Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: Machist - 25.02.2024, 21:13:26
-
V60 CC olisi tulossa seuraavaksi ajoon.
D4 AWD Business aut
Vuosimalli on 2019
Kilometrejä noin 240tkm
Lämmittimestä asiaa:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=135494.msg1061700230#msg1061700230
- Ihan ekana on tarkoitus laittaa webasto lämmittämään moottoria ja muutos on tarkoitus tehdä ohjelmallisesti.
- tässä on vastottain huollettu neliveto sekä laatikkoöljyt
Onkos näistä minkälaisia kokemuksia että mitä kannattaa ehdottomasti huoltaa/laittaa jne?
-
Dodiin.. tällainen ilmestyi pihalle ihmeteltäväksi :idiot2:
Ei tästä nyt ihmeitä osaa vielä sanoa.. Mukava peli kun ja jos toimii.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_2850.jpeg)
Johtokin saapui ja pitäisi jossain vaiheessa alkaa tutkimaan miten tuo toimii..
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_2831.jpeg)
Sain PIN numeron jolla pääsee loggautumaan siihen Volvo appiin / millä saa auton linkitettyä siihen.
Tämä on varmaan ihan eri PIN kuin se CEM PIN?
-
Täältä löytyikin mielenkiintoinen ketju Orbitista:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=142418.0
-
Nytpä on arvoja muuteltu ja kokeeksi laitettu nämä:
Lämmitin:
345. BYPASS VALVE HVAC -> 02 With bypass valve, Arvoksi ->01 Without bypass valve
Start Stop:
271. STOP START FUNCTION MEMORY -> Button with memory, Standard symbol
Takavalot:
107. EXTERIOR LIGHT LOGIC -> Dedicated Day Running Light Lamp In Pos '0' And 'POS'
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_2972.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_2977.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_2975.jpeg)
Vikakoditkin tuli luettua ja eipä siellä mitään ollut. Tämä ilmeisesti ihan normi juttu?
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_2980.jpeg)
-
Seuraavaksi pitää tuota adaptiivista vakkaria yritää kytkeä päälle..
https://forums.spaycetech.com/showthread.php?tid=4
-
Seuraavaksi pitää tuota adaptiivista vakkaria yritää kytkeä päälle..
Mistä tämä auto on tuotu? Eikös täkäläisissä (Suomi, Ruotsi) ole Pilot Assist aina vakiona?
Toimiiko noissa edes törmäyssuojat ja peräänajosuoja?
-
Mistä tämä auto on tuotu? Eikös täkäläisissä (Suomi, Ruotsi) ole Pilot Assist aina vakiona?
Toimiiko noissa edes törmäyssuojat ja peräänajosuoja?
Ei se ainakaan toimi ja myytiin "normaalilla" vakkarilla.
Napit on kyllä ratissa.
Suomi auto kyseessä.
onhan tässä nuo törmäyssuojat jne ja ne kyllä pelittää
-
Keskinäytössä pitäis olla "nappi" mistä saa valittua perinteisen vakionopeuden päälle adaptiivisen sijasta. Onko tällaista nappia ja jos on niin onko aktiivisena? Ratin vasemmanpuoleisilla vasen oikea napeilla saa valittua onko käytössä nopeudenrajoitin, vakkari vai auto pilot. Ei o kyl ikinä tullut vastaan ainakaan V90, missä ei olisi adaptiivista vakionopeudensäädintä.
-
Keskinäytössä pitäis olla "nappi" mistä saa valittua perinteisen vakionopeuden päälle adaptiivisen sijasta. Onko tällaista nappia ja jos on niin onko aktiivisena? Ratin vasemmanpuoleisilla vasen oikea napeilla saa valittua onko käytössä nopeudenrajoitin, vakkari vai auto pilot. Ei o kyl ikinä tullut vastaan ainakaan V90, missä ei olisi adaptiivista vakionopeudensäädintä.
Ei mistään löydy mitään asetusta liittyen vakkariin.
Ratin "tutka" napeista ei missään vaiheessa tapahdu mitään.
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60%20Cross%20Country(19-)/Accessories/Document/VCC-516550/2019/D4%20AWD/Automatic
"Tilataan erillisten ohjeiden mukaisesti ja ladataan VIDA:n avulla."
-
Erittäin erikoista...
-
Ei oo tosiaan mikään vakiovaruste tuo adaptiivinenvakkari tai pilot assist. Mullakin on V60 ilman niitä ja ratissa on silti nappulat.
-
No eipä se ole ku laittaa päälle ;)
Läppäri hajosi sopivasti ja odottelen uuden saapumista. Sitten aletaan ruuvata tätä käyttöön.
-
No eipä se ole ku laittaa päälle ;)
Kuinkas tuo hydrauliyksikkö, mikä tuossa linkissä mainittiin...?
-
Ei oo tosiaan mikään vakiovaruste tuo adaptiivinenvakkari tai pilot assist. Mullakin on V60 ilman niitä ja ratissa on silti nappulat.
