Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: N_ikkerton - 27.02.2024, 12:38:42
-
Kyseessä s80 D2,4 -08. Automaatti. Lapista ajettiin helsinkiin niin 900km ajon jälkeen tuli ensin että "jarruvika, pysäytä varoen". Mittaristo sekosi, dstc vaatii huollon, moottorinmerkkivalo yms muita ilmestyi. Sain parin käynnistyksen jälkeen silleen et pääsiin ajamaan kotiin. Nyt tekee sit sellaista et dstc vaatii huollon on koko ajan päällä, sit vaihteet lukitsee kolmosvaihteelle, välil ei käynnisty, välil ilmottaa jäähdytysjärjestelmäs vikaa tms. Välil saattaa hetken toimia että ei mitään ongelmia.
Oireet alkoi kun meni pakkaselta plussalle. Kaks kertaa aikaisemmin teki joulukuussa, mut silloin vika poistui itsestään kun auto oli ollut sammuksissa yön yli.
Mikähän siel voisi olla?
Kiitos vinkeistä
-
Vois hyvinkin kuulostaa moottorin johtosarja vialta ( vain arvaus ) mutta varmaan testerin päässä tuo alkaa paremmin avautumaan, koodit siellä on tallessa.
-
Moikka, antoi aikamoisen listan:
Järjestelmä: Moottori D5244T4 MT/AT Diesel
061E64 Unknown fault code
U014000 Ei tietoyhteyttä keskuselektroniikan ohjausyksikköön (CEM)
U016700 Yhteys ajoneuvon ajonestolaitteen ohjausyksikköön kadonnut
P010013 Ilmamassa tai ilmavirtauspiiri
P070000 Vaihteiston ohjausjärjestelmä (MIL - pyyntö)
P050082 Ajonopeusanturi A virhe
P067100 sylinterin 1 hehkutulppa
P067400 sylinterin 4 hehkutulppa
P010117 ilmamassa tai ilmavirtauspiiri
Järjestelmä: vaihteisto, vaihteisto AT diagnoosi
U000100 Suurinopeuksinen can-yhteysväylä
P086087 Vaihteensiirron ohjausmoduulin A yhteys, virtapiiri
P074468 Momentinmuuntimen kytkinsolenoidin virtapiiri ajoittainen
Järjestelmä: käynnistyksenesto, ajonestolaite
B100794 Avain PATS
U010100 Ei tietoyhteyttä vaihteiston ohjausmoduuliin
U000100 Suurinopeuksinen CAN-yhteysväylä
U010000 Ei tietoyhteyttä moottoriohjausmoduuliin
0300801 Ohjausmoduuli, maadoitus A
B110977 Matkustajan oven keskuslukituksen moottori
B010014 Polttoainepumpun virransyöttö
U201F87 ulkoinen vastaanotin
B110B77 keskuslukituksen moottori, matkustajan puoleinen takaovi
B111513 Korkealle asennetun jarruvalon säätö
U012100 Tietoyhteys katkennut, jarrujärjestelmän ohjausmoduuli
Järjestelmä: Rajoittimet, turvatyyny
U300316 Akkujännite
U015500 Menetetty tietoyhteys kuljettajan tietomoduuliin (HIMMENNYS)
Järjestelmä: jarru ABS
U300316 akkujännite - piirin jännite alle raja-arvon
U000100 Suurnopeuksinen CAN yhteysväylä
U010000 Menetetty tietoyhteys ECM:ään (moottoriohjausmoduuliin)
0004087 Jarrupolkimen kytkin A
U040168 Vääriä tietoja vastaanotettu moottorin ohjausmoduulilta
Järjestelmä: ilmastointi, ilmastointi
B102E11 ilmanlaatuanturi
Järjestelmä: ilmastointi lisälämmitin
B102411 Hehkutulppa
Järjestelmä mittaristo: Laite DIM
B1B6916 12 jännitteen syöttö, virtapiiri
U042268 Vääriä tietoja vastaanotettu keskuselektroniikan ohjausyksikköön
ja jatkuu viel lista
-
