Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: NP - 02.03.2024, 18:45:01
-
Viime kesänä aloiteltiin pojan kanssa 340:n tekniikanvaihtoprojekti. Lopultakin saatiin tallin tilaa ja päästiin jatkamaan projektia. Mietitty laittasko orkkis 13" alut vai nuo 15" vai tekiskö levipellit.
(https://i.ibb.co/4TGzTC9/IMG-20240302-152853.jpg) (https://ibb.co/4TGzTC9)
(https://i.ibb.co/6bGvqd6/IMG-20240302-152835-2.jpg) (https://ibb.co/6bGvqd6)
Pemarin perä.
(https://i.ibb.co/qpXvBJ4/IMG-20240302-152400.jpg) (https://ibb.co/qpXvBJ4)
Vaihteisto ja vaihteistonkannake.
(https://i.ibb.co/ZfX4tHJ/IMG-20240302-152442.jpg) (https://ibb.co/ZfX4tHJ)
Moottorinkorvakot.
(https://i.ibb.co/hZFybqY/IMG-20240302-152519.jpg) (https://ibb.co/hZFybqY)
(https://i.ibb.co/0FMfbnK/IMG-20240302-152528.jpg) (https://ibb.co/0FMfbnK)
Vaihteistotunnelia vähän hahmoteltu.
(https://i.ibb.co/xm0QDMn/IMG-20240302-152631.jpg) (https://ibb.co/xm0QDMn)
-
Vaihteistotunneli olis heppailtu paikoilleen ja kepin kiinnitys ja vivustot tehty.
(https://i.ibb.co/SQz8Yq3/IMG-20240304-191417.jpg) (https://ibb.co/SQz8Yq3)
Vielä mahtuu lämppärinkenno koteloineen paikoilleen.
(https://i.ibb.co/WnH44sn/IMG-20240304-192611.jpg) (https://ibb.co/WnH44sn)
Lämppärin puhallinkotelosta mahtuu puolet paikoilleen. Tähän pitäis keksiä joku fiksu puhallinratkaisu. Ehkä 7" sähköflekti tuonne kennon eteen ja pellistä kansi kotelonpuolikkaaseen päälle.
(https://i.ibb.co/H7hKg9S/IMG-20240304-191546.jpg) (https://ibb.co/H7hKg9S)
-
Eiks se laatikko pitäs olla tuolla takana. :D
Niin millä koneella tää tulee?
-
Eiks se laatikko pitäs olla tuolla takana. :D
Niin millä koneella tää tulee?
Kyllähän se laatikko pitäs olla takana, mutta kohtuuhintaista riittävän lujaa transaxlea ei oikein ole tarjolla. Ja jotenkin tuntuu että vauhtipyörä ja kytkinkin pitäis olla takana.
Moottoriksi tulee b204 pystyyn asennettuna.
-
Puhaltimelle uusi kotelo pellistä. Sisälle tulee pieni sähköflekti puhaltimeksi.
(https://i.ibb.co/B3qzm1z/IMG-20240306-182712-2.jpg) (https://ibb.co/B3qzm1z)
Konepeltiin uutta reikää lämppärin ilmanotolle. Vanhasta saa kätevästi konehuoneen ilmanpoistoaukon ja tuohon kuskinpuolelle toisen.
(https://i.ibb.co/KLChz7b/IMG-20240306-184423.jpg) (https://ibb.co/KLChz7b)
-
Moottoriksi tulee b204 pystyyn asennettuna.
Joutuuko Saabin öljypohjaa muokkaamaan paljon, et se sopii keulalle?
-
Joutuuko Saabin öljypohjaa muokkaamaan paljon, et se sopii keulalle?
Ei tartte muokata ollenkaan tällä moottorin sijoituksella. Pienellä muokkauksella saisi konetta reilusti taaksepäin, mutta monta muuta ongelmaa tulee sitten vastaan. Ja onhan tuo toki jo nyt taempana kuin alkuperäinen pata.
-
Joutuuko Saabin öljypohjaa muokkaamaan paljon, et se sopii keulalle?