Mielenkiintoista. Onko Pilot assist ollut sidoksissa johonkin varustetasoon tai pakettiin? Luulin, että nämä ovat niitä Volvon turvavarusteita, jotka tulevat vakiona, toisin kuin esimerkiksi saksalaisissa. Ihmettelin jo Polestarin Pilot-pakettia..
Käytetyn ostaja saa olla tarkkana ELK.
-
Ollut ittellä 5 eri v90:stä. Vm.17-18. Kaikissa adaptiivinen vaikka 2 kinetic varustetasolla. Olisko sitten eroa v60 vakiovarusteissa.
-
Kuinkas tuo hydrauliyksikkö, mikä tuossa linkissä mainittiin...?
jaa?? no tuopa ei silmään sattunut..
no pitää tutkia asiaa :)
-
Tuolta ketjusta poimittua: https://forums.spaycetech.com/showthread.php?tid=4&page=7
** Volvo offers or has offered the "Intellisafe Assist" accessory for cars without PA to get it. On non-hybrid cars, they require a new ABS pump unit to be installed. It seems that a different unit was needed for the non-hybrid cars to have Pilot Assist. Not too much is known, other than this may be the unit with "top damping" we see in config. At any rate, while the software is there, and you can enable PA on an ICE model...Volvo doesn't support that without the ABS pump swap. We know it does work and has been fairly common to do, no known issue, but you should know it's AT YOUR OWN RISK! Personally I don't mind, I was curious about PA/ACC so enabled it, but I don't use it very much anyways
Till MY 2021 there were 2 types of hidraulic units. "weaker" and "more powerfull". They located on the left side, close to front left wiper. To check, wich one You have-open the cover to access brake fluide, then put Your phone on stick (or, if You have long hand) insert it there with camera on, and try to record video on unit's pump side. If You see 772 - old "weak" unit, if You see 774 - You good to go with acc activation and it will work smoothly.
-
Vähän on unohtunut tämä tuunaus, mutta ennen talvea pitänee katsoa.
15tkm tuli ajettua öljyillä ja ne meni nyt vaihtoon. Samaten suodattimet (moottorin ja raitisilma).
Seuraava oikea huolto olisi jarrupalojen vaihto. Tässä ei kai muuta ole kuin ajaa takajarrujen osalta huoltoasentoon?
Edessä ei taida olla mtään ihmeellistä?
Sitten loppuvuodesta/alkuvuosesta olisi edessä jakohinan vaihto.
Aika helpolla on toistaiseksi päästy verrattuna edellisiin..
-
Alkoipa polttaa moottorin vikavaloa kesken ajon. Auto toimi normaalisti ja webastokin pelasi.
Orbitilla luin vikakoodit ja siellä oli parkkitutkan anturit, adblue järjestelmä, imusarjan anturit jne..
Nollauksen jälkeen 50km ja sama homma.
Sitten huomasin koodeja nollatessa, että akun varaus on 11,57v ja yleismittarilla katsottuna 12v kun virrat ei päällä. Kun laittoi virrat päälle, niin heti kyykkäsi alle 12v.
Uusi akku paikalleen ja nyt on menty melkein 200km ilman koodeja.
Vikakoodeja:
CEM:
B11146 - Right Rear Inner Sensor- General Signal Failures- Signal signal invalid
B146F - Heated Nozzle/Heated Aquablades Front Supply- General Electrical Failures- Circuit open
ECM:
P20C9 - Reductant Control Module Requested MIL Illumination- Algorithm Based Failures- Event information
P2009 - Intake Manifold Runner Control Circuit Low (Bank 1)- -
IHU:
U11025 - MOST Sudden Signal Off- -
NRCM:
P203B - Reductant Level Sensor "A" Circuit Range/Performance- FM (Frequency Modulated) / PWM (Pulse Width Modulated) Failures- No signal
VCM:
U1077 - OTA Installation failed- -
CEM:
B11146 - Right Rear Inner Sensor- General Signal Failures- Signal signal invalid
CEM:
B11146 - Right Rear Inner Sensor- General Signal Failures- Signal signal invalid
B146F - Heated Nozzle/Heated Aquablades Front Supply- General Electrical Failures- Circuit open
ECM:
P20C9 - Reductant Control Module Requested MIL Illumination- Algorithm Based Failures- Event information
NRCM:
P203B - Reductant Level Sensor "A" Circuit Range/Performance- FM (Frequency Modulated) / PWM (Pulse Width Modulated) Failures- No signal
SCL:
B1026 - Steering Column Lock- Component Failures- Unexpected operation
-
Kylläpä se taas vikakoodeja heitti..
moottorin vikavalo paloi. Auto toimi koko 200km reissun normaalisti
CEM:
B1497 - Ignition Extended Relay Control- General Electrical Failures- Circuit short to ground or open
B146F - Heated Nozzle/Heated Aquablades Front Supply- General Electrical Failures- Circuit open
ECM:
P20C9 - Reductant Control Module Requested MIL Illumination- Algorithm Based Failures- Event information
P2009 - Intake Manifold Runner Control Circuit Low (Bank 1)- -
NRCM:
P203B - Reductant Level Sensor "A" Circuit Range/Performance- FM (Frequency Modulated) / PWM (Pulse Width Modulated) Failures- No signal
-
Taitaa olla imusarja karstainen tai sitten pyörreläppien moottori on oikeasti rikki.
