Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: samisalama - 25.02.2024, 01:19:27
-
Laturi lataa, akku on uusi mutta akku tyhjenee 2 päivässä niin, ettei lähde käyntiin. Ei vikakoodeja. Mikään ei ole päällä.
Mitäs lähdetään liikkeelle?
-
Yleismittarin ampeeripuoli akun +navan ja kaapelin väliin, kaapeli siis irti akusta niin näet purkuvirran.
Sitten vaikka sulake kerrallaan irti niin näet pieneneekö purkuvirta.
Laturiltakin voi kokeilla ottaa pääkaapelin irti jos laturi oliskin syyllinen, diodivika.
Normi purkuvirta sammuksissa ehkä luokkaa 0.02-0.05 Amp.
-
Noin iso virtavuoto parkissa voi näkyä myös lämpimänä sulakkeena
-
Siinä tulikin jo mittausohjeet. Vastaavassa tapauksessa syyllinen oli laturi. Ei tullut mieleen ihan ekana.
-
Mittaa laturista ettei pura sieltä akkua kuten edelläkin mainittu.
Meilläkin löyty vika virtojen purkamiseen viallisesta laturista.
-
Tuo laturi on vanhemmiten yllättävänkin yleinen vikakohde. Muinoin kun käytettiin vielä Lucasin laturia niin siitä paukkui diodisillasta diodeja lähes poikkeuksetta.
Fordin kanssa joskus kirosin noita
(https://i.ibb.co/R3JTyvK/ST0021-S-1-web.jpg) (https://ibb.co/R3JTyvK)
Kunnes vaihdoin siihen boschin laturin.
-
Ei ollut mainintaa hälyttimestä jos sellainen on. Se vie virtaa hetken aikaa vielä senkin jälkeen kun ovet kii ja lukossa. Mittapiuhat pitää virittää siten että mittarin näkee ikkunan läpi tai mittari ulkopuolelle.
Virtaa katoaa tosi paljon näillä parametreillä, 1-2A luokkaa. Eihän ole mitään lisävaloja hupun alla - yhdellä kaverilla rele hitsannut ja valot paloi koko ajan.