Tuonverran jää tilaa öljypohjan ja hammastangon väliin.
(https://i.ibb.co/ZKr7Sjc/IMG-20240308-145927.jpg) (https://ibb.co/ZKr7Sjc)
Alunperin moottorin kumityynyt on kiinni tuossa vakaajan kiinnitysputkessa, niin luulis moottorin pysyvän kiinni noilla aisaan hitsatuilla korvakoilla. Orkkiksena tuo putki on 45x1,5mm putkea ja kiinni aisan alla 2xM8 pulteilla per puoli.
(https://i.ibb.co/Hd6N04p/IMG-20240308-150004.jpg) (https://ibb.co/Hd6N04p)
Vaihteiston kannake meni vielä uusiksi, että sai pakoputkelle tilaa. Tuosta tunnelin etukulmasta pitää vielä vähän viistää, niin mahtuu putki tulemaan downpipeltä tunneliin. Samalla muutettiin laatikon kiinnitys Zf:n laatikon mitoille, niin pitäs zf:n askin takapään käydä heittämällä paikoilleen kun tuo Opelin aski hajoaa.
(https://i.ibb.co/nLYF5bm/IMG-20240308-145201.jpg) (https://ibb.co/nLYF5bm)
-
Niin joo, Saabiin lohkoon sopi joku Opelin laatikko. Ihmeellistä.
-
Niin joo, Saabiin lohkoon sopi joku Opelin laatikko. Ihmeellistä.
Onhan General Motorsin tuotteissa perinteisesti osat nainu ristiin ja rastiin... ;D
-
Paljonko tuo Saabin alakerta kestää vakiona ottaa irti? Siis niinku tehuja/paineita.
Ennen kuin musta rauta tulee katsoon kiusaajaansa. :uglystupid2:
-
Paljonko tuo Saabin alakerta kestää vakiona ottaa irti? Siis niinku tehuja/paineita.
Ennen kuin musta rauta tulee katsoon kiusaajaansa. :uglystupid2:
Kyllä kai ne hurjimmat ottaa yli 500hp vakioalakerralla.
-
Paljonko tuo Saabin alakerta kestää vakiona ottaa irti? Siis niinku tehuja/paineita.
Ennen kuin musta rauta tulee katsoon kiusaajaansa. :uglystupid2:
https://youtu.be/qW-z__-OcOw?si=asGqa5M2nnngJnNg
Tossa oli vakiokellarilla ja kannella työnnetty silloiseen Tatechin penkkiin 666hp ja videolta ny näkee sit paineet sekä kierroksetkin. Tasapainoakselit oli poistettu, mäntien venttiilikoloihin tehty lisää tilaa, Enemin 10.4 nokat, Vinokoneen venttiilijouset ja HX40super #18 pesällä.
2. kiertokangenlaakeri ja 3. runkolaakeri noista saabin moottoreista menee aina paskaksi. Takavetoisissa toi voiteluongelma tuntuu korostuvan erityisen paljon.
-
Minkämoiseen käyttöön tää on rakenteilla? Tuleeko kilpien väliin vai radalle. Hyvä valinta tuo saabin tekniikka kans, kun kokonaisen elintenluovuttaja auton saa "hyvän" vino/tinakone aihion hinnalla. ;)
-
Minkämoiseen käyttöön tää on rakenteilla? Tuleeko kilpien väliin vai radalle. Hyvä valinta tuo saabin tekniikka kans, kun kokonaisen elintenluovuttaja auton saa "hyvän" vino/tinakone aihion hinnalla. ;)
Kyllä tämä olis meininki kilpien väliin saada. Periaatteessa ei pitäisi olla mitään estettä katsastukselle. Etuakselipaino on ainoa kysymysmerkki, mutta pitää siirtää akku ja pissapojan säiliö ja kaikki muu ylimääräinen paino konehuoneesta orkkis bensatankin taakse suunniteltuun koteloon. Ei tuo Saabin kone kyllä pitäis olla paljoa painavampi kuin renun 1,7 ja alunperin koneen vieressä oleva varapyörä yhteensä.
