Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: niilo94 - 27.02.2024, 18:14:06
-
Moro. Onko tietoa pääseekö tuolla Bilteman "Volvolukijalla" tän ikäseen v70. Räpläsin tuossa tunnin verta eri autojen tiedoilla ja asetuksilla, mutta eipä onnistunut muutakuin huoltovalon nollaus ja SRS vikakoodien luku. Tarviiko hommata systeemit tuohon VOL-FCR systeemiin vai onko joku keksinyt tien sisään näillä halvemmilla vehkeillä?
-
Jos haluat jotain enemmän niin https://xiaotec.fi/?lang=fi&a=10 tuosta voi vertailla yhtä vaihtoehtoa.
Tarkempi ominaisuuslista kohdalta esim.
Pakollinen sanonta (olen syyllinen tähän).
-
Jos haluat jotain enemmän niin https://xiaotec.fi/?lang=fi&a=10 tuosta voi vertailla yhtä vaihtoehtoa.
Tarkempi ominaisuuslista kohdalta esim.
Pakollinen sanonta (olen syyllinen tähän).
Kiitos vinkistä. Tuolla onkin hyvin selvitetty yhteensopivuutta. Mulla on juuri tuo 10 venttiili kone eli ei kaiketi pelitä sen kanssa :'(
-
Juu, ei fenix lintu nouse tuhkasta. :'(
-
Juu, ei fenix lintu nouse tuhkasta. :'(
Merkkiliike ainoa apu? Mahtaako niitäkään enään näin vanhojen paskojen räplääminen kiinnostaa. Hintakin tietty törkeä, vaikka palvelua saisi..
-
Miten se oireilee kun haluaisit koodit luettavaksi?
-
Starttauksen kanssa pientä ropleemaa. Kirjottelinkin jo aiheesta aikasemmin tänne, mutta ei se ikinä selvinnyt, vaikka kaikki johtoja myöten uusittu starttausjärjestelmään. Ei tuo vikakoodien luku varsinaisesti siihen liitykkään, mutta ajattelin että hyvähän olisi oppia nekin lukemaan.
Tämä pahamaineinen Fenixlintuhan sieltä nyt sitten löytyi ja varmaan turha toivoa pääsevänsä lukemaan ikinä yhtään mitään.
-
Starttauksen kanssa pientä ropleemaa. Kirjottelinkin jo aiheesta aikasemmin tänne, mutta ei se ikinä selvinnyt, vaikka kaikki johtoja myöten uusittu starttausjärjestelmään. Ei tuo vikakoodien luku varsinaisesti siihen liitykkään, mutta ajattelin että hyvähän olisi oppia nekin lukemaan.
Tämä pahamaineinen Fenixlintuhan sieltä nyt sitten löytyi ja varmaan turha toivoa pääsevänsä lukemaan ikinä yhtään mitään.
Itselläkin kun on se niin sen voi lukea ja kuitata muunmuassa led + kytkin/nappi hässäkällä OBD portista.
Self testiin missä se testaa suuttimet ja tuulettimet itsessään... siihen pääseminen kesti 40 minuuttia nappi systeemillä kun pitää vaihtaa moodia välissä niin en sitä suosittele teknillisimpiä asioita nappi virityksellä.
Huom jos automaatti niin sen kautta voi saada joitakin ECM (eli tässä tapauksessa Fenix 5.2) liittyviä vikakoodeja ja COMBI (mittaristo siis) kautta myös jotka olisi suoraan Fenixin takana ja tietenkin IMMO jos ajoneston kanssa ryppyilyä (+ Live data siihen liittyvä näkee suoraan keskusteliko oikein jne).
-
Itselläkin kun on se niin sen voi lukea ja kuitata muunmuassa led + kytkin/nappi hässäkällä OBD portista.
Self testiin missä se testaa suuttimet ja tuulettimet itsessään... siihen pääseminen kesti 40 minuuttia nappi systeemillä kun pitää vaihtaa moodia välissä niin en sitä suosittele.
Huom jos automaatti niin sen kautta voi saada joitakin vikakoodeja ja COMBI (mittaristo siis) kautta myös jotka olisi suoraan Fenixin takana ja tietenkin IMMO jos ajoneston kanssa ryppyilyä (+ Live data siihen liittyvä näkee suoraan keskusteliko oikein jne).
Tästä ledi systeemistä lueskelin... Tulee ikävä vanhaa corollaa, jossa riitti hyppyjohto ja ledi alkoi vilkuttamaan. Kyllä tarvii päätä raapia miten näin hankala järjestelmä on osattu edes tehdä :D Täytyy toivoa että moottoripuoli ei ala prakaamaan.
Osaatko sanoa onko Volvon merkkihuollossakin sitten aikanaan käytetty tuota ledisysteemiä. Tuntuu niin kummalliselta että OBD pistoke autossa on ja ei osaa keskustella ECUn kanssa.
-
Tää on semmonen wannabe obd. :idiot2:
-
Tästä ledi systeemistä lueskelin... Tulee ikävä vanhaa corollaa, jossa riitti hyppyjohto ja ledi alkoi vilkuttamaan. Kyllä tarvii päätä raapia miten näin hankala järjestelmä on osattu edes tehdä :D Täytyy toivoa että moottoripuoli ei ala prakaamaan.
Osaatko sanoa onko Volvon merkkihuollossakin sitten aikanaan käytetty tuota ledisysteemiä. Tuntuu niin kummalliselta että OBD pistoke autossa on ja ei osaa keskustella ECUn kanssa.