Järjestelmä: monitoiminto, Keskuselektroniikka CEM
B100794 Avain PATS
U010100 Ei tietoyhteyttä vaihteiston ohjausmoduuliin
U000100 Suurinopeuksinen CAN-yhteysväylä
U010000 Ei tietoyhteyttä moottorinohjausmoduuliin
U800801 Ohjausmoduuli, Maadoitus A
B110977 Matkustajan oven keskuslukitus
B100014 Polttoainepumpun virransyöttö
U201F87 Ulkoinen vastaanotin
B110B77 Keskuslukituksen moottori, matkustajan puoleinen takaovi
B111513 Korkealle asennetun jarruvalon säätö
U012100 Tietoyhteys katkennut, jarrujärjestelmän ohjausmoduuli
Järjestelmä: Monitoiminto, etumatkustajan ovi
B118F00 Oikea etuikkuna
B119100 oikea takasivuikkuna
Järjestelmä: Monitoiminto, kuljettajan ovi
B117F73 Edessä olevasähkötoiminen ikkuna - alas
B118F00 etuikkuna vasen
B119000 vasen takalasi
B1C1315 kuljettajan peiliä ylös ja alas
B1C1415 kuljettajan peiliä vasemmalle ja oikealle säätävän moottorin
Järjestelmä: monitoiminto
U019700 tietoyhteys katkesi puhelimen ohjausmoduuliin
-
Kuulostaa johtosarjaan liittyvältä vialta joka generoi kaikenlaisia vikakoodeja.
Omassa -09 XC70 D5:ssä moottorin johtosarjasta oli kuparia näkyvissä kolmessa eri paikassa.
Näiden eristys ei vielä auttanut vaan lopullinen syy oli yhden suuttimen sähköliittimessä.
Tämä selvisi helposti kun tyhjäkäynnillä heilutteli liittimiä.
Liittimen uusimiseen loppuivat sähköviat.
-
Kahdessa kohtaa kerrotaan akkujännitteen olevan liian matala tai alle raja-arvon.
Omakohtaisesti voin sanoa että huonokuntoinen akku aiheuttaa mitä mielenkiintoisempia pikku vikoja autoon.
Mutta voisiko sökö akku aiheuttaa noi kaikki? Akun vaihto uuteen on ainakin sellainen minkä voi tehdä itse ja on todennäköisesti kaikkista helpoin ja halvin lähteä tuota perkaamaan.
-
Ääni akun vaihdolle
-
Akun lepojännite olisi hyvä ensin mitata ja auton käydessä mitä laturi jaksaa työntää akulle.
Huono akku saa aikaan mitä ihmeelllisempiä vikoja joten mahdollisesti uutta akkua vaihtamaan.
Sitten akun vaihdon jälkeen nollaa vikakoodit ja muutaman viikon ajon jälkeen lukee uudestaan jos järjestelmä on rekisteröinyt jotain koodeja muistiin.
Voihan siellä olla sitä johtosarja-vikaakin..
-
Joo tosiaan akku on n. 8kk vanha, jännite 13,2v, käynnissä 14,6v.
Oli bonuksena muihin vikoihin ni laturin hihna katkennu ja akun jännite ja varaus käynny sen takia alhaalla. Nyt uus hihna paikoillaan ja vaikuttas et akku kunnossa ja on ladattu täyteen
-
Semmonen bonus viel et aamul ku lähin liikkelle ni tuli taas dstc vaatii huollon, moottorijärjestelmä vaatii huollon yms.. no ajoin 2km, sammutin ja kävin syömässä. Nyt 3 starttia sen jälkee ni toimii normaalisti. Uutena vaan teksti "tarkista jarruvalo" ja tosiaan ei herjaa mitään dstc:stä eikä muista ja vaihtaa vaihteet normaalisti
-
Jos akku on ollut huonolla latauksella niin voi olla vähän vajaakin vaikka autolla on ajettu hihnan vaihdon jälkeen.
Jos mahdollista niin lataa akun ulkoisella laturilla ja seuraa tilanetta..