Eilen suunniteltiin vähän pakoputkihommia.
Rattiakseli on mukavasti turbon takana, niin downpipesta joutui tekemään tollasen S-mallin.
(https://i.ibb.co/xDnKjTk/IMG-20240309-144505.jpg) (https://ibb.co/xDnKjTk)
Kohtuullisen hyvin mahtuu putki menemään eikä edes jää kovin alas.
(https://i.ibb.co/1KMZcVS/IMG-20240309-144636.jpg) (https://ibb.co/1KMZcVS)
Moottorin jos olis laittanu saabin suunnittelemaan asentoon, niin putkella olis paljon enempi tilaa tuossa laatikon kohdalla. Kunhan tekee zf:lle välilaipan, niin se pitää laittaa pystyyn.
(https://i.ibb.co/Pwpy6GF/IMG-20240309-144622.jpg) (https://ibb.co/Pwpy6GF)
-
Etukulmaan vähän uutta peltiä ja coolerin mallailua.
(https://i.ibb.co/ZTWgTS1/IMG-20240330-152756.jpg) (https://ibb.co/ZTWgTS1)
Aika mukavasti mahtuu 450x300 cooleri paikoilleen. Tuohon etuhelmaan ajattelin tehdä ilmareiät. Joltain jos löytyis ehjempi etuhelma, niin voi tarjota.
(https://i.ibb.co/VD7KJXb/IMG-20240330-154115.jpg) (https://ibb.co/VD7KJXb)
Takapyöräkotelosta piti korjata aiemman sepän paikka ja pari muutakin reikää joutuu korjaamaan.
(https://i.ibb.co/23DBk6m/IMG-20240330-154201.jpg) (https://ibb.co/23DBk6m)
-
Eipä ole tullut tätä topiccia päiviteltyä vähään aikaan, mutta projekti on kuitenkin edennyt pikkuhiljaa.
Etuhelman alaosa uusiksi ja coolerille ilmareikiä.
(https://i.ibb.co/TTdSS0J/IMG-20240427-172725.jpg) (https://ibb.co/TTdSS0J)
Kuskinpuolen helman oli edellinen korjaaja tehnyt niin huonosti, että meni kokonaan uusiksi niin ulompi kuin sisempi helmapelti sekä puolet kotelon sisällä olevasta vahvikkeesta. Samalla lähti melkein puolet lattiastakin.
(https://i.ibb.co/ZzvtQQY/IMG-20240406-164320.jpg) (https://ibb.co/ZzvtQQY)
(https://i.ibb.co/fY227Z9/IMG-20240406-183918.jpg) (https://ibb.co/fY227Z9)
Isompi turbokin tuli hommattua.
(https://i.ibb.co/r7PrqYx/IMG-20240511-114631.jpg) (https://ibb.co/r7PrqYx)
Melko ahdas paikka turbolla. Moottorinkorvakko on pahasti tiellä ja tuosta kuvan vasemmasta reunasta puuttuu vielä vesipumppu.
(https://i.ibb.co/1fLf8MD/IMG-20240511-120707.jpg) (https://ibb.co/1fLf8MD)
Onneksi löytyi pienemmällä kaulalla oleva kompurapesä, niin just ja just sai ahtimen mahtumaan kun tehtiin moottorin korvakko uusiksi. Imuputkesta ei ole tullu kuvaa otettua, mutta melkoisen s-mutkan joutui tekemään että sai vesipumpun kierrettyä. Kannen ja pakosarjan välissä sekä pakosarjan ja ahtimen välissä 12mm:n spacerit, jotta saatiin tilaa kompurapesän ja lohkon väliin.
(https://i.ibb.co/2cqzNMt/IMG-20240511-211807.jpg) (https://ibb.co/2cqzNMt)
-
Minkämoisilla osilla ja kokoonpanolla toi 204 rakentuu? Ahtimena näköjää Borgwarneri ja turbosmartin porttia. Jääkö t5 moottorinohjaus?
