lukossa. Mittapiuhat pitää virittää siten että mittarin näkee ikkunan läpi tai mittari ulkopuolelle.
Virtaa katoaa tosi paljon näillä parametreillä, 1-2A luokkaa. Eihän ole mitään lisävaloja hupun alla - yhdellä kaverilla rele hitsannut ja valot paloi koko ajan.