-
Joo siis just eilen latasin sen, mutta tänää aamul pamahti se dstc heti ku käynnistin auton ja antoi ajaa vaan lukitulla 3 vaihteella. Kunnes sit 2-4 startit myöhemmin tänää nii toimi moitteetta lukuunottamatta tota jarruvalon huomautusta
-
Yleensä kolmen startin sykli muuttaa viat pysyviksi ja päinvastoin silloin kun vika on poistunut.Sun pitää nyt vaan painaa jarrua ja juosta katsoon vieläkö ne jarruvalot palaa... :))
-
Nonii. Nyt kun painaa jarrua ni jarruvalot ei syty, auto myös käynnistyy ilman jarrupoljilta eli kai luulee et se on painettuna tms?
Vaihdoin abs anturin oikeelle eteen, seurauksena se ei kai lue sitä? Ja sit teki silleen et pihassa startatessa tuli joka startilla 500metriä lisää trippiin ja kokonaiskilsoihin.
Lähin ajamaan niin abs/dstc vaatii huollon, abs ei ja luistonesto ei toiminu ja trippi veti pelkälle viivalle sekä ei laskenu kokonaiskilsoihin kilsoja ollenkaa.
Ajoin auton parkkiin, sammutin ja avain lähti irti. Laitoin takas avaimen, käynnistin ni trippi tuli takas ja oli tullu about sen verran lisää ku olin ajanu eli oli se sit kuitenki lukenu sitä vaik ei näyttäny näytöl mitään.
Pakko sanoo et loppuu järki ja osaaminen kesken
-
Nii ja viel lisänä et joku siel kai purkaa nyt akkua, kun eilen aamulla otin laturin irti kun oli ladannu akun täyteen. Nyt kun katsoin ni oli laturissa enää 3/7 pykälää akkua. Joku teini asentanu aikanaan jotku kaiuttimet vahvimistella taakse ja lisävaloja ison liudan.
Ajattelin nyt testata et lataan akun täyteen, otan miinusnavan yöksi irti ja katson aamulla mikä on varauksen tila.
-
Tietysti vedetty suora virta vahvarille...
-
Joo otin silt nyt sulakkeen irti ainaki, oli konetilas lasiputkisulake sellases muovikotelos siel
-
Eihän sulla majaile siellä obd pistokkeessa mitään elm327 tai vastaavaa lukijaa? Alkaa kuulostaa vastaavalle mitä sai hetken parsia kasaan tuollaisen lukijan jäljiltä. Edelleen kuitenkin veikkaan sitä johtosarjaa..
-
Moi, joo ei oo obd pistokkeessa mitään laitetta kiinni.
Nää viat alkoi joulukuus ekan kerran yhdel dstc vialla ku parkkihallis oli ollu sulaa ja ajoin kotiin. Sit joulukuun lopus teki kun ajoin latviaan ja meni pakkaselt plussalle. Seisoi siel hallis 3pv ja ku lähin takas ni ei vikaa.
Sit oli yli kuukauden ettei mitään.
Sit ylläksel meni plussalle ni kappas neljänten päivän ei lähteny käyntiin. Vika: dstc ja käynnistyksen esto. Otin akun nava. Irti, laitoin takas kiinni ja taas ei mitään vikaa. Siel 3pv ei ongelmii ja 900km ei mitää ongelmii, kunnes sit klo 24 lahdesta vikalt tauolt lähdettyä ni läväytti kauheen sarjan kaikkea.
"Jarruvalo pysähdy heti", dstc, moottorivika yms yms. Nopeusmittari seilais 100km/h ja nollan välii ja lopult jäi nollaan.
Parit käynnitelyt ja sammuttelut ni sit taas mittaristo toimi, mut dstc vika jäi ja en vakkaria enää käyttänyt.
Siitä lähtien sit ollu dstc vikaa ja noit kaikkea muuta päällä mitä tuol alussa kerroin
-
Huomisen valosan hommia sit alkaa sitä johtosarjaa tutkimaan. En tiedä autoista mitenkää sikana ni täytyy selvitellä et missä siellä sellanen kulkee et löytää mistä vikaa lähtee hakemaan
-
Kiitos jo täs kohtaa kaikille jotka jaksaa tänne vinkkejä laittaa. Aivan varmana tuun kaikki kokeilemaan ja en luovuta vielä. Pakko se on jollain kuntoon tulla.