Merkkiliikkeet käytti VST laitetta siihenkin mutta Kuopiosta jo sain tiedon vuosia sitten ettei ne opeta sen käyttöä enään.
Se on perua niistä ennen 96 vuosmallia kun Volvoissa oli se itse diagnostiikka boxi konepellin alla josta voi vastaavasti vilkutella ulos koodit jne.
-
Merkkiliikkeet käytti VST laitetta siihenkin mutta Kuopiosta jo sain tiedon vuosia sitten ettei ne opeta sen käyttöä enään.
Se on perua niistä ennen 96 vuosmallia kun Volvoissa oli se itse diagnostiikka boxi konepellin alla josta voi vastaavasti vilkutella ulos koodit jne.
Varmaan on kyseiset laitteet lyöty roskiin tai tarttunut jonkun valaistuneen asentajan mukaan. Voi olla varma että mistään ei sellaista löydä.
Vanhassa 240 oli tuo ledi vilkutin, kun oli sen verran tuore laitos. Eipä tullut ikinä käytettyä, mutta nyt olisi arvostanut, kun ovat kuitenkin aika yksinkertasia käyttää.
Suurkiitos vinkeistä!
-
Osaatko sanoa onko Volvon merkkihuollossakin sitten aikanaan käytetty tuota ledisysteemiä. Tuntuu niin kummalliselta että OBD pistoke autossa on ja ei osaa keskustella ECUn kanssa.
Eiköhän sama ”kapula” lukenut kaikki sen ajan autot? Toinen ”lukija” oli PC, jossa asianmukaiset softat ja välikaapeli, liekö jo silloin Vida?
Itsellä on VOL-FCR palvellut tarpeita jo pitkään, voisin siitä ehkä luopuakin. Auton kylkiäisenä :).
-
Eiköhän sama ”kapula” lukenut kaikki sen ajan autot? Toinen ”lukija” oli PC, jossa asianmukaiset softat ja välikaapeli, liekö jo silloin Vida?
Itsellä on VOL-FCR palvellut tarpeita jo pitkään, voisin siitä ehkä luopuakin. Auton kylkiäisenä :).
Tuota VOL-FCR ohjelmaa katselin, mutta taitaa olla tyhjä arpa sekin tuon perkeleen Fenixin kanssa. Ihme väliinputoaja kyllä tämä yksi moottorinohjaus. Enpä ole vastaavasta kuullut missään muussa merkissä, toki omat kummallisuudet löytyy kaikilta merkeiltä.
-
Ei ole kokemusta Fenixistä, mutta ainakin ohjelma sen alkuvalikossaan tuntee, muiden ohella. Yleisesti ottaen näiden kanssa on helppo elää, verrattuna vaikkapa toiseen ruotsalaiseen, jonka GM-lähtöiset sähköt ovat suoraan ... sieltä >:(.
Muistan myös ajan, jolloin ainakin vakiasiakkaan koodit mekaanikko luki saman tien ja kylkiäisinä sai yleensä vähän opastustakin, eikä kukkaroa tarvinnut kaivaa esiin S*.
-
Jos haluat jotain enemmän niin https://xiaotec.fi/?lang=fi&a=10 tuosta voi vertailla yhtä vaihtoehtoa.
Tarkempi ominaisuuslista kohdalta esim.
Pakollinen sanonta (olen syyllinen tähän).
[/quote Eli kyseinen ablikaatio ei toimi V70 mk1 10v koneisella?
-
Eli kyseinen ablikaatio ei toimi V70 mk1 10v koneisella?
-
Miten oirehtii?
-
Eli kyseinen ablikaatio ei toimi V70 mk1 10v koneisella?
Moi!
Itse ECM eli 10V koneissa on Fenix 5.2 mikä itselläkin on siihen ei ole olemassa maailmassa kuin Volvon oma laite (harvinaiseksi käyvä, viimeks 3000 EUR oli eBayssa) tällä hetkellä mitä tiedän jotka tukee Live Dataa tuosta. Itsellä toki on mahdollisuuksia joskus tuoda sovellukseen Fenix 5.2 Live Data ja vikakoodien luentaa kun on komentoja tiedossa mitä oon selvitellyt mutta ne vaatii K kaapelin ja sille kirjoittaa omat ajurit joten ei vielä ole tärkeimpänä sijalla (Sovellus keskittynyt ELM327 adapterin käyttöön), enemmän tuo MSA15.7 Cruisen aktivointi ollu mielenkiintona selvittää loppuun kun Volvo hävitti kaikki PIN koodit kymmenen vuotta sitten jo ja ei voi niitä enään tarjota (manuaalisesti pystyn jo aktivoimaan, mutta niin ettei tarvitse repiä ECM:ää irti vaan OBD kautta).
Mutta autosta kaikki muut eli:
Seuraavat ovat tuettuja esim. 1998 V70:sta:
Motronic M4.4 ECM
MSA15.7 ECM
AW50-42 (Automaatti vaihdelaatikko)
RTI (Navigaattori)
ABS
SRS (Airbag)
COMBI (mittaristo)
Etu sähköpenkit
IMMO
VGLA (hälytin ja kaukolukitus)
912-D lisälämmitin (eli webasto)
Myös Kaukosäätimien ohjelmointi (VGLA) on tuettu joka sovelluksen erikoisuutena onnistuu täysin ilman Volvon marmoritiskiä ja jumiutuneen ilmastoinnin palautus toimintakykyiseksi jos se on jäänyt kalibrointitilaan näin esimerkkinä.