-
Olisikko karsta syynä?
Ei kuitenkaan ihan jatkuvasti pala.
Millainenhan operaatio tuo imusarjan vaihto on?
Ilmeisesti vaihdettava uusi tilalle ja vanhaa ei kannattaisi puhdistaa?
-
Sinne pääsee aika hyvin näkemään map-anturin reiästä semmosella taipuvalla kameralla että onko karstainen.
-
Olisikko karsta syynä?
Ei kuitenkaan ihan jatkuvasti pala.
Millainenhan operaatio tuo imusarjan vaihto on?
Ilmeisesti vaihdettava uusi tilalle ja vanhaa ei kannattaisi puhdistaa?
Jos imusarjan saa helposti irti niin pesu ei ole vaikea homma. Uusi maksaa hunajaa, ainakin bemarisssa
-
Olisikko karsta syynä?
Ei kuitenkaan ihan jatkuvasti pala.
Millainenhan operaatio tuo imusarjan vaihto on?
Ilmeisesti vaihdettava uusi tilalle ja vanhaa ei kannattaisi puhdistaa?
Tässäpä veli venäläinen putsaa alta 200tkm ajetun imusarjan (https://www.drive2.ru/l/654567860391136796/) , ja kuvista näkeekin paljonko karstaa on kerääntynyt. En ihmettele yhtään, vaikka tuollainen määrä alkaisi aiheuttaa vikakoodeja.
Muistaakseni viisinmukistennimusarjat maksaa +400€ sinsellä, niin tuskin näiden vea sarjan sitä halvempia on.
-
liekö ollut vielä akusta johtuvia häröjä viimeksi, kun sen nollauksen jälkeen on toiminut ok.
Eli ei vielä hätäillä imusarjan kanssa.
Loppuviikosta olisi jakopään laitto ja nelivedon huolto.
Sitten saakin taas ajell hetken aikaa rauhassa noiden osalta :)
Vauriokorjaamolle tuli myös asiaa kun parkkitalossa viereinen auto kolhaisi takakulmaan.
Toinen Volvo jota on joku muu kolhinut :nohnoh
-
Kyllä tällaiset harmittaa :'(, mutta menee onneksi vastapuolen vakuutukseen.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_5391.jpeg)
Jakohihnassa oli jo pieniä hakeamia.
Kilometrit oli jotain 5-6tkm vaille täynnä ja ikää oli se 4 vuotta.
Olisi tuo kestänyt varmasti vielä vaikka kuinka..
Nyt siellä on Inan hilppeet sisässä.
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_5873.jpeg)
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/IMG_5874.jpeg)
Jakopääremontin jälkeen alkoi taas herjata vaikka mitä vikakoodia ja myös "huollata apuakku" tms..
Näköjään oli aikakin vaihtaa jo ;D
(https://olliovaskainen.com/ovaskol/kuvat/Volvo%20V60%20CrossCountry/bee0b618-a227-4f20-8526-c2bdbee46316.jpeg)
Akun vaihdon jälkeen tilanne ei korjautunut vaikka nollasin vikakoodit.
Koodeissa oli mm, että apuakku on oikkarissa.
Nollasin akkujärjestelmän (taisi lukea ohjeessa että nollauksen jälkeen oltava 6h idlenä koko auton) Orbitilla ja laitoin auton ylläpitolataukseen yöksi.
Aamulla ei tullut mitään herjoja.
Eilen vielä laitoin tuoreet öljyt koneeseen, joten ei muuta kuin kovaa ajoa..
-
Eihän tuo ollut alkup hihna? Aika kamala jo.
Kattelin kun siinä on tuo neulottu liitos. En sitä ole nähnyt kuin joissakin halpishihnoissa. Yleensä noi hihnat on "letkusta leikattu." O0
-
tuo on toinen hihna.
Keskusautohalli Forssa, on tuon vaihtanut ja hihnassa ei ole mitään merkintöjä, joten brändi ei käy selväksi.
Nyt on tosiaan kolmas hihna ja Inaa, kuten muissakin Volvoissa ollut minulla ;)
Kuskin puoleinen vetari vuotaa öljyä, vaikka Volvon originaali stefa vaihdettu tilalle.
Taisi olla joku vahvistettu malli vielä, mutta vuotaapa kuitenkin edelleen hieman.
Pohjapanssari on märkänä, mutta lätäkköä ei alle tee.