Pitää varmaan volvolta hakea se abs anturi ku motonetin varaosa abs anturi ei jostain syyst toiminu minkä vaihdoin sinne. Sen liittimen työntäminen kiinni oli vaikeempaa ku mitä oli se mikä siel oli ollu.
Veikkaan et sillä ainaki se abs sielt tulis kuntoon sit.
Ja nii sit vaihdoin patterin kaukosäätimeen jos siinä ois vikaa. Ei oo kun yks kaukosäädin ni ei voi toisella koittaa
-
Kannattaa käydä liittimiä läpi, vaikuttaa kosteuden muhimiselta ja hapettumalta liitoksessa.
Cemmin liitosten putsaus jalkatilassa ylhäällä.
-
Mulla myös suunnilleen yhtä pitkää vikalistaa ja limb-modessa tossa ennen joulua, kun autoa juuri eniten oli tarvis (2008 V70 D5244T5 AUT). ECM, TCM, CEM, ABS, ja mitä näitä nyt autossa onkaan, ilmoitteli matalista jännitteistä, Can-väylää hukassa, MAF häiriö, avaimet jumiin virtalukoon pienen diy-virittelyn jälkeen jne. jne. Ei muuta kuin johtosarjaa kuorimaan ja pinni pinniltä vastuksia mittailemaan - ja yllätyksenä kaikki 0 ohm, eristeet ja sulakkeet ehjät. Vikapääksi paljastui sitten TCM:n liitoksen aukeaminen/löysä liitin, kynnet poikki ao. liittimestä. Joku mestari saanut ao. liittimen rikottua (...en minä...). Ja mikä hel... TCM? Pikkutietokone aut-vaihdelaatikon päällä, minkä yhteys ECM:n poikki ja siitä eteenpäin ABS:t ja CEM:t. TCM -häiriöllä auto on hyvällä tsägällä vielä ajettavissa ao. limb-moodissa vaihtaa ehkä 3:lle saakka, ja kulkee max n. 60km/h. Ja avaimet se tässä mallissa syö koloonsa, kun TCM on kokonaan pois pelistä, ja mittaripaneeli loistaa kaikilla valoillaan. Eli näitä sähköautojen vikoja kun liittimien ekomuovit hapertuvat ja liitinkontaktit hapettuvat. Tämä tässä arvauksena, kun itse näiden kanssa mieltei säännöllisesti puuhastelen.
-
Välillä nämä aiheuttaa melkoista tutkimusta ja mittaamista, monesti vika löytyy aika yllättävistä paikoista ja ei välttämättä ole sieltä päinkään mihin oireet viittailevat.
-
Weecee. Mitä sitten teit sille automaattilaatikon pääl olevalle liittimelle? Mul on nyt sinne asti purettu auki toi
-
Mulla myös suunnilleen yhtä pitkää vikalistaa ja limb-modessa tossa ennen joulua, kun autoa juuri eniten oli tarvis (2008 V70 D5244T5 AUT). ECM, TCM, CEM, ABS, ja mitä näitä nyt autossa onkaan, ilmoitteli matalista jännitteistä, Can-väylää hukassa, MAF häiriö, avaimet jumiin virtalukoon pienen diy-virittelyn jälkeen jne. jne. Ei muuta kuin johtosarjaa kuorimaan ja pinni pinniltä vastuksia mittailemaan - ja yllätyksenä kaikki 0 ohm, eristeet ja sulakkeet ehjät. Vikapääksi paljastui sitten TCM:n liitoksen aukeaminen/löysä liitin, kynnet poikki ao. liittimestä. Joku mestari saanut ao. liittimen rikottua (...en minä...). Ja mikä hel... TCM? Pikkutietokone aut-vaihdelaatikon päällä, minkä yhteys ECM:n poikki ja siitä eteenpäin ABS:t ja CEM:t. TCM -häiriöllä auto on hyvällä tsägällä vielä ajettavissa ao. limb-moodissa vaihtaa ehkä 3:lle saakka, ja kulkee max n. 60km/h. Ja avaimet se tässä mallissa syö koloonsa, kun TCM on kokonaan pois pelistä, ja mittaripaneeli loistaa kaikilla valoillaan. Eli näitä sähköautojen vikoja kun liittimien ekomuovit hapertuvat ja liitinkontaktit hapettuvat. Tämä tässä arvauksena, kun itse näiden kanssa mieltei säännöllisesti puuhastelen.