-
Minkämoisilla osilla ja kokoonpanolla toi 204 rakentuu? Ahtimena näköjää Borgwarneri ja turbosmartin porttia. Jääkö t5 moottorinohjaus?
Vakiomoottori alkuperäisellä moottorinohjauksella. Ainoat muutokset on tuo ahdin, isommat suuttimet ja softa. Kompurapesässä on sisäinen bypass venttiili, joka on päivitetty turbosmartin osilla.
-
Tulee possuvolvoonkin kivasti kulkuu. O0 Minkätyyliset loiskelevyt öljypohjassa? Näiden kaa käsittääkseni aika tarkkaa. Briteissä virittäneet aikamoisia "trapdoor" rakennelmia ohjaan öljyn kulkua driftereissä ja ihan katuvehkeissäkin.
-
Tulee possuvolvoonkin kivasti kulkuu. O0 Minkätyyliset loiskelevyt öljypohjassa? Näiden kaa käsittääkseni aika tarkkaa. Briteissä virittäneet aikamoisia "trapdoor" rakennelmia ohjaan öljyn kulkua driftereissä ja ihan katuvehkeissäkin.
Tässä on ihan orkkis öljypohja loiskelevyineen, ajetaan pienellä ylitäytöllä, niin jospa tuo kestäis. Jossain vaiheessa olis tarkotus tehdä lisäsiivekkeillä oleva öljypohja, niin sais lisää öljytilavuutta. Jotenkin tuntuu että nuo läpälliset viritykset ois vähän yliampuvia katupeliin.
-
Oon vähä hölmö mutta kysyn kuitenkin, mikä warneri tuo on?
-
Oon vähä hölmö mutta kysyn kuitenkin, mikä warneri tuo on?
EFR6758
-
Tässä on ihan orkkis öljypohja loiskelevyineen, ajetaan pienellä ylitäytöllä, niin jospa tuo kestäis. Jossain vaiheessa olis tarkotus tehdä lisäsiivekkeillä oleva öljypohja, niin sais lisää öljytilavuutta. Jotenkin tuntuu että nuo läpälliset viritykset ois vähän yliampuvia katupeliin.
Kannattaa sille öljypohjalle ja öljynsaannille suoda ehkä hieman pidempikin ajatus, kun se öljy tuppaa karkaamaan sihdiltä takavetototeutuksissa noista vakioöljypohjista. Itse tehty takasumppupohja vaikuttaa parhaalta optiolta. Vakiopohjalla voi tulla harmillisen tutuksi Saabin moottorin klassikkokombo; 3. runkolaakeri ja 2. kiertokangen laakeri.
-
Kannattaa sille öljypohjalle ja öljynsaannille suoda ehkä hieman pidempikin ajatus, kun se öljy tuppaa karkaamaan sihdiltä takavetototeutuksissa noista vakioöljypohjista. Itse tehty takasumppupohja vaikuttaa parhaalta optiolta. Vakiopohjalla voi tulla harmillisen tutuksi Saabin moottorin klassikkokombo; 3. runkolaakeri ja 2. kiertokangen laakeri.
Takasumppu ei valitettavasti onnistu tässä kokoonpanossa tilanpuutteen vuoksi. Onko poikittaisasennuksessa sama ongelma pitkissä oikealle kääntyvissä mutkissa? Auttaisko loiskelevyn takaosan tiivistäminen ja kannen ja ahtimen paluun johtaminen öljypohjan etupäähän tähän vaivaan?
-
50 kierrosta vedettiin mantorpissa eikä minkäänlaisia voiteluongelmia ollut havaittavissa. Ei toki vauhtiakaan ollut älyttömästi, kun kuskin kädet ja auton jarrut ei tahtoneet riittää.
-
50 kierrosta vedettiin mantorpissa eikä minkäänlaisia voiteluongelmia ollut havaittavissa. Ei toki vauhtiakaan ollut älyttömästi, kun kuskin kädet ja auton jarrut ei tahtoneet riittää.
Positiivista ja erittäin asiallista!