Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: helloracer94 - 29.02.2024, 15:13:16
-
Terve, pientä varmistusta kysyisin alan ammattilaisilta.
Vaihdoin kotipajassa kansipahvin vm 2014 D5 koneeseen ja samalla toki jakohihnan vaihto tuli tehtyä. Remontti onnistui, koska kone heräsi henkiin.
Tuli vaan mieleen, että täytyykö syöttöpumpun ajoitusta tarkastaa näissä keksinnöissä, kun tulevat suoraan nokka-akseliin? Vai turha huolen aihe?
Jakopää laitettu ohjeiden mukaisesti merkeille.
VW koneissa kun oli hihnan kanssa syöttöpumppu, niin niiden säädöt oli odotettavissa :)
-
Ajoitus on kohdallaan silloin kun pumppu menee paikalleen eli ei ole säädettävissä.
-
Täältä tulee harrastelijavastaus, mitä ammattilaiset voivat korjata. Itse tein pari vuotta sitten myös D5244T5 koneelle kansirempan, tai tilalle vaihtui Ruotsista tullut uusiokansi, missä tehtaanjäljiltä olleet ajoitusmerkit eivät pitäneet paikkaansa, vaan uusiokannen tehnyt paja oli meistänyt omat merkkinsä nokka-akseleihin. No tuo oli asian vierestä. Common Rail-vehkeissä korkeapainepumppu painaa löpöä tasaiseen tahtiin ilman mitään ajoituksia jakotukkiin tms. korkeapainekammioon, ja siitä sitten etiepäin putket ruiskusuuttimille, mitkä ruikkivat nesteet pyttyihin kampi- & nokka-akselin anturitietoihin perustuen. Anturi tms. tietokonepiuhat poikki - ajo loppuu. Ei mikään vanhan ajan Mersu Boschin rivipumpulla, missä ainoa anturi tais olla tankissa, ja ilman sitäkin tuli ihan hyvin toimeen.
-
Täältä tulee harrastelijavastaus, mitä ammattilaiset voivat korjata. Itse tein pari vuotta sitten myös D5244T5 koneelle kansirempan, tai tilalle vaihtui Ruotsista tullut uusiokansi, missä tehtaanjäljiltä olleet ajoitusmerkit eivät pitäneet paikkaansa, vaan uusiokannen tehnyt paja oli meistänyt omat merkkinsä nokka-akseleihin. No tuo oli asian vierestä. Common Rail-vehkeissä korkeapainepumppu painaa löpöä tasaiseen tahtiin ilman mitään ajoituksia jakotukkiin tms. korkeapainekammioon, ja siitä sitten etiepäin putket ruiskusuuttimille, mitkä ruikkivat nesteet pyttyihin kampi- & nokka-akselin anturitietoihin perustuen. Anturi tms. tietokonepiuhat poikki - ajo loppuu. Ei mikään vanhan ajan Mersu Boschin rivipumpulla, missä ainoa anturi tais olla tankissa, ja ilman sitäkin tuli ihan hyvin toimeen.
Oikeastaan väärin, uudet commonrail-moottorit tai no mitkään uudet enää ole, esim. Jaguarissa 2009 piti jo KP-pumppu laittaa merkilleen oikein ajoituksen suhteen. Monet muut merkit myös. Tämä johtuu siitä kun pumpusta tuleva sykli saadaan ajoituksen kautta oikeaan kohtaan. Eli siis pääsääntöisesti 2009 jälkeen commonrail-moottoreissa pitää myös KP-pumppu ajoittaa ja sille on merkit olemassa ellei ole Volvon tyylinen, että sitä ei saa kuin yhteen asentoon.
-
Kiitos oikaisusta! Jos tässä vielä Jaguarin, tai jonkun uudemman Volvon tms. sais vielä vanhoilla päivillä, niin menee sitten pumpun ajoituskin oikein :)
-
Ok, kiitos vastauksista!