Nii mitä teit sitten teit kun olit löytänyt tcm liittimen automaattilaatikon päältä? Mul on sinne asti purettu auki
-
Siis vikahan oli loppujen lopuksi helppo l. liitin löysällä ja kynnet poikki jonkun edellisen specialistin jäljiltä, mutta ennen kuin vika löytyi;
- ECM- liitin, muistaakseni (vas puoleinen # 1, keulasta perään katsottuna) vs. TCM- liittimen piuhat - vastusmittaus näille, että virta kulkee pinnistä pinniin. ECM- liittimet on V70/Mk3 lasinpyyhkijöitten muovilevyn alla - pääsee raottamaan ao. muovia ja aukomaan liittimiä (2kpl), eikä näillä keleillä enää ehkä operaatiossa halkea. TCM:ltä menee muistaakseni 4 piuhaa ECM 1-liittimeen. Lisäksi TCM:lle taisi olla vielä paksuhko virtapiuha, mikä menee kohti moottoritilan sulakeboxia. Tälle vastusmittausta ja sulakkeen tsekkaus myös. Lisäksi sille taisi olla vielä maattopiuha, mille myös mittaus ao. liitinpinni ja auton kuoresta jostain.
-Ilmanputsarin alla on noin 6...8 maattojohtoa, jotka myös voivat temppuilla l. maattaa vain ao. liitinruuvien jenkojen läpi ja muuten paksussa maalipeitteessä -> pelti kirkkaaksi liittimien alta ja kunnon vaseliiniklöntit jenkoihin ja pellin & liittimen väliin. Päälle vielä vaseliinia ja ruosteet piiloon & kunnon kiristys jenkoja rikkomatta.
- contact -kliinereitä TCM & ECM liittimiin
- itse epäilin alunalkaen johtovikaa. Tätäkin on paikattu ruiskun piuhojen ja piuhasatsin paksusta kohtaa. Ruiskupumpun vierestä (pumpun ja akunkotelon välistä) menee paksu nippu piuhoja mm. TCM:ltä kohti ECM-liittimiä - rintapelti/-muovi vs. piuhanipun ensimmäinen moottorissa oleva johtotuki, 30...40cm pätkä. Tuosta kohtaa omassa sirrassa paikattu 4 piuhaa, mutta tällä kertaa ei mitään kulumia, nirhaumia, paljaita säikeitä tms.
- sitten tuli suolistettua vielä em. piuhasatsin kuoret, mitkä ovat menossa TCM:ltä kohti syyläriä ja siitä tiukka lenkki alas vaihteiston öljyjääjd. kohdilla ahtaassa raossa ja siitä takaisin ylös kohti sulakerasiaa - turhaan tällä kertaa, eikä sitä koko mittaa saanut kuorittua ilman lisäpurkuja l. jäi vähän kesken, muttei tällä kertaa haitannut kuntoonsaantia.
Eli tässä omassa oireet alkoivat ensin TCM-U00100 High Speed Can - virheellä, ja sittenhän niitä ilmestyi lisää ABS-, ECM-, CEM-, DTS-, ECM-Park, ...
-
Siis vikahan oli loppujen lopuksi helppo l. liitin löysällä ja kynnet poikki jonkun edellisen specialistin jäljiltä, mutta ennen kuin vika löytyi;
- ECM- liitin, muistaakseni (vas puoleinen # 1, keulasta perään katsottuna) vs. TCM- liittimen piuhat - vastusmittaus näille, että virta kulkee pinnistä pinniin. ECM- liittimet on V70/Mk3 lasinpyyhkijöitten muovilevyn alla - pääsee raottamaan ao. muovia ja aukomaan liittimiä (2kpl), eikä näillä keleillä enää ehkä operaatiossa halkea. TCM:ltä menee muistaakseni 4 piuhaa ECM 1-liittimeen. Lisäksi TCM:lle taisi olla vielä paksuhko virtapiuha, mikä menee kohti moottoritilan sulakeboxia. Tälle vastusmittausta ja sulakkeen tsekkaus myös. Lisäksi sille taisi olla vielä maattopiuha, mille myös mittaus ao. liitinpinni ja auton kuoresta jostain.
-Ilmanputsarin alla on noin 6...8 maattojohtoa, jotka myös voivat temppuilla l. maattaa vain ao. liitinruuvien jenkojen läpi ja muuten paksussa maalipeitteessä -> pelti kirkkaaksi liittimien alta ja kunnon vaseliiniklöntit jenkoihin ja pellin & liittimen väliin. Päälle vielä vaseliinia ja ruosteet piiloon & kunnon kiristys jenkoja rikkomatta.
- contact -kliinereitä TCM & ECM liittimiin
- itse epäilin alunalkaen johtovikaa. Tätäkin on paikattu ruiskun piuhojen ja piuhasatsin paksusta kohtaa. Ruiskupumpun vierestä (pumpun ja akunkotelon välistä) menee paksu nippu piuhoja mm. TCM:ltä kohti ECM-liittimiä - rintapelti/-muovi vs. piuhanipun ensimmäinen moottorissa oleva johtotuki, 30...40cm pätkä. Tuosta kohtaa omassa sirrassa paikattu 4 piuhaa, mutta tällä kertaa ei mitään kulumia, nirhaumia, paljaita säikeitä tms.
- sitten tuli suolistettua vielä em. piuhasatsin kuoret, mitkä ovat menossa TCM:ltä kohti syyläriä ja siitä tiukka lenkki alas vaihteiston öljyjääjd. kohdilla ahtaassa raossa ja siitä takaisin ylös kohti sulakerasiaa - turhaan tällä kertaa, eikä sitä koko mittaa saanut kuorittua ilman lisäpurkuja l. jäi vähän kesken, muttei tällä kertaa haitannut kuntoonsaantia.
Eli tässä omassa oireet alkoivat ensin TCM-U00100 High Speed Can - virheellä, ja sittenhän niitä ilmestyi lisää ABS-, ECM-, CEM-, DTS-, ECM-Park, ...
Ja täällä tätä surkeutta käyty lävitse hieman tarkemmin. Ihan kaikkea ei ohjeena kannata pitää. Mutta edelleenkin; missä ovat Volvon liittimien pinnikaaviot (CEM, ECM,... ) so. naamakuva, mistä löytyy ao. pinnin id? https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=141837.0
-
Okei kiitos vastauksista! Tuli hiki jo tos lukiessa. Oon nyt useamman pv tota ropannut jq kun ei oo suurempaa osaamista autoista ni alkaa voimat loppuu. Mikähän ois järkevä paikka viedä auto korjattavaksi jos/kun omat aivot ja taidot ei enää riitä vaik halua olisi. Pk seutu tai hel - kuortti väliltä sais löytyä?
-
Niin no, täällä kun ei ketään saa mainostaa. Ja itse kun en näitä ropposia minnekään korjaamoille vie, niin tullut jonkunverran katseltua Youtube- videoita ajankuluksi ja ehkä opiksikin, enempi noista amerikkalaisista remonttifirmoista. Sattumoisin pomppasi ruutuun tälläinen kotimainen firma Tuusulasta kuin Hubon Auto. Pojat korjaavat autoja omassa hallissaan, mutta tekevät myös "kotikäyntejä", eivätkä ensimmäisenä ole vaihtamassa autoihin uusia tietokoneita.
-
Okei kiitos! Pää ei enää kestä ton kans. Ehkä huomenna taas lisää virtaa kokeilla noilla sun ohjeilla tutkia tai soitan ainaki noille minkä vinkkasit
-
Saitko poissuljettua akusta mahdollisesti johtuvan vian? Se että akku on alle 12kk vanha ei tarkoita sitä etteikö se olisi sökö. Nykyajan akut tahtovat mennä hyvinkin nopeasti sököksi.
Ja vaikka akussa olisi ns. vajaalataus, saattaa silti auto startata "ihan normaalisti", ja eron huomaa vasta kun uusi täyteen ladattu akku on autossa kiinni.